Cunoastere
Sesizare sau percepere a adevarului lui Dumnezeu descoperit in Cuvantul Sau intrupat. Posibilitatea cunoasterii sta in faptul descoperirii lui Dumnezeu ca fiinta personala si in capacitatea omului de a intra in dialog cu Dumnezeu. Totusi teologia a recunoscut totdeauna caracterul limitat al cunoasterii de Dumnezeu si al cunoasterii persoanei, in general. Cu toate ca este obiectul experientei spirituale, prezenta lui Dumnezeu, ca de altfel a oricarei persoane, nu se poate defini si limita, fiind mai presus de orice notiune, atribuit si simbol. Exista doua cai sau moduri generale de cunoastere :
a) Calea catafatica sau afirmativa - catafatica, care indica ceea ce este Dumnezeu in raport cu realitatile create, vazute, luate ca simbol al Sau. Dumnezeu este deci cunoscut din prezenta si din lucrarile Sale in Creatie, atribuindu-I-se insusirile acesteia.
b) Calea apofatica sau negativa - apofatica, care incearca sa arate ce nu este Dumnezeu in raport cu creaturile, luandu-se ca simbol realitatile necreate, inteligibile. Pe aceasta cale, Dumnezeu este cunoscut nu din creatia si lucrarile Sale in lume, ci din experienta nemijlocita a prezentei Sale inefabile, aceasta prezenta fiind accesibila omului, ea depasind atributele create.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.