Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Biserica Ortodoxa in general (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=506)
-   -   Sfantul Grigorie Palama si energiile necreate (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=5895)

cristiboss56 19.03.2009 22:55:54

Sfantul Grigorie Palama si energiile necreate
 
Sfântul Grigorie Palama este unul dintre cei mai mari Părinți ai Bisericii Ortodoxe din mileniul al doilea creștin. Numele lui se leagă , in special, de prezicerea invățăturii despre harul necreat, cunoașterea nemijlocită a lui Dumnezeu și indumnezeirea omului. Sfântul Grigorie s-a născut in anul 1296 in Constantinopol. Tatăl său, Constantin , a fost un important demnitar al impăratului bizantin Andronic II Paleologul ( + 1328 ) . In ciuda funcției sale inalte, tatăl lui Grigorie a dus o viață sfântă. Cu puțin inainte de a muri, s-a călugărit, luând numele de Constanțiu. I-au rămas cinci copii mici : trei băieți și două fete, cărora insuși impăratul le-a devenit tutore. Grigorie avea șapte ani. Intrucât nu reușea să țină minte noțiunile pe care trebuia să le invețe, a hotărât să nu inceapă niciodată citirea și invățătura fără să facă trei metanii mari și o rugăciune inaintea icoanei Maicii Domnului. Ajutorul Maicii Domnului nu a întârziat , nu după multă vreme, Grigorie a sporit mult in știinta de carte, incât mulți erau impresionați de ințelepciunea lui. La vârsta de 20 de ani, a ales o altă cale decât cea pentru care îl pregătise impăratul. In vreme ce Andronic al II - lea l-ar fi dorit colaborator la conducerea imperiului, asemenea tatălui său, Constantin, tânărul Grigorie s-a călugărit la Mânăstirea Vatoped, din Muntele Athos. Aici a intrat sub indrumarea duhovnicească a părintelui Nicodim, cunoscut isihast, renumit atât prin făptuire, cât și prin vederea lui Dumnezeu. După doi ani de nevoință, intr-una din zile , i s-a arătat Sfântul Ioan Evanghelistul. Acesta i-a spus :"Am fost trimis de Impărăteasa tuturor să te intreb de ce strigi neâncetat către Dumnezeu < Luminează-mi intunericul, luminează-mi intunericul > ? . Sfântul Grigorie i- a răspuns : "Ce altceva trebuie să cer eu, cel pătimaș și plin de păcate, decât numai să fiu miluit și luminat, spre a afla și a face voia Lui cea sfântă ? ". Atunci , Sfântul Ioan l-a încredințat că Maica Domnului nu îl va părăsi niciodată și îi va fi totdeauna ajutătoare. ( Va urma )

Anca-Miha 20.03.2009 00:09:45

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 123481)
Grigorie avea șapte ani. Intrucât nu reușea să țină minte noțiunile pe care trebuia să le invețe, a hotărât să nu inceapă niciodată citirea și invățătura fără să facă trei metanii mari și o rugăciune inaintea icoanei Maicii Domnului. Ajutorul Maicii Domnului nu a întârziat , nu după multă vreme, Grigorie a sporit mult in știinta de carte, incât mulți erau impresionați de ințelepciunea lui.

Cati copii, cu aceleasi probleme, nu si-ar putea schimba cursul vietii, daca ar proceda la fel!
Ar putea lua aminte Ministerul Invatamantului... in loc sa scoata icoanele din scoli.

cristiboss56 20.03.2009 00:31:06

Citat:

În prealabil postat de Anca-Miha (Post 123500)
Cati copii, cu aceleasi probleme, nu si-ar putea schimba cursul vietii, daca ar proceda la fel!
Ar putea lua aminte Ministerul Invatamantului... in loc sa scoata icoanele din scoli.

Anca dragă, o veste bună , din păcate doar una ! Am postat ceva mai devreme la Stiri de la Centrul de presă Basilica, cum la un liceu din București, s-a construit o biserică in curtea scolii . O stire imbucurătoare, dar cam singura, din păcate ! ! !

patinina34 20.03.2009 04:53:44

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 123506)
Anca dragă, o veste bună , din păcate doar una ! Am postat ceva mai devreme la Stiri de la Centrul de presă Basilica, cum la un liceu din București, s-a construit o biserică in curtea scolii . O stire imbucurătoare, dar cam singura, din păcate ! ! !

