View Single Post
  #9  
Vechi 13.08.2012, 13:08:31
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Aș dezvolta acestă idee menționând faptul că după concepția marelui teolog, Sf. Maxim Mărturisitorul, Adam a fost creat fără imaginație. Mintea lui era curată, uniformă, statornică, în aceeași activitate. De aceea nu-și închipuia nimic, nici nu se robea simțurilor și formelor lucrurilor ce decad sub simțuri. Ci fără a întrebuința puterea inferioară a fanteziei a-și imagina forme, culori, chipuri și distanțe, privea cu peterea superioară a sufletului, care-i intelectual, cuvinte imateriale, limpezi și spirituale.

Dumnezeu este în afară de toate simțurile și lucrurile ce se simt, afară de orice formă, culoare, distanță și loc, ca o ființă fără formă, neînchipuită, fiind pretutindeni și mai presus de orice, - tot astfel este dincolo de orice închipuire, în afară de orice imaginație. Prin urmare, fantezia e o putere sufletească incapabilă a se uni cu Dumnezeu, din cauza unor neajunsuri ale ei.

Revenind la ideea Pelerinului spre Rasarit să luăm aminte căci timpul este mai scump decât aurul, așadar să nu dăm curs imaginației în detrimentul rugăciunii, imaginația fiind o putere sufletească incapabilă a se uni cu Dumnezeu.
Subscriu asertiunii pe care o consider pertinenta.
In acest sens doresc sa adaug ca una este imaginatia ca facultate intelectuala contemplativa si alta este contemplatia intelectuala duhovnicesca conform filocaliei.

Mintea induhovnicita nu are nevoie de imaginatie intrucat are cognitia intelectuala (atat rationala cat si contemplativa) a realitatii atat fizice cat si duhovnicesti. Cand mintea (intelectul uman) a "gustat" (duhovniceste evident) din comoare contemplatiei (vederea duhovniceasca pe acest nivel) nu se mai amageste cu nici o imaginatie... dupa cum ne invata Sfintii Parinti Filocalici.

Totusi din punct de vedere filozofic nu trebuie sa blamam imaginatia, intrucat o minte onesta (precum cea a lui Socrate) poate ajuge la concluzia ca Dumnezeu trebuie cautat, dorit, iubit si nu putea concepe viata fara conlucrare, comuniune cu divinitatea.
Imaginatia ajuta foarte multe intelectul uman si in stiinta, in intelegerea modului in care functioneaza universul (fara a putea face referire la cauza si scopul acestui mod de functionare al universului).

Asadar, consider ca putem concluziona: imaginatia duhovniceasca este de factuira draceasca, insa imaginatia filozofica, stiintfica nu este nici buna nici rea in since ci poate fi utila in aceste domenii folosita adecvat dar poate fi si daunatoare folosita iadecvat.

Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote