« Ultima Pagina | vizualizare rezultate 21-30 din 53 | Urmatoarea Pagina » |
![]() |
Simbolurile bovine apar ca dublete preariene ale imaginii calului *73. Taurul joacă
acelaşi rol imaginar ca şi calul. Cuvântul sanscrit „ge” prezintă prescurtat izomorfismul animalului şi al zgomotului, întrucât înseamnă taur, pământ, dar şi zgomot *74. Dacă în primul rând taurul e chtonian ca şi calul, el e deopotrivă, ca şi acesta din urmă, simbol astral, dar într-o mai mare măsură ca el e fără distincţie solar sau lunar. Nu numai că găsim zei lunari cu înfăţişare taurină bine precizată, ca Osiris, sau Sin Marele Zeu mesopotamian, dar şi zeiţe lunare taurocefale purtând între coarne imaginea soarelui *75. Coarnele bovinelor sunt simbolul direct al „coarnelor” semilunii, morfologie semantică ce se consolidează prin izomorfismul său cu coasa sau secera Timpului Cronos, instrument de mutilare, simbol al mutilării lunii care 80 e semiluna, „pătrarul” de lună. Ca şi leul, taurul Nandin *76 e monstrul lui Shiva sau al lui Kali Durga, adică al fazei distructive a timpului. Prin intermediul simbolicii teriomorfe, astrul — soare sau lună — nu e deci luat decât ca simbol al timpului, vedicul Surya, Soarele Negru, e denumit şi „taur”, după cum la Assur zeul Taur e fiul soarelui, ca şi Freyr, Marele Zeu al scandinavilor *77. Semnificaţiile acvatice sunt aceleaşi pentru taur ca şi pentru cal: taurul apelor există atât în Scoţia, în Germania, cât şi în Ţările Baltice. Ahelaos, zeul râului, are o formă taurină *78; Poseidon păstrează forma asianică a taurului, şi sub această înfăţişare i se arată Fedrei în tragedia lui Euripide sau a lui Racine *79. în felul acesta trebuie explicat caracterul comut al numeroaselor fluvii: Tibrul lui Vergiliu, ca şi Eridan sau grecescul Oceanos au cap de taur. Monstru al apelor dezlănţuite, taurul are poate aceeaşi etimologie ca Tarasque al nostru *80. Tarascon devine într-adevăr Tarusco la Strabon şi Tauruscus la Ptolemeu. „Taurul şi etimologia lui sunt legate poate de (cuvântul) tar (care înseamnă stâncă în pre-indo-europeană) din Tarascon...; de altfel în Bretania, la Hague, la Runigon etc., monstrul este un taur negru ca smoala ieşit din stâncă.” Şi Dontenville *81 subliniază prin aceasta izomorfismul chtonico-acvatic al simbolului taurin. Cât despre taurul *82 tunetului, nimic nu e mai universal ca simbolismul său; din Australia zilelor noastre până în antichitatea 82 feniciană sau vedică întâlnim întruna legătura dintre taur şi dezlănţuirea atmosferică. Ca acel „bull roarer” australian, al cărui muget e cel al uraganului dezlănţuit. Predravidienii şi dravidienii cinstesc taurul trăsnetului, şi Indra — figurând în Vede sub numele de „taurul pământului” — este, împreună cu auxiliarii săi Maruts-ii, posesorul trăsnetului, Vajra. Toate culturile paleo-orientale simbolizează forţa meteorologică şi distructivă prin intermediul taurului. Poreclele sumeriene ale lui Enlil au semnificaţia de: „Seniorul vânturilor şi al uraganului”, „Stăpânul uraganului”, „Zeul cornului” a cărui pereche e Ningalla „Marea Vacă”. Zeul Min, prototip al egipteanului Ammon, e calificat drept taur şi are-ca atribut tunetul, perechea sa e vaca Hator, în sfârşit Zeus cel cu tunetele o răpeşte pe Europa, se uneşte cu Antiope şi încearcă s-o violeze pe Demeter sub forma unui taur impetuos *84. Constatăm aşadar strânsa înrudire a simbolismului tauţia cu simbolismul ecvestru. Tot o angoasă îl motivează şi pe unul şi pe celălalt, în special o angoasă provocată de orice schimbare, de trecerea fulgerătoare a timpului ca şi de „vremea