![]() |
Sfantul Grigorie Palama si energiile necreate
Sfântul Grigorie Palama este unul dintre cei mai mari Părinți ai Bisericii Ortodoxe din mileniul al doilea creștin. Numele lui se leagă , in special, de prezicerea invățăturii despre harul necreat, cunoașterea nemijlocită a lui Dumnezeu și indumnezeirea omului. Sfântul Grigorie s-a născut in anul 1296 in Constantinopol. Tatăl său, Constantin , a fost un important demnitar al impăratului bizantin Andronic II Paleologul ( + 1328 ) . In ciuda funcției sale inalte, tatăl lui Grigorie a dus o viață sfântă. Cu puțin inainte de a muri, s-a călugărit, luând numele de Constanțiu. I-au rămas cinci copii mici : trei băieți și două fete, cărora insuși impăratul le-a devenit tutore. Grigorie avea șapte ani. Intrucât nu reușea să țină minte noțiunile pe care trebuia să le invețe, a hotărât să nu inceapă niciodată citirea și invățătura fără să facă trei metanii mari și o rugăciune inaintea icoanei Maicii Domnului. Ajutorul Maicii Domnului nu a întârziat , nu după multă vreme, Grigorie a sporit mult in știinta de carte, incât mulți erau impresionați de ințelepciunea lui. La vârsta de 20 de ani, a ales o altă cale decât cea pentru care îl pregătise impăratul. In vreme ce Andronic al II - lea l-ar fi dorit colaborator la conducerea imperiului, asemenea tatălui său, Constantin, tânărul Grigorie s-a călugărit la Mânăstirea Vatoped, din Muntele Athos. Aici a intrat sub indrumarea duhovnicească a părintelui Nicodim, cunoscut isihast, renumit atât prin făptuire, cât și prin vederea lui Dumnezeu. După doi ani de nevoință, intr-una din zile , i s-a arătat Sfântul Ioan Evanghelistul. Acesta i-a spus :"Am fost trimis de Impărăteasa tuturor să te intreb de ce strigi neâncetat către Dumnezeu < Luminează-mi intunericul, luminează-mi intunericul > ? . Sfântul Grigorie i- a răspuns : "Ce altceva trebuie să cer eu, cel pătimaș și plin de păcate, decât numai să fiu miluit și luminat, spre a afla și a face voia Lui cea sfântă ? ". Atunci , Sfântul Ioan l-a încredințat că Maica Domnului nu îl va părăsi niciodată și îi va fi totdeauna ajutătoare. ( Va urma )
|
Citat:
Ar putea lua aminte Ministerul Invatamantului... in loc sa scoata icoanele din scoli. |
Citat:
|
Citat:
SE INCEPE CU UNA!!!! |
Citat:
|
Disputa cu Varlaam
Pe la 1334, au sosit la Constantinopol niște dominicani pentru a discuta cu ortodocșii problema unirii Bisericilor Ortodoxă și Catolică. Era perioada in care se duceau intense tratative pentru unire. Cu acest prilej, Varlaam, un tânăr foarte bine pregătit , originar din Calabria ( Italia ) , călugărit de câțiva ani in Constantinopol, dorind să câștige simpatia ortodocșilor care il suspectau de catolicism ascuns, a scris mai multe tratate despre purcederea Sfântului Duh, dorind să apere poziția ortodoxă, și anume că originea sau principiul Duhului este numai Tatăl. A făcut-o insă intr-o manieră care relativiza ambele perspective. Atunci, prietenii Sfântului Grigorie din Tesalonic i-au scris acestuia , rugândul să-i lămurească cu privire la teza lui Varlaam. . Sfântul Grigorie a scris mai multe tratate despre purcederea Sfântului Duh, trimițind, in celași timp, câte o scrisoare și lui Varlaam și prietenului acestuia, Achindim. Atitudinea Sfântului Grigorie l-a deranjat pe Varlaam. Pentru a se revanșa oarecum, a scris trei tratate impotriva isihaștilor , știind că Grigorie insuși era adept al acestei mișcări. Fără să ințeleagă ce inseamnă, de fapt rugăciunea minții și vederea luminii dumnezeiești, oprindu-se la explicațiile unor monahi simplii, Varlaam a inceput să ridiculizeze isihasmul. Sfântul Grigorie i-a răspuns, la rândul său, printr-o serie de șase tratate, in care apăra poziția monahilor isihaști. In celași timp , Palama, in 1341 , a alcătuit o lungă scrisoare - Tomosul aghioritic- care a fost semnată de toate căpeteniile monahismului atonit, fiind aprobată apoi de episcopul Iacob de Ierissos. Au avut loc apoi dispute publice intre Palama și Varlaam. In urma acestora, Varlaam a publicat lucrarea " Contra mesalienilor", in care il ataca personal pe Grigorie. Fac o paranteză aici și arăt că Mesalienii, erau atestați incă din secolul al IV-lea in Siria, și au fost niște eretici care nesocoteau rolul Tainei Botezului, afirmând că numai prin rugăciune omul se poate mântui. Erezia a dăinuit sub diverse denumiri și forme până prin secolul al XIV-lea. Revenind , amintesc că Grigorie Palama răspunde și de data asta prin trei tratate, respingând invățătura lui Varlaam. In cele ce vor urma voi rezuma câte ceva despre victoria lui Palama in disputa cu Varlaam.
