Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Despre Sfanta Scriptura
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #61  
Vechi 14.08.2013, 18:26:17
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
De aceea, este recomandată depășirea nivelului destul de limitat, de alfabetizare al catehismului, și abordarea Sfintei Scripturi (a Bibliei) care este sfințită cu cuvintele lui Dumnezeu, apoi cărțile Sfinților Părinți, inspirați și călăuziți și ei de Dumnezeu.
Ti-am mai scris asta, catehismul este un rezumat al invataturii ortodoxe, care refecta in totalitate adevarul ortodox si invatatura ortodoxa. Bineinteles ca exista lucrari mai detaliate pentru fiacare invatatura, dar ce scrie acolo poate fi dat ca norma pentru orice invatatura. Cand discutam cu cineva despre o invatatura citatul din catehism e litera de lege, daca vrea poate sa citeasca si zeci de carti pentru aprofundare apoi. N-o sa ii recomandam o suta de carti si apoi asteptam cativa ani pana le citeste ca sa continuam discutia. Pe de alta parte si unii sfinti au cateodata intelegeri gresite intr-o invatatura, ca de exemplu Fer. Augustin. Iar Sfanta Scriptura nu o interpretam noi cum fac neoprotestantii, totul prin prisma invataturii de credinta, la fel si scrierile sfintilor.
Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Domnul cătălin2 ne preda la un moment dat teoria că harul se dă la modul gratuit, că e un har, un dar gratuit al lui Dumnezeu; acum însă vedem că de fapt, acest har gratuit nu este chiar așa de gratuit, ci trebuie plătit cu ceva vrednicie. Referitor la cazul sutașului Corneliu, acesta este un caz particular, care poate fi fără îndoială și un model, dar nu este singurul model prin care să fie descrisă venirea sau întoarcerea oamenilor la Dumnezeu. Modelul prin excelență este cel al sfinților apostoli care au fost aleși de Hristos, și care au devenit mari propovăduitori ai Evangheliei, fără să aștepte să vină vreun sutaș Corneliu să le forțeze mâna, trăgându-i insistent de mâneca hainelor lor. Acesta este MODELUL MISIONAR al Bisericii, iar nu paradigma trândăviei (a așteptării, la "mica ciupeală", să vedem care o fi "vrednic") propagată de contradictoriul domn cătălin2
Acest pasaj contine mai multe neintelegeri. Harul este un dar gratuit, dar bineinteles ca in conditiile date, nu vine la fiecare om daca e gratuit. In primul rand harul de la Cincizecime se da la Botez, deci acea persoana trebuie sa se boteze. Eu scriam de harul dat celor din afara Bisericii, harul exterior, care mai e numit si har chemator. Oricine e luminat si vede adevarul e datorita luminarii cu acest har chemator.
Cazul Sfantului Corneliu nu e singular, chiar Sfantul Serafim de Sarov spune ca asa se intampla, eu am scris exact invatatura Sfantului Serafim, pe care, inainte de a citi nu stiu cate zeci de carti o poti citi cu atentie pentru ca e doar o pagina de net. Sfantul spune ca in schimbul faptelor bune un necrestin e luminat cu credinta, la fel ca Sutasul Corneliu.
In cazul Sfintilor Apostoli e aceeasi intelegere, nu am spus deloc ca nu e nevoie de misiune. Sfintii propovaduiau, dar cei ce credeau sunt tot cei ce aveau deja terenul pe care sa incolteasca semintele. Apostolii nu stateau sa convinga pe cineva cu fac neoprotestantii, aceatsa e diferenta intre prozelitismul persuasiv si misionarismul crestin.
Reply With Quote
  #62  
Vechi 14.08.2013, 18:35:10
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Ti-am mai scris asta, catehismul este un rezumat al invataturii ortodoxe, care refecta in totalitate adevarul ortodox si invatatura ortodoxa. Bineinteles ca exista lucrari mai detaliate pentru fiacare invatatura, dar ce scrie acolo poate fi dat ca norma pentru orice invatatura. Cand discutam cu cineva despre o invatatura citatul din catehism e litera de lege, daca vrea poate sa citeasca si zeci de carti pentru aprofundare apoi. N-o sa ii recomandam o suta de carti si apoi asteptam cativa ani pana le citeste ca sa continuam discutia.
Interpretarea Scripturii este făcută de sfinții părinți, ei fiind în realitate autoritățile de interpretare ale Sfintelor Scripturi. Prin sinoade, în general, dar nu exclusiv prin sinoade ecumenice sunt recunoscuți, nu făcuți, ci doar recunoscuți, canonizați cei care sunt considerați Sfinți Părinți ai Bisericii, interpretările lor fiind în general, dar nu totdeauna, de bază sau chiar autoritative. Dincolo de astea există hotărârile sinoadelor ecumenice și locale când este vorba de dogme.

Învățătura ortodoxă este mult prea bogată, prea extinsă, prea profundă și prea complicată. Au fost necesari mii de ani pentru a se ajunge aici, și în catehisme nu se spun decât lucruri elementare în general, catehismele, instrumente mult sub Biblie ca autoritate, fiind în general niște ABC-uri, nicidecum nu prezintă întru totul învățătura ortodoxă în profunzimea ei dumnezeiască. Și mai sunt multe aspecte, prezente la Sfinții Părinți care nu se găsesc în catehisme, ceea ce face catehismul un instrument destul de sărăcăcios din punct de vedere spiritual și chiar și teologic. De aceea, este recomandată depășirea nivelului destul de limitat, de alfabetizare al catehismului, și abordarea Sfintei Scripturi (a Bibliei) care este sfințită cu cuvintele lui Dumnezeu, apoi cărțile Sfinților Părinți, inspirați și călăuziți și ei de Dumnezeu.

Autoritatea Sfintei Biserici nu este catehismul, ci SFÂNTA T R A D I Ț I E, ADICĂ SFÂNTA SCRIPTURĂ, SFINȚII PĂRINȚI ȘI SFINTELE SINOADE, nu catehismul. Catehismul este, cum să-i spun, un fel de abecedar, dar DOMNUL DUMNEZEU NE-A DAT SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA SCRIPTURĂ ȘI SFINȚII ȘI DUMNEZEIEȘTII PĂRINȚI, CU CUVINTE SFINȚITE, și asta trebuie să știe toți românii, mai ales cei de la țarăBIBLIA ESTE SFINȚITĂ.
Reply With Quote
  #63  
Vechi 14.08.2013, 18:46:22
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Decebal,

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Interpretarea Scripturii este făcută de sfinții părinți, ei fiind în realitate autoritățile de interpretare ale Sfintelor Scripturi.
Spune-mi te rog, de ce Biblia este atît de ambiguă încît chiar și pentru noțiunile fundamentale este nevoie de intervenția Sfinților Părinți pentru clarificare?

Spre exemplu, să luăm dogma Sfintei Treimi. De ce nu a existat în original nici un text, atît în NT cît și în VT care să ne spună clar, concis, corect și complet despre Cele trei Persoane ale Lui Dumnezeu?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #64  
Vechi 14.08.2013, 19:09:11
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Autoritatea Sfintei Biserici nu este catehismul, ci SFÂNTA T R A D I Ț I E, ADICĂ SFÂNTA SCRIPTURĂ, SFINȚII PĂRINȚI ȘI SFINTELE SINOADE, nu catehismul. Catehismul este, cum să-i spun, un fel de abecedar, dar DOMNUL DUMNEZEU NE-A DAT SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA SCRIPTURĂ ȘI SFINȚII ȘI DUMNEZEIEȘTII PĂRINȚI, CU CUVINTE SFINȚITE, și asta trebuie să știe toți românii, mai ales cei de la țarăBIBLIA ESTE SFINȚITĂ.
Si cine a spus ca nu e asa? Asta am spus si eu pana acum. Dar observ ca pui accentul pe interpretarea personala a Sfintei Scripturi, ceea ce e gresit, asta fac neoprotestantii. Chiar in catehism (ca sa dau ceva care e un reper) scrie ca un crestin poate citi Sfanta Scriptura, dar nu trebuie sa o talcuiasca dupa capul lui. Talcuirea se face doar dupa invatatura Bisericii si in concordanta cu ea, pentur ca de aceea avem acum mii de culte neoprotestante, pentru ca fiecare a talcuit Scriptura dupa cum s-a gandit un lider sau prooroc al lor.
Reply With Quote
  #65  
Vechi 14.08.2013, 19:28:29
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Si cine a spus ca nu e asa? Asta am spus si eu pana acum. Dar observ ca pui accentul pe interpretarea personala a Sfintei Scripturi, ceea ce e gresit, asta fac neoprotestantii. (...) scrie ca un crestin poate citi Sfanta Scriptura, dar nu trebuie sa o talcuiasca dupa capul lui. Talcuirea se face doar dupa invatatura Bisericii si in concordanta cu ea,
"Cât despre voi, ungerea pe care ați luat-o de la El rămâne întru voi și n-aveți trebuință ca să vă învețe cineva, ci precum ungerea Lui vă învață despre toate, și adevărat este și nu este minciună, rămâneți întru El, așa cum v-a învățat." (I Ioan 2,27)
Reply With Quote
  #66  
Vechi 14.08.2013, 21:30:56
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Spre exemplu, să luăm dogma Sfintei Treimi. De ce nu a existat în original nici un text, atît în NT cît și în VT care să ne spună clar, concis, corect și complet despre Cele trei Persoane ale Lui Dumnezeu?
Cum așa? De unde o asemenea presupunere?

