Biserica-PINTICU (com. TEACA)

Ctitorie: 1834 , Tip: Biserica , Religie: ortodox , Localitate: PINTICU , Comuna: TEACA , Judet: Bistrita Nasaud , Episcopie/Arhiepiscopie: Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului , Mitropolie: Mitropolia Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului


12 Februarie 2009

Vizualizari: 723

Voteaza:

Biserica-PINTICU (com. TEACA) 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • VASILE ALEXA Postat la 2010-02-27 15:09

    MITROPOLIA CLUJULUI,ALBEI,CRISANEI SI MARAMURESULUI ARHIEPISCOPIA ORTODOXA A VADULUI ,FELEACULUI SI CLUJULUI PROTOPOPIATUL BISTRITA , JUD.BISTRITA-NASAUD P A R O H I A O R T O D O X A R O M A N A P I N T I C U Telefon : 0263 / 276 416;email:pr.vasilealexa@yahoo.com Nr: 30/ 20 noiembrie 2007 *************************************************************************************************** Scurt istoric al bisericii cu hramul ,,Sfinţii Arhangheli Mihail si Gavril ’’din Pinticu Satul e o aşezare situată în podişul transilvan, cu specificul comunităţilor zonei geografice concretizată prin unduirile de relief, ancorată Prima atestare documentară a satului este din anul 1332 şi coincide cu primele date scrise despre organizarea vieţii religioase de pe aceste meleaguri. Un document semnificativ în acest sens este ..Registrul Dijmelor Papale strânse de pe teritoriul Ungariei şi Transilvaniei între anii 1332 -1337”. în acest document este menţionat „popa loan din Pinticul Tecii” care a plătit un „fertun de argint” dijmă papei. Mărturii ale istoriei satului avem încă din sec. VI î.d.Hr. prin piesele arheologice aflate chiar pe ‚locul unde este amplasat monumentul eroilor şi bustul lui Constantin Romanu-Vivu care se găsesc la Complexul Muzeal Bistriţa. Date despre organizarea teritoriala a Bisericii sunt puţine si neclare pentru prima parte a Evului Mediu. In anul 1607 este menţionata pentru prima data o biserica ortodoxa in Pinticu, informaţie ce rezulta din existenta Sfintei Mese de Altar păstrata si azi in biserica parohiala, pe care este inscripţionat anul 1607. In anul 1834 sub îndrumarea protopopului Ştefan Moldovan (1832 - 1849), paroh în Pinticu şi Protopop de Fărăgău (azi in jud. Mureş) se construieşte actuala biserică parohială, având hramul „Sfinţii Arhangheli”. Ca materiale de construcţie s-au folosit (după tradiţia satului) rămăşiţele bisericii vechi devastată şi dărâmată de tătari in anul 1717. Presupunem ca este vorba de aceeaşi care este menţionata in anul 1607. Biserica a fost sfinţită în data de 15/27 septembrie 1838 de către episcopul Ioan Lemeny, de la Blaj. Preotul Ştefan Moldovan, ctitorul acestei biserici, a fost protopop de Fărăgău, dar în anul 1834, fiind complice într-un proces împotriva episcopului Lemeny de la Blaj, a fost depus din funcţie (împreună cu fratele său, Grigorie Moldovan - profesor de germană la seminarul teologic din Blaj şi cu nepotul lor de soră Constantin Romanu-Vivu- seminarist). Aceştia erau rude apropiate cu bunica primului Patriarh al României, precum şi cu Domniţa Coman (căsătorită Cristea) mama Patriarhului, ambele fiind din Pinticu. Iată deci, că până şi primul Patriarh al României are origini pinticane. In anul 1848 Constantin Romanu-Vivu ajunge Prefect al Legiunii a XII-a a Mureşului de Sus iar preotul Ştefan Moldovan este numit vice-prefect al aceleiaşi Legiuni, luând astfel parte activă la evenimentele din anii 1848-1849. Amândoi au fost prinşi de către secui, lângă Topliţa şi au fost transportaţi la Târgu Mureş iar apoi spre Cluj pentru a fi judecaţi, însă li s-a schimbat traseul, iar când au ajuns în localitatea Sangeorgiul de Mureş au fost ucişi şi au fost aruncaţi într-un şanţ din apropiere. Sunt înmormântaţi în aceeaşi localitate, iar în satul natal a fost înălţat un monument al eroilor şi un bust al lui Constantin Romanu-Vivu. Intre anii 1877 - 1924 paroh în Pinticu este preotul Teodor Domşa originar din Blaj. în timpul păstoririi sale, în anul 1912 s-a pictat iconostasul de către fiul său, profesorul si artistul plastic Flaviu Domşa din Blaj. Scheletul iconostasului a fost executat de către tâmplarul loan Halasz din Blaj, cheltuielile fiind suportate de către cei 23 de credincioşi emigraţi în America, originari din Pinticu Tot în anul 1912, în urma unor ploi de durată şi vânturi puternice, turnul bisericii s-a înclinat spre apus, fiind apoi consolidat cu picioare de cărămidă, aşa-numitele contraforturi. Intre anii 1924 - 1968 a păstorit preotul Ioan Vasiliu Moraru, originar din Blaj. în timpul păstoririi sale s-a reparat biserica de mai multe ori, pentru că în urma unui cutremur s-a deteriorat şi s-au crăpat pereţii, apoi, în 1963 s-a reparat şi consolidat din nou, fiind încinsă cu două bare de fier. A fost zugrăvită de meşterul Andrei Ovari din Teaca, cheltuielile fiind suportate de enoriaşi. De asemenea a fost zugrăvita biserica si a fost restaurat iconostasul, schimbându-se şi pardoseala din lemn. La 5 septembrie 1976,in vremea pastoratiei Pr. Sabau Iosif , biserica a fost resfinţită de Î.P.S. Teofil Herineanul. In perioada ianuarie 1980 - martie 2002 păstoreşte preotul Rad Simion, originar din Archiud, în timpul căruia au loc diferite lucrări la biserică şi la casa parohială, aceste lucrări culminând cu ridicarea unui grandios monument închinat protopopului martir Ştefan Moldovan(ctitorul bisericii parohiale) şi tuturor eroilor satului, precum şi a unui bust al eroului paşoptist profesor Constantin Romanu-Vivu (+ 1849), sfinţit la data de 5 noiembrie 2001 de către P.S. Vasile Someşanul - episcop vicar al Eparhiei Cluj. Câteva nume sunt de neocolit. Mai întâi, întâlnirea cu numele lui Constantin Roman-Vivu (1821-1849) -Prefectul legiunii a Xll-a a Mureşului de Sus, membru al Comitetului Naţional Roman, martir al Revoluţiei Romane din 1848 si gloria lui în epoca, descris în lucrarea Virtus Romana Rediviva, voi. 3 , din 1977, precum si in alte lucrări apoi PREOTUL ŞTEFAN MOLDOVAN(+1849) ctitorul actualei biserici parohiale(1834), fratele mamei lui Constantin Romanu- Vivu, precum si frate cu Paraschiva Romanul, bunica după mama a primului Patriarh al României ,P.F. MIRON CRISTEA, a cărui mama , Domnita Cristea ,(n. Coman) s-a născut in Pinticu . Din „familia” pinticană face parte plasticianul Flaviu T. Domsa, (care a pictat la vremea respectiva a iconostasul bisericii din Pinticu, fiul protopopului Theodor Domsa paroh al Pinticului. Alt nume drag relevat de documente ce-i schiţează biografia e a lui Ioan Harsia -compozitor si muzician, apoi fostul redactor al revistei liceale „Aurora”, profesorul , poetul si scriitorul Teodor Podariu de la liceul din Năsăud Din data de l aprilie 2002 păstoreşte preotul Vasile Alexa. In anul 2003 se montează încălzirea centrala in biserica In anul 2004 se schimbă integral acoperişul de pe Sf. Altar In anul 2005 se schimba integral acoperişul mare de pe biserica, In anul 2007-2010 se continua renovarea integrala a bisericii atât in interior cat si in exterior, precum si pictarea ei . La ora actuala (27 februarie 2010) este terminata pictarea Sfantului Altar de catre pinctorul HOREA INDOLEAN din Gherla. Lucrarile continua. Biserica parohiala din Pinticu nu este inclusa pe lista monumentelor istorice. PAROH PREOT VASILE ALEXA

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Locasuri de cult

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact