Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #29  
Vechi 26.10.2011, 02:26:32
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Persona

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Horatiu,

In primul rand, va apreciez pentru cultura filozofica pe care o aveti.
In al doilea rand, tin sa va multumesc. Mi-a fost de un real folos ce ati scris, chiar daca de multe ori doar am intuit ce ati vrut sa spuneti. Sunt sigur ca ar trebui sa meditez mult pe tema celor scrise de dvs. ca sa va inteleg mai in profunzime si va asigur ca voi face acest lucru.
As vrea insa sa va pun in fata o problema. Mai inainte insa, trebuie sa va spun ca eu, neavand studii aprofundate de filozofie, incerc sa merg oarecum pe o cale mai simpla si mai "intuitiva" ca sa zic asa.
Ati afirmat undeva ca orice element al seriei determinate este decompozabil la nesfarsit, rezultand practic Nimicul de care vorbeati. ( daca gresesc sa ma corectati).
Afirmati despre acest Nimic ca el este ireductibil.
Aici totusi vreau sa va intreb ceva: oare persoana umana nu este si ea cineva ireductibil?
Dvs. cand afirmati ca seria de lucruri determinate este decompozabila la infinit, priviti cumva aceasta serie ca fiind formata exclusiv din lucruri?
Dar persoana NU este un lucru. Persoana, chiar si cea umana, este cineva, NU ceva, de asemenea ireductibil.
Cum priviti aceasta problema?
În limba latină, după cum știm, persona era cuvântul ce desemna o mască purtată de actor. Prin contaminare, a ajuns să însemne orice fel de rol sau caracter din viața cotidiană. Însă în teologia creștină, începând cu primele sinoade în care încep să apară necesitățile conceptuale prin care să se găsească termeni satisfăcători misterelor credinței, cuvântul este reluat și modificat. Mai clar, conceptul de persoană în teologia creștină implică o serie de atribute care o califică pentru o entitate indivizibilă. Scolastica medievală ajunge astfel să o califice drept substanță, deci ca substrat al individului; completă, așadar nu este doar o parte a individului, ci reprezintă întregul; subzistentă per se; existentă în individ, așadar nefiind un universal separat; rațională, adică independentă de naturile non-intelectuale.

În mod destul de bizar, soarta cuvântului a ajuns în limba franceză să cunoască o situație interesantă deoarece cuvântul personne desemnează, simultan, atât noțiunea de persoană, cât și pe cea de "nimeni": Il n'y a personne = Acolo nu e nimeni. Sau și mai simplu: Y a-t-il quelqu'un? - Non, personne = E cineva acolo? - Nu, nu e nimeni.

Cum văd eu chestiunea? Persoana se aplică exclusiv Ipostasurilor divine și ființei umane (discutabil dacă și ierarhiilor angelice). Pentru mine, a fi cu adevărat o persoană nu înseamnă deloc a fi un caracter jucat, un rol într-un scenariu. A fi persoană înseamnă să ai capacitatea de a asuma poziția din care poți cunoaște că propria ta unicitate este rezultatul unei înscrieri a cuvântului în inconștient și a divizării simbolice. A fi persoană înseamnă a accepta această divizare simbolică ceea ce duce la acceptarea faptului că în noi se găsește un principiu de coerență mai adânc decât noi înșine, decât intelectul și intuiția. Dacă ar fi să discutăm din perspectiva ierarhiei facultăților transcendentale ale subiectului, așa cum apar ele la Kant, aș spune că persoana este efectul pe care îl are asupra subiectului uman unghiul contemplativ asumat de către rațiunea acestuia față de supraraționalul divin. Cu alte cuvinte, persoana din noi este ceea ce avem mai ireductibil, este scânteia de increat prin care ne putem împărtăși cu Har, Chipul divin din creatură.

Pe scurt, a fi persoană înseamnă a accepta propria nedeterminare - condiție indispensabilă pentru infinitatea indivizibilă. Dar, odată cu nedeterminarea survine și lipsa fantasmelor, narcisismelor etc. subiective prin care omul cade pradă adesea propriilor sale proiecții. Cu alte cuvinte, a fi persoană înseamnă, în primul rând, a conștientiza că suntem cu adevărat nimeni și participăm la Acel Anonimat absolut care întemeiază în tăcere întreaga existență. Asta, a propos de relația persoanei cu Neantul.
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
In ce consta esenta existentei umane? amatyyy Umanitare 8 27.12.2012 02:59:52
Care e scopul existentei lui Dumnezeu? Archaeopteryx Generalitati 31 21.10.2011 23:09:14
Un sfat in privinta drumului Silencer Nunta 26 31.12.2010 23:15:53