Citat:
În prealabil postat de delia31
Si nici, doar umana, fiindca se afla simultan si in cea divina. Si atunci o numim O singura persoana divino-umana.
|
În pastorală se arată tocmai contrariul, și anume că Sinodul o numește cum vrea.
Citat:
În prealabil postat de delia31
Iar pe Pr. Staniloae, expert in terminologia trinitara greaca, si cel mai mare dogmatist contemporan de talie mondiala sa-l lasam sa-l conteste cei care sunt macar de acelasi nivel.
|
Din moment ce poți face asemenea afirmații, rezultă că tu ești deja o persoană de talia și de nivelul marilor dogmatiști contemporani.
Oricât ar fi cineva de expert în terminologia trinitară greacă, nu are cum să o înțeleagă mai bine decât un grec nativ, specializat în teologie ortodoxă. Iată că sunt teologi (chiar de la Patriarhia Ecumenică) care te contrazic:
"D. Stăniloae (
Teologia dogmatică ortodoxă, vol. I, ed. a-II-a, EIBMBOR, Bucuresti, 1996, p.108) prefera folosirea cuvântului 'Tripersonalitate': ' Se poate spune că Dumnezeu este supraesență tripersonală sau tripersonalitatea supraesențială'.
Părintele Stăniloae înțelege persoana divină - și umană - ca subiect și centru al conștiinței (Ibidem, p. 203:
'Ființa nu există real decât în ipostas, iar dacă e spirituală, în subiectul conștient...' , ' vorbim de Ipostasurile divine ca subiecte', 'o relație conștientă între subiecte' etc.).
Această perspectivă este destul de diferită de cea patristică, capadociană și greacă, asupra ființarii personale, care, de fapt, exclude întelegerea persoanei în termenii subiectivității, conștiință fiind ceva comun și identic la cele trei persoane divine. Cf. G. Prestige, ' God in Patristic Thought', 1959, p. 32:
în gândirea patristică greacă, cele trei persoane nu trebuie privite ca trei 'conștiințe' ".
(Citat din cartea Mitropolitului Ioannis Zizioulas, Comuniune si alteritate, p. 214, ed. Sophia, traducător Pr. Dr. Liviu Barbu)
Nu contestă nimeni rolul părintelui Stăniloae la îmbogățirea culturii românești prin operele pe care le-a tradus, dar unele interpretări ale părintelui, fundamentale pentru teologia ortodoxă, lasă de dorit.
PS. Nu sunt nici ucenic, nici fan al Mitropolitului Ioannis Zizioulas, însă te asgur că în chestiuni teologice are un cuvânt mult mai avizat spre deosebire de tine, chiar dacă și în scrierile domniei sale, sunt unele aspecte care lasă de dorit pe alocuri.
Citat:
În prealabil postat de delia31
Ai cunostinte despre controversele lingvistice legate de expresia "persoana in doua firi" deodata si de expresia "persoana cu doua firi"? Sesizezi vreo nuanta teologica in cele doua prepozitii -"in" si "cu" ?
|
Explicasem eu deja, ce înseamnă expresia "
o persoană in doua firi".
Înseamnă întrepătrunderea firii omenești (adică trup însuflețit de suflet rațional și mintal)
de către firea dumnezeiască, în Ipostasul Cuvântului.
"intrepatrunderea se face numai de catre firea dumnezeiasca, pentru ca fiind nezidita, aceasta trece prin toate si nimic nu poate sa treaca prin ea." (
Vlădica Ierotheos Vlachos)
"În Hristos, ziditul ramane zidit, muritor, descriptibil si vazut,
in vreme ce neziditul ramane nezidit, nemuritor, nedescriptibil si nevazut."(
Vlădica Ierotheos Vlachos)
Prin unirea celor două firi în Ipostasul Cuvântului nu are loc
nici o asimilare fiindcă cele două firi sunt unite pentru totdeauna în Ipostasul Cuvântului
fără amestecare, fără schimbare, fără despărțire și fără împărțire.
Am explicat deja. Trupul și suflet omului alcătuiesc firea omenească (umană) adică,
trup însuflețit de suflet rațional și mintal.
Firea omenească nu se confundă cu persoana, fiindcă toți oamenii au aceeași fire, însă OAMENiI NU AU și ACEEAȘI PERSOANĂ !!!
Unirea firii dumnezeiești cu firea omenească s-a realizat în Persoana Cuvântului odată cu zămislirea și Întruparea Fiului lui Dumnezeu în pântecele Născătoarei de Dumnezeu, de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria.
Așadar, firea dumnezeiască (divină) s-a unit cu firea omenească (umană) în Persoana Cuvântului.
"După "Fie" al Preasfintei Fecioare (Luca 1:38), Duhul Sfânt a venit la ea, a curățit-o și i-a dat puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște..."(
Vlădica Ierotheos Vlachos)
"Vorbind despre
ipostas compus, ne referim neaparat la alcatuirea din doua firi desavarsite, cea dumnezeiasca si cea omeneasca.
"intelegerea eretica a acestei sintagme, fie prin credinta ca s-ar fi format un ipostas din alte doua ipostasuri, adica cel dumnezeiesc si cel omenesc, fie prin acceptarea existentei unui alt ipostas din doua firi."
(
Vlădica Ierotheos Vlachos)