{ Va urma } |
Victoria lui Palama
In primăvara lui 1341 , Sfântul Grigorie merge la Constantinopol pentru a prezenta poziția sa patriarhului și sinodului. Intrucât mulți erau deja de partea lui Varlaam, Palama a petrecut mult timp in discuții cu arhiereii, pentru a le demonstra care este invățătura ortodoxă . La 11 iunie 1341 , s-a intrunit un sinod care a dat dreptate isihaștilor. Varlaam, pentru a evita condamnarea, și-a cerut iertare și a plecat in Occident. Evenimentele politice care au urmat morții impăratului Andronic III Paleologul ( +1341 ) au făcut ca balanța să incline in favoarea adversarilor Sf. Grigorie : patriarhul Ioan Calecas ( 1341-1347 ) , sprijinitor al lui Achindim, condamnă pe isihaști . Palama este inchis in 1343, alături de șase ierarhi sustinători lui. In anul 1347 are loc insă un nou sinod care il condamnă pe Ioan Calecas și reconfirmă invățătura Sfântului Grigorie, care este scos din inchisoare.
{ Va urma } |
Citat:
{ Va urma } |
Energiile omenești și energiile Dumnezeiești
Chiar dacă, pentru un om al zilelor noastre disputa dintre Sfântul Grigorie Palama și Varlaam din Calabria ar părea o simplă contrazicere de idei, miza controversei a fost și a rămas până astăzi una esențială pentru Biserica Ortodoxă : este sau nu posibilă o cunoaștere directă, nemijlocită a lui Dumnezeu ? In dispută s-au aflat , de fapt, două concepții total diferite privitoare la Dumnezeu și relația omului cu El : cea occidentală, a teologiei scolastice, tributară filozofiei, și cea a tradiției răsăritene. Pentru Varlam și adepții săi, Dumnezeu nu poate fi cunoscut direct, intrucât El se face cunoscut și intră in relația cu omul prin intermediul harului creat. Câtă vreme există un intermediar , harul creat, nu poate fi vorba de o unire directă a omului cu Dumnezeu. Sfântul Grigorie vorbește despre posibilitatea cunoașterii și a unirii nemijlocite cu Dumnezeu. El spune că nu există natură ( ființă ) nelucrătoare, care să nu se manifeste in afară prin energii. Numai inexistența este nelucrătoare și neenergetică. Orice persoană care are natură proprie poate fi cunoscută prin manifestările ei. Dumnezeu , fiind necreat, se manifestă prin energii necreate ( harul lui Dumnezeu ) ; omul și întreaga creație au energii create, corespunzătoare naturii lor.
{ Va urma } |
Citat:
{ Va urma } |
Redescoperirea gândirii palamite
Cu toate că invățăturile Sfântului Grigorie, de altfel, a Părinților răsăriteni, a ieșit biruitoare, in mod paradoxal, secolele care au urmat au fost favorabile mai degrabă invățăturii lui Varlaam și Achnindin ; și aceasta nu in spațiul occidental, care a rămas până astăzi dacă nu ostil, cel puțin rezervat față de isihasm, ci chiar in spațiul răsăritean. In special teologia de școală din Bisericile Ortodoxe a imprumutat persepctiva apuseană asupra posibilității unirii omului cu Dumnezeu. Această situațîe l-a făcut pe Sfântul Nicodim Aghioritul să intrebe cu amărăciune : "Cum a fost posibil ca această comoară să stea uitată și prăfuită in cotloanele neînsemnate ale vreunei mânăstiri ? De ce a ingăduit Dumnezeu acest lucru ? " Secolul XX a readus insă in lumină pe Sfântul Grigorie Palama și invățătura sa. Părintele Dumitru Stăniloae a publicat prima monografie in spațiul ortodox, in 1938 : "Viața și invățătura Sf. Grigorie Palama", continuând apoi să traducă multe din lucrările arhiepiscopului Tesalonicului. Părintelui Stăniloae i s-au alăturat alți teologi ortodocși : Vladimir Lossky, John Meyendorff și Georgios Mantzaridis.
