![]() |
![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Nu am o atitudine negativa fata de ortodoxie, mai degraba una suspicioasa,demotivata, desi am un feeling general pozitiv fata de ea, bazat mai degraba pe incredere.
Daca vreti sa ma incadrati intr-un cuvant sunt la cei ezitanti , dar cu o perspectiva pozitiva, nici protestant care sa creada exclusiv in scriptura, dar nici nu pot prelua dogmele ortodoxe fara o chinuiala si o analiza interioara , care sa justifice increderea mea in ele. Sunt de vanzare cum s-ar zice,imi ofer sufletul, ma cumpara cine ma vrea. Si pana acum doar Cuvantul lui Hristos m-a facut sa vand totul (interior vorbind) , si mi-a castigat mintea si sufletul. (Stiu ca aici cei 'binevoitori' vor comenta ca si diavolul e printre ofertanti, mai ales datorita exprimarii indoielii mele) E drept ca si patima face ravagii pe acolo , si sunt vandut si ei, dar nu cu acceptarea mea rationala, ci mai degraba prin acapararea atentiei mele, in care nu mai sunt in stare sa fiu stapan pe viata mea. Nu ader asa usor la principiile ortodoxe ,dar nici nu le refuz. Nu sunt in stare sa am rugaciune citita , desi rugaciunea este in sufletul meu ca si al orcui, nu inteleg asa bine conditionarea harului doar prin Taine . Si nu inteleg de ce apostolul Pavel, ca si intemeietor al Bisericii , si chiar si ceilalti ucenici directi ai Domnului , nu au aproape nici o referire la cuvintele directe ale lui Iisus Hristos, in epistolele lor , si nici chiar in Faptele apostolior nu se vad urme ale unor eventuale astfel de predici. Ca si cum o fractura s-ar fi produs in Noul Testament si avem un Cuvant direct al lui Dumnezeu Fiul in primele 4 Evanghelii , si un discurs care nu face nici o referire aproape la acest Cuvant ,in urmatoarele epistole ale apostolilor. E ca si cum s-a trecut de la revelatia Cuvantului lui Dumnezeu, la altceva , un alt fel de credinta. Eu am identificat-o ca fiind mutarea accentului de la auzirea Cuvantului ,la credinta in jertfa Cuvantului Intrupat si in invierea Sa. Si prin aceasta jertfa se produce de fapt implinirea scopului Intruparii Sale, iertarea pacatului , si restaurarea omului la starea de dinainte de cadere. Dar aceasta noua realitate e putin mai greu de inteles, nu e asa izbitoare ca si Cuvantul direct al lui Dumnezeu , si ofera un rol mai mare intelegerii omului ,decat revelatiei.E o revelatie mai ascunsa daca vreti. Cu alte cuvinte lucrurile devin mai abstracte. Si ca sa fie si mai complicat , simultan cu Invierea si inaltarea, se implineste o alta fagaduinta misterioasa a lui Dumnezeu,facuta de-a lungul istoriei iudeilor , dar si de catre Hristos in timpul vietii pamantesti prin prezenta Mangaietorului . Duhul Sfant este o prezenta misterioasa, care duce la intelegerea noilor realitati, si uneori se spune despre El ca este Duhul lui Hristos, adica deja este in noi daca credem in Hristos in mod asumat ,prin Botez. Intreaga istorie ce a urmat a Bisericii a plecat de la aceste noi realitati,desi nu putem nega ca tot Cuvantul direct al lui Iisus din evanghelii era temelia de baza a orcaror noi obiceiuri ssau teorii introduse. Ce as vrea eu pe plan personal, e sa fac mai lina trecerea aceasta de la Cuvantul lui Dumnezeu , care copleste mintea prin perfectiunea Sa, si nu mai ai nevoie de alta demonstratie, la realitatile mai abstracte ale Bisericii , desi aparent exprimate prin lucruri simple : sa te rogi , sa participi la liturghie , sa te marturisesti etc. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Tot ce trebuie obtinut prin invatare si insusire, cum ar fi atragerea Duhului Sfant asupra noastra se face printr-un efort sustinut foarte foarte greu.
__________________
Menirea omului pe pamant nu este de a manca si de a-si face nevoile ci sa ajunga asemenea lui Dumnezeu Tatal. «τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·» |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Pot sa iti zic de restul virtutilor, ca trebuie sa ne chinuim pentru ele, de pacat ca trebuie sa luptam cu el . Pot sa iti zic de indoiala si credinta , ca macar stii clar la cine se refera. Dar despre Duhul Sfant e ceva care depaseste puterea mea de conceptualizare. Mila lui Dumnezeu vine si peste cel ce se chinuie sa faca binele , dar tot la fel de bine vine si peste cel pacatos si lipsit de speranta, atunci cand considera El ,prin revelatia si cainta. Ortofdoxia cere sa te botezi in Hristos, si in urma Botezului tau asumat, vine si harul Duhului Sfant. E adevarat ca ai avut o poate o oarecare lupta daca se botezi sau nu,poate ceva indoieli, sau poate erai copil mic cand s-a intamplat. Dar iata ce putin cere Dumnezeru pentru a iti da harul , credinta in Fiul Sau , putina apa,increderea in slujitorii sai,preotii , si Duhul lui Dumnezeu e in tine. Dar pe cat de repede vine pe atat de repede si se stinge, daca nu te chinui sa gasesti voia lui Dumnezeu. Si chiar daca pare ca se stinge, nu te paraseste complet, si te trezesti pe nepusa masa ,ca te-a ajutat sa mergi inainte de fapt. Nu cred ca exista taina mai mare ,decat aceasta prezenta a Duhuluin Sfant in noi. Eu nu zic ca il am datorita stricaciunii mele, dar nici nu zic ca pot face ceva fara El ,datorita bunavointei Sale. |
|
|