"Inainte  de orice altceva, este necesar sa precizam faptul ca folosirea  sexualitatii nu tine deloc de originea firii umane si ca aceasta a  aparut numai ca urmare a pacatului protoparintilor.
  
 Numai  dupa ce s-au intors de la Dumnezeu, Adam si Eva s-au dorit si s-au unit  trupeste, invata Sfintii Parinti, facand referire la cele spuse in  Sfanta Scriptura (cf. Fac. 3, 16; 4, 1). Astfel, Sfantul loan Damaschin  precizeaza: "Fecioria este de la inceput si dintru inceput a fost sadita  in firea oamenilor (...) in Rai domnea fecioria (...) Cand prin  calcarea poruncii a intrat moartea in lume, atunci a cunoscut Adam pe  Eva, femeia lui, si a zamislit si a nascut". La fel spune si Sfantul  loan Gura de Aur: "Dupa calcarea poruncii, dupa scoaterea din Rai,  atunci a luat inceput unirea trupeasca dintre Adam si Eva. Inainte de  calcarea poruncii duceau viata ingereasca (...) Deci, la inceput si  dintru inceput a stapanit fecioria".
  
 In  starea care a urmat caderii originare, pentru oameni fecioria ramane  norma desavarsirii. Totusi, pentru faptul ca permit perpetuarea neamului  omenesc in aceasta noua stare in care se afla, perpetuare care este  binecuvantata de Dumnezeu (cf. Fac. 9, 7), relatiile trupesti in cadrul  casatoriei nu sunt in nici un fel condamnabile, si Sfintii Parinti,  urmand exemplul 
Domnului Iisus Hristos,  Care a binecuvantat prin prezenta Sa nunta din Cana, ca si invatatura  Apostolului (Evr. 13, 4; l Cor. 7, 28), ii recunosc acesteia deplina  indreptatire si vorbesc chiar despre valoarea ei, socotind ca si ea este  chemata la sfintirea de care sunt vrednice toate celelalte functiuni  ale existentei omenesti.
  
 In  cadrul casatoriei, patima desfranarii nu consta, deci, in folosirea  functiei sexuale, ci in folosirea ei in mod necumpatat. Notiunea de  necumpatare, pe care o intalnim adesea la Sfintii Parinti, nu are un  inteles cantitativ, ci unul calitativ; ea inseamna aici, ca si in alte  cazuri, o rea folosire a acestei functii, o pervertire a ei, o folosire  contrara scopului ei firesc si deci contra naturii si anormala sau,  altfel spus, patologica. Astfel, 
Sfantul Maxim Marturisitorul  se exprima foarte precis, vorbind despre aceasta patima si despre alte  patimi: "Nimic nu este rau din cele ce sunt, decat reaua intrebuintare,  care vine din negrija mintii de-a cultiva cele firesti". 
Sfantul Isaac Sirul,  atunci cand vorbeste despre patima desfranarii, ne pune in fata unei  perspective asemanatoare, subliniind de aceea responsabilitatea pe care o  are omul in dominarea miscarilor firesti: "Cand cineva e starnit (...)  de pofta, nu-l sileste puterea naturala sa iasa din hotarul firii si sa  ajunga in afara de cele datorate, ci adaosul pe care il facem firii prin  prilejurile primite prin vointa. Caci Dumnezeu, toate cate le-a facut,  le-a facut bune si cu masura. Si cat timp se pazeste masura cumpenei  firesti si drepte a pornirilor din noi, miscarile firesti nu ne pot sili  sa iesim de pe calea cuvenita. Si trupul se misca numai in miscarile  bine oranduite".
http://www.crestinortodox.ro/editori...rea-70065.html