![]() |
Scrieri pseudoortodoxe infiltrate in Sfanta Traditie
Este sănătos să nu luăm de bune toate cărțile care se vînd la noi la pangare. Așa cum odinioară primii creștini erau asaltați de tot felul de evanghelii și manuscrise care se pretindeau adevărate, așa și astăzi avem nevoie să filtrăm materialele apocrife sau de proastă inspirație prezente pe Internet, în licrării și chiar în bisericile ortodoxe.
Propun să dăm cărțile pe față și să alcătuim o listă neagră cu titluri care trebuie ocolite, care dăunează sănătății și integrității ortodoxiei în avantajul eterodocșilor care profită indirect de existența lor. Între timp, dacă ați citit poate vreo povestioară printr-un pateric oarecare care vi se pare că intră în conflict cu teologia ortodoxă, copiați-o aici să o discutăm în public. Aș începe cu un prim subiect despre care s-au scris multe cărți: Despre vămile văzduhului. Deși această învățătură nu este oficial acceptată de ortodoxie, nu cred că este parohie în care să nu existe credincioși care să creadă în ele și care să aibă acasă o carte pe tema asta, de-a lui Nicodim Măndiță, Serafim Rose sau alții. |
Da si eu am cele 2 mari volume acasa si tot am mai auzit zvonuri ca nu ar fi bune acum nu stiu poate ma lamuriti si pe mine. Carti care nu ar fi bune nu prea cunosc decat Talismanul care nici aia nu stiu de ce nu este buna, si nu sunt de acord cu Hristos pus la breloc sau sa fie cruciulita la breloc asta mi se pare o prostie, e ca si cum Hristos ar fi un obiect care iti aduce noroc, parerea mea...
|
Salut Marcel,
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Lucrurile astea (talismanul si visul maicii domnului) sunt doar niste babisme (asa cum imi place sa le spun), sunt inutile si care afecteaza credinta oamenilor- dupa parerea mea. Si o sa citez din visul maicii domnului un fragment: " Si de va scrie cineva visul tau si il va tine de la sine ,il va purta in casa sa si il va pastra de acea casa dracul nu se va apropia si pe duhul cel necurat il va goni si ingerul lui Dumnezeu va sta tot deauna langa dansul ,de-o dreapta si de navalirile si supararile dinspre oamenii cei rai va fi mantuit , si la drum de va calatori si va avea acest vis pe langa sine, acel om nu se va teme de grindina ,de tunet ,de fulger si va fi langa dansul indreptand calea lui ori incotro va merge .La dreapta judecata va afla mila si la iesirea sa din viata ma voi arata acelui om din preuna cu tine ,Maica mea si ingerul meu va lua sufletul lui ducandul in imparatia cerurilor ,veselindu-se acolo cu tate dreptii ,care din veac bine au placut mie." . Asadar , daca ne luam dupa aceasta , putem ajunge la concluzia ca postul,pocainta,rugaciunile si mersul la Biserica nu au nici o legatura cu mantuirea sufletului si sunt doar optionale.
Am in familie doua persoane care poarta cu ele visul maicii domnului si am incercat sa le explic ca sunt niste scrieri apocrife , dar nu inteleg.In plus imi este si teama ca nu cumva sa le zdruncin credinta. |
[quote=Florin-Ionut;465389]Este sănătos să nu luăm de bune toate cărțile care se vînd la noi la pangare. Așa cum odinioară primii creștini erau asaltați de tot felul de evanghelii și manuscrise care se pretindeau adevărate, așa și astăzi avem nevoie să filtrăm materialele apocrife sau de proastă inspirație prezente pe Internet, în licrării și chiar în bisericile ortodoxe.
Propun să dăm cărțile pe față și să alcătuim o listă neagră cu titluri care trebuie ocolite, care dăunează sănătății și integrității ortodoxiei în avantajul eterodocșilor care profită indirect de existența lor. Între timp, dacă ați citit poate vreo povestioară printr-un pateric oarecare care vi se pare că intră în conflict cu teologia ortodoxă, copiați-o aici să o discutăm în public. Aș începe cu un prim subiect despre care s-au scris multe cărți: Despre vămile văzduhului. Deși această învățătură nu este oficial acceptată de ortodoxie, nu cred că este parohie în care să nu existe credincioși care să creadă în ele și care să aibă acasă o carte pe tema asta, de-a lui Nicodim Măndiță, Serafim Rose sau alții.[/QUOTE Invatatura vamilor nu este acceptata de ortodoxie? |
Extras din Cărarea Împărăției
VAMEȘII VĂZDUHULUI