Ei, curaj!
SE INCEPE CU UNA!!!!

cristiboss56 20.03.2009 21:15:29

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 123481)
Sfântul Grigorie Palama este unul dintre cei mai mari Părinți ai Bisericii Ortodoxe din mileniul al doilea creștin. Numele lui se leagă , in special, de prezicerea invățăturii despre harul necreat, cunoașterea nemijlocită a lui Dumnezeu și indumnezeirea omului. Sfântul Grigorie s-a născut in anul 1296 in Constantinopol. Tatăl său, Constantin , a fost un important demnitar al impăratului bizantin Andronic II Paleologul ( + 1328 ) . In ciuda funcției sale inalte, tatăl lui Grigorie a dus o viață sfântă. Cu puțin inainte de a muri, s-a călugărit, luând numele de Constanțiu. I-au rămas cinci copii mici : trei băieți și două fete, cărora insuși impăratul le-a devenit tutore. Grigorie avea șapte ani. Intrucât nu reușea să țină minte noțiunile pe care trebuia să le invețe, a hotărât să nu inceapă niciodată citirea și invățătura fără să facă trei metanii mari și o rugăciune inaintea icoanei Maicii Domnului. Ajutorul Maicii Domnului nu a întârziat , nu după multă vreme, Grigorie a sporit mult in știinta de carte, incât mulți erau impresionați de ințelepciunea lui. La vârsta de 20 de ani, a ales o altă cale decât cea pentru care îl pregătise impăratul. In vreme ce Andronic al II - lea l-ar fi dorit colaborator la conducerea imperiului, asemenea tatălui său, Constantin, tânărul Grigorie s-a călugărit la Mânăstirea Vatoped, din Muntele Athos. Aici a intrat sub indrumarea duhovnicească a părintelui Nicodim, cunoscut isihast, renumit atât prin făptuire, cât și prin vederea lui Dumnezeu. După doi ani de nevoință, intr-una din zile , i s-a arătat Sfântul Ioan Evanghelistul. Acesta i-a spus :"Am fost trimis de Impărăteasa tuturor să te intreb de ce strigi neâncetat către Dumnezeu < Luminează-mi intunericul, luminează-mi intunericul > ? . Sfântul Grigorie i- a răspuns : "Ce altceva trebuie să cer eu, cel pătimaș și plin de păcate, decât numai să fiu miluit și luminat, spre a afla și a face voia Lui cea sfântă ? ". Atunci , Sfântul Ioan l-a încredințat că Maica Domnului nu îl va părăsi niciodată și îi va fi totdeauna ajutătoare. ( Va urma )

De la Vatoped, a mers la Mânăstirea Sfântului Atanasie Athonitul, unde a slujit la bucătărie și a cântat in biserică alături de ceilalți psalți. Despre viața lui de asceză din această perioadă ne vorbește biograful său patriarhul Filotei Kokkinos ( +1379) :" . . .Se lupta ca și cum voia să se facă netrupesc. Somnul și-l biruise atât de mult, incât a rămas treaz trei luni intregi, ca și când ar fi fost fără de trup, afară de un scurt răgaz, in care se odihnea puțin, după ce iși lua hrana, spre a nu pătimi cu ceva rânduielile firii. "După trei ani s-a stabilit la Schitul Glossia, unde un grup de isihaști se nevoiau in asceză și in rugăciunea minții, sub călăuzirea unui monah, Grigorie, originar din Constantinopol. Desele incursiuni ale turcilor din jurul anului 1326 l-au silit pe Grigorie să se mute cu intregul grup de 12 monahi isihaști la Tesalonic. Aici, a fost hirotonit preot. Impreună cu ceilalți călugări, s-a stabilit apoi intr un schit de pe muntele de lângă Veria. Aici , a continuat viața de asceză din Sfântul Munte : cinci zile pe săptămână petrecea in rugăciune și post, fără să intâlnească pe nimeni, iar sâmbăta și duminica cobora in mijlocul fraților și al credincioșilor, slujind Sfânta Liturghie și predicând. Nu a rămas mult nici aici ; din cauza sârbilor, care atacau des regiunea, s-a intors la Athos și s-a așezat in Schitul "Sf. Sava", de lângă Marea Lavră. { Va urma }

