Citat:
În prealabil postat de catalin2
Din moment ce zice ca pe drepti i-a scos cum am putea intelege ca pe toti i-a scos, am face la fel ca si catolicii, care din "de la Tala purcede" inteleg ca spune si "de la Fiul" printre randuri. Si ce diferenta ar mai fi fata de drepti, toti au ajuns in Rai, dreptii au luat plasa, puteau sa faca ce doreau ca tot acolo ajungeau. Vad la unii dorinta de a-i baga ei in Rai pe toti, din intelegerea gresita a ortodoxiei, care e privita prin prisma umanismului modernist. Domnul ne da reperele, nu putem sa facem noi pe zeii sa fie cum vrem noi, e cum spune Dumnezeu.
Sfantul Ignatie Briancianinov explica mai pe larg aceasta invatatura: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=14349
" Iata adevarata invatatura despre acest obiect, invatatura Sfintei, Universalei Biserici: mantuirea consta in restituirea partasiei cu Dumnezeu. Aceasta comuniune a fost pierduta de intregul neam omenesc prin caderea in pacat a protoparintilor. Tot neamul omenesc e o categorie de fiinte pierdute. Pieirea este domeniul tuturor oamenilor, atat a celor virtuosi, cat si a raufacatorilor.
Ne zamislim in faradelegi, ne nastem in pacat. "Voi pogori la fiul meu, plangand, in iad" zice sfantul patriarh Iacov despre el insusi si despre sfantul sau fiu Iosif, cel cast si minunat. Coborau in iad, dupa sfarsirea pribegiei pamantesti, nu doar pacatosii, ci si dreptii Vechiului Testament. La atata se limiteaza puterea faptelor bune omenesti. Acesta e pretul virtutilor firii noastre cazute! Ca sa se refaca comuniunea omului cu Dumnezeu sau, cu alte cuvinte, ca omul sa obtina mantuirea era necesara rascumpararea. Rascumpararea neamului omenesc a fost savarsita nu de un inger, nu de un arhanghel, nu de vreo fiinta si mai inalta dar marginita si creata – ci a fost savarsita de insusi nemarginitul Dumnezeu.
Prin credinta, numai prin credinta, putem intra in comuniune cu Dumnezeu, prin mijlocirea Tainelor pe care ni le-a daruit El."
Asadar toti mergeau in Iad, pentru ca pierdusera harul de la Adam. In Vechiul Testament se mentioneaza la diversi regi ca unii erau trecuti in cartea vietii, cei ce facusera faradelegi in cartea mortii.
Eu iti dau un articol, dar vezi ca acolo mai intai se prezinta toate parerile, inclusiv ale protestantilor si abia apoi se spune invatatura ortodoxa: http://www.crestinortodox.ro/paste/s...tos-71149.html
|
Cătălin,
Mai sus am scris așa:
"Așa au avut posibilitatea înțelegerii complete a realității și
posibilitatea de a alege lucid o existență pe potriva voinței proprii,
fără a fi forțați de Creatorul să meargă în Rai sau să rămînă mai departe de El, în Iad."
Deci nu mă înțelege greșit, nu sînt adeptul apocatastazei, deloc! Sînt doar de părere că Dumnezeu respectă libertatea ființelor Sale chiar și în Iad de ar fi. Am spus că doar cei ce au ales mîntuirea de bunăvoie la vizita Lui Hristos în Iad au avut posibilitatea de a se elibera de legăturile celui rău. Nu toți! Că greșesc sau că am dreptate - numai Dumnezeu știe cu adevărat.
Neînțelegerea este și în faptul că majoritatea uităm sau nu conștientizăm că Raiul nu este un spațiu unde toate sufletele sînt în aceeași stare de bine. Ar fi o nedreptate să fie așa. Chiar în Sfînta Tradiție auzim de raiul desfătării și de celelalte nivele ale apropierii de Dumnezeu unde cei mîntuiți au fost cazați - cel puțin pînă la Judecata de Apoi. Apoi nu înțelegem că și Iadul are multe subterane, unele mai negre, altele mai gri.
Evident că nici un om nu este identic cu altul și fiecare s-a apropiat sau s-a îndepărtat de asemănarea cu Hristos, după cum a considerat. De ce spun toate astea? Deoarece, chiar dacă o parte dintre damnați aleg Raiul, nu vor fi transferați direct în Raiul desfătării în rînd cu Sfinții, ci vor avea parte de o modestă stare de bine relativ, dar de unde se vor uita în sus la cei care au fost drepți și bineplăcuți Domnului încă din timpul vieții vremelnice pe Pămînt.
Altfel, eu unul nu pot să accept ideea de condamnnare sau de mîntuire.