Când a sunat ceasul ieșirii din lume sufletul se retrage din trup și se adună înspre cap. De aceea, pentru cei ce au dus o viață duhovni¬cească intensă, li se înseninează fața cu o lumină neobișnuită. La mulți dintre sfinții nevoitori ai pustiei, în vremea ieșirii sufletului le strălu¬ceau fețele ca soarele. Sufletul e o făptură spirituală care nu are îngră¬direa pe care o are trupul și nici nu-i stau în cale piedicile trupului. în vremea aceea o conștiință împăcată răsfrânge o față senină, pe când o conștiință tulburată răsfrânge o față îngrozită. De aceea înțeleptul dă sfatul: 1."Adu-ți aminte de Ziditorul tău, în zilele ti¬nereții tale, înainte ca să vină zilele de restriște"... 5.... "fiindcă omul merge la locașul său de veci... 6.(Adu-ți aminte de Ziditorul tău) mai-nainte ca să se rupă funia de argint... 7.Și ca pulberea să se întoarcă în pământ,precum a fost, iar sufletul să- se întoarcă la Dumnezeu, Care l-a dat."Eclesiastul 12, 1.5.6.7. Desfacerea sufletului de trup se face în vreme de trei zile pă-mântești, începând de la momentul pe care-1 numim noi moarte. Slujba înmormântării corespunde cu dezlegarea deplină a sufletului de trup. Să urmărim, așadar, călătoria sufletului dezlegat de trup. La ieșirea din cortul pământesc, sufletul trece în lumea asemenea cu el, a făpturilor nevăzute, fie cu îngerii buni, dacă a fost bun, fie cu îngerii căzuți, dacă faptele lui au fost rele. De unde pe pământ erau ceasuri, zile și ani, dincolo e un veșnic "astăzi", o veșnicie luminoasă pentru sufletul care a dobândit sfințenia, sau o veșnicie întunecoasă, neagra veșnicie, pentru sufletul care a iubit stricăciunea. Acum dă sufletul de datoria cunoașterii. Dacă sufletul n-a ajuns, sau n-a vrut să ajungă pe pământ la desăvârșita cunoștință de sine însuși, el trebuie neapărat, ca ființă spirituală, să se cunoască dincolo de mormânt. Sufletul trebuie să-și dea seama de ceea ce și-a câștigat; trebuie să-și recunoască și să-și pronunțe judecata, înainte de a-i judeca Dumnezeu. Pe pământ avea ajutorul Harului dumnezeiesc din Sfintele Tai¬ne, care-1 ajuta să se cunoască și să-și judece purtarea. Dincolo nu se mai poate cunoaște pe sine însuși prin propria lui libertate, căci misiunea de-a descoperi sufletului starea sa de stricăciune o au îngerii căzuți. Demonii, stăpânii răului pe pământ, au să-i dea acum pe față toate faptele sale rele, pe care sufletul și le va recunoaște și se va teme cumplit. Prin recunoașterea aceasta va preveni judecata lui Dumnezeu, cea asupra sa. Deci toate greșelile mărturisite la duhovnic, cu inimă înfrântă și smerită și pentru care sufletul și-a făcut canonul, nu se mai află ca piedică în cale, la trecerea printre cumpliții vameși ai văzdu¬hului, căci puterea lui Dumnezeu le-a șters pe acestea din cărțile lor. La această înfricoșată cercetare a sufletului stă de față și îngerul păzitor, care însoțește sufletul toată călătoria aceasta. Vămile cunoștinței sunt pentru sufletele de mijloc, care mai văd fața lui Dumnezeu, chiar dacă vor fi osândite. Vrăjmașii lui Dumnezeu, ateii, care se înnebunesc, zicând cu ură că nu este Dumnezeu, nu mai trec prin vămi, ei fiind cu totul fiii pierzării. Sufletul acestora îl trag din trup cu silă mare o droaie de diavoli și osânditul suflet n-are nici măcar mângâierea să vadă- de departe fața îngerului păzitor, dacă necredinciosul acela era dintre cei botezați. Precum nu se apropie îngerii buni de sufletul ce s-a dat pierzării, așa nu se apropie îngerii răi de sufletele sfinților care, într-o stare de contemplație, se suie la Dumnezeu ca un șuvoi de foc. Acum, sufletul se închină lui Dumnezeu, Tatălui său, nu prin credință, ci prin vedere. Cei curați cu inima vor vedea pe Dumnezeu - asta-i fericirea. Cunoștința trebuie să fie deplină, pentru stadiul în care se află sufletul acum. De aceea e condus de înger să vadă Raiul, fericirea drepților, răsplata faptelor bune, dar mai ales e condus să-și vadă faptele sale bune pe care le-a făcut, sau pe care le-ar fi putut face, dar nu le-a făcut: Acum va pricepe sufletul ce înzestrare îi dăduse Tatăl, și ce putea să facă, iar din acestea, cât a făcut. Acum cunoaște care-i era măsura dată lui de Dumnezeu și cât a împlinit-o el. Iar ca la a noua zi pământească (a șasea zi de la îngroparea trupului) sufletul se reîntoarce la Dumnezeu și I se închină. Pe pământ, Biserica face rugăciune a noua zi pentru cel ce s-a mutat. Cunoscuții și rudeniile de pe pământ, în obștea Bisericii fiind, ridică rugăciune către Dumnezeu și iubire către fratele lor, ca să fie rânduit în ceata drepților, cu îngerii buni. De la aceasta, a doua închinare a sufletului, din porunca lui Dumnezeu, sufletul merge să vadă și iadul, suferințele păcătoșilor, scrâșnirea dinților, focul cel veșnic, întunerecul cel mai de dinafară, unde e plângerea deznădejdii ultime. Dincolo nu e timp, ca la noi, ci veșnicia. Totuși călătoria asta a sufletului prin iad, ține ca la 30 de zile pământești. în vremea aceea sufletul cunoaște cu de-amănuntul plata păcatului, urmările relelor pe care le-a făcut el. Dacă s-a pocăit de ele, se va teme mai puțin; dacă nu se pocăise de ele și-l prinsese moartea într-însele, îngrozirea lui va fi cumplită. Acum își cunoaște "locul" după dreptate, în care are să se muncească și tremură de frică. ' |
Mărturia Patristicădespre vămi
„Învățătura despre vămi este învățătura Bisericii. Nu-i nici o îndoială (subliniere în original) că Sf. Apostol Pavel vorbeste despre ele atunci când zice despre crestini, că ei trebuie să ia parte la războiul cu duhurile răutății de sub cerur.
Lupta noastră nu este împotriva trupului si asângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății, care sunt în văzduhuri (Efeseni 6, 12) Apostolul ne sfătuieste: Luați toate armele lui Dumnezeu, ca să puteți sta împotrivă în ziua cea rea (Efeseni 6, 13), pentru ca cel potrivnic să se rusineze, neavând de zis nimic rău despre noi. Făcându-ne cunoscute cele se întâmplă în ceasul morții, Sf. Ioan Gură de Aur ne învață: „În ceasul acela vom avea nevoie de multe rugăciuni, de multe ajutoare, de multe fapte bune, de mare mijlocire de la îngeri, în călătoria prin sălasurile văzduhului." Sf. Isaia Pustnicul, un Părinte al Filocaliei din sec. al VI-lea, ne învață că noi crestinii trebuie „zilnic să avem moartea înaintea ochilor si să purtăm de grijă cum vom săvârsi iesirea din trup si cum vom trece de duhurile cele rele, care ne vor întâmpina în văzduh” (Omilia 5, 22). „Când sufletul iese din trup, îngerii îl însoțesc; însă puterile întunericului ies în întâmpinarea lui, dorind să-l oprească si să-l cerceteze, ca să vadă dacă ar putea găsi în acel suflet ceva asemenea lor” (Omilia 17). Sf. Isihie, preot din Ierusalimului (sec. al V-lea), ne învață: „Ceasul morții ne va afla, acesta va veni, si va fi cu neputință să scăpăm de moarte. O, numai dacă stăpânul lumii si al văzduhului care trebuie să ne întâmpine la ceasul acela, ne-ar putea socoti nedreptățile noastre mici si neînsemnate, si de nu ne-ar putea osândi cu dreptate!” (Omilie despre cumpătare în Filocalia). Sf. Efrem Sirul († 373 ) înfățisează ceasul morții si judecata în chipul acesta: „Când vin duhurile cele înfricosătoare, când puterile cele dumnezeiesti poruncesc sufletului să iasă din trup, când acelea ne îndepărtează cu sila si ne duc la locul de judecată cu neputință de ocolit - văzându-i în ceasul acela, sărmanul om ... se cutremură cu totul ca din pricina unui cutremur ... puterile ceresti, luând sufletul, porneste urcusul prin văzduh, unde stau căpeteniile, puterile si stăpâniile lumii. Acestia sunt osânditorii nostri, vamesii înspăimântători, registratorii, perceptorii; toți acestia întâlnesc sufletul în calea lor, iau zapisul la socoteală, îl cercetează, numără păcatele si datoriile acestui om -păcatele tinereții si ale vărstei celei adunate cu anii, cele de voie si cele fără de voie, săvârsite cu fapta, cuvântul sau cu gândul. Mare este teama aici, mare este cutremurul sărmanului suflet, de nepovestit este rusinea pe care o rabdă în ceasul acela de la mulțimea fără de număr de vrăjmasi care îl împresoară cu mii si mii, ocărându-l, ca să-i oprească urcusul către cer, ca să nu se sălăsluiască în lumina celor vii, si ca să nu intre în împărăția vieții. Dar sfinții îngeri, luând sufletul, îl duc mai departe". Sfintele sfujbe ale Bisericii Ortodoxe au de asemenea multe pomeniri ale vămilor. Astfel, în Octoih, lucrarea Sfântului Ioan Damaschin (sec. al VIII-lea), citim: „O, Preasfântă Fecioară, la ceasul morții mele, slobozeste-mă din mâinile dracilor si de judecată si de osândire si de cercarea cea înfricosătoare, si de vămile cele chinuitoare, si de căpetenia cea cumplită si de osânda vesnică, o, Maică a lui Dumnezeu” (Glas 4, vineri, cântarea a 8-a, canonul utreniei). Iarăsi: „Când se va despărți sufletul meu cu sila din mădularele trupului, dumnezeiască mireasă stai lângă mine .... ca să pot trece neoprit de stăpânitorii întunericului, care stau în văzduh.” http://www.sfaturiortodoxe.ro/suflet...vazduhului.htm |
Citat:
În Noul Testament scrie cam așa: dacă ascultă cineva cuvintele Mele și crede Celui ce M-a trimis pe Mine, are viață veșnică și la judecată nu va veni, căci s-a și mutat de la moarte la viață. Deci dacă drepții și sfinții nu mai au nevoie de judecată și dacă păcătoșii sînt judecați de demoni, înseamnă că Judecata Particulară nu există și Hristos asistă la spectacolul vămilor văzduhului. Arată-mi unde scrie Sfîntul Ioan Gură de Aur sau marii dascăli și Teologi ai Bisericii despre vămi (Ioan Teologul, Grigorie Teologul, Nicolae Cabasila, Nicodim Aghioritul, Grigorie Palama și ceilalți de talia lor). Eu nu contest că duhurile rele se vor năpusti asupra celui care tocmai a gustat moartea și că îngerii îi vor proteja, dar de aici pînă la cele 24 de vămi este rodul imaginației oamenilor care vor să sperie lumea, în special babele și în general pe cei ce n-au parcurs în viața lor nici un capitol din Noul Testament. |
Citat:
|
Uite aici și continuarea...adică următorul subcapitol după Vămile Văzduhului.
JUDECATA PARTICULARĂ A SUFLETULUI După vederea iadului, sufletul se întoarce pentru a treia oară să se închine Domnului. Acum e lămurit. A văzut binele și răul. Acum nu mai vorbește, ca pe pământ, că nu este Rai și Iad. Acum nu mai zice, ca hoțul fără minte: "Nu cred că este temniță!" Și fiindcă nu crezi, urmează că nu există? Dar dacă există, ce te faci? Dacă crezi că este iad și - să zicem, prin absurd, că nu este - n-ai pierdut nimic. Dar dacă este? Te-ai pierdut pe tine însuți, ai pierdut totul! Iată de ce ne spun Părinții nouă pământenilor, că de aceea ne târguim noi cu credința, fiindcă n-am văzut nici Raiul, nici Iadul. Parcă pricepem întrucâtva râvna propovăduirii lui Pavel Apostolul, care a fost răpit în rai1: cu asta avea evidența absolută a împărăției spiritului, de care era mai sigur decât de toată existența celor văzute2; acesta era zorul unei nemaiîntâlnite apostolii. In împărăția nevăzută a duhurilor, la a patruzecea zi pămân-teană, are loc o mare hotărâre asupra sufletului, care s-a lămurit în așa de scurtă vreme, cât nu se lămurise în zeci de ani de zile de viață pământească. Biserica pe pământ se roagă lui Dumnezeu a treia oară, pentru sufletul care-și așteaptă judecata împăratului lumii. Stăpânul vieții are în mână cheile morții și ale iadului3. Deci, dacă sufletul, în viața pământeană, a fost ostaș bun al împăratului Hristos, intră în obștea sfinților, a îngerilor buni, bucurându-se de toate ostenelele și suferințeŹle ce le-a îndurat bucuros pentru Hristos pe pământ. Dacă însă n-a trăit pentru Hristos, ci pentru sine și pentru toate amăgirile lumii acesteia, petrecerea lui va fi cu diavolii, în "locul" de muncă. Deci judecata particulară, adică a fiecărui suflet îndeosebi, iese a patruzecea zi de la mutarea sufletului din cortul lui de lut. Hotărârea pe care o dă Dumnezeu asupra sufletului de-a petrece în împărăția luminii, sau a se osândi în împărăția chinurilor, e o hotărâre provizorie, și ține până la judecata cea de obște, judecata de pe urmă. Aceea e definitivă și fără de sfârșit. |
Citat:
Citat:
|
Vamile vazduhului sunt, intr-adevar, o invatatura a Bisericii. Nu este dogma, dar este o credinta a Bisericii.
Credinta in vami - adica intr-o cercetare amanuntita a sufletului - o ultima si desavarsita probare a virtutii sau patimii - este aparata de Serafim Rose si de alti parinti pentru ca este patristica. |
In cateva rugaciuni care se rostesc dupa catismele Psaltirii, apar vamile vazduhului.
Apar si in Pateric si in unele scrieri ale sfintilor. http://www.crestinortodox.ro/inmorma...lui-70165.html |
|
Citat:
|
http://www.teologie.net/2011/07/14/i...ami/#more-1958
Sfânta Scriptură, dar mai ales unii Sfinți Părinți (Efrem Sirul, Macarie Egipteanul, Ioan Gură de Aur, Chiril al Alexandriei ș.a.) vorbesc despre anumite piedici pe care diavolul va încerca să le pună sufletului după moarte, în timp ce acesta merge spre judecata particulară pe care o va face Hristos. Aceste piedici vor fi de fapt învinuirile pe care diavolii (etimologic: „clevetitori, pârâtori, mincinoși”) vor încerca să ni le aducă, scoțând la iveală patimile și păcatele săvârșite de noi în viață; iar ca acest lucru să nu se întâmple, omul trebuie să aducă pocăința și fapte bune, care îl vor îndreptăți înaintea Judecății. Însă mai mult decât orice, omul trebuie să ceară și să nădăjduiască în mila lui Dumnezeu. Această învățătură este confirmată de cei mai mulți teologi și sfinți ai Bisericii, inclusiv din sec. XIX-XX. Începând cu secolele XI-XII, în literatura creștină apare o scriere apocrifă care vorbește despre o creștină pe nume Teodora, care după moarte, în timp ce sufletul ei mergea spre cer, acesta a fost împiedicat de diavoli pentru diferite păcate săvârșite de ea în viață. Părintele ei duhovnicesc, Cuviosul Vasile cel Nou, fiind în rugăciune, a fost înștiințat despre aceasta și a început să verse lacrimi pentru sufletul ei, iar aceste lacrimi de rugăciune au ajutat-o să treacă mai departe. Această scriere pentru prima dată vine cu ideea de „vamă”, la care trebuie să plătești pentru a trece mai departe, numai că deși chiar și în această scriere dubioasă plata se face cu lacrimi de rugăciune lui Dumnezeu, dar nu cu colaci, prosoape, lumânări sau bani. În literatura religioasă rusă, scrierea a fost numită „Vămile Teodorei” și descrie doar 20 de