![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=2]Credincioșii vor să aibă nu numai cuvântul lui Hristos cu ei până la sfârșitul veacurilor, cuvânt inepuizabil de iubire, ci și fața omenească a lui Hristos și, prin ea, fața iubitoare a spiritualității Lui dumnezeiești, fața iradiantă de maximă și interminabilă comuniune între Dumnezeu și cei ce cred. Din fața aceasta de iubire interminabilă pornește și cuvântul Lui de iubire inepuizabilă, al cărui înțeles niciodată nu se sfârșește. Căci ei vor să știe nu numai teoretic că acel cuvânt ce li se propovăduiește e cuvântul lui Hristos, ci să-1 lege real de fața lui Hristos, ca punct de plecare a lui. Fața aceasta e de altfel ea însăși plenitudine inepuizabilă de cuvinte, ca fața iubirii nesfârșite care vrea să se comunice. De aceea și fața lui Iisus reprezentată în icoane vorbește despre El, II exprimă pe El, e un cuvânt nesfârșit al Lui. S-a spus de altfel că icoanele sunt o Biblie a celor ce nu știu citi, a celor ce n-au timp să citească.[/SIZE]
[SIZE=2]Mai mult chiar, prin faptul ca fața lui Hristos este redată în icoana ortodoxă cu o respectare strictă a canonului iconografic al tradiției celei mai vechi, se poate spune că ea a apărat pe credincioșii ortodocși, cum nu i-a aparat pe alți creștini citirea asidua a Scripturii, de varietatea arbitrară a înțelegerii lui Hristos. Prin icoana ortodoxă rămasă neîntrerupt și strict pe linia canonului tradițional, de la începutul creștinismului, credincioșii ortodocși au rămas nu numai la înțelegerea unitară a lui Hristos, ci și la înțelegerea Lui din timpurile apropiate ale apostolilor și din locurile apropiate regiunii unde a viețuit și a lucrat Domnul. Iar Hristos redat de această icoană este un Hristos profund duhovnicesc. Icoana ortodoxă a fost astfel, alături de literatura duhovnicească patristică, ascetic-duhovnicească, cel mai însemnat călăuzitor al credincioșilor mai râvnitori în formarea lor pe linia unei vieți duhovnicești, de trăire cu Hristos în Duhul Sfânt. Cel mai mult s-au format în sensul acesta sfinții, în ale căror icoane e redat același mod de viețuire duhovnicească, prin care ei s-au străduit să urmeze lui Hristos. In aceste icoane se afirmă și un sens al mântuirii deosebit de cel al justificării exterioare prin jertfa de satisfacere sau de ispășire a lui Hristos. Prin ele se arată îndumnezeirea la care sunt ridicați cei ce cred în Hristos, îndumnezeire care deschide orizontul veacului viitor.[/SIZE] [SIZE=2]Stilul bizantin al icoanelor afirmă până azi spiritualitatea propriu-zis creștină și azi începe să fie prețuit din nou pretutindeni, nu pentru că e stilul epocii bizantine, ci pentru că e stilul transfigurării și subțirimii spirituale autentice a omului în Dumnezeu, în afară de care nu poate fi altă spiritualitate creștină autentică. Acesta e, în cazul lui Iisus, pe lângă actele personale unice în care e înfățișat Hristos în icoane, singurul mod "obiectiv", prin care se mai sugerează necircumscrierea dumnezeirii lui Hristos, exceptând cazurile când un pictor mai plin de Duhul Sfânt reușește să sugereze și prin talentul lui ceva din această necircumscriere.[/SIZE] [SIZE=2]Dar credincioșii știu că icoana le vorbește și îi îndrumează pe linia vieții de model a lui Hristos nu numai ca o învățătură despre Hristos cel autentic; ci sunt convinși că prin icoane ei intră și în contact real cu Hristos, deci leagă cuvintele ce li se spun despre Hristos în Biserică, cu Hristos însuși care e viu neîncetat și prezent în Biserica, în orice loc unde ei își îndreaptă privirea spre icoana lui Hristos și I se închină cu credință în El.