cristiboss56 21.03.2009 16:30:58

Disputa cu Varlaam
 
Pe la 1334, au sosit la Constantinopol niște dominicani pentru a discuta cu ortodocșii problema unirii Bisericilor Ortodoxă și Catolică. Era perioada in care se duceau intense tratative pentru unire. Cu acest prilej, Varlaam, un tânăr foarte bine pregătit , originar din Calabria ( Italia ) , călugărit de câțiva ani in Constantinopol, dorind să câștige simpatia ortodocșilor care il suspectau de catolicism ascuns, a scris mai multe tratate despre purcederea Sfântului Duh, dorind să apere poziția ortodoxă, și anume că originea sau principiul Duhului este numai Tatăl. A făcut-o insă intr-o manieră care relativiza ambele perspective. Atunci, prietenii Sfântului Grigorie din Tesalonic i-au scris acestuia , rugândul să-i lămurească cu privire la teza lui Varlaam. . Sfântul Grigorie a scris mai multe tratate despre purcederea Sfântului Duh, trimițind, in celași timp, câte o scrisoare și lui Varlaam și prietenului acestuia, Achindim. Atitudinea Sfântului Grigorie l-a deranjat pe Varlaam. Pentru a se revanșa oarecum, a scris trei tratate impotriva isihaștilor , știind că Grigorie insuși era adept al acestei mișcări. Fără să ințeleagă ce inseamnă, de fapt rugăciunea minții și vederea luminii dumnezeiești, oprindu-se la explicațiile unor monahi simplii, Varlaam a inceput să ridiculizeze isihasmul. Sfântul Grigorie i-a răspuns, la rândul său, printr-o serie de șase tratate, in care apăra poziția monahilor isihaști. In celași timp , Palama, in 1341 , a alcătuit o lungă scrisoare - Tomosul aghioritic- care a fost semnată de toate căpeteniile monahismului atonit, fiind aprobată apoi de episcopul Iacob de Ierissos. Au avut loc apoi dispute publice intre Palama și Varlaam. In urma acestora, Varlaam a publicat lucrarea " Contra mesalienilor", in care il ataca personal pe Grigorie. Fac o paranteză aici și arăt că Mesalienii, erau atestați incă din secolul al IV-lea in Siria, și au fost niște eretici care nesocoteau rolul Tainei Botezului, afirmând că numai prin rugăciune omul se poate mântui. Erezia a dăinuit sub diverse denumiri și forme până prin secolul al XIV-lea. Revenind , amintesc că Grigorie Palama răspunde și de data asta prin trei tratate, respingând invățătura lui Varlaam. In cele ce vor urma voi rezuma câte ceva despre victoria lui Palama in disputa cu Varlaam.
{ Va urma }

cristiboss56 21.03.2009 17:16:29

Victoria lui Palama
 
In primăvara lui 1341 , Sfântul Grigorie merge la Constantinopol pentru a prezenta poziția sa patriarhului și sinodului. Intrucât mulți erau deja de partea lui Varlaam, Palama a petrecut mult timp in discuții cu arhiereii, pentru a le demonstra care este invățătura ortodoxă . La 11 iunie 1341 , s-a intrunit un sinod care a dat dreptate isihaștilor. Varlaam, pentru a evita condamnarea, și-a cerut iertare și a plecat in Occident. Evenimentele politice care au urmat morții impăratului Andronic III Paleologul ( +1341 ) au făcut ca balanța să incline in favoarea adversarilor Sf. Grigorie : patriarhul Ioan Calecas ( 1341-1347 ) , sprijinitor al lui Achindim, condamnă pe isihaști . Palama este inchis in 1343, alături de șase ierarhi sustinători lui. In anul 1347 are loc insă un nou sinod care il condamnă pe Ioan Calecas și reconfirmă invățătura Sfântului Grigorie, care este scos din inchisoare.
{ Va urma }

