![]() |
![]() |
|
#61
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Cazul Sfantului Corneliu nu e singular, chiar Sfantul Serafim de Sarov spune ca asa se intampla, eu am scris exact invatatura Sfantului Serafim, pe care, inainte de a citi nu stiu cate zeci de carti o poti citi cu atentie pentru ca e doar o pagina de net. Sfantul spune ca in schimbul faptelor bune un necrestin e luminat cu credinta, la fel ca Sutasul Corneliu. In cazul Sfintilor Apostoli e aceeasi intelegere, nu am spus deloc ca nu e nevoie de misiune. Sfintii propovaduiau, dar cei ce credeau sunt tot cei ce aveau deja terenul pe care sa incolteasca semintele. Apostolii nu stateau sa convinga pe cineva cu fac neoprotestantii, aceatsa e diferenta intre prozelitismul persuasiv si misionarismul crestin. |
#62
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Învățătura ortodoxă este mult prea bogată, prea extinsă, prea profundă și prea complicată. Au fost necesari mii de ani pentru a se ajunge aici, și în catehisme nu se spun decât lucruri elementare în general, catehismele, instrumente mult sub Biblie ca autoritate, fiind în general niște ABC-uri, nicidecum nu prezintă întru totul învățătura ortodoxă în profunzimea ei dumnezeiască. Și mai sunt multe aspecte, prezente la Sfinții Părinți care nu se găsesc în catehisme, ceea ce face catehismul un instrument destul de sărăcăcios din punct de vedere spiritual și chiar și teologic. De aceea, este recomandată depășirea nivelului destul de limitat, de alfabetizare al catehismului, și abordarea Sfintei Scripturi (a Bibliei) care este sfințită cu cuvintele lui Dumnezeu, apoi cărțile Sfinților Părinți, inspirați și călăuziți și ei de Dumnezeu. Autoritatea Sfintei Biserici nu este catehismul, ci SFÂNTA T R A D I Ț I E, ADICĂ SFÂNTA SCRIPTURĂ, SFINȚII PĂRINȚI ȘI SFINTELE SINOADE, nu catehismul. Catehismul este, cum să-i spun, un fel de abecedar, dar DOMNUL DUMNEZEU NE-A DAT SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA SCRIPTURĂ ȘI SFINȚII ȘI DUMNEZEIEȘTII PĂRINȚI, CU CUVINTE SFINȚITE, și asta trebuie să știe toți românii, mai ales cei de la țară că BIBLIA ESTE SFINȚITĂ. |
#63
|
||||
|
||||
![]()
Decebal,
Citat:
Spre exemplu, să luăm dogma Sfintei Treimi. De ce nu a existat în original nici un text, atît în NT cît și în VT care să ne spună clar, concis, corect și complet despre Cele trei Persoane ale Lui Dumnezeu?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#64
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#65
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#66
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Până va răspunde Decebal, te rog îngăduie răspunsul meu, pe care încerc să-l formulez nu atât ca să-ți aduc lămurire (nu mi-ai cerut și nici nu cred că aș fi în stare de asemenea performanță), frate Ionuț, cât din nevoia de a-mi ordona mie însumi înțelesurile. Altminteri, de nu-mi pot răspunde mie mai întâi la astfel de întrebări, sunt inutile miile de cărți și de articole pe care le citim, nu folosesc deloc sufletului, minții înțelegătoare. În Vechiul Testament, dogma Sfintei Treimi este descoperită (revelată) treptat și nedeplin, prin prooroci și alți oameni drepți ai lui Dumnezeu. Câteva repere: a) Fc 1,1: pluralul numelui lui Dumnezeu, Elohim; b) Fc 3,22 și Fc 11,7 - pluralitatea de Persoane în Dumnezeu Unul ca Ființă; c) Fc 18, 1,13 - teofania de la stejarul Mamvri, de care are parte Patriarhul Avraam; d) Is 7,14, Is 61,1, Is 6,3 - unde Isaia arată descoperirea făcută lui de Treimea Persoanelor dumnezeiești; e) Num 6,24-26 - binecuvântarea levitică, asemănătoare binecuvântării apostolice (2Co 13, 13). Sfinții Părinți explică această descoperire nu întru totul clară și deplină a Tainei Sfintei Treimi prin referire la înclinația evreilor de atunci (ale căror limite, iată, Dumnezeu le respectă) spre politeism