rea” meteorologică. Această angoasă e supradeterminată de toate primejdiile incidente: moartea, războiul, inundaţia, goana aştrilor şi a zilelor, bubuitul tunetului şi uraganul... Vectorul său esenţial e într-adevăr schema animaţiei. Cal şi taur nu sunt decât simboluri, izbitoare din punct 81 de vedere cultural, care amintesc starea de alertă şi fuga animalului uman din faţa a tot ce e în general însufleţit. E ceea ce explică faptul că aceste simboluri se pot schimba uşor între ele şi că-şi pot oricând găsi în Bestiar substituţi culturali sau geografici. Krappe *85 remarcă faptul că aştrii — noi vom spune cursul temporal al aştrilor — dobândesc numeroase forme animale: câine, berbec, mistreţ, în timp ce Eliade86 notează că Verethragna, iranianul Indra, îi apare lui Zarathustra când sub formă de armăsar, când de taur, de ţap sau de mistreţ, în ultimă analiză putem constata o dată cu Langton *87 că opinia universală privind forţele malefice e legată de valorificarea negativă a simbolismului animal. Specialistul în demonologie constată că numeroşi demoni sunt spirite dezincarnate de animale, în special de animale de care oamenii au teamă, sau creaturi hibride, amestec din părţi de animale reale. Putem găsi în Vechiul Testament numeroase urme ale acestei demonologii teriomorfe *88. Demonologia semitică ne oferă toate varietăţile teriomorfiei. Mai întâi acei Se'irim sau demonii păroşi, comuni credinţelor babiloniene, arabe şi ebraice, care — o dată mai mult regăsim ambivalenţele semnalate de Dontenville *89 — au fost obiect de adoraţie la asirieni, la fenicieni şi chiar la evrei. Sensul curent al cuvântului sa'ir (plural se'irim) e, după Langton *90, bove şi etimologic „părosul”. Azazel, marele ţap al tradiţiei cabalistice, era şeful Se'irimilor *91. Aceşti demoni păroşi sunt însoţiţi de-un întreg cortegiu de Ciyyim-i, „schelălăitorii, 83 ţipătorii”, care bântuie prin tot deşertul, apoi Ochim-ii, „urlătorii”, care se pot înrudi cu Ahou, şacalul asirian, sau cu bufniţele. Vom vedea că alte încarnări semitice ale spiritelor nefaste sunt struţii, şacalii şi lupii, dar aceste animale ne determină să examinăm o altă implicaţie a simbolurilor teriomorfe, care valorifică şi mai mult în sens negativ schema animaţiei de natură să înspăimânte şi simbolurile ei, împiedicând eufemizarea. |
![]() |
tradiţia iudaică atunci când
Talmudul ni-i arată pe Adam şi Eva văzând „cu groază cum noaptea învăluie zarea şi cum oroarea de moarte năpădeşte inimile înfricoşate” *140. Această deprimare hesperiană e de altfel comună oamenilor civilizaţi, sălbaticilor, chiar şi animalelor *141, în folclor *142 ora asfinţitului, sau sinistrul miez al nopţii, lasă numeroase amprente cu caracter de spaimă: e ora când animalele malefice şi monştrii infernali pun gheara pe trupuri şi pe suflete. Această imaginaţie a beznei nefaste pare a fi un dat iniţial, paralel cu imaginaţia luminii şi a zilei. Bezna nocturnă 88 constituie primul simbol al timpului, şi la aproape toţi primitivii, ca şi la indo-europeni sau la semiţi, „timpul se socoteşte pe nopţi, nu pe zile *143. Sărbătorile noastre nocturne, Sf. Ioan, Crăciunul şi Pastele, ar fi supravieţuirea calendarelor nocturne primitive *144. Noaptea neagră apare deci_ ca însăşi substanţa timpului, în India, timpul se numeşte Kala — etimologic foarte înrudit cu Kali — şi un nume şi celălalt însemnând „negru, întunecat”, iar era noastră seculară se numeşte în prezent Kali-Yuga, „epoca tenebrelor”. Iar Eliade constată că „timpul e negru pentru că e iraţional, nemilos” *145. Pentru acelaşi motiv, noaptea e sacralizată. Zeitatea helenică Nyx *146, ca şi cea scandinavă Nott, trase într-un car de nişte cai negri, nu sunt simple alegorii neîntemeiate, ci redutabile realităţi mitice. (pag. 89) |
