View Single Post
  #9  
Vechi 05.01.2010, 01:36:16
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Va recomand scrierile parintelui Alexandru Schmemann, mai ales cartea lui despre Liuturghie, Euharistia - Taina Imparatiei. Vorbeste acolo despre sensul liturghiei si despre impartasanie.
Am gasit un site dedicat Pr. A. Schmemann, in care apar fragmente din jurnalul acestuia, care a fost tradus si publicat de sotia sa. Iata un fragment despre ortodoxie:

Criza istorica a Ortodoxiei".
Din punct de vedere istoric, Ortodoxia a fost dintotdeauna mai mult decât o biserică, și anume, o lume ortodoxă, un fel de univers ortodox. Orice schimbare de situație generează în această lume o reacție negativă, o negare a schimbării, o reducere a ei la rău, la ispită și la constrângere demonică. Această reacție nu se datorează loialității, credinței sau dogmei - care rămân aceleași, indiferent de schimbări, în realitate, lumea ortodoxă nu mai este atât de interesată de dogme sau de conținutul credinței. Este mai degraba o negare a schimbarii ca mod de viata. O noua situatie este rea tocmai petnru ca este noua. Această negare a priori nu permite o înțelegere a schimbării, o evaluare a ei în contextul credinței, o „întâlnire" realistă cu ea. Renunțare și negare, nu înțelegere, întrucât lumea ortodoxă s-a schimbat și se schimbă în mod inevitabil, trebuie să recunoaștem drept prim simptom al crizei, o schizofrenie profundă, care a pătruns mentalitatea ortodoxă: viata intr-o lume ireala, inexistenta, caracterizata drept reala si existenta. Conștiința ortodoxă n-a remarcat căderea Bizanțului, reformele lui Petru cel Mare, revoluția; n-a remarcat revoluționarea gândirii, a științei, a modului de viață... Pe scurt, n-a remarcat istoria. Această negare a semnificației procesului istoric n-a slujit cauza ortodoxiei, în loc să înțeleagă schimbarea, și în acest fel, să vină în întâmpinarea ei, ortodoxia s-a văzut copleșită de ea. Oamenii s-au refugiat la Sf. Părinți, Typikon, catolicism, elenism, spiritualitate, un mod de viață bine definit, oriunde altundeva. In mare parte s-a fugit Să fugi sau să negi este mai drastic decât să afirmi. Este mai ușor să te agăți de vechiul calendar, de litera legii, de teamă și de o defensivă furibundă. Această luptă cu istoria, care își urmează cursul în mod inevitabil, provine din incapacitatea de a ajunge la o intelegere cu antinomia esentiala a crestinismului: "in aceasta lume, dar nu din aceasta lume" și de a înțelege că lumea ortodoxă este din această lume. Proclamarea acestui lucru ca absolut constituie o trădare. Plătim prețul crizei ortodoxiei pentru că am creat atât de mulți idoli, sute de idoli. Nu am integrat niciodată lumea noastră ortodoxă în „imaginea trecătoare a lumii". Acum când această lume ortodoxă se distruge, încercăm să o regenerăm. Suntem preocupați de soarta multor patriarhale, de supraviețuirea muntelui Athos; ne ocupăm de Bizanț și de textele bizantine, atât de importante pentru teologi. Suntem înghițiți de multe jurisdicții, toate etalând diferite canoane, încercăm să cucerim occidentul cu ceea ce avem mai slab în moștenirea noastră. Această aroganță, mulțumire de sine și acest triumfalism pompos sunt înfricoșătoare. Și poate că cel mai înspăimântător este faptul că prea puțini oameni văd, simt și știu asta. Oamenii sunt îngroziți de decăderea lumii, dar nu îndeajuns de mult de cea a ortodoxiei. Condamnam ereziile, incalcarea canoanelor, pacatele altora, si toate acestea, intr-o perioada in care esenta ortodoxiei, Adevarul ei, ar putea fi auzite poate pentru prima data in istorie ca o salvare.
Ceea ce ne rămâne este să credem că Dumnezeu nu poate fi pângărit. Ceea ce rămâne este aceeași întrebare chinuitoare: Ce-i de făcut?
http://www.ceruldinnoi.ro/pages/Alexander_Schmemann.htm
Reply With Quote