![]() |
![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Propun o discutie pe aceasta tema pe care o consider de o importanta deosebita.
Care sunt aceste trei puteri principale ale sufletului? cum ar trebui sa fie relatia dintre ele? care considerati ca ar trebui sa fie lucrarea cea dupa fire adica starea fireasca a acestor puteri sufletesti? Unii teologi vorbesc despre puterea înțelegătoare, puterea poftitoare, puterea irascibilă sau rațiune, sentiment, voință sau despre minte, iubire și voința. De asemenea se vorbeste despre puterile raționale și puterile iraționale. Daca cunoasteti scrieri sau fragmente ale Sfintilor Parinti pe aceasta tema, nu ezitati sa le mentionati... ÎPS Hierotheos Vlachos spune: "Sufletul, după părerea Părinților, este și unic și multiplu. împărțirea sufletului în minte, cuvânt și duh trebuie înțeleasă în chip de pogorământ, nu întocmai cum se înțelege pentru Dumnezeu. Căci, în Dumnezeu, cele trei Persoane sunt deoființă, însă au și ipostasuri osebite; pe când în ceea ce privește sufletul -mintea, cuvântul și duhul sunt energii, nu ipostasuri. însă nu există deosebiri esențiale în ceea ce privește împărțirea sufletului. Depinde de aspectul pe care îl urmărește autorul de fiecare dată. Cercetând sufletul din perspectiva patimilor pe care vrem să le vindecăm, îl împărțim între puterea înțelegătoare, puterea poftitoare și puterea irascibilă. Studiind treimicitatea firii sufletului, vorbim despre putere mintală, putere rațională și putere simțitoare. Și privind sufletul din perspectiva întoarcerii către sine și a înălțării sale către Dumnezeu, vorbim despre minte, cunoaștere și dragoste. în orice caz, fiecare din treimi arată că sufletul este după chipul Dumnezeului Treimic și nu poate fi vindecat fără El". Sf. Maxim Mărturisitorul spune: "Toate gandurile patimase sau ațâță partea poftitoare a sufletului, sau tulbura pe cea irascibila, sau intuneca pe cea rationala. De aceea orbesc mintea, impleticind-o de la contemplarea duhovniceasca si de la calatoria prin rugaciune. Din aceasta pricina monahul si mai ales cel ce se linisteste este dator sa ia aminte la ganduri si sa cunoasca si sa taie pricinile lor. Astfel poate cunoaste, de pilda, cum partea poftitoare a sufletului e atatata de amintirile patimase ale femeilor si cum pricina acestora este necumpatarea la mancari si bauturi si intalnirea deasa si nerationala cu femeile insesi. Dar le taie pe acestea foamea, setea, privegherea si retragerea in singuratate. Iutimea e tulburata de amintirile patimase ale celor ce ne-au suparat. Iar pricina acestora este iubirea de placere, slava desarta si iubirea de cele materiale. Caci pentru acestea se supara cel patimas, fie ca le-a pierdut, fie ca nu le-a dobandit. Si le fac pe acestea dispretuirea si nesocotirea lor, pentru dragostea de Dumnezeu". Parintele Hristofor Panaghiotis spune: "Sfintii Parinti recomanda ca iutimii sa-i dam sa lucreze dragostea crestina. Puterii poftitoare-infranarea, iar ratiunii-contemplatii duhovnicesti, pentru ca ele sa nu functioneze cu viciile corespunzatoare: ura, neinfranare si ganduri rele". Jean Claude Larchet spune: "Patima maniei porneste din puterea irascibila a sufletului si cuprinde toate manifestarile patologice ale agresivitatii. Puterea irascibila, asa cum am vazut, i-a fost data omului la crearea sa si face parte din insasi firea lui. Potrivit Proniei dumnezeiesti, ea era menita sa-l ajute pe om sa lupte impotriva ispitelor si a Ispititorului si ca sa se fereasca de pacat si de rautate. Asa se defineau, la origine, finalitatea ei fireasca si folosirea ei normala. Dar, asa cum am aratat, prin pacat omul i-a schimbat rostul firesc si, in loc de a utiliza aceasta putere a sufletului pentru a se impotrivi Celui Rau, el a indreptat-o contra aproapelui sau, folosindu-se de ea contrar naturii. Aceasta face din manie, sub toate formele ei, o patima si o boala a sufletului". Arhim. Gabriel Bunge spune: Omul este alcătuit din trup și suflet; sufletul are o putere raională (logistikon), o putere irascibilă (thymikon), o putere concupiscentă (epithymetikon). Ultimele două reprezintă partea iraională a sufletului, pe care o avem în comun cu animalele, pe când prima reprezintă chipul lui Dumnezeu din om. În mod normal, omul trebuie să fie condus de puterea raională. Partea iraională e însă foarte legată de trup. elul nepătimirii e restaurarea funcionării naturale a tuturor celor trei puteri ale sufletului. Demonii se străduiesc tocmai împotriva acestui lucru. Mânia dracilor e vinul lor. Ei sunt mereu mânioi. Omul mânios se face diavol. Mândria i lăcomia, mai ales nesatisfăcute, duc la mânie, care duce la disperare, apoi la nebunie i vedenii demonice". Last edited by tot-Laurentiu; 30.03.2015 at 15:02:43. |
|