Citat:
În prealabil postat de nutucutu
Ce concluzie gresita! In afara de mine, care m-am nascut catolica, si care privesc credinta in special prin perspectiva sfintilor bisericii mele, chiar vi se pare ca toti ceilalti catolici de pe forum ar avea niste creiere spalate de infailibilul papa?
Este un pic cam mult sa analizezi activitatea de 700 de ani a unei institutii NUMAI prin prisma a 100 ani si analizind numai partea negativa. Este ca si cum noi am analiza viata unui om luind in calcul numai perioada in care el a fost un pacatos.
Va marturisesc ca eu am avut un inchizitor in casa mea. A fost mama mea. Cu toate ca e o femeie blinda si nu ne-a batut niciodata, duminica sau in sarbatorile de porunca NE OBLIGA sa mergem la biserica. Imi amintesc ca prin liceu devenisem "liberala" si mi se parea ca mama e invechita. Chiar i-am spus, iar ea mi-a spus simplu: cind vei fi la casa ta vei face cum vei vrea, acum locuiesti in casa mea si te supui regulilor mele. Pare primitiv. Nu libertate, nu discutii filosofice... Mergeam la biserica oarecum aroganta; ma supuneam ca nu aveam incotro. Dar, cred eu, acest lucru mi-a folosit sa nu ma departez de Domnul. Stind acolo, la biserica, nu aveam altceva de facut decit sa ascult ce spunea preotul. Iar aceasta "inchizitie" era destul de comuna in satul meu. Cu siguranta ca au existati si "inchizitori" mai agresivi, care mai puneau mina si pe matura, dupa cum erau si persoane care mergeau la biserica pentru ca asa le dicta constiinta, insa asta nu ma face sa condam "inchizitorii" si nici "inchizitia sateasca". Iar acum constat ca si eu sint la fel.
Avem in fata doua extreme: aceasta institutie inseamna numai vrajitoare si eretici arsi pe rug sau imaginea idilica pe care o am eu despre inchizitie, imagine in care ea impune reguli de conduita morala pentru oitele turmei ; realitatea este bineinteles, intre cele doua extreme. Iar in acest context, in virtutea iubirii de adevar pe care o aratati, cercetati mai in amanunt ce a insemnat Inchizitia, pe de o parte, iar pe de alta parte sa nu va imaginati ca daca ne-am dori sa traim intr-un sistem riguros moral, bazat pe cele 10 porunci ale Lui Dumnezeu, asa cum a incercat Inchizitia sa faca, asta inseamna ca am fi in stare sa ucidem sau sa acceptam omorul pentru a ne atinge scopul.
|
Doamne ajută!
"vi se pare ca toti ceilalti catolici de pe forum ar avea niste creiere spalate de infailibilul papa?"
Nu, nici vorbă! Chiar îi consider pe catolicii de pe forum foarte deschiși și cu o gândire critică. Am crezut doar că, având în confesiunea dvs. această dogmă a infailibilității papale, vă este mai dificil să analizați în mod obiectiv acțiunile papilor din alte epoci istorice, de exemplu deciziile celor care au susținut și promovat existența Inchiziției. Deci, m-am referit la faptul că este logic ca, analizând evenimentele istorice din perspectiva convingerilor noastre, să fim, mai mult sau mai puțin, subiectivi. :) Istoricul Neagu Djuvara scria, în acest sens, în lucrarea sa "Istoria românilor povestită celor tineri", că obiectivitatea științifică poate exista cu adevărat doar în cazul cercetătorilor științelor exacte. În cazul istoriei - știință umanistă - este mult mai dificil ca cercetătorul să-și păstreze obiectivitatea și să nu analizeze evenimentele din punctul său de vedere, din perspectiva propriilor convingeri, a epocii și societății în care trăiește etc. La fel și cu Inchiziția... Nouă, ortodocșilor, care n-am avut o astfel de instituție în istoria Bisericii noastre, ne este mai greu să înțelegem modul în care priviți dvs. rolul acesteia în societate. Bisericile noastre și-au continuat existența, începând din 1054 și chiar înainte de acest an, în contexte istorice diferite, au comunicat mai greu și iată că, din nefericire, repercusiunile se pot observa și astăzi în dificultatea de a empatiza și de a ne înțelege unii pe alții. Cred că acesta este motivul pentru care, cum ați scris în mesaj, s-au format două opinii contradictorii despre istoria Inchiziției, unii dintre creștini (catolicii) tinzând să observe doar realizările pozitive ale acestei instituții, iar ceilalți (ortodocșii) fiind surprinși de anumite aspecte negative ale acesteia.
"Este un pic cam mult sa analizezi activitatea de 700 de ani a unei institutii NUMAI prin prisma a 100 ani si analizind numai partea negativa. Este ca si cum noi am analiza viata unui om luind in calcul numai perioada in care el a fost un pacatos."
Da, sunt de acord. Intenția mea nu este nicidecum aceea de a critica, în mod pătimaș și fără discernământ, o instituție a cărei istorie îmi este destul de puțin cunoscută și care - în mod clar - a avut și aspecte pozitive, de vreme ce a supraviețuit atât de mult timp (câteva secole). Unica mea intenție, în aceste mesaje, este aceea de a-mi exprima opinia potrivit căreia orice formă de violență practicată în numele credinței creștine (mai ales uciderea) este un grav păcat, o încălcare a poruncii iubirii. "Iubirea nu face rău aproapelui. Iubirea este, deci, împlinirea Legii" - ne învață "Apostolul neamurilor" în epistolele sale. De aceea, am susținut că pedepsele cu moartea aplicate de Inchiziție au constituit crime, fapte neîngăduite de Dumnezeu. Și ca să înlătur orice bănuială că aș combate fără motiv o instituție a B C, îmi voi reformula opinia astfel: mentalitatea răspândită în Evul Mediu, potrivit căreia adversarii credinței creștine ar putea fi pedepsiți fizic, este o concepție incorectă și incompatibilă cu spiritul evanghelic autentic. Deci, crimele realizate în numele lui Hristos (indiferent dacă autorii lor ar fi fost inchizitori, cruciați, domnitori și împărați ortodocși etc.) nu sunt nimic altceva decât acte de fanatism, fără nicio legătură cu dragostea pentru Dumnezeu și pentru semeni. Voi reveni mai târziu, când voi avea mai mult timp la dispoziție, pentru a vă răspunde cu atenție și la restul mesajului.
Toate cele bune!
Cu respect,
Laura Stifter