{ Va urma } |
Biserica studenților politehniști din București
Inițiativa ridicării unei biserici inchinate Sfântului Grigorie Palama a aparținut unui grup de teologi și mireni, membri ai Asociației "Sfântului Grigorie Palama ", dintre care amintesc pe IPS Teofan Mitropolit ales al Moldovei și Bucovinei, atunci Episcop-Vicar Patriarhal ( președinte de onoare ) , părintele profesor Constantin Coman ( președinte ) , Constantin Nicolescu ( vicepreședinte ), Horiea Bernea ( +2000) , director al Muzeuluî Țăranului Roman etc. Locul a fost ales cu membrii ASCOR, care doreau să ridice o biserică in campusul Universității Politehnica din București. . Intregul proiec a avut binecuvântarea patriarhului Teoctist și a fost intâmpinat cu bucurie de părintele Dumitru Stăniloae, care aflând de această inițiativă , a exclamat : " Ce frumos că tinerii care se dedică studiului materialității și tehnicii să aibă in apropierea lor o biserică inchinată celui care s-a preocupat prin excelență cu suportul duhovnicesc al creației . "
{ Va urma } |
Cu privire la scrierile Sfantului Grigorie Palama.
Nu cred ca cele de la editura Deisis mai pastreaza sensul original decat foarte foarte putin. Exista "Viata si invatatura Sfantului Grigorie Palama" de la EIBMBOR tiparita cu binecuvantarea PF Teoctist , scrisa de parintele Dumitru Staniloae. Mai exista si doua volume de omilii aparute la editura Anastasia publicate cu binecuvantarea IPS Nicolae. Oricum e cu binecuvantarea unui mitropolit canonic al BOR. Exista cartea in care sunt traduse niste omilii ale Sfantului Grigorie Palama de arhidiaconul I Ica jr "Maica Domnului in teologia secolului XX si in spiritualitatea isihasta a secolului XIV: Sfantul Grigorie Palama, Nicolae Cabasila,Teofan al Niceei" publicat insa fara binecuvantarea vreunui episcop si care este foarte contraindicata sa o cititi.Vedeti mai jos de ce. ( Maica Domnului in teologia secolului XX si spiritualitate isihasta a secolului XIV: Grigorie Palama,Nicolae Cabasila,Teofan al Niceei, editura Deisis 2008) Este de preferat traducerea de la editura Anastasia. Este vorba despre omilia 18 a Sfantului Grigorie Palama , in care se zice caci Maica Domnului e prima care a vazut pe Domnul nostru Iisus Hristos dupa inviere. Uitati aci cum e tradus ciudat la editura Deisis: "Scularea(anastasis) Domnului este o sculare a firii omenesti" (nu e scularea domnului e invierea Domnului; anastasis asta inseamna in greaca veche inviere , uitati-va la cum se saluta grecii de Pasti: Hristos anesti. Vedeti ca exista dictionare pentru tradus din greaca in engleza;exista si pe internet.Oricum tare ma indoiesc caci Christou in 1985 scria in greaca veche.In greaca noua inviere e anastasi. E inviere nu sculare.) La editura Anastasia e tradus normal si firesc "Invierea Domnului". Mai jos: "dupa ce a primit duh de viata prin suflarea lui Dumnezeu" La traducerile parintelui Fecioru din dogmatica Sfantului Ioan Damaschinul si a parintelui Dumitru Staniloae din Sfantul Grigorie Teologul se zice "prin insuflarea lui Dumnezeu" a primit omul suflet. La editura Anastasia este tradus precum zic parintii Fecioru si parintele Staniloae. "prin insuflarea dumnezeiasca". Dupa prea proasta mea parere a insufla este folosit acolo si cu sensul de "a insufleti".Si mai e folosit cu multe alte sensuri pe care eu nu pot sa le inteleg datorita intunecarii mele.Oricum cum ar fi folosit cu sensul de a sufla precum vantul caci Dumnezeu nu e material ci cum zice Sfantul Ioan Damaschinul e "singurul fara materie"? Mai incolo arhidiaconul I Ica Jr traduce eronat despre Domnul nostru Iisus Hristos si adauga si o trimitere eronata la Sfanta Scriptura: "Care intorcandu-se au cumparat miresme si miruri, fiindca