vămi, care ulterior au fost zugrăvite pe pereții mai multor biserici, inclusiv la intrarea în peșterile Lavrei din Kiev. Literatura religioasă română cunoaște scrierea sub denumirea de „Vămile văzduhului” și descrie 24 de vămi, deși am auzit de la mai mulți pseudo-teologi că ar fi și a 25-a vamă, pentru cei care primesc acte biometrice. Precizez că Biserica Ortodoxă NICIODATĂ nu a recunoscut această scriere ca făcând parte din Tradiția Bisericii, iar marii teologi ortodocși, chiar și atunci când folosesc termenul de „vamă” nu-l înțeleg în sensul indulgențelor romano-catolice sau al unor locuri unde ai putea să plătești pentru a trece mai departe. |
Salut Ovidiu,
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Iata aici un articol destul de bine documentat pe tema vamilor: http://www.crestinortodox.ro/inmorma...lui-70165.html
Un pasaj relevant, dupa parerea mea, este acesta: Citat:
|
Citat:
Eu am citit ca "vamile" sunt acceptate in Biserica pe pozitia de parere teologica, teologumena, cam asa ceva... Au folosul lor, desigur, altfel ar fi pierit de mult si ar fi fost ferm "executate" de Biserica. Mie, sa-ti spun cu mana pe inima, mi-a prins bine cartea cu Vamile, prefatata de Nicodim Mandita. Nu stiu daca acum m-ar mai multumi (cel putin in anumite privinte) dar atunci cand am citit-o m-a facut sa cuget intr-o maniera mai putin grabita si lumeasca. In orice caz, cartea are "subtirimea" ei, in sens duhovnicesc. Cere gandirea si simtirea aparte a credinciosului, iar nu altminteri (adica nu rece, analitic, rationalist). In fine... astazi prefer sa citesc Biblia si alte scrieri sfinte. Doamne ajuta! P.S. Materialul propus de Ovidiu in postarea nr. 8 consider ca este destul de lamuritor pentru problema vamilor. Daca Parintii spun acele lucruri, ce rost mai are sa problematizam de la capat? Zic si eu, nu te supara, te rog. |
Citat:
dar Biserica, oficială sau neofială, l-a reinventat mereu pe Dumnezeu. iar Vămile sunt una din invenții. |
Ar mai fi două povești care circulă pe net și care nu pot fi integrate în Tradiția Ortodoxă:
- cea a firului de ceapă sau în varianta firului de păianjen - cea a diavolului care a devenit înger În prima poveste se poate înțelege că mîntuirea poate fi cîștigată pe o simplă faptă bună, indiferent de ceea ce a făcut sau crezut omul în timpul vieții, iar a doua contrazice flagrant ideea de libertate a ființelor create de Dumnezeu (liberul arbitru face parte din caracteristicile chipului divin sădit în îngeri și în oameni). |
Din povestea firului de ceapă eu n-am înțeles că mântuirea ar putea fi câștigată așa. E o pildă, din care reiese că respectiva femeie nu s-a mântuit, fiind trasă în jos tocmai de egoismul care o și trimisese în iad, nefiind capabilă de jertfă de sine în favoarea celorlalți, care doreau și ei să scape de chin. Dacă i-ar fi lăsat și pe ei să urce, cu siguranță firul acela de ceapă nu s-ar fi rupt.
Tot așa și cu cea de-a doua poveste: nu trebuie căutat în ea adevăruri dogmatice. Trebuie extras doar înțelesul moral, și anume cât de rea și drăcească este mândria și cât de dumnezeiască este smerenia. E un exercițiu de imaginație: cum ar fi dacă dracii și-ar cere iertare. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vămile văzduhului sunt niște metafore care încearcă să sugereze realitatea culoarului dintre acum și pururea cu ajutorul analogiilor antropometrice împachetate într-un soi de narațiune mitică. Din această cauză apare și suspiciunea de legendă pioasă, fiindcă cititorul sau cercetătorul nebisericesc se împotmolește aproape întotdeauna în faza analizei semnificantelor, rămânând astfel prizonierul propriilor limite în încercarea de a pricepe ceva din reperele inteligibile ale misterului. Vara asta, cu ocazia unei vizite de câteva zile la părintele meu duhovnicesc, am fost martorul unei discuții pe tema vămilor văzduhului, ai cărei protagoniști au fost un grup restrâns de studenți ortodocși și părintele. La întrebarea "cum să înțelegem învățătura despre vămile văzduhului?", părintele a răspuns că învățătura asta se înțelege din modul cum ne străduim să trecem, împreună cu Hristos, prin nenumăratele vămi pământești, adică: ispite, poticneli, eșecuri, crize, fundături, dileme etc. Dacă vom fi trecut cu bine de câteva de-astea și am învățat ce era de învățat din ele, poate că vom ajunge să înțelegem câte ceva despre filtrele vamale metafizice. |
