Isidor Todoran

ofesor de teologie

TODORAN ISIDOR, profesor de teologie.

N. 20 mai 1906, în lbăneşti , jud. Mureş, decedat la 29 mai 1985. în Cluj-Napoca.

Studiile la Liceul din Târgu Mureş (1918-1925), apoi la Academiile teologice din Sibiu (1925-1926) şi Cluj (1926-1929), la Facultatea de Filosofie a Univ. din Cluj (1926-1930), cu doctoratul în Teologie la Chişinău (1935) şi în Filosofie (specialitatea Sociologie) la Cluj-Sibiu (1942). Profesor de Religie şi Filosofie la Liceul de băieţi nr. 2 şi la Liceul de fete din Cluj (1930- 1936), profesor suplinitor (1936), apoi provizoriu (1937) la Academia teologică din Oradea (Apologetică, Introducere în Filosofie, Exegeza Noului Testament, Catehetică şi Omiletică); profesor titular de Dogmatică şi Apologetică la Academia teologică din CIuj (1 febr.1939). în urma ocupării Ardealului de nord, la 1 dec. 1940 a fost încadrat ca profesor titular la catedra de Sociologie a Facultăţii de Litere şi Filosofie a Universităţii din CIuj, refugiată la Sibiu, la 1 apr. 1945 şi-a reluat catedra de la Academia teologică din Cluj (devenită în 1948 lnstitut teologic de grad universitar); la 1 sept. 1952 numit titular al catedrei de Teologie Dogmatică şi Simbolică de la Institutul Teologic Universitar din Sibiu, la care a funcţionat până la pensionare (1 sept. 1976), rector al Institutului (1969 - 1976); preot (1930), iconom stavrofor (1958); reprezentant al Bisericii Ortodoxe Române la Iucrările unor comisii teologice şi interteologice, mai ales în dialogul cu Biserica vechilor catolici, cu Biserica Anglicană ` Federaţia mondială luterană`, şs.a.

Lucrări:

v      Problema cauzalităţii în argumentul cosmologic, Cluj, 1935, VIll + 206 p. (teză de doctorat);

v      Argumentul teleologic. Introducere,în Ţnuarele Academiei teologice ortodoxe din Cluj pe anul 1939/40", Cluj, 1940;

v      Transmisibilitatea răului, Teorie generală a căderii originare, în RT, în. an XXXII, 1942, nr. 5-6, p. 256-273 (şi extras, 20 p.)

v      Imperfecţiunile Iumii faţă de înţelepciunea divină,în RT, an.XXXII,1942,nr. 7-8. p. 331-348 (şi extras, 20 p.);

v      Bazele axioligice ale binelui, Sibiu, 1942, 136 p,ş Filosofia religioasă a lui Nicolae Berdiaev, Sibiu, 1943, 72 p.

v      Tehnică şi Spirit, Sibiu, 1944, 90 p.;

v      Starea paradisiacă a omului şi cea de după cădere în concepţia ortodoxă, romano-catolică şi protestantă, în `Ortodoxia", an. VII, 1955, nr. 1, p.29 - 45;

v      Conceptul de Dumnezeu în teologia lui Karl Barth, în ST, an. VIl, 1955, nr. 1-2, p. 39-63;

v      Principiul iconomiei din punct de vedere dogmatic, în ST, an. VII, 1955, nr. 3-4, p. 139-149,

v      Asupra revelaţiei primordiale, în `Ortodoxia", an. VIll, 1956, nr. 1, p. 44-57;

v      Etapele revelaţiei, în MA, an.I, 1956,nr.1 -2,p. 78-96;

v      Eros şi agape, în ST, an. VIll, 1956, nr. 3-4, p. 139- 154;

v      Creştinismul şi tehnica, în ST, an. VIll, 1956, n,. 7-8, p. 422-436;

v      Consideraţii eclesiologice, în MA, an. III, 1958, nr. I - 2, p. 97 - 104;

v      Consideraţii mariologice, în MA, an. III, 1958, nr. 3-4, p. 218-237;

v      Despre raportul dintre izvoarele revelaţiei, în MA, an.III, 1958, nr. 9-10, p. 717-728;

v      Traducianism sau creaţionism? în MA, an. IV, 1959, nr. 3 -4, p. 241 -254;

v      Poate fi considerat Origen eretic?, în MA, an. IV, 1959, nr. 7-8, p. 540-547;

v      Alexei S. Homiakov (1804-1860), în MA, an. V, 1960, nr. 5-6, p. 352-372;

v      Botezul ereticilor, în MA, an. VI, 196 1, nr. 4-6, p. 242 - 268;

v      Aspecte eclesiologice, în MA, an. VI, 1961, nr. 7 - 8, p. 424 - 445;

v      Apostolicitatea Bisericii, în MA, an.VII,1962, nr.3-6, p.313-324;

v      Sfânta tradiţie şi tradiţia bisericească, în MA, an. VII, 1962,nr. 9-12, p. 678-685;

v      Har şi dar, în MA, an. IX, 1964, nr.11 - 12, p. 867 - 876;

v      Atitudini protestante contemporane faţă de Tradiţie, în `Ortodoxia", an. XVII, 1965, nr. 3, p. 367 - 399;

v      Vademecum teologic barthian, în MA, an. X, 1965, nr. 11 - 12, p. 915 - 930;

v      Noi orientări eclesiologice în Protestantism, în `Ortodoxia`, an. XVIII, 1966, nr. 2, p. 284-305

v      Credinţă şi tehnică, în MA, an. XI, 1966, nr. 46, p. 348 - 366;

v      Unitatea Bisericii în perspectiva ecumenistă, în `Ortodoxia", an. XXV, 1973, nr. 3, p. 337-346;

v      Ecumenism teoretic şi ecumenism practic în `Ortodoxia", an. XXVI, 1974, nr. 3, p. 440-450;

v      Unitate de credinţă şi pluralism teologic, în `Ortodoxia", an. XXVII, 1975, nr. 2, p. 233 - 244.

v      Este coautor at manualului de Teologie Dogmatică şi Simbolică, pentru Institutele teologice, 2 vol., Bucureşti, 1958, 1008 p.

v      Teologia Dogmatică. Manual pentru Seminariile teologice, Bucureşti, 1991, 404 p. (în colaborare cu Arhid. Prof. Dr. loan Zăgrean).

v      Diferite articole, recenzii, note în `Legea Românească"-Oradea, `Renaşterea"-Cluj, `Telegraful Român"-Sibiu sau în periodicele menţionate în lista bibliografică.

<

13 Februarie 2009

Vizualizari: 1708

Voteaza:

Isidor Todoran 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact