![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Va recomand scrierile parintelui Alexandru Schmemann, mai ales cartea lui despre Liuturghie, Euharistia - Taina Imparatiei. Vorbeste acolo despre sensul liturghiei si despre impartasanie.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Toate sectele derivate din protestanism afirmă că Hristos nu poate fi în mod real pe sfânta masă ci prin pâinea și vinul adus este dorar preânchipuit. De altfel, afirmă că Liturghia este doar comemorativă, amintind de cina cea de taină și în nici un caz nu se reactualizează nimic din cele petrecute atunci.
Poziția ORTODOXĂ împotriva acestor învățături eretice a fost apărată de-alungul timpului de Părinții Sfintei noastre biserici, care au afirmat cu credință neîndoelnică, că pe Sfânta Masă avem după prefacerea darurilor Însuși Cinstitul Trup și dumnezeiescul Sânge al Domnului nostru Iisus Hristos , iar slujba sfintei Liturghii nu este doar o comemorare ci o reactualizare a jertfei Fiului lui Dumnezeu. De felul în care tratăm sau privim aceste Taine, ne putem asemăna sau ne putem îndepărta de aceste secte. " Să nu ne uităm numai la materia ce ne stă înaintea ochilor , ci să avem în minte permanent cuvintele Domnului. Cuvântul Lui nu înșeală niciodată, pe când simțirile ne înșeală ușor. Cuvântul Lui n-a fost niciodată dezmințit, pe când simțirile noastre de foarte multe ori greșesc. Când cuvântul Lui spune : Acesta este trupul Meu, să ascultăm și să credem și să vedem trupul Lui cu ochii sufletului . Hristos nu ne-a dat nouă ceva material, ci, în lucrurile materiale, toate sunt duhovnicești. "Iată un fragment din marea înțelepciune a Sf. Ioan Gură de Aur. De aceea, mult mai de folos și cel mai indicat, pentru a nu rătăci, este studiul, lectura și învățăturile lăsate înainte de toate de un : Vasile cel Mare, Ioan Gură de Aur , Ioan Sinaitul , Efrem Sirul, Teofan Zăvorâtul, Grigorie Palama, și ALȚII ASEMENEA LOR ! ! ! Doamne ajută !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Este adevarat, Cristi.
Insa Schmeman spune (si eu am ajuns sa ii dau dreptate) ca retinerea de la Impartasanie din cauza nevredniciei este o forma de pietate rau inteleasa. Pai atunci, sa ne retinem si de la a merge la Liturghie, ca acolo suntem deja in Imparatie. Cine este vrednic? Inca odata, nu spun de fiecare in parte, personal, spun de conceptia care s-a dezvoltat in jurul Euharistiei. Dumnezeu este vazut ca fiind departe, or el ce face? Vine si se da noua ca hrana si bautura. Este cam ca in problema cu libertatea de care am discutat in alta parte: avem impresia ca trebuie sa devenim mai intai sfinti pentru a putea sa ne impartasim. Creem in jurul impartasaniei tot felul de ritualuri de curatire, ne ferim chiar sa lasam prea multe ore intre spovedanie si impartasanie, ca sa nu ne murdarim iar de vreun pacat. Pai bine daca este asa, atunci si daca ne spovedim un minut inainte avem timp sa avem un gand rau. Curatenia trebuie sa fie un act dinamic, continuu.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Vad ca s-a ajuns pe alaturi de drum cu discutia.
Geo a raspuns si m-a lamurit. Problema si nelamurirea mea si am inteles ca si a Dorinei, nu este neaparat deasa impartasanie, ci conditiile in care se face. Geo a spus clar ca intre 25 dec. si 1 ian. nu se posteste, deci te poti impartasi zilnic, fara post (macar fara cel alimentar, in rest nu stiu sigur). Este pacat atunci ca nu se spune asta undeva, in calendar, afisat in biserica, sau s-o anunte preotul, ca sa putem sa beneficiem toti de acest lucru. Asa mi s-ar parea normal. Daca este la liber, sa stie toti si sa se bucure toti. Eu nu am stiut aceasta regula si probabil ca multi n-o stiu. Eu si am inteles ca si Dorina la fel, fac parte din aceia care nu ma pot duce la impartasanie asa, fara pregatire, cand vreau eu, oricat as fi de dornica. Repet, ca sa fie clar, eu consider normala impartasania mai deasa de 4 ori pe an. Nu sunt de acord cu cea saptamanala, sau mai deasa, pentru ca nu cred in ruptul capului ca exista cineva, nici chiar preot sau calugar care sa fie asa pur si fara de pacat si in plus ar trebui sa renunti la totul (mancat, sot/sotie, etc.). Nu sunt de acord nici cu dezlegari aiurea. S-a pus o regula f.dura, candva, de cineva si aia spune ca impartasania sa fie facuta in urmatoarele conditii: - post trupesc si alimentar - pregatire sufleteasca (nu pot sa va explic ce inteleg eu prin asta, dar macar sa te stii ca ai cerut iertare de la toata lumea, ca n-ai facut rau, ca ai trait in curatenie (in perioada aia) de suflet si trup etc. - spovedanie - nemancat nu stiu cate ore (de seara de dianinte) - femeile sa nu fie in anumite zile sau lauze, sau mai stiu eu - barbatii sa nu li se fi intamplat accidente (stiti voi la ce ma refer). Eu asa stiu. Va rog sa ma corectati. Nu am facut eu regulile astea si nu sunt nici de acord cu toate, dar nu e dupa mine. Eu tin cel mai mult la pregatirea sufleteasca. Daca s-au impus aceste reguli, de multe ori necompatibile cu viata mireana, atunci ori trebuie sa le tina toata lumea, cu exceptiile prevazute in lege (bolnavi grav etc.), ori se usureaza pentru toata lumea. Chiar am citit zilele astea si in cartea lui Ene Braniste (Liturgica) si acolo scrie pregatirea trupeasca pentru impartasanie (si liturghie). Si preotii trebuie sa posteasca inainte 2-3 zile si mai apoi in ziua aceea si inca una. Nu mi-e clar cand mai au relatii cu sotia, cand exista si mai multe liturghii in saptamana (sarbatori). Si mai spune ca nu este voie sa nu se impartaseasca la liturghie (preotii). Si atunci? Ce dezlegare si cine sa le dea. Vai de ei si familiile lor. Este f.clar. La fel si pentru mireni. Se spune clar macar 3 zile de post inainte si in ziua respectiva. Deci in mod normal nu poti sa te impartasesti asa des, sau renunti la familie si devii numai vegetarian. Acum eu nu stiu cum se dau aceste dezlegari si in functie de ce. N-am gasit scris nicaieri de fapt, acest lucru. Ca si duhovnicul are de respectat niste reguli si isi ia asupra lui niste pacate pana la urma, ale persoanelor pe care le dezleaga. Eu nu analizez acum pe nimeni, dar ceva nu este drept si nu este clar. Cum este pana la urma cu aceste reguli pentru impartasanie? Sunt pentru toti sau nu? De ce se spune atunci la tot pasul, deasa impartasanie, daca regulile sunt asa dure si invers? Sa se stabileasca reguli incat sa aibe toti acces la impartasanie mereu. Ca la catolici! Pe de alta parte eu nu consider imprtasania ca pe o lingurita pe care trebuie sa o iei in fiecare zi sau slujba. Impartasania este ceva sfant, este Trupul si Sangele Lui si se ia cu o socoteala, cu un sens. Voi stiti sa-mi spuneti ce sens are sa tot iei lingurita asa zilnic? Cand tu nu esti la inaltimea cuvenita si faci pacate? Cand esti un simplu mirean? Indiferent cat esti de bun... Adica unde este respectul fata de acest act? Esti dezlegat, nu postesti, nu te spovedesti, esti la zile sau nu, tu iei impartasania. Care este rostul? S-ar putea atunci altfel: sa mergem toti sa ne impartasim mereu, fara restrictii, tocmai ca sa fim mai buni, ca sa simtim bunatatea Domnului si sa ne fie aproape. Atunci da. O luam ca pe medicament si intaritor! Dar sa se hotareasca intr-un fel. Legat de Craciun si alte sarbatori si petreceri. Mi se pare firesc sa postesti, sa iei impartasania in prima zi (de Craciun) si apoi ai voie sa petreci, sa te duci cu sotul/sotia, sa mananci. Nu mi se pare insa firesc sa iau impartasanie, iar mai petrec, iar mai iau impartasanie. Aici nu stiu care este rostul. Nu m-as simti bun nici de impartasit, dar nici ca om normal, de petrecut si dus cu sotul/sotia. Este ceva pe furate de ambele parti, zic eu. Si este nedrept si la modul ca unii sunt opriti pentru mai stiu eu ce, altii nu indraznesc sau nu pot posti de ex., sau din alte motive nu se duc sa se impartaseasca, desi poate ca ar merita de fapt, iar altii sunt dezlegati. Cine ne stie pe dinauntru si pe dinafara in afara de Dumnezeu? Si cine ne selecteaza? De unde stiu eu de ex. ca nu le da dezlegare unora mai putin merituosi ca mine? De ex. una din persoanele despre care spuneam in postarea initiala greseste intr-un anume fel, chiar fata de mine. Nu este ceva mare, face si multe lucruri bune. Dar vreau sa spun ca nu este perfecta, preotul o sustine si o apreciaza. Nici nu le urmaresc daca si cand se spovedesc. Nici eu n-as opri-o, dar macar o data sa se corecteze, sa spuna "iarta-ma" si sa faca mai bine. Nimeni nu este perfect incat sa merite mai mult decat altul Sf. Impartasanie. Asta vreau sa spun. La fel cum stiu ca eu nu ma simt sufleteste bine sa ma impartasesc la un moment dat, dar cumva trebuie si ma duc s-o fac (mai fortat), pentru ca este post mare (Craciun sau Paste) macar si ca asa se face. Nu stiu daca ma intelegeti. Sunt cam confuza (si in ceea ce simt). Last edited by sophia; 04.01.2010 at 12:55:22. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Confuzia ta continuă este rezultatul firesc că te uiți tot timpul la alții , te raportezi în funcție de cel de peste gard , te frământă mai mult de ce ăla așa, și eu așa , de ce ăia așa și eu așa, cum face X sau Y , ce zice X sau X și de ce, uitând ESENȚA ! . . .
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Aparțin generației care a trăit mulți ani departe de sfânta biserică,nu am beneficiat de religie în școală.Am făcut ceva religie la facultate dar nu pentru folosul duhovnicesc.Credința s-a născut din cunoaștere iar trăirea din credință. S-a discutat pe acest forum destul de mult despre cât de des să ne îmărtășim,dacă e bine sau nu să facem canoane grele.Pentru unii e necesar,pentru alții nu. Poate tu sau alții care sunteți tineri ați dus o viață curată și plăcută lui Dumnezeu încă din pântecele mamelor voastre sunteți îndreptățiți și mi se pare normal să fiți prezenți duminică de duminică la Sfântul Potir,cu sau fără post,cu sau fără spovedanie,cu sau fără curățenie trupescă mai ales dacă aveți și binecuvântarea duhovnicului. Nu este însă cazul meu căci viața mea am petrecut-o în păcate grele și nu sunt vrednică să mă apropii oricum și oricând de Sfintele Taine. Last edited by dorinastoica14; 04.01.2010 at 11:39:43. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
