![]() |
![]() |
|
#121
|
||||
|
||||
![]()
Nu, parntele nu era dintre cei mai inclinati spre studiu sau dialog ecumenic. :D Dar fiecare cu darurile sale.
Interesant este ca am vazut asta vara pe Trinitas la Pagini de Istorie o relatare mult mai echilibrata si mai nuantata. Practic vina a fost de ambele pati, nimeni nu a vrut cu adevarat impacarea, s-au aruncat anateme in stanga si in dreapta fara sa se gandeasca la consecintele pe termen lung, au fost si tot felul de interese si orgolii politice, dar constienti de Marea Schisma nu au fost cu adevarat pana la cruciada din 1204 cand occidentalii au atacat Constantinopolul. Si de acolo am ajuns aici . :D |
#122
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Totusi, la nivel individual, intre credinciosi, percep o alta realitate - crestinii se "citesc" unii pe altii cu inima, asta daca nu sunt extremisti. Mai mult, majoritatea oamenilor pe care am avut bucuria sa-i cunosc (majoritatea, dar nu toti) au dat mai mereu (dar nu intotdeauna) dovada de toleranta fata de diferente. Asadar, sunt sperante, macar sa convietuim in pace unii cu altii, daca nu mai mult... |
#123
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]()
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#124
|
||||
|
||||
![]()
Hahaha, nu scapi niciodata, nici o grija. :P E chiar ca un viciu gen alcoolismul. NU stiu cand exact, si daca e posibil, ca timiditatea sa se transforme in pacat, dar na.
Probabil ca doar trebuiest pusa in fata situatiei. In fine, continui sa fiu intimidata de un anumit tip de oameni (si nu neaparat cei plini de sine, ciudat), sa evit unele lucruri, desi stiu ca nu e bine, dar na... Dar vorbeam de altceva aici. :) Si dintr-un motiv sau altul mi-am adus aminte de un scurt vers din slujba de inmormantare care nu stiu de ce mi-a ramas foarte puternic in minte de asta vara, si care ma impresioneaza de fiecare data cand imi aduc aminte: "Chipul slavei Tale sunt, desi port ranile pacatului (...) fa-ma pe mine din nou cetatean al Raiului." sau ceva apropiat. (Bun, citatul de mai sus nu este din Sf Evanghelie, deci nu poti sa spui ca este adevar adevarat si relevat, dar se pare ca a fost scris de Sf Grigore de Nyssa, unul dintre sfintii parinti capadocieni.) Ce inseamna ranile pacatului, mai ales ca este vorba de slujba inmormantarii? Inseamna boala, suferinta, tristete, moarte, descompunere. Dar oricare ar fi ranile pacatului de pe chipul meu, "chipul slavei Tale sunt." Pacatul in sine nu poate distruge esenta umana, adica slava lui Dumnezeu, poate sa o raneasca doar. Si de asemenea spune Sf Grigorie, idealul este ca noi toti sa redevenim cetateni ai Raiului, fiindca asa ne-a creat Dumnezeu, asta ne-a fost menirea initiala. O fi creand Dumnezeu si cetateni ai Raiului de mana a doua dupa ziua in care au fost conceputi, sau alt criteriu, nu stiu, dar se pare ca unii asa cred. |
#125
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Din Comentariile sau Tâlcuirea Epistolei întâi către Corinteni, omilia XIX, pp. 189-190 SFANTUL IOAN GURA DE AUR CĂSĂTORIA (împreunarea trupească) „Iar Adam a cunoscut pe Eva, femeia lui. Uită-te când s-a întâmplat asta! După călcarea poruncii, după scoaterea din rai! Atunci a luat început unirea trupească dintre Adam și Eva. Înainte de călcarea poruncii duceau viață îngerească și n-a fost vorba deloc de unire trupească. Cum putea să fie vorba de așa ceva, când nu erau supuși nici nevoilor trupești?” (Omilii la Facere, omilia XVIII, III, în col. PSB, vol. 21, p. 213) ,,Să nu opriți datoria unul altuia, fără numai din bună înțelegere (1 Cor. 7, 5). Dar ce vrea să spună el aici? Să nu se înfrâneze femeia, zice, dacă bărbatul nu voiește, și nici bărbatul, dacă nu voiește femeia. Și pentru ce? Fiindcă din astfel