Până va răspunde Decebal, te rog îngăduie răspunsul meu, pe care încerc să-l formulez nu atât ca să-ți aduc lămurire (nu mi-ai cerut și nici nu cred că aș fi în stare de asemenea performanță), frate Ionuț, cât din nevoia de a-mi ordona mie însumi înțelesurile. Altminteri, de nu-mi pot răspunde mie mai întâi la astfel de întrebări, sunt inutile miile de cărți și de articole pe care le citim, nu folosesc deloc sufletului, minții înțelegătoare.

În Vechiul Testament, dogma Sfintei Treimi este descoperită (revelată) treptat și nedeplin, prin prooroci și alți oameni drepți ai lui Dumnezeu.
Câteva repere:
a) Fc 1,1: pluralul numelui lui Dumnezeu, Elohim;
b) Fc 3,22 și Fc 11,7 - pluralitatea de Persoane în Dumnezeu Unul ca Ființă;
c) Fc 18, 1,13 - teofania de la stejarul Mamvri, de care are parte Patriarhul Avraam;
d) Is 7,14, Is 61,1, Is 6,3 - unde Isaia arată descoperirea făcută lui de Treimea Persoanelor dumnezeiești;
e) Num 6,24-26 - binecuvântarea levitică, asemănătoare binecuvântării apostolice (2Co 13, 13).
Sfinții Părinți explică această descoperire nu întru totul clară și deplină a Tainei Sfintei Treimi prin referire la înclinația evreilor de atunci (ale căror limite, iată, Dumnezeu le respectă) spre politeism și prin faptul că, asemenea poporului nostru numit insulă într-un ocean slav, erau și ei o insulă într-un ocean de păgâni. În această situație, spun Părinții, evreii s-ar fi abătut cu ușurință de la monoteism, căzînd în politeism.
Din pricina acestei situații sociale și religioase concrete a poporului ales, în VT găsim și o altă caracteristică: accentuarea mai degrabă a unității lui Dumnezeu, în timp ce trinitatea Persoanelor apare mai șters, mai puțin subliniată.

În Noul Testament adevărul Sfintei Treimi se descoperă clar și deplin, atât de deplin cât, conform dumnezeieștii socotințe (ne asigură Părinții) este necesar pentru mânturie și desăvârșire.

Dau numai câteva trimiteri la text:
Mt 28, 19
2 Co 13, 13
Mt 11,27
In 1, 1-14; In 6, 16
1 Co 2, 10; 1 Co 12,11

Tocmai însă din pricina tendinței scormonitoare a minții omenești mereu îndoielnice, cum în primele secole au și apărut rătăcirile și apoi chiar ereziile antitrinitare, Biserica a alcătuit încă din timpul Apostolilor scurte mărturisiri de credință în care era cuprinsă dogma Sfintei treimi, mărturisiri care se rosteau la Botez.
Sfânta Treime era mărturisită încă de pe atunci în cult, prin doxologia mică ("Mărire Tatălui și Fiului și Sfântului Duh!"), prin cântarea "Lumină lină", în mărturisirile martirilor (vezi mărturia primului mucenic, Ștefan - Fapt. 7,56) aflați în pragul morții etc.
Pentru a fixa în scris această învățătură, bogat mărturisită în Biserica primară dar amenințată de ereziile antitrinitare, Părinții apostolici, apologeții și Sfinții Părinți fixează învățătura de credință în Sinoadele I și II ecumenice.