Rectificare
Citat:
Dimpotriva, cred ca Parintii au zis tocmai ca noi sa problematizam chiar de la capat! Uneori nu-i nevoie (mai rar), de obicei insa chiar e nevoie si inca in mod consecvent, repetat, pana cand prin reflectie si experienta traita sa descoperim ca da, Parintii au formulat un indreptar spre o taina, iar nu o regula seaca... Citind "vamile" am avut un oarecare rod sau folos: mi-am facut cu vigilenta sporita turul constiintei inainte de Spovedanie... Si m-am trezit lipsit de decoratii pe multe baricade ale ispitelor. Nu mi-a parut putin lucru! |
Citat:
Apa nu distruge castelul ci doar reflecta,in diverse moduri imaginea sa in diferite momente.Cand pleci de la o entuziasta asteptare pur eshatologica si ajungi la concluzia ca de fapt va fi o lunga lupta cu timpul si puterea sa distructiva atunci,cumva,trebuie sa mentii ideea vie,fie si prin explicarea ei din perspectiva conceptelor care au insotit-o de-a lungul timpului.Probabil ca primelor comunitati crestine ideea unei dispute cu privire la natura dubla intr-un singur ipostas, a lui Hristos. le-ar fi parut extrem de ciudata si straina in situatia in care ei asteptau intoarcerea Sa imediata.Cu toate acestea disputa a avut loc cu mult dupa ce ultimele urme ale asteptarilor lor deja se metamorfozau intr-o alta astepatare.La fel si problema vamilor cred ca poate fi privita,prin prisma celor spuse mai sus,precum in abordarea lui Mihailc,sau poate fi respinsa ca o simpla superstitie fara nici o relevanta in timpurile moderne,rod al unei intelegeri trecute si depasite. In prima situatie dificultatea ideei respective,riscul de a pica in desuetudine,este si poate fi evitat prin evidentierea sensului ei spiritual,care nu isi pierde nicicand relevanta si care poate fi inteles si din perspectiva spiritualitatii moderne,mai putin inclinata spre idei de acest tip.In loc sa intre ideea-n incremenire ii scoti viata la suprafata prin evidentierea esentei ei spirituale,as spune superioare exteriorului,la fel cum o parabola spusa de Hristos nu are doar un sens imediat,tangibil la prima strafulgerare a intelectului ci sondeaza adancimi nebanuite acolo unde,fireste,exista dorinta si inclinatia spre asa ceva.In rest se poate ramine si cu ideea in sine,in forma ei dar o condamni la o spoliere a sensurilor ce pot razbate din ea dincolo de aparenta mitica. Eu as opta pentru prima varianta intrucat reductionismul are darul de a satisface spiritul logic imediat dar asasineza orice asteptare pentru viitor.Personal as prefera,pe cat posibil,sa nu trag inca cortina peste asteptarile ce nu le pot explica pe deplin :) si desi am o slaba apetenta pentru povesti cu aspecte fantastice pot da dovada de un vivace si entuziast interes cand aspectul cu pricina se dovedeste a fi doar simbolul pregatitor pentru,sa spunem,o abordare a sa in profunzime,o calatorie spre inima intelegerii ideii in sine.In acest caz inteleg pe deplin fie si rolul aspectelor usor mitice,precum incepi sa-i explici unui copil o poveste complicata dar in caz contrar,fara a conduce la o esenta superioara aparentelor, le privesc cu intelegerea secolului caruia,ca orice fiinta limitata,sunt tributar intr-o masura mai mica sau mai mare.Fiecare cu propriul drum,plin de vami mai mult sau mai putin vizibile,mai mult sau mai putin profunde, ale intelegerii :) |
Despre vamile vazduhului: http://www.crestinortodox.ro/inmorma...lui-70165.html
|
Citat:
|
Prin "unde exista", iata ca ai exemplificat ce sugera Mihailc prin "impotmolirea in faza de analiza a semnificantelor". Tocmai ai exemplificat, fie si involuntar, cum cadem din tipul de intelegere deztelenita (care e sugestia Tainei) in intelegerea naturalista, terestra, fizicalista... "Unde" si "exista": doua smulgeri bruste din calatoria vaporoasa a duhului si reintoarcerea in farmecul irezistibil al tarinii... Materialism (filosofic vorbesc, precum si ca tip de gandire psihologica), terism, localizationism a ceea ce prin natura este de nelocalizat, de necuantificat. Spre care doar tindem, cand gandim natural, niciodata atingem. Gandirea naturala se invarte ca fluturele in jurul becului. Lumina se traieste ca lumina DINCOLO de gandirea naturala, care trebuie abandonata categoric, intrucat e o piedica, o inchisoare, un cub inchis, perfect ermetic.
