Crez
Rezumat sau expunere a doctrinei. Echivalent cu "simbol de credinta", termenul crez este folosit cu un sens general, pentru a desemna un corp de invataturi sau de dogme fundamentale de credinta. Cu toate ca in Noul Testament nu se gaseste un crez formulat ca atare si stabilit de Biserica, totusi, inca de la inceputul Bisericii au circulat scurte formulari de credinta in care se rezuma istoria unica a mantuirii. Originea crezului se afla in contextul botezului, deoarece marturisirea credintei este o conditie pentru botez" (Fapte 8, 36-38). El are rolul de a pazi de erezii credinta adevarata, de aceea autoritatea Bisericii are datoria sa transmita credinta apostolilor fara deformare.
Printre crezurile care au circulat inca din vechime si s-au pastrat in traditia dogmatica si cultica sunt:
Crezul apostolic (sau Crezul roman vechi), care desi nu a fost acceptat de Bisericile Ortodoxe, incepand din Evul Mediu e folosit totusi in cult de catre Bisericile apusene, catolica si protestanta. Apare la Roma in sec. al III-lea, fiind atribuit apostolilor, dar numai din secolul al IX-lea este folosit in Bisericile din Europa, la botez. Printre invataturile existente in el, intalnim si doctrina despre coborarea la iad (I Pt. 3, 18-19), despre comuniunea sfintilor si despre invierea trupului.
Crezul atanasian. Nu a fost scris de sfantul Atanasie (t 373), deoarece partea a doua reflecta doctrina hristologica de la Calcedon (451). Apare in sec. al VI-lea in limba latina. La inceputul sec. al VIII-lea este recitat Duminica, la serviciile de dimineata. In Biserica romano-catolica e foarte putin folosit, pe cand la anglicani inlocuieste crezul apostolic la marile sarbatori. Partea intai (26 articole) trateaza despre doctrina Treimii, partea a 2-a (art. 27-40) trateaza despre persoana lui Iisus Hristos, in sensul definitiei hristologice de la Calcedon. La sfarsit, are o clauza de condamnare.
Crezul niceo-constantinopolitan sau "Simbolul credintei" ortodoxe este textul de credinta prin excelenta al crestinismului, deoarece a reusit sa reconcilieze conceptia monoteista cu conceptia trinitara despre Dumnezeu.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.