Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #25  
Vechi 31.12.2011, 18:49:58
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Ce este și cum este diferența ontologică?

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Horatiu,
Acum am vazut. Cred ca faceti o confuzie.
Afirmati ca persoana umana este scanteia de increat din noi insine.
Tocmai ca persoana umana, conform teologiei crestine, e creata, iar nu increata.
Dumitru Staniloae spune clar asta, acuzandu-l pe Serghei Bulgakov, care sustinea ca si dvs. ca persoanele umane sunt increate, de panteism.
La fel spune si marele teolog rus Vladimir Lossky, ca persoanele umane sunt create si asa raman in vesnicie, chiar daca se impartasesc de har.
Natura ipostasurilor umane ramane creata.
A spune ca persoana din noi e increata e o forma de panteism.

Ciudat că îmi replicați în acest fel după ce a intervenit catalin2 cu „resursele academice” de care dispune. Eu v-aș recomanda să nu-i acordați atâta atenție. Nu cred că o merită. În plus, jucând pe mâna lui, veți pierde și veți cădea în ridicol.

Ca să vă dau un exemplu: mi-l citați pe V. Lossky spunând că persoanele umane ar fi strict create, iar orice afirmație opusă ar conduce la panteism. Acum, același V. Lossky pe care mi-l citați are o afirmație exact opusă celei pe care încercați Dvs. să o acreditați. În Introducere în Teologia Ortodoxă, trad. Lidia și Remus Rus, ed. Enciclopedică, București, 1993, p. 92, el face următoarea afirmație:

Citat:
„… omul a fost făcut de Însuși Dumnezeu, cu mâinile Sale (…), iar suflarea însăși a lui Dumnezeu este cea care transformă lutul în "suflet viu". Unii au fost înclinați să vadă în acest "suflet viu" sufletul spiritual al omului și, astfel, să considere intelectul nostru ca emanație din Dumnezeu. Însă dacă sufletul nostru ar fi fost necreat, atunci noi am fi Însuși Dumnezeu, împovărați doar de lutul pământului, iar întreaga creație nu ar fi decât un joc iluzoriu. Cu toate acestea, Sf. Grigorie de Nazianz poate vorbi, și pe drept cuvânt, despre prezența în om a unei "părticele din Dumnezeu" (subl. mea, HoratiuM). Aceasta înseamnă că harul necreat este implicat în însăși lucrarea creatoare și că sufletul primește, în același timp, viață și har; căci harul este suflarea lui Dumnezeu, "curgerea dumnezeirii", prezența dătătoare de viață a Duhului Sfânt. Dacă omul începe să trăiască în momentul în care Dumnezeu suflă viață în el, aceasta se datorează faptului că harul Duhului Sfânt este principiul real al existenței noastre.”
După cum vedeți, nici această afirmație a lui Lossky nu este scoasă din buzunarul dumnealui, ci e luată de la unul dintre cei mai mari Părinți ai Bisericii. De altfel, afirmația este cât se poate de întemeiată. Pentru următoarele motive:

1. Dacă în om nu există ceva increat, atunci el nu poate cunoaște Dumnezeirea, nici măcar prin participare — participare ce devine, atunci, imposibilă —, căci Energiile Increate nu ar putea fi percepute de o entitate determinată, măsurată cum este creatura, Energiile fiind absolute. Mai mult, nici Cincizecimea n-ar fi fost posibilă. Deci cum pot Energiile Increate să producă un efect „creat” în mod nemijlocit, adică rămânând, simultan, increate, fiind cunoscute ca atare și cum Se poate da Duhul nemijlocit unei făpturi?

2. Dacă în creatură nu ar exista acea scânteie de Increat, ea nu ar fi nemuritoare. Cu alte cuvinte, în mod paradoxal, ea nu ar rămâne distinctă de Dumnezeu, ci, odată cu moartea, s-ar stinge, s-ar decrea înapoi, în Dumnezeirea din care a fost scoasă. Cu alte cuvinte, diferența ontologică dintre Increat și creat are o funcție dublă: aceea de a diferenția originar între Principiu și făptură care este altceva decât Principiul; dar și de a păstra această diferență indiferent de schimbările suferite de făptură (moartea, care, atunci, nu poate semnifica decrearea făpturii). Panteiștii neagă prima funcție; cei care nu acordă nici un statut ontologic veritabil făpturii, o neagă pe a doua. Dvs. ajungeți în această din urmă situație prin ce ați spus.

3. Aceste concluzii nu implică niciodată că scânteia de Increat ar fi de aceeași esență sau natură cu Increatul care este în mod nemijlocit în Substanța divină. De fapt, putem vedea această scânteie drept temeiul însuși al determinării sau „finitudinii” creaturii (pun cuvântul între ghilimele, deoarece niciodată și nicăieri creatura nu a fost cu adevărat finită; în orice instanță a ei infinitul apare chiar și sub forma divizibilității continue). Cu alte cuvinte, diferența ontologică ce desparte Increatul de creat nu este un termen terț diferit de creat și Increat; ci este ea însăși increată (nu și creată, deoarece diferența ontologică este condiție a creației, deci nu poate fi rezultatul acesteia din urmă). Or, această diferență este chiar temelia creaturii.

Ca să nu credeți că ceea ce vă spun este scos din buzunarul meu, vă rog să reluați lectura capitolului 17 din Evanghelia după Ioan unde Isus Hristos spune că lumea trebuie să-L cunoască pe Dumnezeu Tatăl și că, prin El, se va uni cu Acesta. De asemenea, 1 Cor. 13:12, unde ni se spune că vom cunoaște față către față și deplin, sau în 2 Cor. 12:9 și 13:5, unde se vorbește despre faptul că Isus Mesia locuiește în el și în ceilalți. Cum ar putea Sf. Pavel să cunoască toate acestea dacă nu ar avea un anumit acces la Increat?

Vă sfătuiesc, prin urmare, să fiți mai prudent în materie teologică. Aici nu mai funcționează logica termenilor sau cea formală. Afirmațiile tranșante trebuie bine cântărite înainte de a fi aruncate către semenii noștri.

Last edited by HoratiuM; 31.12.2011 at 18:54:29.
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
In ce consta esenta existentei umane? amatyyy Umanitare 8 27.12.2012 02:59:52
Care e scopul existentei lui Dumnezeu? Archaeopteryx Generalitati 31 21.10.2011 23:09:14
Un sfat in privinta drumului Silencer Nunta 26 31.12.2010 23:15:53