![]() |
![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]Spiritele căzute se opun cu violență la toate poruncile Evangheliei, dar în mod deosebit rugăciunii, ca și maică a virtuților. Proorocul Zaharia l-a văzut “pe Iosua, marele preot, stând înaintea îngerului Domnului, și pe Satana, stând la dreapta lui ca să-l învinuiască” (Zaharia 3, 1). La fel și astăzi diavolul se ține mereu aproape de fiecare slujitor al lui Dumnezeu cu intenția de a-l împrăștia și de a-i pângări ofranda duhovnicească, de a nu-i îngădui să aducă jertfă, de a o întrerupe sau a o suprima total, “îngerii căzuți sunt roși de invidie față de noi, zice Sfântul Antonie cel Mare, și nu încetează de a pune în lucrare toată răutate a lor pentru a ne împiedica să le ocupăm vechile lor tronuri din cer”. In mod deosebit “dracul este foarte invidios, spune Sfântul Nil Sinaitul, față de omul ce se roagă, și recurge la toate vicleniile imaginabile pentru a-l întrerupe”.[/SIZE]
[SIZE=3]Diavolul depune tot efortul pentru a ne împiedica de la rugăciune sau pentru a face rugăciunea nefolositoare și seacă. Pentru acest spirit căzut din înălțimea cerului din pricina mândriei și a răzvrătirii față de Dumnezeu, înveninat de o pizmă și o ură implacabilă față de neamul omenesc, însetat de dorința de a-l face pe om să piară, preocupat zi și noapte de a-l ruina, este de nesuportat ca să-l vadă pe om, ființă mizerabilă și păcătoasă, intrând în dialog cu Dumnezeu însuși și reîntorcându-se marcat de pecetea milostivirii Sale, cu nădejdea de a moșteni cerul, cu speranța de a-și vedea însuși trupul său stricăcios transfigurat în trup duhovnicesc. Această perspectivă nu o poate suferi spiritul condamnat pentru totdeauna să se târască și să se tăvălească, ca într-o mlaștină rău mirositoare în gânduri și simțăminte exclusiv trupești, materiale și păcătoase, și care, în sfârșit trebuie să fie aruncat în iad și închis acolo pentru veșnicie.[/SIZE] [SIZE=3]El turbă de mânie, acționează cu viclenie și fățărnicie, face crime și nelegiuiri. Trebuie să fii prudent și pus în gardă: numai în caz de extremă necesitate, când ascultarea o cere, poți face altceva în timpul fixat pentru rugăciune. Frate preaiubit! Nu lăsa rugăciunea fără un motiv foarte serios. Cel ce neglijează rugăciunea, își neglijează mântuirea; cel ce părăsește rugăciunea își pierde mântuirea.[/SIZE] [SIZE=3]Un călugăr trebuie să fie foarte atent cum își organizează viața, căci vrăjmașul încearcă să-l încercuiască din toate părțile cu vicleniile sale, să-l înșele, să-l seducă, să-l tulbure, să-l întoarcă de la calea arătată de poruncile evanghelice, să-l ducă la pieirea vremelnică și veșnică. Când duci o viață atentă și trează vei înțelege această prigoană înverșunată pe care vrăjmașul o exercită împotriva noastră cu viclenie și răutate.[/SIZE] [SIZE=3]Vom remarca că tocmai în momentul când ar trebui să ne rugăm, vrăjmașul ne aduce alte ocupații și ne sugerează că acestea sunt foarte importante și nu suferă amânare: în realitate singurul lucru important este ca monahul să se ancoreze în rugăciune, în același timp lucrăturile vrăjmașului se întorc în avantajul nevoitorului vigilent: văzând mereu alături de sine pe un ucigaș înarmat cu un pumnal înfricoșător și gata de a lovi, bietul călugăr neajutorat strigă fără încetare către Dumnezeu Atotputernicul cerându-I ajutor - și îl primește.[/SIZE] [SIZE=3]Când duhul rău nu reușește să deturneze în favoarea sa timpul hărăzit pentru rugăciune, se străduiește să-l fure și să întineze rugăciunea. Pentru acest lucru se folosește de gânduri și imaginații. Cea mai mare parte a timpului, travestește gândurile sub masca dreptății, pentru a le asigura puterea de pătrundere; imaginațiilor le dă o formă foarte atrăgătoare.[/SIZE] [SIZE=3]Rugăciunea este furată și ruinată atunci când, în timp ce te rogi, mintea nu-i cu totul atentă la cuvintele rugăciunii, ci se lasă cuprinsă de gânduri și imagini împrăștiate.[/SIZE] [SIZE=3]Rugăciunea este întinată atunci când mintea se lasă distrasă de la rugăciune, fixându-și atenția asupra gândurilor și imaginațiilor păcătoase sugerate de către vrăjmașul. Atunci când îți vin gânduri și imaginații păcătoase nu le acorda nici o atenție. De îndată ce mintea ta le sesizează, închide-o în cuvintele rugăciunii și, printr-o rugăciune fierbinte și atentă, imploră-L pe Dumnezeu să-i împrăștie pe vrăjmașii tăi.[/SIZE] [SIZE=3]Spiritul cel rău își organizează trupele cu o abilitate remarcabilă, în față se află gândurile îmbrăcate în haina adevărului și dreptății și imaginile pe care un ascet fără experiență le poate socoti nu numai inofensive, de inspirație duhovnicească sau chiar arătări sfinte și cerești. După ce mintea le-a primit, și și-a pierdut libertatea, comandantul trupelor răufăcătoare aruncă în luptă imaginațiile în mod voit păcătoase. “După gândurile nepătimașe, zice Sf. Nil Sorski, vin gândurile pătimașe: dacă le lași pe primele să intre, le dai prilej și celorlalte să forțeze intrarea”.[/SIZE] [SIZE=3]După ce de bunăvoie mintea și-a pierdut libertatea, de la prima întâlnire cu vrăjmașii, rămâne dezarmată, slăbită, înlănțuită, nefiind în stare să depună cea mai mică rezistență în fața vrăjmașilor. Este repede învinsă și n-are decât să se supună și să rămână în robie.[/SIZE] |
#2
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]Când te rogi, trebuie neapărat să-ți închizi mintea în cuvintele rugăciunii și să înlături orice gânduri, fie bune, fie rele. Orice gând, oricum s-ar travesti, din moment ce ne distrage de la rugăciune, aparține armatelor străine și este trimis “ca să înfrunte pe Israel” (l Regi 17, 25),[/SIZE]
[SIZE=3]In războiul nevăzut pe care îngerul căzut îl duce împotriva oamenilor, mai ales cu ajutorul gândurilor și imaginațiilor, se sprijină pe afinitatea reciprocă ce unește păcatele între ele. Acest război nu încetează nici ziua nici noaptea, dar se întețește atunci când nu ne sculăm la rugăciune. Atunci, ca să ne exprimăm în graiul Sfinților Părinți, diavolul adună de peste tot gândurile cele mai împrăștiate și le pornește asupra sufletului nostru. La început ni-i reamintește pe toți cei care ne-au necăjit sau ne-au rănit; ne alcătuiește un tablou cât mai viu al criticilor și al înfruntărilor la care ne-au supus; ne sugerează faptul că ripostându-le, nu vom face altceva decât să ne satisfacem un elementar act de dreptate, de bun simț, de autoapărare, de necesitate.[/SIZE] [SIZE=3]Este limpede că vrăjmașul încearcă să zdruncine însăși temelia rugăciunii-bunătatea și blândețea-pentru ca edificiul să se prăbușească de la sine. Iată cum se petrec lucrurile: omul plin de pizmă și care nu iartă greșelile aproapelui său, este absolut incapabil să se concentreze la rugăciune și să ajungă la înduioșarea inimii. Gândurile mâniei împrăștie rugăciunea; o împrăștie în toate părțile, precum o rafală de vânt împrăștie semințele pe care agricultorul le seamănă în ogor. Atunci ogorul sufletului nostru rămâne neînsămânțat, și toată strădania nevoitorului e fără rod. Este foarte bine cunoscut faptul că temelia unei rugăciuni rodnice constă în iertarea ofenselor și suferințelor pe care le-ai suferit, în înlocuirea criticii pe care o faci altora cu o înțelegere binevoitoare și, în sfârșit, în a te judeca pe tine însuți.