![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
În secolul precedent, Tertullian, primul pãrinte al Bisericii
occidentale, nu profesa o alta. Deºi el nu a fãcut operã specialã despre Bisericã, nu putem citi cãrþile sale ºi în particular aceea pe care o intitula: Despre Prescripþiuni, fãrã a întâlni într-însele pasaje care confirmã doctrina învãþatã ex professo de la sfântul Ciprian. Sfinþitul Augustin totdeauna s-a bucurat, în Biserica occidentalã, de o înaltã autoritate. Geniul sãu incontestabil, ºtiinþa sa, pãtrunderea sa i-au meritat chiar un rang distins, nu numai printre teologi, dar ºi printre filosofi, savanþi ºi literaþi. Operele sale formeazã o colecþie pe cât de considerabilã, pe atât de variatã. Noi ne vom þine în particular de operele în care el a tratat ex professo despre Bisericã, pentru a preciza învãþãtura sa asupra acestui punct. Cea dintâi dintre aceste opere este aceea despre Unitatea Bisericii. El într-însa se exprimã astfel: WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 10 „Între adversarii noºtri ºi noi 9, se ridicã aceastã chestiune: Unde este Biserica? Este ea la noi sau la ei? Aceastã Bisericã este una; strãmoºii noºtri au numit-o catolicã, pentru a arãta, prin numele sãu chiar, cã ea este completã (per totum). Astfel este într-adevãr sensul cuvântului dupã etimologia sa greacã: cath’olon. Aceastã Bisericã este corpul lui Hristos, dupã acest cuvânt al apostolului: „Pentru corpul Sãu care este Biserica (Colos. I, 24)”. De acolo este evident cã acela care nu face parte din membrele lui Hristos nu poate avea mântuirea creºtinã. Dar, membrele lui Hristos sunt unite prin dragostea unitãþii, ºi prin ea ele aderã la capul lor care este Iisus Hristos. Toate câte ne învãþãm despre Hristos sunt referitoare, sau la cap, sau la corp: capul este Fiul unic al lui Dumnezeu cel viu, Iisus Hristos; el este mântuitorul corpului (Efes. V, 23). El a murit pentru pãcatele noastre ºi a înviat pentru indreptarea noastrã (Rom. IV, 25). Corpul, este Biserica despre care se zice: Pentru ca sã arate cã are o Bisericã glorioasã 10, fãrã patã sau zbârciturã, sau altceva de acest fel (Efes. V, 27). Între donatiºti ºi noi, se ridicã dar aceastã chestiune: Unde este acest corp? Cum sã rãspundem? Cãuta-vom de a face aceasta prin propriile noastre cuvinte, sau prin acelea ale capului acestui corp, Domnul nostru Iisus Hristos? Noi credem cã e mai bine sã cãutãm dezlegarea în cuvintele aceluia care este adevãrul ºi care-ºi cunoaºte bine corpul, pentru cã Domnul cunoaºte pe aceia care sunt ai Lui (2. Timotei, II, 19)”. Biserica este consideratã aici, de sfinþitul Augustin, în generalitatea sa ºi în acelaºi timp în existenþa sa vizibilã. Era vorba într-adevãr de a determina dacã donatiºtii formau sau nu adevãrata Bisericã, Biserica catolicã, corpul lui Hristos. Dacã o asemenea chestiune s-ar ridica astãzi în Biserica romanã, cum sar rezolva ea? Prin papa. Þi se rãspunde: papa este ºeful sau capul Bisericii, centrul de unitate. Dacã nu eºti cu centrul, eºti afarã din Bisericã, eºti eretic, schismatic 11. Aceasta este oare metoda sfinþitului Augustin? Nu. El pleacã de la acest principiu: Biserica este corpul lui Hristos; acest corp are un cap, un ºef. Care este el? Hristos însuºi. Care a fost învãþãtura lui Hristos în privinþa Bisericii? El o expune, ºi printr-aceastã învãþãturã confruntã pe donatiºti. Cât despre doctrina unui ºef vizibil, vicar ºi reprezentant al lui Hristos, ecou al învãþãmântului sãu, despre aceasta sfinþitul Augustin nici mãcar nu face aluziune. Cu toate acestea, aici era tocmai cazul de a o expune. Dacã episcopul Romei s-ar fi bucurat în virtutea dreptului divin de prerogativele ce-ºi atribuie astãzi, sfinþitul Augustin nu avea de zis donatiºtilor decât un cuvânt: Oracolul nostru este la Roma, sã-l ascultãm ºi sã ne supunem deciziei sale. El ar fi putut de asemenea sã le mai zicã: voi nu sunteþi uniþi cu Roma, aºadar voi sunteþi afarã din Bisericã. Sau încã: Centrul catolicitãþii este la Roma; voi v-aþi separat de dânsa, aºadar voi nu sunteþi catolici. 9 Sfinþitul Augustin, Unit. eccl. c. II. 10 Slavitã. 11 Observatia este justa pentru ca papistasii au inlocuit Capul Bisericii, Hristos, cu papa si au transformat Biserica romano-catolica din Biserica lui Hristos in biserica papei. WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 11 Dar nu, el nu raþioneazã astfel. Biserica catolicã, zice el, este aceea care conservã doctrina revelatã în întregimea sa (per totum cath’olon). Aceastã Bisericã este corpul lui Hristos; Hristos este unicul ei ºef. Sã studiem învãþãtura sa ºi sã vedem dacã voi12 posedaþi doctrina completã sau dacã noi13. Dacã suntem noi cei care o posedãm, noi suntem catolici, noi suntem adevãrata Bisericã, ºi voi, voi sunteþi eretici, voi nu sunteþi membri ai corpului al cãrui cap este Hristos. Va urma cu ªi-ar putea cineva închipui cã sfinþitul Augustin ar fi expus asemenea doctrinã în privinþa Bisericii, dacã, în timpul sãu, teoria papalã ar fi fost cunoscutã?
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|