![]() |
cel de-al doilea pom din grădina Edenului, al cărui fruct prin consumare
atrage după sine căderea, nu e cel al cunoaşterii, cum pretind lecţiunile recente ci cel al morţii. Rivalitatea dintre şarpe, animal lunar, şi om pare a se reduce în numeroase legende la rivalitatea dintre un element nemuritor, regenerat, capabil să-şi schimbe pielea, şi omul decăzut din nemurirea sa primordială. Metoda comparatistă ne arată că rolul celui ce fură nemurirea e jucat de şarpe atât în epoca babiloniană a lui Ghilgameş, cât şi într-o legendă parazită celei despre Prometeu, consemnată de compilatorul Elien *286. în numeroase mituri, luna sau un animal lunar păcălesc primul om, preschimbând nemurirea omului primordial în greşeală şi cădere. Moartea, atât la caraibi cât şi în Biblie, e rezultatul direct al căderii *287. În numeroase tradiţii, acestui prim rezultat catamorf i se adaugă şi-o altă consecinţă, care confirmă caracterul antagonist dintre luna nefastă şi aspiraţiile omului şi care riscă să 108 încline (aşa cum se întâmplă în contextul iudeo-creştin spre o interpretare pur sexuală a căderii. Menstruaţia e într-adevăr considerată adeseori drept urmarea secundară a căderii. Se ajunge astfel la o feminizare a păcatului originar mergând mână-n mână cu misoginia pe care constelaţia apelor întunecate şi a sângelui o lăsa să se întrevadă. Femeia din impură cum era ca urmare a sângelui menstrual, 107 devine răspunzătoare de păcatul originar. În Biblie *288, cu toate că şarpele nu provoacă direct menstruaţia, intervenţia lui are totuşi urmări ginecologice: Voi înmulţi suferinţele din timpul sarcinii, vei naşte în dureri”. Alte tradiţii *289 sunt mai explicite: la algonquini ca şi în India, femeile au menstruaţie pentru a ispăşi o greşeală. Această feminizare a căderii morale o mai întâlnim atât în tradiţiile amerindiene, cât şi în cele persane, ale eschimoşilor, în tradiţiile rhodeziene sau melaneziene, alimentând şi mitul grecesc al Pandorei. Trebuie însă să insistăm serios asupra contrasensului sexual ce-ar putea rezulta din această feminizare a căderii. Krappe, după Bayle şi Frazer *290, socoteşte această sexualizare doar o lecţiune întârziată datorată unui teolog moralist, într-adevăr, precum am remarcat în legătură cu feminitatea lunară şi menstruală, simbolizarea feminoidă a căderii nu pare la origine aleasă decât din motive de fiziologie ginecologică, şi nu din motive de ordin sexual. A avut loc, în anumite culturi, o deplasare a fenomenului menstrual în direcţia unor consideraţii de morală sexuală. S-a substituit cunoaşterii morţii şi conştientizării angoasei temporale, în calitate de catastrofă fundamentală, problema mai anodină a „cunoaşterii binelui şi răului”, care, puţin câte puţin, s-a sexualizat în mod grosolan. Această deviere înspre sexualitate a fost introdusă într-o perioadă relativ recentă, sub influenţa unui curent ascetic pesimist care pare să fi venit din India şi care s-a răspândit într-o mare parte a Orientului Apropiat înainte să ajungă în Occident. Ea se manifestă în orfism, în scrierile mileziene, în sfârşit în platonism. Biserica n-ar fi făcut altceva decât să moştenească prin Sfântul Augustin fobia sexuală a gnosticilor şi a manicheenilor. (pag.108) |
![]() |
literatura exegetică le atribuie lui Beelzeboul, pe care Vulgata l-a transformat în
Beelzeboub *310, dar care la origine, după Langton *311, ar proveni din ebraicul zebel şi ar însemna „Prinţul spurcăciunii”. (pag.111) |
![]() |
Citaţi de Krappe, op. cit., p. 297. Pentru majoritatea primitivilor, căderea sau catastrofa
diluvială e provocată mai curând de-o poluare ginecologică decât de-o greşeală sexuală. Cf. Metraux, Histoire du monde..., p. 517. Pentru membrii comunităţii Matakos, potopul şi demiurgul lui, marele Python, e urmarea încălcării tabu-ului menstrual de către o femeie care a lăsat să cadă câteva picături de sânge impur în apa unei fântâni. (pag.124) |
![]() |
E firesc aşadar ca aceste scheme axiomatice ale verticalizării să sensibilizeze şi să
valorifice pozitiv toate reprezentările verticalităţii, de la ascensiune la elevaţie. Aşa se explică marea frecvenţă mitologică şi rituală a practicilor ascensionale *17; fie că e vorba de durohana, urcuşul anevoios, din India vedică, sau de climax, scara inițiatică a cultului lui Mithra, sau de scara ceremonială a tracilor, de scara care-ţi îngăduie să „dai ochii cu zeii” , cum ni se arată în Cartea morţilor din Egiptul antic, fie de scara de mesteacăn a şamanului siberian. Toate aceste simboluri rituale sunt mijloace de-a atinge cerul. Şamanul, scrie Eliade *18, în timp ce urcă treptele stâlpului, „întinde mâinile ca o pasăre aripile” — ceea ce denotă vastul izomorfism între ascensiune şi aripă, pe care-l vom studia aci în câteva rânduri — şi, ajuns în vârf, strigă: „Am atins cerul, sunt nemuritor” , marcând astfel pronunţat grija fundamentală a acestei simbolizări verticalizante, înainte de orice scară înălţată contra timpului şi a morţii. Această tradiţie a nemuririi ascensionale comună şamanismului indonezian, tătar, amerindian şi egiptean o regăsim în imaginea mai familiară nouă a scării lui Iacob *19. Trebuie notat că, atunci când are faimosul vis, acesta doarme pe un bethel, un loc sus-pus. E aceeaşi scară pe care Mahomed vede înălţându-se sufletul celor drepţi şi pe care-o regăsim atât în Paradisul lui Dante, „cel mai verticalizant dintre poeţi” *20, cât şi în înălţarea mistică a lui St-Jean de la Croix, La Subida del Monte Carmelo. E o temă de altfel foarte banală în mistica creştină: e anabathmon-ul cu şapte trepte de care vorbeşte Guillaume de Saint-Thierry *21; după Hildegarde de Bingen, Honorius Augustodunensis, Adam de Saint130 Victor numeşte crucea lui Hristos „scara păcătoşilor” sau „scara divină” , iar Sfântul Bernard descifrează printre rândurile Cântării Cântărilor o tehnica a 129 înălțării *22. Tradiţie consolidată la creştini de literatura pauliniană şi neoplatoniciană, căci toate dualismele au opus verticalitatea spirituală platitudinii carnale sau căderii *23. Poezia, în sfârşit, moşteneşte acest „complex al lui Iacob” . Baudouin *24 notează că această temă e la Hugo în legătură directă cu supraeul şi se grupează într-o remarcabilă constelaţie cu simbolismul vulturului, al împăratului şi cu ceea ce psihanalistul numeşte complexul spectacular”. Les Burgraves manifestă o caracteristică scară a lui Iacob care trebuie alăturată eşalonării din Ce que dit la bouche d'ombre, simboluri ale valorii morale care-l poartă în vârf pe Dumnezeu *25. Bineînţeles, la acest manicheist care e marele poet romantic ascensiunea se sprijină pe contrapunctul negativ al căderii. Bot, prăpastie, soare negru, mormânt, cloacă şi labirint sunt negativele psihologice şi morale care scot în evidenţă eroismul ascensiunii. Caracteristica tuturor acestor scări e că sunt cereşti, şi uneori cereşti chiar în sens propriu, adică astronomice, cele şapte sau nouă trepte corespund planetelor, ultima, luminoasă şi aurie, fiind consacrată soarelui. Cum