cristiboss56 22.03.2009 14:12:42

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 123873)
In primăvara lui 1341 , Sfântul Grigorie merge la Constantinopol pentru a prezenta poziția sa patriarhului și sinodului. Intrucât mulți erau deja de partea lui Varlaam, Palama a petrecut mult timp in discuții cu arhiereii, pentru a le demonstra care este invățătura ortodoxă . La 11 iunie 1341 , s-a intrunit un sinod care a dat dreptate isihaștilor. Varlaam, pentru a evita condamnarea, și-a cerut iertare și a plecat in Occident. Evenimentele politice care au urmat morții impăratului Andronic III Paleologul ( +1341 ) au făcut ca balanța să incline in favoarea adversarilor Sf. Grigorie : patriarhul Ioan Calecas ( 1341-1347 ) , sprijinitor al lui Achindim, condamnă pe isihaști . Palama este inchis in 1343, alături de șase ierarhi sustinători lui. In anul 1347 are loc insă un nou sinod care il condamnă pe Ioan Calecas și reconfirmă invățătura Sfântului Grigorie, care este scos din inchisoare.
{ Va urma }

Patriarh al Constantinopolului ajunge prietenul său, Isidor ( 1347-1349 ) , care ocupă scaunele vacante cu ierarhi susținători ai lui Palama. Sfântul Grigorie insuși este hirotonit și instalat arhiepiscop al Tesalonicului, al doile oraș important al imperiului. Confruntările intre adepții lui Achindin și cei ai lui Palama nu au încetat insă. În 1351 , s-a ținut un alt sinod care, in final, a reafirmat invățătura Sfântului Grigorie, elaborând și un Tomos sinodal. Nici ultima perioadă a vieții Sfântului Grigorie nu a fost mai liniștit : la cumpăna anilor 1352-1353, s-a îmbolnăvit grav ; abia refăcut in cursul unei călătorii cu corabia spre Constantinopol, a fost răpit de turci și luat prizonier, fiind eliberat numai după un an. A făcut multe minuni, vindecând bolnavi, mai ales in anii ce au premers morții sale. A murit la 14 noiembrie 1359. In ajunul plecării din această lume, i s-a arătat Sf. Ioan Gură de Aur , care i-a adresat cuvintele : "Spre Inălțimi ! Spre Inălțimi ! ". Moaștele Sf. Grigorie se păstrează la Tesalonic , in Biserica ce i-a fost inchinată. La numai nouă ani de la moartea sa, a fost canonizat de sinodul convocat de ucenicul și biograful său Filotei Kokkinos al Constantinopolului.
{ Va urma }

cristiboss56 23.03.2009 19:24:56

Energiile omenești și energiile Dumnezeiești
 
Chiar dacă, pentru un om al zilelor noastre disputa dintre Sfântul Grigorie Palama și Varlaam din Calabria ar părea o simplă contrazicere de idei, miza controversei a fost și a rămas până astăzi una esențială pentru Biserica Ortodoxă : este sau nu posibilă o cunoaștere directă, nemijlocită a lui Dumnezeu ? In dispută s-au aflat , de fapt, două concepții total diferite privitoare la Dumnezeu și relația omului cu El : cea occidentală, a teologiei scolastice, tributară filozofiei, și cea a tradiției răsăritene. Pentru Varlam și adepții săi, Dumnezeu nu poate fi cunoscut direct, intrucât El se face cunoscut și intră in relația cu omul prin intermediul harului creat. Câtă vreme există un intermediar , harul creat, nu poate fi vorba de o unire directă a omului cu Dumnezeu. Sfântul Grigorie vorbește despre posibilitatea cunoașterii și a unirii nemijlocite cu Dumnezeu. El spune că nu există natură ( ființă ) nelucrătoare, care să nu se manifeste in afară prin energii. Numai inexistența este nelucrătoare și neenergetică. Orice persoană care are natură proprie poate fi cunoscută prin manifestările ei. Dumnezeu , fiind necreat, se manifestă prin energii necreate ( harul lui Dumnezeu ) ; omul și întreaga creație au energii create, corespunzătoare naturii lor.
{ Va urma }

cristiboss56 24.03.2009 18:28:35

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 124221)
Chiar dacă, pentru un om al zilelor noastre disputa dintre Sfântul Grigorie Palama și Varlaam din Calabria ar părea o simplă contrazicere de idei, miza controversei a fost și a rămas până astăzi una esențială pentru Biserica Ortodoxă : este sau nu posibilă o cunoaștere directă, nemijlocită a lui Dumnezeu ? In dispută s-au aflat , de fapt, două concepții total diferite privitoare la Dumnezeu și relația omului cu El : cea occidentală, a teologiei scolastice, tributară filozofiei, și cea a tradiției răsăritene. Pentru Varlam și adepții săi, Dumnezeu nu poate fi cunoscut direct, intrucât El se face cunoscut și intră in relația cu omul prin intermediul harului creat. Câtă vreme există un intermediar , harul creat, nu poate fi vorba de o unire directă a omului cu Dumnezeu. Sfântul Grigorie vorbește despre posibilitatea cunoașterii și a unirii nemijlocite cu Dumnezeu. El spune că nu există natură ( ființă ) nelucrătoare, care să nu se manifeste in afară prin energii. Numai inexistența este nelucrătoare și neenergetică. Orice persoană care are natură proprie poate fi cunoscută prin manifestările ei. Dumnezeu , fiind necreat, se manifestă prin energii necreate ( harul lui Dumnezeu ) ; omul și întreaga creație au energii create, corespunzătoare naturii lor.
{ Va urma }

Energiile-necreate sau create sunt distincte de persoana care le generează, dar nu sunt diferite sau separate de aceasta. Astfel, ele fac cunoscută persoana, însă esența persoanei nu se epuizează în manifestările ei, rămânând intotdeauna dincolo de aceste. Pentru a ilustra cele două concepții diferite, ne-am putea folosi imaginea soarelui ( exemplu ce trebuie primit, desigur, păstrând proporțiile ) : pentru adepții lui Varlaam, Dumnezeu erte ca și discul solar lipsit de raze ( situație in care lipsește și lumina, și căldura ) , în vreme ce penru Sfântul Grigorie Palama, El este ca soarele care incălzește și luminează pământul , grație razelor sale. Cele două perspective au și consecințe diferite : în relația prin energii dintre Dumnezeu și lume, păcatele sunt considerate boli, iar calea spre mântuire presupune pocăința și vindecarea prin unirea cu Dumnezeu și sălășuirea harului Său în om ; în relația indirectă cu Dumnezeu - prin harul creat - , avem de-a face cu o religie morală în care păcatele sunt considerate încălcări ale legii, ceea ce face ca în indreptare să predomine pedeapsa și se minimalizează iubirea. Din contră, invățătura despre mântuirea ca vindecare accentuează foarte mult iubirea, iar libertatea dobândește un loc important.
{ Va urma }

cristiboss56 25.03.2009 18:50:17

Redescoperirea gândirii palamite
 
Cu toate că invățăturile Sfântului Grigorie, de altfel, a Părinților răsăriteni, a ieșit biruitoare, in mod paradoxal, secolele care au urmat au fost favorabile mai degrabă invățăturii lui Varlaam și Achnindin ; și aceasta nu in spațiul occidental, care a rămas până astăzi dacă nu ostil, cel puțin rezervat față de isihasm, ci chiar in spațiul răsăritean. In special teologia de școală din Bisericile Ortodoxe a imprumutat persepctiva apuseană asupra posibilității unirii omului cu Dumnezeu. Această situațîe l-a făcut pe Sfântul Nicodim Aghioritul să intrebe cu amărăciune : "Cum a fost posibil ca această comoară să stea uitată și prăfuită in cotloanele neînsemnate ale vreunei mânăstiri ? De ce a ingăduit Dumnezeu acest lucru ? " Secolul XX a readus insă in lumină pe Sfântul Grigorie Palama și invățătura sa. Părintele Dumitru Stăniloae a publicat prima monografie in spațiul ortodox, in 1938 : "Viața și invățătura Sf. Grigorie Palama", continuând apoi să traducă multe din lucrările arhiepiscopului Tesalonicului. Părintelui Stăniloae i s-au alăturat alți teologi ortodocși : Vladimir Lossky, John Meyendorff și Georgios Mantzaridis.
{ Va urma }