[/SIZE] [SIZE=3]Adesea, când ne așezăm la rugăciune, vrăjmașul ne aduce gânduri și imaginații de reușită pământească: ne prezintă slava omenească pe care, în sfârșit, o să o primim ca răsplată a virtuților pe care oamenii ni le recunosc; alteori ne arată tabloul, tot așa de seducător, al bogățiilor pe care le vom avea, și care ne vor ajuta să creștem în virtute. Amândouă evocările sunt mincinoase. Ele sunt în contradicție directă cu învățătura Mântuitorului și constituie un mare pericol pentru ochiul interior ce le contemplă și chiar pentru suflet, care devine infidel față de Domnul său, lăsându-se sedus de către asemenea năluciri sugerate de diavolul.[/SIZE] [SIZE=3]In afara crucii lui Hristos nu există biruință pentru un creștin. Domnul a zis: “Slavă de la oameni nu primesc… Cum puteți voi să credeți, când primiți slavă unii de la alții și slava care vine de la unicul Dumnezeu nu o căutați? (Ioan 5, 4l-44). Când faceți fapte bune “nu fiți ca fățarnicii” (Matei 6,16), care fac binele pentru slavă deșartă, care așteaptă laudă de la oameni pentru virtuțile lor și își pierd răsplata veșnică (Matei 6, l-l8). “Să nu știe stânga ta (adică slava deșartă) ce face dreapta ta (adică voința călăuzită de poruncile evanghelice) și Tatăl tău, Care vede în ascuns, îți va răsplăti ție” (Matei 6, 3 și 18). “Nimeni nu poate să slujească la doi domni, căci sau pe unul îl va urî și pe celălalt îl va iubi, sau de unul se va lipi și pe celălalt îl va disprețui; nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui mamona ” (Matei 6, 24). “Așadar oricine dintre voi care nu se leapădă de tot ce are, nu poate să fie ucenicul Meu ” (Luca 14, 33).[/SIZE] [SIZE=3]Trebuie să remarcăm faptul că diavolul, atunci când L-a ispitit pe Dumnezeu-Omul, i-a sugerat gândul plin de mândria de a deveni celebru făcând o minune în public și a încercat să-i pună în fața ochilor posibilitatea de a ocupa poziția cea mai puternică și înaltă. Domnul a refuzat amândouă alternativele (Matei 4 și Luca 4). Ne-a arătat că la desăvârșire nu se poate ajunge decât pe calea cea strâmtă a renunțării și a umilinței, cale mântuitoare pe care El însuși a trasat-o. Trebuie să urmăm exemplul și învățătura Domnului care a respins gândul de mărire și de bogăție pământească. Trebuie să refuzăm plăcerea pe care ni-o provoacă închipuirile de acest fel, căci ele distrug în noi concentrarea minții și atenția din timpul rugăciunii și deschid porta părerii de sine și a împrăștierii. Dacă primim gândurile și imaginațiile de mândrie, de zgârcenie și de dragoste față de lume, dacă nu le respingem, ci le cultivăm și ne desfătăm cu ele, intrăm în comuniune cu satana și puterea lui Dumnezeu care ne ocrotea se retrage de la noi.[/SIZE] [SIZE=3]Când vrăjmașul vede că ne-a părăsit ajutorul lui Dumnezeu, el pornește împotriva noastră două mari atacuri: cel al gândurilor și imaginațiilor desfrânate, precum și cel al tristeții. Dacă rezistăm la primul, nu vom rezista la al doilea. Este exact ceea ce spune o maximă a Părinților: Dumnezeu îi îngăduie lui satan să ne calce în picioare până când devenim smeriți.[/SIZE] [SIZE=3]Este clar că gândurile de ură, de a-i judeca pe alții, de slavă și de reușită pământească, au la origine mândria. Lepădând aceste gânduri, lepădăm în același timp mândria. Când smerenia se instalează în suflet, ea expulzează mândria. Smerenia este maniera de a gândi a lui Hristos și din ea se naște focul Sfântului Duh, prin care se nimicesc și se alungă din suflet toate patimile.[/SIZE] [SIZE=3]Invaziei gândurilor desfrânate și plictiselii îi urmează tristețea, nesiguranța, deznădejdea, împietrirea, orbirea, hula și disperarea. Dacă prinzi gustul dorințelor trupești, urmările vor fi foarte grave. Părinții numesc aceste dorințe profanatorii templului duhovnicesc al lui Dumnezeu. Dacă ne desfătăm cu ele, harul lui Dumnezeu ne părăsește pentru mult timp și gândurile și imaginațiile păcătoase capătă un ascendent foarte puternic în noi. Ne covârșesc și ne amețesc în așa măsură încât nu vom putea-atrage harul din nou, decât printr-o pocăință sinceră și printr-un refuz de a ne lăsa cuprinși de sugestiile vrăjmașului. Un călugăr atent va cunoaște toate aceste lucruri din experiență.