![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ciudat că îmi replicați în acest fel după ce a intervenit catalin2 cu „resursele academice” de care dispune. Eu v-aș recomanda să nu-i acordați atâta atenție. Nu cred că o merită. În plus, jucând pe mâna lui, veți pierde și veți cădea în ridicol. Ca să vă dau un exemplu: mi-l citați pe V. Lossky spunând că persoanele umane ar fi strict create, iar orice afirmație opusă ar conduce la panteism. Acum, același V. Lossky pe care mi-l citați are o afirmație exact opusă celei pe care încercați Dvs. să o acreditați. În Introducere în Teologia Ortodoxă, trad. Lidia și Remus Rus, ed. Enciclopedică, București, 1993, p. 92, el face următoarea afirmație: Citat:
1. Dacă în om nu există ceva increat, atunci el nu poate cunoaște Dumnezeirea, nici măcar prin participare — participare ce devine, atunci, imposibilă —, căci Energiile Increate nu ar putea fi percepute de o entitate determinată, măsurată cum este creatura, Energiile fiind absolute. Mai mult, nici Cincizecimea n-ar fi fost posibilă. Deci cum pot Energiile Increate să producă un efect „creat” în mod nemijlocit, adică rămânând, simultan, increate, fiind cunoscute ca atare și cum Se poate da Duhul nemijlocit unei făpturi? 2. Dacă în creatură nu ar exista acea scânteie de Increat, ea nu ar fi nemuritoare. Cu alte cuvinte, în mod paradoxal, ea nu ar rămâne distinctă de Dumnezeu, ci, odată cu moartea, s-ar stinge, s-ar decrea înapoi, în Dumnezeirea din care a fost scoasă. Cu alte cuvinte, diferența ontologică dintre Increat și creat are o funcție dublă: aceea de a diferenția originar între Principiu și făptură care este altceva decât Principiul; dar și de a păstra această diferență indiferent de schimbările suferite de făptură (moartea, care, atunci, nu poate semnifica decrearea făpturii). Panteiștii neagă prima funcție; cei care nu acordă nici un statut ontologic veritabil făpturii, o neagă pe a doua. Dvs. ajungeți în această din urmă situație prin ce ați spus. 3. Aceste concluzii nu implică niciodată că scânteia de Increat ar fi de aceeași esență sau natură cu Increatul care este în mod nemijlocit în Substanța divină. De fapt, putem vedea această scânteie drept temeiul însuși al determinării sau „finitudinii” creaturii (pun cuvântul între ghilimele, deoarece niciodată și nicăieri creatura nu a fost cu adevărat finită; în orice instanță a ei infinitul apare chiar și sub forma divizibilității continue). Cu alte cuvinte, diferența ontologică ce desparte Increatul de creat nu este un termen terț diferit de creat și Increat; ci este ea însăși increată (nu și creată, deoarece diferența ontologică este condiție a creației, deci nu poate fi rezultatul acesteia din urmă). Or, această diferență este chiar temelia creaturii. Ca să nu credeți că ceea ce vă spun este scos din buzunarul meu, vă rog să reluați lectura capitolului 17 din Evanghelia după Ioan unde Isus Hristos spune că lumea trebuie să-L cunoască pe Dumnezeu Tatăl și că, prin El, se va uni cu Acesta. De asemenea, 1 Cor. 13:12, unde ni se spune că vom cunoaște față către față și deplin, sau în 2 Cor. 12:9 și 13:5, unde se vorbește despre faptul că Isus Mesia locuiește în el și în ceilalți. Cum ar putea Sf. Pavel să cunoască toate acestea dacă nu ar avea un anumit acces la Increat? Vă sfătuiesc, prin urmare, să fiți mai prudent în materie teologică. Aici nu mai funcționează logica termenilor sau cea formală. Afirmațiile tranșante trebuie bine cântărite înainte de a fi aruncate către semenii noștri. Last edited by HoratiuM; 31.12.2011 at 18:54:29. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Revenind la subiect, desi nu cred ca te intereseaza alte opinii decat ale tale, tu explici de fapt ceva e e mult mai simplu explicat in catehism de exemplu, invatatura despre har. Harul este ceea ce scrii tu acolo, si invatatura indumnezeirii prin har, iar harul este o energie necreata in conceptia ortodoxa. La inceput Adam avea si har, l-a pierdut si l-am putut recapata la Cincizecime. Panteismul sustine ca divinitatea este impersonala si toate lucrurile sunt formate din aceasta, adica un fel de energie universala. Harul din ortodoxie nu este divinitatea, ci energie necreata si nu este prezent in toate, ci doar fiintele rationale pot avea parte (ingerii si oamenii). Sunt aproape sigur ca filozofii apuseni din secolele trecute nu stiau prea multe despre energia necreata din ortodoxie, neavand prea multe contacte cu invatatura ortodoxa. Abia in ultimul timp apusenii au ineput sa descopere invatatura aparata de Sf. Grigorie Palama. Sper doar sa nu continuam vreaun dialog pe tema care e mai destept. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
S-au terminat argumentele și am trecut la atacuri la persoană ?
Ah, de câte ori am întâlnit această situație; de îndată ce unui diletant într-un anumit domeniu (în speță, cel filosofic) i se explică că este pe dinafara problemei, urmează răbufnirea de orgoliu rănit. Totul funcționează după o schemă simplă: Momentul 1: Diletantul în filosofie își expune ideile, demonstrând că nu cunoaște domeniul. Momentul 2: Filosoful îi demonstrează că nu are dreptate. Momentul 3: Diletantul: "Ce, bă, te crezi mai deștept decât mine că știi filosofie ?! Mândrie drăcească ! " |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
In ce consta esenta existentei umane? | amatyyy | Umanitare | 8 | 27.12.2012 02:59:52 |
Care e scopul existentei lui Dumnezeu? | Archaeopteryx | Generalitati | 31 | 21.10.2011 23:09:14 |
Un sfat in privinta drumului | Silencer | Nunta | 26 | 31.12.2010 23:15:53 |
|