cristiboss56 26.03.2009 21:20:43

Biserica studenților politehniști din București
 
Inițiativa ridicării unei biserici inchinate Sfântului Grigorie Palama a aparținut unui grup de teologi și mireni, membri ai Asociației "Sfântului Grigorie Palama ", dintre care amintesc pe IPS Teofan Mitropolit ales al Moldovei și Bucovinei, atunci Episcop-Vicar Patriarhal ( președinte de onoare ) , părintele profesor Constantin Coman ( președinte ) , Constantin Nicolescu ( vicepreședinte ), Horiea Bernea ( +2000) , director al Muzeuluî Țăranului Roman etc. Locul a fost ales cu membrii ASCOR, care doreau să ridice o biserică in campusul Universității Politehnica din București. . Intregul proiec a avut binecuvântarea patriarhului Teoctist și a fost intâmpinat cu bucurie de părintele Dumitru Stăniloae, care aflând de această inițiativă , a exclamat : " Ce frumos că tinerii care se dedică studiului materialității și tehnicii să aibă in apropierea lor o biserică inchinată celui care s-a preocupat prin excelență cu suportul duhovnicesc al creației . "
{ Va urma }

mihailt 27.03.2009 14:44:32

Cu privire la scrierile Sfantului Grigorie Palama.
Nu cred ca cele de la editura Deisis mai pastreaza sensul original decat foarte foarte putin.
Exista "Viata si invatatura Sfantului Grigorie Palama" de la EIBMBOR tiparita cu binecuvantarea PF Teoctist , scrisa de parintele Dumitru Staniloae.
Mai exista si doua volume de omilii aparute la editura Anastasia publicate cu binecuvantarea IPS Nicolae.
Oricum e cu binecuvantarea unui mitropolit canonic al BOR.

Exista cartea in care sunt traduse niste omilii ale Sfantului Grigorie Palama de arhidiaconul I Ica jr "Maica Domnului in teologia secolului XX si in spiritualitatea isihasta a secolului XIV: Sfantul Grigorie Palama, Nicolae Cabasila,Teofan al Niceei" publicat insa fara binecuvantarea vreunui episcop si care este foarte contraindicata sa o cititi.Vedeti mai jos de ce.
( Maica Domnului in teologia secolului XX si spiritualitate isihasta a secolului XIV: Grigorie Palama,Nicolae Cabasila,Teofan al Niceei, editura Deisis 2008)

Este de preferat traducerea de la editura Anastasia.

Este vorba despre omilia 18 a Sfantului Grigorie Palama , in care se zice caci Maica Domnului e prima care a vazut pe Domnul nostru Iisus Hristos dupa inviere.

Uitati aci cum e tradus ciudat la editura Deisis:
"Scularea(anastasis) Domnului este o sculare a firii omenesti"
(nu e scularea domnului e invierea Domnului; anastasis asta inseamna in greaca veche inviere , uitati-va la cum se saluta grecii de Pasti: Hristos anesti. Vedeti ca exista dictionare pentru tradus din greaca in engleza;exista si pe internet.Oricum tare ma indoiesc caci Christou in 1985 scria in greaca veche.In greaca noua inviere e anastasi. E inviere nu sculare.)
La editura Anastasia e tradus normal si firesc "Invierea Domnului".