[/SIZE] [SIZE=2]De aceea, problema cheie care se pune pentru explicarea teologică a rolului icoanelor în Ortodoxie este: ce legătură reală și prezentă este între Persoana vie a lui Hristos și icoana Lui, și cum se stabilește ea?[/SIZE] [SIZE=2]Definiția Sinodului VII ecumenic afirmă că închinarea acordată icoanei "trece", "urcă" de la ea, la persoana reprezentată, la prototip. Se interpretează de obicei această expresie ca o benevolă mutare a minții de la icoană la prototip, ca de la un lucru la o realitate cu totul separată. Dar "trecerea" aceasta are un înțeles cu mult mai adânc. Cel ce crede în Hristos nu poate să nu facă trecerea de la icoana Lui, sau a sfinților, la realitatea Lui, sau a lor, vie. In această necesitate a mintii de a trece de la icoană la realitatea vie a prototipului ei e implicată și o lucrare a lui Hristos asupra celui ce privește icoana Lui, sau a sfinților, cu credință. Așa cum cuvântul despre Hristos provoacă în cel ce-1 aude necesitatea de a gândi la Hristos, așa acest cuvânt plasticizat, care e icoana Lui, provoacă în cel ce-o privește necesitatea de a gândi la Hristos, cum pe plan mai general orice cuvânt al cuiva despre ceva provoacă în cel ce-1 aude necesitatea de a răspunde, luând o atitudine față de ceea ce i se spune și față de cel ce o spune. Se ascunde aci o legătură ontologică între chip și realitatea redată în el, ca între cuvânt și ceea ce se spune prin cuvânt, sau cel ce spune cuvântul, sau între acesta și cel ce aude ceea ce i se spune. Aceasta, pentru că există mai întâi legătura ontologică între realitate și chipul sau cuvântul ei, sau despre ea, pentru că nu e realitate care să nu aibă în ea implicat chipul ei și cuvântul despre ea, sau cuvântul ei, dacă este o realitate conștientă. Deci realitatea conștientă respectivă nu poate să nu se intereseze de efectul pe care chipul și cuvântul ei îl produc în cel pe care-1 atinge, prin faptul că i se adresează.[/SIZE] [SIZE=2]Sfântul Teodor Studitul spune: "Dacă oricărui trup îi urmează inseparabil umbra proprie și nu ar putea cineva spune având minte, de un corp, că e fără umbră, ci în trup e văzută umbra urmându-i, iar în umbră, trupul anticipând-o, așa nu ar spune cineva de Hristos că nu poate fi redat în icoane, dacă este în El un trup definit. Ci trebuie văzută de aceea în Hristos existând icoana Lui, iar în icoană e văzut Hristos ca prototip. Iar pentru că sunt date împreună, se poate spune că și atunci când s-a văzut Hristos s-a arătat virtual și icoana Lui, întrucât de pe El s-a luat ea, întipărindu-se în oarecare materie"[10]. Sau: "Deși ceea ce este prin fire și ceea ce este prin lucrare, deci Hristos și icoana, nu sunt deodată, totuși prin faptul că icoana este virtual și înainte de a fi făcută prin artă, ea poate fi văzută în Hristos totdeauna, așa cum și umbra e pururea împreună cu trupul, chiar dacă nu se vede forma în raza luminii. In felul acesta nu e nepotrivit a zice ca Hristos și icoana sunt împreună"[11].[/SIZE] [SIZE=2]Dacă umbra luminoasă e legată de corpul însuși prin anumite raze materiale ce pornesc din corp, chipul cuiva e legat de realitatea lui prin razelespirituale prin care în mod necesar cineva își proiectează chipul lui, cel puțin în sufletul altora.