de înfrânare se nasc mari rele, căci și preacurviile, și curviile, și chiar stricarea caselor de aici se trag de multe ori. Dacă având pe femeile lor și încă curvesc, apoi cu atât mai mult vor face așa dacă sunt lipsiți de această mângâiere. Și bine a zis: Să nu opriți datoria, adică să nu vă lipsiți de datoria voastră conjugală. Cu alte cuvinte, el numește lipsă acum ceea ce mai sus a numit-o datornica dragoste, ca astfel să arate însemnătatea stăpânirii. A se înfrâna unul din doi fără voia celuilalt, aceasta este lipsă, aceasta înseamnă a opri datoria, pe când dacă este cu voia lui, nu se poate numi lipsă sau oprire de datorie. Deci trebuie a prefera buna-înțelegere înaintea tuturor, fiindcă este și mai însemnată decât toate. Și de voiești, să cercetăm acest fapt mai de aproape. Fie, de pildă, o femeie și un bărbat, și înfrânându-se femeia, fără ca bărbatul să voiască. Deci pentru ce te miri dacă el din această pricină curvește, sau dacă nu curvește, apoi este posomorât, veșnic tulburat, veșnic în luptă și pricinuind femeii mii de neajunsuri? Care este folosul postului și al înfrânării, dacă dragostea este sfâșiată? Nici unul. Câte batjocuri nu ies de aici, câte vorbe proaste și câtă luptă nu se desfășoară în asemenea împrejurări! Când într-o casă bărbatul și femeia sunt dezbinați, apoi acea casă nu se găsește mai bine decât corabia cea purtată de valurile mării, fiindcă și aici căpitanul vasului se află în neînțelegere cu cârmaciul. Pentru aceea zice: Să nu opriți datoria unul altuia, fără numai din buna înțelegere până la o vreme, ca să vă îndeletniciți în post și rugăciune – vorbind aici de rugăciunea cea cu multă sârguință. Că dacă împiedică pe cei uniți de a se ruga împreună pentru un timp, apoi a se ruga necontenit cum s-ar putea? Deci se poate ca cineva să fie și însurat cu femeie, și în același timp să fie cu băgare de samă și la rugăciune; însă asemenea rugăciune se face mai cu amănunțime prin înfrânare. Căci nu a zis simplu ca să vă rugați, ci să vă îndeletniciți cu rugăciunea, punând aceasta ca o ocupație, iar nu ca fiind vreo necurățenie. Și iarăși să vă împreunați, ca să nu ispitească pre voi Satana. Ca să nu creadă că aceasta este o legiuire din parte-i, apoi adaogă și pricina. Și care este acea pricină? Ca să nu ispitească pre voi Satana, zice. Și ca să afli că cele ale curviei nu le mrejește diavolul singur, a adăogat: pentru neînfrânarea voastră.”
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#126
|
|||
|
|||
![]()
As vrea sa incercam sa ramanem obiectivi, prietene cotoracia, si sa nu devenim personali.
Am evitat cat am putut in tot ce am scris despre subiecte legate de viata intima sa ma refer la experientele si trairile proprii, pentru ca nu am dorinta sa citeasca miile de oameni care consulta acest sit ce se petrece la mine in dormitor. Sigur, unele din lucrurile pe care le scriu se bazeaza si pe anumite experiente personale, insa nu am de gand sa spun care si de ce. Deci, ar fi bine cand criticam ideile cuiva sa nu spunem ca acel cineva spune acel lucru 'penrtru ca ii convine'. Nu am scris, repet, aici, nimic concret despre relatia dintre mine si sotul meu, nu a scris ca el ar fi neinfranat si eu doritoare sa postesc, nu am scris ca eu nu vreau sa am copii (de altfel am unul mic si altul pe drum), nu am scris ca folosesc anticonceptionale etc etc etc De altfel, de multe ori argumentez penttru lucruri pe care eu nu le fac si nu am de gand. Este greu sa ramanem obiectivi, stiu. Si eu ma mai enervez cateodata si devin acida, recunosc, cand citesc lucruri care mi se par atat de impotriva duhului Evangheliei.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#127
|
|||
|
|||
![]()
La urma urmei, fiecare din noi va raspunde individual la Judecata...
|
#128
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Exista aceasta imagine a pacatului in NT, e adevarat, dar ea este numai o imagine secundara ('Hristos ne-a sters polita pacatului', 'iarta-ne noua datoriile noastre' - in original sunt datorii daca nu ma insel). Insa in traditia veche a Bisericii, in occident, si in cea orientala, niciodata nu a fost dezvoltata aceasta imagine la rang de adevar profund despre pacat. Pacatul a fost intotdeauna vazut mai ales ca o boala de care trebuie sa fim vindecati (vezi si evanghelia de ieri, cu Bunul Smaritean. Biserica a interpretat adesea acest text vazand in samaritean o imagine a lui Hristos care ne alina si vindeca ranile pacatului). Asta este si sensul legaturii dintre vindecarile miraculoase din NT si pacat. Pacatul este o boala a firii umane, o boala a imaginii divine din noi, pe care trebuie sa il vindecam, cu ajutorul lui Dumnezeu. De aceea, solidaritatea firii umane este foarte importanta, insa nu in sensul contabil. Cu teoria asta, se ajunge la aberatii de genul: ma rog pentru cineva care este deja definitiv in iad (nu in purgatoriu, de unde mai poate iesi) si eu nu stiu. Atunci Dumnezeu ia rugaciunea mea si o pune pentru altul din purgatoriu. Inchipuie-ti, tu te rogi pentru sotul tau care a murit, tot restul vietii tale, si rugaciunea se duce la un nenorocit din purgatoriu... ;-) Din fericire, catolicii mai au si altfel de idei. Insa din pacate asta este doctrina oficiala.. Din nefericire, daca luam prea mult la puricat ideile contabile despre pacatele care se rasfrang la copii, ajungem si noi la aberatii din astea, pana la urma, care exclud taina firii umane, a persoanei, a libertatii si a mantuirii.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#129
|
|||
|
|||
![]()
.. despre problema discutata, ci care implica mai ales responsabilitatea noastra asupra raului si binelui din lume:
« Notre liberté est solidaire de l’équilibre du monde... Tout homme qui produit un acte libre projette sa personnalité dans l’infini. S’il donne de mauvais cœur un sou à un pauvre, ce sou perce la main du pauvre, tombe, perce la terre, troue les soleils, traverse le firmament et compromet l’univers. S’il produit un acte impur, il obscurcit peut-être des milliers de cœurs qu’il ne connaît pas, qui correspondent mystérieusement à lui et qui ont besoin que cet homme soit pur, comme un voyageur mourant de soif a besoin du verre d’eau de l’Évangile. Un acte charitable, un mouvement de vraie pitié chante pour lui les louanges divines, depuis Adam jusqu’à la fin des siècles ; il guérit les malades, console les désespérés, apaise les tempêtes, rachète les captifs, convertit les fidèles et protège le genre humain. Toute la philosophie chrétienne est dans l’importance inexprimable de l’acte libre et dans la notion d’une enveloppante et indestructible solidarité. » (Léon Bloy)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#130
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Draga mea, esti libera sa crezi ce vrei, si despre catolicism, si despre alte religii... Totusi, te rog din suflet, ca daca nu stii foarte bine ce spui, mai intai sa te informezi temeinic...este extrem de periculos sa arunci cu piatra, mai ales intr-un domeniu asa de sensibil. Indraznesc sa-ti spun aceste lucruri pentru ca te consider de buna-credinta si de bun-simt, si sper din toata inima sa nu ma insel... |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Blestemele Sfantului Vasile cel Mare | mihaela_0508 | Intrebari utilizatori | 4 | 03.05.2010 16:52:16 |
despre cartile din care se canta slujba | NiCcoleta | Despre Utrenie | 6 | 21.03.2010 17:54:22 |
PACATELE | ancah | Pocainta | 24 | 24.09.2008 14:04:20 |
|