Mai jos:
"dupa ce a primit duh de viata prin suflarea lui Dumnezeu"
La traducerile parintelui Fecioru din dogmatica Sfantului Ioan Damaschinul si a parintelui Dumitru Staniloae din Sfantul Grigorie Teologul se zice "prin insuflarea lui Dumnezeu" a primit omul suflet.
La editura Anastasia este tradus precum zic parintii Fecioru si parintele Staniloae.
"prin insuflarea dumnezeiasca".
Dupa prea proasta mea parere a insufla este folosit acolo si cu sensul de "a insufleti".Si mai e folosit cu multe alte sensuri pe care eu nu pot sa le inteleg datorita intunecarii mele.Oricum cum ar fi folosit cu sensul de a sufla precum vantul caci Dumnezeu nu e material ci cum zice Sfantul Ioan Damaschinul e "singurul fara materie"?

Mai incolo arhidiaconul I Ica Jr traduce eronat despre Domnul nostru Iisus Hristos si adauga si o trimitere eronata la Sfanta Scriptura:
"Care intorcandu-se au cumparat miresme si miruri, fiindca nu cunoscusera exact ca El este cu adevarat mireasma vietii pentru cei care se apropie de el cu credinta , precum si mireasma a mortii pentru cei care nu cred pana la sfarsit [cf. 2 Co 2, 16 ]"

(citatul din Sfanta Scriptura:
15. Pentru că suntem lui Dumnezeu bună mireasmă a lui Hristos între cei ce se mântuiesc și între cei ce pier;
16. Unora, adică, mireasmă a morții spre moarte, iar altora mireasmă a vieții spre viață. Și pentru acestea, cine e destoinic? ;
citatul acesta din Sfanta Scriptura nu apartine Sfantului Grigorie Palama ;nu este mentionat nici in traducerea de la Editura Anastasia.
trimiterea e eronata)
traducerea de la editura Anastasia:
"ca El este cu adevarat mireasma vietii pentru cei ce vin la El cu credinta, precum mirosul mortii le este harazit celor ce raman pana la capat necredinciosi;"

cristiboss56 27.03.2009 22:53:20

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 125012)
Inițiativa ridicării unei biserici inchinate Sfântului Grigorie Palama a aparținut unui grup de teologi și mireni, membri ai Asociației "Sfântului Grigorie Palama ", dintre care amintesc pe IPS Teofan Mitropolit ales al Moldovei și Bucovinei, atunci Episcop-Vicar Patriarhal ( președinte de onoare ) , părintele profesor Constantin Coman ( președinte ) , Constantin Nicolescu ( vicepreședinte ), Horiea Bernea ( +2000) , director al Muzeuluî Țăranului Roman etc. Locul a fost ales cu membrii ASCOR, care doreau să ridice o biserică in campusul Universității Politehnica din București. . Intregul proiec a avut binecuvântarea patriarhului Teoctist și a fost intâmpinat cu bucurie de părintele Dumitru Stăniloae, care aflând de această inițiativă , a exclamat : " Ce frumos că tinerii care se dedică studiului materialității și tehnicii să aibă in apropierea lor o biserică inchinată celui care s-a preocupat prin excelență cu suportul duhovnicesc al creației . "
{ Va urma }

Piatra de temelie a fost pusă pe 29 mai 1996 de patriarhul Teoctist și a fost ridicată intr un timp record. Proiectul catapetesmei , crucile de pe turlă și acoperiș, ancadramentele ușilor și ferestrelor și ușile de la intrare a fost conceput de pictorul Horia Bernea. Catapetaeasma , donație a patriarhului Teoctist, și ușile de la intrare au fost lucrate de meșteri de la Atelierele Patriarhiei și de la Muzeul Țăranului Roman. Slujba de sfințire din 29 octombrie 1999 a fost săvârșită de fericitul intru adormire patriarhul Teoctist, impreună cu Sanctitatea Sa Bartolomeu I , Patriarhul ecumenic, PF Părinte Patriarh Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Bucovinei.
{ Va urma }

cristiboss56 28.03.2009 19:10:40

Din slujba Sfântului Grigorie Palama
 
"Cugetul și gura ți-ai hrănit ințelepțește la apele Duhului, nouă arătându-te cu adevărat ca o mare a harului, dintru care, Părinte , o picătură dă și mie, celui ce cânt."
"Stând acum la tronul lui Hristos, de Dumnezeu văzătorule, Sfinte , și de raza neapropiată neâncetat la vedere desfăfătându-te , de intnericul păcatelor, cu mijlocirea ta mântuiește-ne". { Va urma }

cristiboss56 29.03.2009 15:00:04

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 125350)
"Cugetul și gura ți-ai hrănit ințelepțește la apele Duhului, nouă arătându-te cu adevărat ca o mare a harului, dintru care, Părinte , o picătură dă și mie, celui ce cânt."
"Stând acum la tronul lui Hristos, de Dumnezeu văzătorule, Sfinte , și de raza neapropiată neâncetat la vedere desfăfătându-te , de intnericul păcatelor, cu mijlocirea ta mântuiește-ne". { Va urma }

"Înțelepciunea lumească, Înțeleptule, nebunie socotind-o, nebunia Crucii ai iubit-o și pe aceasta pe umeri ridicând, cum a zis Apostolul, nebunia părelnică o ai arătat mai presus de înțelepciunea lumii acesteia . "
Sfântul Grigorie Palama a scris importante cuvinte ziditoare . Unul dintre acestea , scurt dar foarte folositor, este "Decalogul Legii creștine", pe care l-am prezentat in rezumat, pe un alt topic de aici , cu ceva vreme in urmă , pe Topicul intitulat: "Pe urmele sfinților".

doctor_faustus 05.11.2010 14:33:38

Se apropie, pe 14 NOIEMBRIE, sărbătoarea marelui sfânt al Bisericii, Grigorie Palama !!

Importanta invataturii Sfantului Grigorie Palama pentru societatea contemporana
http://www.crestinortodox.ro/conferi...-contemporana/

doctor_faustus 05.11.2010 21:11:59

Sfantul Grigorie Palama - Invatatura despre fiinta lui Dumnezeu si energiile necreate
 
Sfantul Grigorie Palama - Invatatura despre fiinta lui Dumnezeu si energiile necreate - Pr. lector dr. Stefan Buchiu
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...ate-68898.html

Ce este lumina dumnezeiasca? - Parintele Dumitru Staniloae
http://www.crestinortodox.ro/credint...sca-88743.html

doctor_faustus 06.11.2010 13:37:14

Lumina dumnezeiasca in teologia Sfantului Grigorie Palama
 
Lumina dumnezeiasca in teologia Sfantului Grigorie Palama
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...ama-69294.html

Marius22 14.11.2011 13:02:46

Sfantul Grigorie Palama, Noul Hrisostom
 
Nu am stiut faptul ca intr-o fresca aflata in paraclisul Sfintilor Doctori fara de arginti, din Manastirea Vatoped, Sfantul Grigorie Palama este numit "Noul Hrisostom".

http://3.bp.blogspot.com/_PQDAiA4btT...F%8C%CF%82.jpg

cristiboss56 11.07.2014 20:37:00

În Tomosul Sinodului Constantinopolitan din 1368, referitor la canonizarea Sfântului Grigorie se spune: "Plecând de la viețuirea lui minunată și deopotrivă cu îngerii, de la marile lupte pe care le-a purtat împotriva patimilor și a demonilor, încă și de la câte a luptat cu vitejie pentru Sfânta Biserică a lui Hristos al cărei întâi stătător a fost, întărindu-o cu scrieri, tratate și cu tot ce stătea în putință, pe acel bărbat sfânt și purtător de Dumnezeu, pe Grigorie Palama îl socotim Sfânt și ca pe unul căruia nu-i lipsește nimic față de marii Dascăli și purtătorii de Dumnezeu Părinți ai Bisericii". Odată cu slujba de cinstire, alcătuită de patriarhul Filotei al Constantinopolului, s-a adăugat Synodikonului Ortodoxiei și proclamarea veșnicei pomenirii a Sfântului Grigorie Palama. Prin aceasta, Biserica a înscris pe Sfânt printre marii apărători ai credinței ortodoxe, iar pentru opera sa teologică îl numără în rândul celor mai mari teologi ai Ortodoxiei.


Ora este GMT +3. Ora este acum 15:01:52.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.