A urmat o întreagă perioadă de clarificări ale sensului termenilor (ființă, persoană etc.) deoarece, se pare, mintea omenească tinde mereu să se încurce în cuvinte și interpretări.

În concluzie, atât în VT cât mai ales în NT este prezentă învățătura despre Sfânta Treime, dezvoltările Bisericii fiind necesare doar pentru că oamenii au unele limite în ceea ce privește primirea învățăturii, deși aceasta a fost formulată dintru începuturi.
Reply With Quote
  #67  
Vechi 14.08.2013, 21:32:48
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de VladCat Vezi mesajul
Acum ca am mintea mai libera nu mai vad rostul in a completa :) Imi parea ca esti sceptic in ceea ce priveste capacitatea mea de a rosti un amical „drum bun” si vroiam sa problematizez pornind de aici. Acum ma gandesc ca totusi nu ai cum sa te indoiesti ca eu cu toata inima sunt pregatit sa iti urez „drum bun” in oricare intreprindere te ajuta sa te apropii de Hristos. Mai bine deci da tu exemplul lamuritor de care vorbeai.p.s.: intr-un anumit sens, sa stii ca si eu am avut gandul ca diferentele de gandire dintre noi sunt mai degraba circumstantiale, deci nu, nu imi vine sa zambesc :) p.p.s.: ultimul semn grafic din p.s. abordeaza-l intr-o maniera antinomica :))))))
Vlad,am ajuns tarziu azi asa ca te rog sa ma amani putin,cel tarziu pana maine,cu ceea ce am promis.Sa nu iti faci griji,respectul se castiga si modul cum ai inteles sa vorbim,chiar avand opinii diferite,m-a facut sa nu am dubii in privina capacitatii tale de a dori ce este mai bine pentru cel din fata ta,sunt convins de asta.Ne auzim curand,iti voi lasa o mica legenda,ce a fost inclusa intr-un articol de pe acest site si comentariul meu complet critic si ,,ostil":)) la adresa ei,a ceea ce transmite si a ceea ce modifica.Numai bine!

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 14.08.2013 at 21:35:49.
Reply With Quote
  #68  
Vechi 14.08.2013, 22:39:37
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Salut frate Ioane,

Mulțumesc pentru efort. Hai să vedem:

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
a) Fc 1,1: pluralul numelui lui Dumnezeu, Elohim;
b) Fc 3,22 și Fc 11,7 - pluralitatea de Persoane în Dumnezeu Unul ca Ființă;
c) Fc 18, 1,13 - teofania de la stejarul Mamvri, de care are parte Patriarhul Avraam;
d) Is 7,14, Is 61,1, Is 6,3 - unde Isaia arată descoperirea făcută lui de Treimea Persoanelor dumnezeiești;
e) Num 6,24-26 - binecuvântarea levitică, asemănătoare binecuvântării apostolice (2Co 13, 13).
La vizita Domnului la Avraam spune de trei Oameni, iar Avraam I Se adresează ca Unei singure Ființe. Pentru mine ca și creștin ortodox e suficient, dar tot lasă loc de interpretări.

Isaia 6,3 poate fi un argument, dar nu e clar, așa cum am cerut.

Isaia 7,14 ; 61,1 de ce sînt în listă?

Numeri 6,24-26 e o binecuvîntare și mai mult nu spune pentru o concluzie clară.


Citat:
Mt 28, 19
2 Co 13, 13
Mt 11,27
In 1, 1-14; In 6, 16
1 Co 2, 10; 1 Co 12,11
Matei 28,19 ; 2 Corinteni 13,13 - scrie despre Sfînta Treime, dar nu dă nici un detaliu dogmatic despre Ființă și Persoane.

Matei 11,27 și Ioan 1,1-14 nu spun nimic despre Duhul Sfînt.

Ioan 6,16 ? Adresa cred că e o greșeală de tipar...