[/SIZE] [SIZE=2]Datorită acestui fapt realitatea atrage în mod necesar spre ea mintea și, prin minte, ființa însăși a celui ce îi contemplă chipul sau îi aude cuvântul, sau descrierea. Lucrul acesta îl spune iarăși Sfântul Teodor Studitul, insistând asupra concomitentei dintre privirea chipului și gândul la prototip. "Prototipul și icoana sunt corelative, precum e o jumătate și a doua jumătate. Căci prototipul aduce împreună cu sine numaidecât cealaltă jumătate, în raport cu care se numește jumătate. Căci nu e prototip dacă nu e icoană, precum nici jumătate dacă nu e cugetată cealaltă jumătate. Cele ce sunt împreună, împreună se și cugetă și există. Așadar, deoarece nu se intercalează între ele nici un răstimp, nici închinarea nu e alta pentru fiecare, ci e una și aceeași pentru amândouă'[12].[/SIZE] [SIZE=2]Când se privește adică icoana, sufletul credincios vorbește cu Hristos și Lui I se închină, deși El nu e una cu icoana Lui, așa cum mama privind fotografia fiului vorbește cu el însuși, deși nu-1 confundă cu fotografia. Icoana și prototipul se cuprind cu mintea simultan fără a fi confundate; mai bine zis, icoana e uitată, trăindu-se relația directă cu prototipul. Sfântul Teodor Studitul declară chiar că "prototipul și icoana își au existența una în alta și prin suprimarea uneia se suprimă și cealaltă'. Aceasta nu înseamnă vreo identificare magică sau idololatră a icoanei cu prototipul. Sfântul Teoclor Studitul ține să precizeze aceasta. La o acuză că îndumnezeiește icoana, cuprinzând într-o singură închinare pe Hristos și icoana, el răspunde: "Nu se află aceasta în epistola mea, ci că nu trebuie adorată icoana lui Hristos. Căci aceasta este o cugetare idololatră. Ci numai Sfintei Treimi I se acordă aceasta. Și că Hristos cel ce e închinat în sfânta icoană este adorat împreună cu Tatăl și cu Duhul, iar icoanei trebuie să ne închinăm cu închinare relativă"[13].[/SIZE][SIZE=2] [/SIZE][SIZE=2][/SIZE] |
#2
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=2]Apărătorii icoanelor nu aveau încă prea explicit lămurită doctrina energiilor necreate aduse în creație de Duhul Sfânt. Aceasta le-ar fi dat putința să explice legătura între Hristos ca prototip și icoana Lui, legătură pe care ei o afirmă fără să le confunde.[/SIZE]
[SIZE=2]Mai clar explică această legătură rugăciunea pentru sfințirea icoanei lui Hristos din Euhologiul Bisericii ortodoxe. în această rugăciune se pomenește despre atingerea feței lui Hristos de mahrama trimisă de El lui Avgar de Edesa, pe care Și-a lăsat imprimată odată cu chipul Său și puterea Sa și de aceea a vindecat prin ea pe cel căruia i-a trimis-o. Căci, conform celor spuse mai sus, chipul sau cuvântul cuiva și subiectul lui sunt legate printr-o iradiere de putere. Apoi în rugăciune se cere: "O, bunule Stăpâne, caută cu îndurare spre noi și spre icoana aceasta... și trimite asupra ei binecuvântarea Ta cea cerească și darul Preasfântului Duh și o binecuvânta și o sfințește pe ea și-i dă ei putere de tămăduire și de toate meșteșugirile diavolești gonitoare; umple-o pe ea de binecuvântarea și de tăria Sfântului celui-nefăcut-demâna-chip, care dintru atingerea preasfîntei și preacuratei fețe a iubitului Tău Fiu din destul o a câștigat, ca printr-însa puterile și minunile pentru întărirea dreptei credințe și mântuirea credinciosului Tău popor să se lucreze".