View Single Post
  #18  
Vechi 12.12.2012, 21:16:24
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Înseamnă că susțineți apocatastaza. În opinia mea, singura opțiune creștină teologică validă, vis-a-vis de "problema iadului", dar, din păcate, condamnată ca erezie de nu mai știu care Sinod ortodox.
Din ce am înțeles, lucrurile astea (ieșirea din iad) ar putea să se petreacă până la A Doua Venire a Domnului, adică la Judecata Universală. Până atunci stările sufletelor nu sunt defintive, ele suportând și consecințele în istorie ale faptelor lor, dar și efectele rugăciunilor celor iubiți.
Speranța mea e ca până la acea judecată să rămână iadul gol.

Citat:
Nu îmi permit, nu îmi îngădui ca problema suferinței și chinului și caznelor veșnice a aproapelui meu - a tatălui meu, a fiului meu, a fratelui meu, a prietenului meu să rămână un mister.... nu în măsura în care mi se cere să achiesez la ideea că asemenea chinuri, dacă s-ar întâmpla să se actualizeze, sunt justificate, și drepte, și de dorit (pentru că dreptatea divnă e de dorit, nu-i așa ? ).....
Noi gândim mai mult în termeni de iubire decât de dreptate. Iar cei care vor fi lăsați în iad nu din cauza dreptății lui Dumnezeu vor fi acolo, ci din cauza libertății lor (a felului în care au ales). E vorba de cei care Îl refuză pe Dumnezeu sistematic. Ei sunt suflete moarte încă din viața asta. Moartea i-a găsit împietriți dacă au ajuns în iad.

Dar mai bine dau un citat de la Părintele Stăniloae cu privire la problema asta:

„Dar taina libertății nu permite să se poată spune că iadul va înceta pentru toți să fie etern. Cei care nu vor putea ieși din iad până la judecata universală nu vor mai putea ieși în veci din iad.
Dar pe ce se bazează faptul că cei ce vor fi lăsați în iad prin judecata
universală vor rămâne veșnic în el, odată ce Dumnezeu nu încetează niciodată de a fi un Dumnezeu iubitor și odată ce aceia vor păstra în veci o anumita libertate? Se bazează pe preștiința lui Dumnezeu, în baza căreia Dumnezeu știe sigur că aceia nu vor răspunde în veci ofertei Lui de iubire, fie pentru că nu vor vrea, fie pentru că și-au creat prin refuzul total al comuniunii din viața pământească și din răstimpul între judecata particulară și cea universală o astfel de stare, că nu mai sunt capabili să accepte o comuniune cu Dumnezeu. Sfântul Ioan Damaschin socotește că lipsa voinței de a dori pe Dumnezeu se acoperă cu “neschimbabilitatea“ pătimașă în care se află cel din iad. Propriu-zis după moarte sunt “neschimbabili“: în bine, cei din rai și cei din iad în rău.
Taina faptului că unii vor putea fi scoși din iad până la judecata universală și că alții nu vor ieși în veci din el, ci vor trece în iadul veșnic, împreună cu cei ce vor trece din viață, acolo, în momentul sfârșitului lumii, este o taină a libertății omului și o taină a putinței de învârtoșare a lui într-o libertate negativă imposibil de depășit, și nu o putem pătrunde noi.
Pentru mintea noastră e tot așa de posibil ca cei din iad să vrea să iasă din el, sau să nu vrea. Numai Dumnezeu poate pătrunde și cunoaște de mai înainte această taină și noi nu avem ce face decât să credem ceea ce ne-a spus El prin Revelație, rămânând să aflăm numai la judecata din urmă care anume dintre oameni vor fi trimiși în iadul veșnic.”(Teologia dogmatică ortodoxă - vol. 3, pag. 176)


Citat:
Eu nu m-am considerat niciodată un candidat real la Rai - dar, având de ales între a suferi împreună cu persoana iubită și a fi fericit în lipsa ei (și aici mă refer la un număr de persoane, părinți, soția mea, fiul meu, prietenii mei), cred că aș alege prima variantă... sau - îmi cere divinitatea să aleg între Rai și cei iubiți ? Atunci care este înțelesul și semnificația Raiului ? Să fiu cu Hristos, în vreme ce fiul meu, sau fratele meu, sau tatăl meu arde în Iad ?!!!
Aici este un paradox: pentru că iubirea asta jertfelnică ce s-ar pogorî și în iad (oare Cine a mai făcut-o?) este dumnezeiască, și mântuitoare, pentru că e Hristos în ea. Însă asta este o părere poate prea personală.

Last edited by N.Priceputu; 12.12.2012 at 21:22:10.
Reply With Quote