foarte just a remarcat Eliade *26, „scara, înşiruirea de trepte, figurează plastic ruptura de nivel care face posibilă trecerea de la un mod de a fi la altul” . Ascensiunea constituie aşadar într-adevăr „călătoria în sine”, „călătoria imaginară cea mai reală dintre toate” *27, pe care-o visează nostalgia înnăscută a verticalităţii pure, a dorinţei de evadare într-un loc hiper sau supraceresc, şi nu e o întâmplare că Desoille a aşezat la baza terapeuticii stărilor depresive meditaţia imaginară a simbolurilor ascensionale. (pag.130) |
![]() |
Creştinismul a rebotezat de fapt înălţimile închinându-le Sfântului arhanghel Mihail, iar
inflexiunea cor din rădăcina celtică e ambivalenţă şi trimite fie la piatra sacră, fie la corb. Sfântul Mihail, învingătorul demonului acvatic al primejdiilor mării, mare spintecător de balauri, e succesorul înaripat al uriaşului Gargantua *38. îl regăsim atât pe celebra peninsulă franceză cât şi în Tarentaise, pe diverse piscuri din Savoia sau pe faimosul Monte Gargano des Pouilles, denumit şi Monte Sân Angelo. Prin intermediul „Kalkas-ului” grec, arhanghelul creştin n-ar fi decât un Apolo pre-grec şi pre-celtic. (pag.132) |
![]() |
Înălţare şi putere sunt de fapt sinonime. Fapt pe care-l putem constata, împreună
cu Eliade *75, în dialectele amerindiene: oki în irocheză înseamnă în acelaşi timp puternic şi înălţat, iar waken din graiul Sioux, denumirea forţei supreme, trebuie comparat cu wakan din graiul Dakota, care înseamnă „în sus”. La maori, la negrii akposo, la australienii din sud-vest, la kulini, la andamani, la fuegieni, Puterea supremă poartă un nume care înseamnă Cel Foarte înalt, Cel de Sus. Istoricii religiilor *76 insistă asupra remarcabilului caracter monoteist al cultului ceresc, al cultului Celui de Sus. Numai cerul e divin, iar politeismul olimpian urmează după solitarul Uranus. Marii zei ai antichităţii indo-europene — Dyaus, Zeus, Tir, Jupiter, Varuna, Uranus, Ahura-Mazda — sunt stăpânii atotputernici ai cerului luminos. Iehova de asemenea, ca şi zeul semitic Anu, ar fi un zeu al cerului *77. Doar un accident gramatical a dus la feminizarea cerului la egipteni şi la indo-chinezi. La chinezi, Tien, cerul, e în strânsă legătură cu întreaga constelaţie masculină a atotputerniciei şi, cu toate că Granet *78 refuză să vadă în asta o transcendenţă, cerul are totuşi o structură foarte specifică, noţiunea de verticalitate, de înalt, fiind la chinezi legată de noţiunea de puritate, de separare, în sfârşit, la mongoli şi la uralo-altaici acelaşi cuvânt înseamnă cer şi Dumnezeu, după cum în Upanișade brahmanul e numit cer *79. Piganiol *80 a analizat just psihologia zeilor cereşti ai latinilor când a scris: „Uranienii, zei ai voinţei clare, sunt obiectul unei therapeia, li se dau toate onorurile în aşteptarea unei binefaceri”. Elementul olimpian *81, septentrional, care intră în constelaţie cu cultul luminii, al cerului, al focului purificator, e onorat pe înălţimile ale căror semnificaţii ascensionale le-am analizat: Muntele Meru din India; Muntele Sumur al uralo-altaicilor; Munţii Tabor, Gerizim, Golgota ai iudeilor şi ai creştinilor. Frecventarea înălţimilor, procesul de gigantizare sau de divinizare pe care-l inspiră orice altitudine şi orice ascensiune stau mărturie a ceea ce Bachelard numeşte cu discernământ o atitudine de „contemplare monarhică” *82 legată pe de o parte de arhetipul lumina vizual, pe de alta de arhetipul psiho-sociologic al dominaţiei suverane. „Contemplarea de pe înălţimea piscurilor dă sentimentul unei stăpâniri imediate a universului”. (pag.137) |
|