În prealabil postat de ioanna
Botezul lui Ioan nu oferea iertarea pacatelor, il ajuta pe om, ca si Legea Veche, sa-si constientizeze starea pacatoasa. Taina Botezului instituita de catre Hristos ne aduce iertarea pacatelor, pentru ca prin Botez ne rastignim in sens mistic impreuna cu Hristos si inviem la o noua viata, e prima unire a sufletului cu Hristos, initierea noastra pe calea credintei.
pai da, prin botezul cu apa "chipul" doar se curata de intinaciunea pacatului originar, asa cum spunea si Catalin, asta nu inseamna ca si avem asemanarea cu „chipul” dumnezeiesc. Spalarea chipului se face fara colaborarea noastra (botezul se face cand esti copil ), lucrarea harului inca nu o simtim. Asemanarea incepem sa o castigam pe masura ce ne sporim efortul pentru o viata virtuoasa, cand a crescut in noi dragostea de Dumnezeu, deci dupa ce am sporit in asemanare prin dragoste, ni se face si harul dumnezeiesc simtit.
Dumitru Staniloae -despre Botezul Domnului
Dupa marturia Sfîntului Ioan Damaschin botezurile sunt in numar de 8:
1.primul botez potopul , pentru curmarea pacatului (Facere 7, 17-24).
2.Al doilea botez a fost trecerea evreilor prin mare si prin nor, caci norul este simbolul duhului, iar marea al apei (Iesire 13, 22; I Corinteni 10, 2).
3.Al treilea botez a fost botezul Legii Vechi, numit “taierea împrejur”. (Facere 17, 10-14).
4.Al patrulea este botezul lui Ioan, numit botezul pocaintei (Matei 3, 1-11). Acest botez a fost introductiv si conducea pe cei botezati la pocainta si la credinta în Hristos. Iata ce spune Sfîntul Ioan Botezatorul: Eu va botez pe voi cu apa, dar Cel ce vine dupa mine va va boteza cu Duh Sfînt si cu foc (Matei 3, 11; Luca 3, 16). Asadar, Ioan pregatea si curata mai dinainte cu apa, în vederea venirii Duhului Sfînt. Cu acest botez Însusi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos S-a botezat de catre Ioan (Matei 3, 13-17; Marcu 1, 9-11). Hristos S-a botezat în Iordan nu ca avea nevoie de curatire, ci pentru ca Si-a luat asupra Sa curatirea mea si ca sa zdrobeasca capetele balaurilor din apa, cum spune psalmistul (Psalm 73, 14). Apoi, ca sa se înece pacatul, ca sa înmormînteze pe Adam cel vechi în apa si sa-l sfinteasca pe botezator. Ca sa împlineasca Legea, ca sa descopere taina Treimii si ca sa ne dea noua pilda si exemplu cum sa ne botezam.
5. Al cincilea botez este botezul crestin prin apa si prin Duhul Sfînt, instituit de Domnul nostru Iisus Hristos, prin cuvintele adresate ucenicilor Sai: Mergînd, învatati toate neamurile, botezîndu-le în numele Tatalui si al Fiului si al Sfîntului Duh (Matei 28, 19). Acesta este cel mai mare botez din cele amintite pîna acum. El se face prin afundare în apa în numele Preasfintei Treimi si este mîntuitor pentru ca iarta toate pacatele si aduce în inimile noastre harul Sfîntului Duh. Noi toti ne botezam cu acest botez desavîrsit prin apa si prin Duh, fara de care nimeni nu se poate mîntui. Se zice ca Hristos boteaza “cu foc”, pentru ca a revarsat Duhul Sfînt peste Apostoli, în chipul limbilor de foc (Fapte 2, 1-4), dupa cum spune Însusi Domnul: Ioan a botezat cu apa, dar voi veti fi botezati cu Duhul Sfînt, nu mult dupa aceste zile (Fapte 1, 5).
6. Al saselea botez, care este de o masura cu Botezul crestin, prin apa si prin Duh, este botezul prin pocainta si prin lacrimi , adica Sfînta Spovedanie, prin care ni se dezleaga toate pacatele.
7. Al saptelea si cel mai desavîrsit este botezul prin sînge si mucenicie pentru dreapta credinta, cu care Însusi Hristos S-a botezat pe Cruce în locul nostru. El este foarte cinstit si fericit, pentru ca nu se mai pîngareste a doua oara cu întinaciunea pacatului si singur le poate înlocui pe toate celelalte.
8. Al optulea si ultimul botez este focul cel vesnic de dupa judecata obsteasca. Acest botez nu este mîntuitor, ci pe de o parte distruge rautatea si pacatul, iar pe de alta parte pedepseste necontenit (Dogmatica, cap.IV, p.247-252).
|