![]() |
![]() |
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dezvoltarea gandirii (ratiunii) implica purificarea sufletului. In acelasi timp este adevarat ca un suflet slab dar curat (purificat) poate ajunge la perceptia directa, continuandu-si evolutia duhovniceasca mul mai usor, direct sub indrumarea lui Dumnezeu a carui persoana ajunge sa o constientizeze (unirea cu Hristos). E destul de greu de explicat mai ales in scris, ceea ce pare un paradox dar nu este. Incerc in alte cuvinte: motivul pentru care nu este Dumnezeu perceput direct, este impuritatea (eroarea) gandirii, sentimentelor si vointei. Deci orice om slab in cele 3 puteri ale sufletului poate ajunge la a-l percepe pe Dumnezeu daca asa slab cum este, el este pur. In schimb evolutia duhovniceasca implica dezvoltarea celor 3 puteri ale sufletului. Ce inseamna asta? Ca oricum omul trebuie sa evolueze rational. Cu ajutorul lui Dumnezeu prin perceptia directa a persoanei lui Dumnezeu devine mult mai usor, in schimb oricum o dam, de dezvoltarea ratiunii pentru a putea exista evolutia duhovniceasca, nu scapam. Iar cum majoritatea suntem atat de impuri si plini de prejudecati iar gandurile noastre sunt pervertite, avem nevoie de multa, foarte multa ratiune pentru a le indrepta constient. Ratiunea duce un razboi cu mintea, cu gandurile eronate, iar razboiul este dirijat de intentie. Dealtfel chiar un sfant expunea ideea ca de cand ne nastem, simturile preiau controlul mintii, iar sfintenia (Omul Rational) reprezinta reluarea controlului simturilor de catre minte. Alt sfant vorbeste despre aceeasi "capcana a simturilor" si despre "Mintea Omului". La sfintii pe care i-am citit cat de cat, ideea "omului sfant" este sinonima cu "omul rational", intreaga problema focalizandu-se (reducandu-se in principiu) asupra mintii si ratiunii, restul descrierilor fiind modalitati si pregatiri pentru purificarea mintii. Practic, in descrierile sfintilor, ratiunea si gandirea reprezinta evolutia duhovniceasca. E adevarat ca unii sfinti critica cunostintele, dar aceasta critica se rezuma la cunoasterea lumii, scapand din vedere tocmai esenta: mintea omului si indreptarea ei. Este adevarat in acelasi timp ca gandirea devine una cu trairea. Daca acum pentru noi trairea nu este posibila, este tocmai datorita gandirii eronate. Indreptarea gandirii dezleaga trairea, traire pe care acum la noi gandirea eronata o orbeste.
__________________
Cu sinceritate, Pippo Last edited by Pippo_; 16.03.2011 at 14:16:04. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Eminescu ateu? | pisi | Generalitati | 39 | 18.01.2010 16:49:03 |
De ce sunt ateu agnostic | hmiron | Teologie si Stiinta | 43 | 30.12.2009 22:51:32 |
ateu sau crestin? | Dan-Virgil | Generalitati | 33 | 12.07.2008 21:21:58 |
|