Asadar sa schimbam procedura!... Sa ne asezam altfel, fie si stramb, ca sa intrezarim drept...:) Stefan, da-mi voie te rog sa iti reamintesc: tipul de gandire specializata in astfel de abordari este gandirea naturalista (cu care nu prea avem ce face in teologie, in viata duhovniceasca): "unde", "din ce e alcatuit", "la stanga sau la dreapta? sus sau jos?", "cat de mare", "cat de greu", "ce miros are", "ce culoare". Pentru ca in natura, intr-adevar lucrurile se desfasoara in astfel de cadre (LOC/SPATIU, TIMP). Obiectele de studiu ale stiintelor naturale sunt materiale, se supun legilor fizicii si chimiei, au desfasurare in loc si timp, pot fi cuantificate in diverse sisteme conventionale propuse de om. Existenta naturala ne este noua accesibila in acest mod, intr-adevar. Nu insa si fiintarea tainica a sufletelor si duhurilor! Nu la fel stau lucrurile in spatiul sufletesc, cu atat mai putin in cel duhovnicesc! daca vamile ar face parte din natura, atunci ar fi cu totul legitima interogatia ta: unde sunt domne vamile astea? metafizice sau nu, vreau sa le pipai si sa urlu esteeee!... Dar sunt METAfizice, nu fizice!... Ca urmare, nu mai e potrivita interogatia carese foloseste cand abordam realitati din spatiul natural, terestru, material, lumesc... Vamile nu sunt fenomene lumesti, ci intamplari duhovnicesti! De aceea, NU ARE SENS sa ne punem intrebari de genul: unde este localizat sufletul? cat este de mare si ce greutate are inima duhovniceasca? ce culoare are gandul? dar dracul? cat de departe e locul unde sta Dumnezeu? ce cantitate de efort trebuie sa fac pentru mantuirea mea si a familiei mele? cat trebuie sa dau ca sa imi spal pacatele (nici mai mult, nici mai putin, fix cantitatea sau masura)? e de ajuns 5 minute de rugaciune si 7 lumanari? sau mai bine 7 minute si 5 lumanari? sau mai bine mai mult, mereu mai mult, ca nu se stie niciodata... Dar unde incepe raiul si unde sunt granitele lui? cu cine se invecineaza Imparatia lui Dumnezeu la nord? Dar la sud?... Prin aceste intrebari noi de fapt FUGIM DIN "SPATIUL" BISERICII. Si ne refugiem pe margine, in afara Teologiei, in orice caz in afara Tainelor Bisericii. Noi voim sa aducem Taina la suprafata lucirii mintii noastre naturale?... Sa o tinem intre dejte si sa ii rasucim carliontii? sa clipim siret din ochi la ea? sa ne punem mana la ochi cand ii percepem stralucirea? iar daca suntem surzi la muzica ei (care ne invaluie uneori, ca un parfum...) ne va vindeca oare ORL-istul cu spalaturi si betisoare de bumbac muiate in gentamicina?... Sau, dimpotriva, voim mai degraba sa facem baia sfintirii mintii, cufundindu-ne, ca la un mereu reiterat Botez, in calatoria pururi innoitoare a Tainei? Adica sa ne lasam purtati de puterea regenerativa a harului lui Dumnezeu, in spatiul si timpul nevazut al Bisericii... Cu smerita cugetare, in aleasa interiorizare, cu drum de lacrimi si cu sfinti protectori... Daca intreb "unde anume exista vamile" (ca si cum m-as intreba: unde mi-e camila? bicicleta? calul?), tocmai am cazut in afara Tainei Bisericii. M-am autoexilat prin insusi modul cum m-am raportat la Taina. Nu orice intrebare e prielnica omului! A pune o intrebare e intotdeauna o sansa de a practica o arta. Si o stiinta. E deja cunoastere, in orice caz. In intrebare zvacneste deja mugurele unei fiinte noi: care poate fi un trandafir ales, ori o buruiana... Sau ciuperca otravitoare, urzici etc. Dar sa zicem ca e posibil un raspuns fie si la aceasta intrebare, pusa asa, localizationist: "unde exista vamile astea metafizice". Ei bine, in acest caz, eu as raspunde astfel: vamile exista acolo unde se sfarseste trupul/trupescul si incepe calatoria sufleteasca a omului spre Imparatia lui Dumnezeu. Unde se afla asta, mai precis? In actul revelat. In miezul Tainei insasi, cum presimt. Voi cunoaste mai deplin pe masura ce voi trai experienta tainicei calatorii, candva... Deocamdata doar amusinez... Si ma rusinez. Vamile sugereaza, prezinta metaforic/simbolic cat sa avem zvac spre dinamica interioara reimprospatata a pocaintei... Trimit, arata cu degetul, spre o realitate efectiva, indiscutabila, de alta natura, a posibilitatilor omenesti... Calatoria spirituala se desfasoara prin coordonate care, oarecum pe intelesul mintii noastre naturaliste, seamana cu un drum presarat cu halte, opriri, trieri (ceva lasi, ceva primesti, treci mai departe...). Este un alt mod de fiintare a sufletului omenesc. O alta ipostaza a calatoriei noastre fiintiale. Tainica, deocamdata, ascunsa, implicita, sugerata de poezie, de muzica, de suspinul rugaciunii... Sus-tinuta de harul lui Dumnezeu. Asa e toata Taina Bisericii. Asa-mi pare. Asa, dealtfel, fiinteaza Dragostea. Banuiesc...:) |
Amintire cu un minut pseudoortodox
In clasa a saptea am avut o diriginta tanara si frumoasa, al carei sot era preotul satului nostru. O familie careia ii pastrez o amintire vie, duioasa... aveau ceva solar, stenic, o vigoare ca un pahar de apa rece dintr-o fantana curata, in dogoarea Baraganului copilariei mele... Erau foarte tineri... Parintele avea parul negru corb, o barba impresionanta, valurita, ochii mari albastri, tinuta zvelta, era scump la vorba si pe cat de timid pe atat de darz. Era un barbat cu zvac (zicea tata, care il pretuia mult...).
Tovarasa diriginta ne aducea broaste pentru disectie la ora de biologie, ne coordona colectia de fluturi si alte zburatoare din insectar, ne punea explozivi in eprubete la ora de chimie, iar pe mine ma trata cu atentie speciala, ca eram baiatul directorului si faceam mereu nazbatii, si visam la flori albastre... Si iubeam, taranul din mine, cel mai mult disciplina ....Agricultura!... pe care o invatam tot cu tovarasa diriginta. Aveam un mic solar si custi pentru iepuri... La serbarea de sfarsit de an s-a hotarat sa recit o poezie speciala, in fata intregii scoli. Importanta prestatie, mi s-a spus de catre tovarasa diriginta si s-a intarit aceasta si prin tata, care mi-a cerut sa recit frumos, ca un actor, cu avint... Am lucrat doua saptamani poezia, vers cu vers, cuvant cu cuvant, insistind asupra intelegerii continutului, asupra intonatiei, mimicii etc. Parca-l puneam pe Hamlet, nu alta!... Dar poezia nu intra cu nici un chip... Ma lua somnul, cascam, o scoteam pe diriginta din pepeni, tata era deja furios si oarecum speriat... Aveam sa inteleg mai apoi, cu prilejul pedepsei primite, marele motiv...: venea inspectie de la Partid si de la Inspectoratul general, trebuia sa preamarim cum se cuvine momentul acela solemn, ultrafestiv... Imi amintesc si acum poezia... una din scornelile barzilor nostri despre tara... despre ospitalitatea romanilor.. despre frumusetile patriei, despre brazii inalti si feciorii cum stejarii... tot chestii cunoscute de noi toti... Si vazind diriginta ca nu o scot la capat cu oda, s-a hotarit, in preziua serbarii, in disperare de cauza, sa imi lase cartea acasa, iar a doua zi daca nu sunt sigur pe mine, mai bine sa citesc din carte decat sa ma incurc si sa stric serbarea... Asa zicea. Am luat cartea si, ajuns acasa, deoarece nu aveam cu cine sa ma joc am inceput s-o rasfoiesc. Si nu stiu cum, prin ce-ntamplare, am gasit acolo o poezie a unui ceh, am uitat si numele si poemul insa imi amintesc ca era ceh, ca Svoboda, despre care tocmai citeam chiar atunci... Un poem frumos, l-am invatat aproape spontan, pe loc... Imi amintesc doar ca eram tare fericit si il tot repetam, parca mancam bomboane cand ii rontaiam cuvintele... A doua zi, cand mi-a venit randul, am ajuns in mijlocul careului, sub privirile a sute de ochi... In curtea scolii se lasase linistea. In mijlocul nostru, falfaia lenes steagul Patriei, Tricolorul, cocotat pe catarg (de fapt il cocotasem acolo chiar eu cu Niculae, prietenul meu dintr-a saptea, care a murit saracu de infarct, acu vreo 5 ani, Dumnezeu sa-l odihneasca!). Iar eu nu gaseam poezia... vantul imi tot dadea paginile... Stateam incordat in mijlocul scolii si incepeam sa intru in panica. Imi tremurau mainile, mi se usca gura... Momentul era cu totul penibil... Si nu stiu cum, deodata vantul mi-a dat pagina chiar la poezia scriitorului ceh... Mi-a adus-o sub ochi chiar atunci... Si mana mea nu a mai voit sa se miste spre alte pagini, ci a strans bine cartea chiar la pagina aceea... si m-am apropiat de microfon, fericit, ca ajuns in sfarsit la un liman ... si uitind cu totul unde sunt si ce am de facut, uitind cu totul de partid si de tara si de cravata de pionier care imi flutura la gat si de insignele din piept si de tresele de pe umeri si de jnurul auriu de comandant de detasament... am inceput sa zic poemul, cu glas domol, molatic, fericit iar starea aceea de dulceata reveni, din nou, de parca rontaiam bomboane... Si nu se auzea, sub cerul acela, decat firul de lapte vesel al poemului, ori, poate, rasul candid al unui copil ceh iesit ca un duh al lui Aladin dintr-o carte... Deoadata tovarasa diriginta a tasnit din multime, cu pasi mari, hotariti si, rosie toata ca de o mare rusine, mi-a smuls cartea din mana si mi-a soptit pierduta, cu ochii in pamant: "CE-ai facut??? Asa ceva nu se spune!... E un poem ...de dragoste!.. Vai..." Si m-a abandonat brusc, furioasa si speriata, lasindu-ma singur, sub drapelul patriei fluturind lenes, in soarele amiezii, inconjurat de sute de perechi de ochi, scrutatoare, care incepusera deja sa murmure... sa rada...sa injure... Vad clar globul acela din care poate nu am mai iesit nici azi. Sute de copii care rad, cravatele de pionier fluturind mustratoare, iar eu cu dulcele bomboanelor in mine si cu sarea lacrimilor si a solitudinii in piept... deja pedepsit... Poate de aceea cand scriu despre vami, nepricepindu-ma, desigur, ma opresc fie si o clipa ca sa amintesc Poezia si Dragostea. M-am tot ranit atunci, sa ma iertati... |
Ioane, mulțumesc că m-ai scutit de încă o bâlbâială intelectualistă și ai scris tu foarte frumos cum e cu "trebile metafizice"!
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 13:52:33. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.