[/SIZE] [SIZE=3]Cunoscând strategia și tactica vrăjmașului în lupta sa contra noastră, ne putem organiza rezistența în consecință. Nu vom judeca și nu vom condamna sub nici un pretext pe semenul nostru și vom ierta altora greșelile. Din momentul în care va încolți în noi un gând de răutate contra aproapelui nostru, ne vom întoarce către Dumnezeu rugându-ne pentru el, cerându-i lui Dumnezeu să fie milostiv cu el și în veacul acesta și în cel viitor. Vom renunța la noi înșine, adică la slava ce ne vine de la oameni, la confortul pământesc și la tot felul de avantaje, și ne vom lăsa total în voia lui Dumnezeu, mulțumindu-I și prearnărindu-L pentru trecutul și prezentul nostru și punând în mâinile Sale viitorul nostru.[/SIZE] [SIZE=3]O asemenea atitudine și o asemenea orientare ne va sluji, va fi temelie pentru rugăciune, înainte de a începe rugăciunea, să ne smerim în fața fraților noștri, să ne reproșăm nouă înșine faptul de a-i fi smintit, și să continuăm să facem acest lucru pentru păcatele noastre. Să începem rugăciunea prin a ne ruga pentru vrăjmași. Să ne unim prin rugăciune cu umanitatea întreagă și să-L rugăm pe Dumnezeu să aibă milă de noi și de lumea întreagă, nu pentru că noi suntem vrednici să ne rugăm pentru lume, ci pentru a împlini porunca iubirii care ne este prescrisă: “rugați-vă unii pentru alții” (lacov 5,16).[/SIZE] [SIZE=3]Cu toate că adevărații slujitori ai lui Dumnezeu au de luptat cu multe sugestii păcătoase aduse de satan și care răsar din firea noastră atinsă de cădere, mâna atotputernică a lui Dumnezeu este mereu prezentă pentru a-i sprijini și a-i călăuzi. Lupta însăși este foarte folositoare, căci ea îi dă posibilitatea călugărului să dobândească o experiență monahală, o cunoștință clară și profundă a ravagiilor provocate firii omenești, de către păcat și de către îngerul căzut; aceste cunoștințe îl fac pe ascet să aibă o inimă blândă și smerită, să se plângă pe sine și lumea întreagă.[/SIZE] [SIZE=3]Sfântul Pimen cel Mare ne povestește despre Sfântul Ioan Colov, nevoitor plin de Duhul Sfânt, că rugându-se îndelungat lui Dumnezeu, a contenit lupta provocată de neputința firii umane căzute. I-a relatat acest lucru unui bătrân dăruit cu un deosebit discernământ duhovnicesc, zicându-i: “mă odihnesc și nu am nici un război. Și i-a zis lui bătrânul: du-te, roagă-te lui Dumnezeu, ca să-ți vină războiul și zdrobirea și smerenia pe care le aveai mai înainte! Că prin războaie sporește sufletul. Deci s-a rugat și după ce a venit războiul, nu s-a mai rugat să-l ia de la dânsul, ci zicea: dă-mi Doamne răbdare în războaie!”.[/SIZE] [SIZE=3]Incredințându-ne pe de-a-întregul voii lui Dumnezeu, ne arătăm dispuși să-i împlinim voia. Prin rugăciune stăruitoare să-i cerem lui Dumnezeu capacitatea de a-i împlini voia, să-i cerem ca voia Sa, în ce ne privește, să se facă mereu.[/SIZE] [SIZE=3]Dumnezeu rămâne nedespărțit de cel ce se lasă în voia Sa. Orice atlet al lui Hristos simte acest lucru, și poate mărturisi că-i adevărat, atunci când se luptă după rânduială, când se luptă lăsându-se călăuzit de Evanghelie.[/SIZE] |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Despre pretentiile mari pe care le avem fata de ceilalti | andrei_im | Generalitati | 12 | 29.03.2012 10:44:10 |
Parintele Cleopa despre purtarea fata de cei ce nu sunt ortodocsi | catalin2 | Spiritualitatea ortodoxa | 61 | 07.03.2012 11:20:00 |
Earthlings - documentar socant despre cruzimea fata de animale | Floar3 | Generalitati | 2 | 30.10.2009 15:44:13 |
Despre atitudinea oamenilor fata de crestinism | Mihai. | Generalitati | 15 | 09.03.2007 19:37:18 |
|