[/SIZE] [SIZE=2]Se cere, așadar, ca și icoana prezentă să se împărtășească de puterea nefăcută de mână, dată icoanei prin atingerea feței lui Hristos; să se prelungească deci puterea aceleia și la icoana aceasta. Apoi rugăciunea se încheie cu afirmarea că înaintea icoanei se aduce închinare lui Dumnezeu cel în Treime: "Ca Ție celui atotputernic și Unuia Născut Fiului Tău și Preasfântului Duh, înaintea ei închinându-ne și cu credință chemându-Te și cu dinadinsul rugându-ne, auziți să fim și mila iubirii Tale de oameni să aflăm și dar să câștigăm". Sfânta Treime chemată în rugăciune, coborând în fața icoanei, îl ridică la Ea pe cel căruia privirea icoanei îi prilejuiește chemarea lui Dumnezeu.[/SIZE] [SIZE=2]La fel sfinții sunt într-o legătură cu icoanele lor, prin faptul deosebit că ei sunt plini de Hristos, iar energiile Duhului Sfânt de care sunt plini, prin aceasta se proiectează din ei și asupra icoanelor lor. Prin icoane urcăm la cinstirea sfinților în care vedem rezultatul lucrării lui Hristos și lucrarea Lui prezentă.[/SIZE] [SIZE=2] [/SIZE] [SIZE=2][1] Olivier Clement, Considérations sur la spiritualité de l'icone, conferință ținută la Instit. teol. din București, în mai 1974: Interdicția din Exod (20, 4) și din Deuteronom (5, 12-19) alcătuiește un fel de prefigurare în gol (în adânc), pur apofatică a întrupării; ea îndepărtează idolul din așteptarea (lui Mesia), din contemplarea Feței (divine). întruparea nu are sens decât în tensiune cu această revelație biblică a unei transcendențe inaccesibile și totodată personale, adică capabilă a se transcende pe ea însăși, pentru a deveni comunicabilă. Deci un refuz de a încătușa pe Cel viu în imanenta unei naturi sfințite".[/SIZE] [SIZE=2][2] Ibid.[/SIZE] [SIZE=2]Antir. III, P.G., 99, col. 400 D.[/SIZE] [SIZE=2][4] Op. cit., col. 405 B.[/SIZE] [SIZE=2][5] Savantul fizician Bernard Philibert spune câ numai neantul e lipsit de orice determinare (Der Dreieine).[/SIZE] [SIZE=2][6] P. Evdokimov, L'art as l'icône, p. 179.[/SIZE] [SIZE=2][7] Demystica theologia, cap. V, P.G., 3, 1048.[/SIZE] [SIZE=2][8] Op. cit., cap. I, col. 1000 B.[/SIZE] [SIZE=2][9] P. Evdokimov, op. cit., p. 199. Olivier Clément spune, în conf. cit.: "Nous avons considéré... la Forme de Dieu et Sa Face, comme communicabilité, manifestation, expression à l'intérieur de la Sainte Trinité. On purrait dire encore que les logoi des choses qui se trouvent en Dieu et sont leur formes, impliquent que Dieu comme sein de ces formes est la Forme virtuelle de toutes les formes. Même le nom Logos attribué au Fils de Dieu signifie qu'il est cette Forme au dessus de toutes les formes, de toutes les images des créatures. Toutes ces images sont produites et soutenues par les énergies incrées".[/SIZE] [SIZE=2][10] Antir. Illadv. Iconom., P.G., 99, 429 A.[/SIZE] [SIZE=2][11] Ibid., col. 429 B.[/SIZE] [SIZE=2][12] Antir. cit, col. 429 B.[/SIZE] [SIZE=2][13] Ep. 161, P.G. cit, col. 1502-1504.[/SIZE] |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Icoana | nicoleta34 | Arta bisericeasca in general | 21 | 09.07.2013 20:01:16 |
Icoana | teatru-copii | Despre Biserica Ortodoxa in general | 81 | 25.06.2013 17:31:55 |
Ce icoana e? | VladCat | Pictura si Sculptura Bisericeasca | 4 | 28.04.2012 15:12:37 |
Omul - icoana a lui Dumnezeu, icoana - chip al omului îndumnezeit | adam000 | Pictura si Sculptura Bisericeasca | 4 | 19.11.2009 13:34:52 |
|