„Criza istorica a Ortodoxiei". Din punct de vedere istoric, Ortodoxia a fost dintotdeauna mai mult decât o biserică, și anume, o lume ortodoxă, un fel de univers ortodox. Orice schimbare de situație generează în această lume o reacție negativă, o negare a schimbării, o reducere a ei la rău, la ispită și la constrângere demonică. Această reacție nu se datorează loialității, credinței sau dogmei - care rămân aceleași, indiferent de schimbări, în realitate, lumea ortodoxă nu mai este atât de interesată de dogme sau de conținutul credinței. Este mai degraba o negare a schimbarii ca mod de viata. O noua situatie este rea tocmai petnru ca este noua. Această negare a priori nu permite o înțelegere a schimbării, o evaluare a ei în contextul credinței, o „întâlnire" realistă cu ea. Renunțare și negare, nu înțelegere, întrucât lumea ortodoxă s-a schimbat și se schimbă în mod inevitabil, trebuie să recunoaștem drept prim simptom al crizei, o schizofrenie profundă, care a pătruns mentalitatea ortodoxă: viata intr-o lume ireala, inexistenta, caracterizata drept reala si existenta. Conștiința ortodoxă n-a remarcat căderea Bizanțului, reformele lui Petru cel Mare, revoluția; n-a remarcat revoluționarea gândirii, a științei, a modului de viață... Pe scurt, n-a remarcat istoria. Această negare a semnificației procesului istoric n-a slujit cauza ortodoxiei, în loc să înțeleagă schimbarea, și în acest fel, să vină în întâmpinarea ei, ortodoxia s-a văzut copleșită de ea. Oamenii s-au refugiat la Sf. Părinți, Typikon, catolicism, elenism, spiritualitate, un mod de viață bine definit, oriunde altundeva. In mare parte s-a fugit Să fugi sau să negi este mai drastic decât să afirmi. Este mai ușor să te agăți de vechiul calendar, de litera legii, de teamă și de o defensivă furibundă. Această luptă cu istoria, care își urmează cursul în mod inevitabil, provine din incapacitatea de a ajunge la o intelegere cu antinomia esentiala a crestinismului: "in aceasta lume, dar nu din aceasta lume" și de a înțelege că lumea ortodoxă este din această lume. Proclamarea acestui lucru ca absolut constituie o trădare. Plătim prețul crizei ortodoxiei pentru că am creat atât de mulți idoli, sute de idoli. Nu am integrat niciodată lumea noastră ortodoxă în „imaginea trecătoare a lumii". Acum când această lume ortodoxă se distruge, încercăm să o regenerăm. Suntem preocupați de soarta multor patriarhale, de supraviețuirea muntelui Athos; ne ocupăm de Bizanț și de textele bizantine, atât de importante pentru teologi. Suntem înghițiți de multe jurisdicții, toate etalând diferite canoane, încercăm să cucerim occidentul cu ceea ce avem mai slab în moștenirea noastră. Această aroganță, mulțumire de sine și acest triumfalism pompos sunt înfricoșătoare. Și poate că cel mai înspăimântător este faptul că prea puțini oameni văd, simt și știu asta. Oamenii sunt îngroziți de decăderea lumii, dar nu îndeajuns de mult de cea a ortodoxiei. Condamnam ereziile, incalcarea canoanelor, pacatele altora, si toate acestea, intr-o perioada in care esenta ortodoxiei, Adevarul ei, ar putea fi auzite poate pentru prima data in istorie ca o salvare. Ceea ce ne rămâne este să credem că Dumnezeu nu poate fi pângărit. Ceea ce rămâne este aceeași întrebare chinuitoare: Ce-i de făcut? http://www.ceruldinnoi.ro/pages/Alexander_Schmemann.htm |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Intrebare: in ce masura ne reprezinta pe fiecare Pr. Schmemann?
Cu parere de rau constat ca pe mine nu ma reprezinta, caci sunt una dintre persoanele care si-au gasit refugiu in Sfintii Parinti; si atunci de ce sa citesc cartile lui?!? |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Post de bucate sau post de pacate...??? | geo.nektarios | Pocainta | 160 | 19.03.2016 13:34:53 |
Icoana Mantuitorului nu se mai saruta daca te-ai impartasit? | Heurtebise | Impartasania (Taina Euharistiei) | 23 | 06.05.2011 12:32:42 |
MITROPOLITUL CORNEANU S-A IMPARTASIT CU CATOLICII | orthodoxis | Stiri, actualitati, anunturi | 3 | 28.05.2008 15:37:58 |
Sarbatori fericite! | ancah | Generalitati | 57 | 01.01.2008 21:49:47 |
Slujba post Craciun | motiff | Generalitati | 1 | 20.11.2006 12:18:10 |
|