1 Corinteni 2, 10 ; 12, 11 menționează doar despre Duhul Lui Dumnezeu.

Citat:
A urmat o întreagă perioadă de clarificări ale sensului termenilor (ființă, persoană etc.) deoarece, se pare, mintea omenească tinde mereu să se încurce în cuvinte și interpretări.
Dacă în Biblie, oriunde, ar fi scris negru pe alb așa cum Sfîntul Ioan Damaschinul scrie simplu în Dogmatica sa:

”Pentru aceea nu spunem că Tatăl și Fiul și Sfântul Duh sunt trei Dumnezei,
ci, din contră, că Sfânta Treime este un singur Dumnezeu”

sau

”Cunoaștem și mărturisim că este un singur
Dumnezeu, adică o singură ființă; că este cunoscut și este în trei ipostase,
adică Tatăl și Fiul și Sfântul Duh; că Tatăl și Fiul și Sfântul Duh sunt unul
în toate, afară de ne-naștere, naștere și purcedere”

... atunci nu ar mai fi fost motive de erezii și de interpretări defectuoase.

Deci întrebarea mea rămîne: de ce nu a existat în Biblia originală o frază simplă și foarte exactă care să spună despre Dumnezeu așa cum o face mai sus Sfîntul Ioan Damaschinul? De ce a fost nevoie de inovația supranumită ipoteza ioanină care să clarifice dogma Preasfintei Treimi? Pe care n-o văd în lista trimiterilor date mai sus...
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #69  
Vechi 14.08.2013, 23:14:57
VladCat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
nu am dubii in privina capacitatii tale de a dori ce este mai bine pentru cel din fata ta,sunt convins de asta.
Ma bucur sa aud asta. Cu atat mai mult cu cat pe net, mai ales cand discuti lucruri despre care iti pasa, de cele mai multe ori vorbele par mult mai abrupte decat sunt in realitate.
Cat priveste legenda si comentariul tau, cel mai bine e sa le scrii cand ai tihna necesara :)
Reply With Quote
  #70  
Vechi 15.08.2013, 01:26:28
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Salut frate Ioane,

Mulțumesc pentru efort. Hai să vedem:



La vizita Domnului la Avraam spune de trei Oameni, iar Avraam I Se adresează ca Unei singure Ființe. Pentru mine ca și creștin ortodox e suficient, dar tot lasă loc de interpretări.

Isaia 6,3 poate fi un argument, dar nu e clar, așa cum am cerut.

Isaia 7,14 ; 61,1 de ce sînt în listă?

Numeri 6,24-26 e o binecuvîntare și mai mult nu spune pentru o concluzie clară.


Matei 28,19 ; 2 Corinteni 13,13 - scrie despre Sfînta Treime, dar nu dă nici un detaliu dogmatic despre Ființă și Persoane.

Matei 11,27 și Ioan 1,1-14 nu spun nimic despre Duhul Sfînt.

Ioan 6,16 ? Adresa cred că e o greșeală de tipar...

1 Corinteni 2, 10 ; 12, 11 menționează doar despre Duhul Lui Dumnezeu.

Dacă în Biblie, oriunde, ar fi scris negru pe alb așa cum Sfîntul Ioan Damaschinul scrie simplu în Dogmatica sa:

”Pentru aceea nu spunem că Tatăl și Fiul și Sfântul Duh sunt trei Dumnezei,
ci, din contră, că Sfânta Treime este un singur Dumnezeu”

sau

”Cunoaștem și mărturisim că este un singur
Dumnezeu, adică o singură ființă; că este cunoscut și este în trei ipostase,
adică Tatăl și Fiul și Sfântul Duh; că Tatăl și Fiul și Sfântul Duh sunt unul
în toate, afară de ne-naștere, naștere și purcedere”

... atunci nu ar mai fi fost motive de erezii și de interpretări defectuoase.

Deci întrebarea mea rămîne: de ce nu a existat în Biblia originală o frază simplă și foarte exactă care să spună despre Dumnezeu așa cum o face mai sus Sfîntul Ioan Damaschinul? De ce a fost nevoie de inovația supranumită ipoteza ioanină care să clarifice dogma Preasfintei Treimi? Pe care n-o văd în lista trimiterilor date mai sus...
Da, ai de lucru nițel....!
Domnul fie cu tine, frate!

P.S. Ioane, trebe musai, dar absolut musai, să înveți pâș-pâș-ul...

Last edited by cezar_ioan; 15.08.2013 at 06:30:53.
Reply With Quote
Răspunde