și prin faptul că, asemenea poporului nostru numit insulă într-un ocean slav, erau și ei o insulă într-un ocean de păgâni. În această situație, spun Părinții, evreii s-ar fi abătut cu ușurință de la monoteism, căzînd în politeism. Din pricina acestei situații sociale și religioase concrete a poporului ales, în VT găsim și o altă caracteristică: accentuarea mai degrabă a unității lui Dumnezeu, în timp ce trinitatea Persoanelor apare mai șters, mai puțin subliniată. În Noul Testament adevărul Sfintei Treimi se descoperă clar și deplin, atât de deplin cât, conform dumnezeieștii socotințe (ne asigură Părinții) este necesar pentru mânturie și desăvârșire. Dau numai câteva trimiteri la text: Mt 28, 19 2 Co 13, 13 Mt 11,27 In 1, 1-14; In 6, 16 1 Co 2, 10; 1 Co 12,11 Tocmai însă din pricina tendinței scormonitoare a minții omenești mereu îndoielnice, cum în primele secole au și apărut rătăcirile și apoi chiar ereziile antitrinitare, Biserica a alcătuit încă din timpul Apostolilor scurte mărturisiri de credință în care era cuprinsă dogma Sfintei treimi, mărturisiri care se rosteau la Botez. Sfânta Treime era mărturisită încă de pe atunci în cult, prin doxologia mică ("Mărire Tatălui și Fiului și Sfântului Duh!"), prin cântarea "Lumină lină", în mărturisirile martirilor (vezi mărturia primului mucenic, Ștefan - Fapt. 7,56) aflați în pragul morții etc. Pentru a fixa în scris această învățătură, bogat mărturisită în Biserica primară dar amenințată de ereziile antitrinitare, Părinții apostolici, apologeții și Sfinții Părinți fixează învățătura de credință în Sinoadele I și II ecumenice. A urmat o întreagă perioadă de clarificări ale sensului termenilor (ființă, persoană etc.) deoarece, se pare, mintea omenească tinde mereu să se încurce în cuvinte și interpretări. În concluzie, atât în VT cât mai ales în NT este prezentă învățătura despre Sfânta Treime, dezvoltările Bisericii fiind necesare doar pentru că oamenii au unele limite în ceea ce privește primirea învățăturii, deși aceasta a fost formulată dintru începuturi. |
#67
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Pelerin spre Rasarit; 14.08.2013 at 21:35:49. |
#68
|
||||
|
||||
![]()
Salut frate Ioane,
Mulțumesc pentru efort. Hai să vedem: Citat:
Isaia 6,3 poate fi un argument, dar nu e clar, așa cum am cerut. Isaia 7,14 ; 61,1 de ce sînt în listă? Numeri 6,24-26 e o binecuvîntare și mai mult nu spune pentru o concluzie clară. Citat:
Matei 11,27 și Ioan 1,1-14 nu spun nimic despre Duhul Sfînt. Ioan 6,16 ? Adresa cred că e o greșeală de tipar... 1 Corinteni 2, 10 ; 12, 11 menționează doar despre Duhul Lui Dumnezeu. Citat:
”Pentru aceea nu spunem că Tatăl și Fiul și Sfântul Duh sunt trei Dumnezei, ci, din contră, că Sfânta Treime este un singur Dumnezeu” sau ”Cunoaștem și mărturisim că este un singur Dumnezeu, adică o singură ființă; că este cunoscut și este în trei ipostase, adică Tatăl și Fiul și Sfântul Duh; că Tatăl și Fiul și Sfântul Duh sunt unul în toate, afară de ne-naștere, naștere și purcedere” ... atunci nu ar mai fi fost motive de erezii și de interpretări defectuoase. Deci întrebarea mea rămîne: de ce nu a existat în Biblia originală o frază simplă și foarte exactă care să spună despre Dumnezeu așa cum o face mai sus Sfîntul Ioan Damaschinul? De ce a fost nevoie de inovația supranumită ipoteza ioanină care să clarifice dogma Preasfintei Treimi? Pe care n-o văd în lista trimiterilor date mai sus...
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#69
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cat priveste legenda si comentariul tau, cel mai bine e sa le scrii cand ai tihna necesara :) |
#70
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Domnul fie cu tine, frate! P.S. Ioane, trebe musai, dar absolut musai, să înveți pâș-pâș-ul... Last edited by cezar_ioan; 15.08.2013 at 06:30:53. |
|