nu cunoscusera exact ca El este cu adevarat mireasma vietii pentru cei care se apropie de el cu credinta , precum si mireasma a mortii pentru cei care nu cred pana la sfarsit [cf. 2 Co 2, 16 ]" (citatul din Sfanta Scriptura: 15. Pentru că suntem lui Dumnezeu bună mireasmă a lui Hristos între cei ce se mântuiesc și între cei ce pier; 16. Unora, adică, mireasmă a morții spre moarte, iar altora mireasmă a vieții spre viață. Și pentru acestea, cine e destoinic? ; citatul acesta din Sfanta Scriptura nu apartine Sfantului Grigorie Palama ;nu este mentionat nici in traducerea de la Editura Anastasia. trimiterea e eronata) traducerea de la editura Anastasia: "ca El este cu adevarat mireasma vietii pentru cei ce vin la El cu credinta, precum mirosul mortii le este harazit celor ce raman pana la capat necredinciosi;" |
Citat:
{ Va urma } |
Din slujba Sfântului Grigorie Palama
"Cugetul și gura ți-ai hrănit ințelepțește la apele Duhului, nouă arătându-te cu adevărat ca o mare a harului, dintru care, Părinte , o picătură dă și mie, celui ce cânt."
"Stând acum la tronul lui Hristos, de Dumnezeu văzătorule, Sfinte , și de raza neapropiată neâncetat la vedere desfăfătându-te , de intnericul păcatelor, cu mijlocirea ta mântuiește-ne". { Va urma } |
Citat:
Sfântul Grigorie Palama a scris importante cuvinte ziditoare . Unul dintre acestea , scurt dar foarte folositor, este "Decalogul Legii creștine", pe care l-am prezentat in rezumat, pe un alt topic de aici , cu ceva vreme in urmă , pe Topicul intitulat: "Pe urmele sfinților". |
Se apropie, pe 14 NOIEMBRIE, sărbătoarea marelui sfânt al Bisericii, Grigorie Palama !!
Importanta invataturii Sfantului Grigorie Palama pentru societatea contemporana http://www.crestinortodox.ro/conferi...-contemporana/ |
Sfantul Grigorie Palama - Invatatura despre fiinta lui Dumnezeu si energiile necreate
Sfantul Grigorie Palama - Invatatura despre fiinta lui Dumnezeu si energiile necreate - Pr. lector dr. Stefan Buchiu
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...ate-68898.html Ce este lumina dumnezeiasca? - Parintele Dumitru Staniloae http://www.crestinortodox.ro/credint...sca-88743.html |
Lumina dumnezeiasca in teologia Sfantului Grigorie Palama
Lumina dumnezeiasca in teologia Sfantului Grigorie Palama
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...ama-69294.html |
Sfantul Grigorie Palama, Noul Hrisostom
Nu am stiut faptul ca intr-o fresca aflata in paraclisul Sfintilor Doctori fara de arginti, din Manastirea Vatoped, Sfantul Grigorie Palama este numit "Noul Hrisostom".
http://3.bp.blogspot.com/_PQDAiA4btT...F%8C%CF%82.jpg |
În Tomosul Sinodului Constantinopolitan din 1368, referitor la canonizarea Sfântului Grigorie se spune: "Plecând de la viețuirea lui minunată și deopotrivă cu îngerii, de la marile lupte pe care le-a purtat împotriva patimilor și a demonilor, încă și de la câte a luptat cu vitejie pentru Sfânta Biserică a lui Hristos al cărei întâi stătător a fost, întărindu-o cu scrieri, tratate și cu tot ce stătea în putință, pe acel bărbat sfânt și purtător de Dumnezeu, pe Grigorie Palama îl socotim Sfânt și ca pe unul căruia nu-i lipsește nimic față de marii Dascăli și purtătorii de Dumnezeu Părinți ai Bisericii". Odată cu slujba de cinstire, alcătuită de patriarhul Filotei al Constantinopolului, s-a adăugat Synodikonului Ortodoxiei și proclamarea veșnicei pomenirii a Sfântului Grigorie Palama. Prin aceasta, Biserica a înscris pe Sfânt printre marii apărători ai credinței ortodoxe, iar pentru opera sa teologică îl numără în rândul celor mai mari teologi ai Ortodoxiei.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 15:01:52. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.