![]() |
![]() |
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dumnezeu a facut timpul! Cu alte cuvinte timpul are Dumnezeu si nu Dumnezeu are timp, sau Timpul este (exista) in Dumnezeu si nu Dumnezeu exista in timp! Astfel, Dumnezeu prestie (vede) toate evenimentele ce au loc in univers (inclusiv in cer) in ce oridine vrea EL si cu ce "viteza" vrea EL (intocmai ca un film video care poate fi vizionat la viteze diferite, iar ordine evenimentelor din film poate varia adica pot incepe vizionarea de unde doresc). Mintea umana poate intelege doar evenimentele care au loc in spatiu-timp de aceea au aparut numeroase erezii! Doar intru Duhul Sfant omul poate intelege "actiunile" lui Dumnezeu tatal dinainte de facerea universului (nasterea Filului, purcederea Duhului Sfant din...) precum si lucrarille (harul) si puterea necreate si infinite ale fiintei lui Dumnezeu. Asa cum spune sfantul Pavel si toti Sfintii Parinti, doar mintea duhovniceasca (patrunsa de Duhul Sfant) poate intelege aceste lucruri, mai precis poate vedea acestea (caci este o diferenta colosala intre teologie si vederea duhovniceasca, in carea cea de a doua este net superioara primeia.) Dumnezeu a creat fiintele rationale (ingeri si oameni) libere deci pe deplin responsabile pe actiunile lor. "In fata omului sunt puse si viata si moartea si fiecaruia i se va da ce va alege" (pilde) "De se va curati cineva pe sine... acela va fi vas ales si folosit de stapanul lui pentru tot lucurul bun" (Sfantul Pavel) Libertatea de alegere a omului are un sfarsit in momentul adormirii (mortii fizice), din acel moment omul care nu L-a ales pe Dumnezeu nu mai poate face nimic pentru mantuirea (mantuirea este: dorinta de a fi cu Dumnezeu pe diverse nivele, intre care cele mai inalte sunt: desavarsirea si indumnezerirea, iar intre nivele de jos intra despatimirea). Sfantul Grigorie Palama (vezi viata Sfantului Grigorie Palama - Parintele Dumitru Staniloae) explica fara echivoc prestiinta si predeterminarea lui Dumnezeu, detaliind invatatura patristica conform careia: "Dumnezeu prestine dar nu predestineaza, caci daca nu am fi liberi nu am putea fi judecati (pentru faptele noastre), caci actiunea (fapta) care se face cu necesitate (determinata de o cauza exterioara) nu poate fi nici laudata nici blamata" (Sfantul Ioan Damaschin - Dogmatica). De aceea un robot care face programat numai actiuni bune spre exemplu nu poate fi laudat ca virtuos, si nici "scaunul electric" nu poate fi blamat pentru ca omoara oameni ci cei ce programeaza (predestineaza) acestea pot fi laudati sau blamati! Citat:
De asemenea nu trebuie sa confundam urmarile pacatului cu predestinarea! Orice om care pacatuieste, automat provoaca suferinta (mai devreme sau mai tarziu) in primul rand lui insusi, intr-un mod sau altul, insa in aceasta situatie functioneaza mecanismul "cauza-efect". Poate cel mai bun exemplu pentru a evidentia inexistenta presestinarii. Felicitari. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Destinul si providenta divina | Jennyfer | Intrebari utilizatori | 2 | 22.02.2010 11:34:05 |
Destinul | CristiArg | Generalitati | 4 | 24.01.2010 17:26:37 |
DESTINUL...!!! | eduard_grigore | Generalitati | 9 | 22.04.2008 23:24:19 |
EREDITATEA, MEDIUL SI DESTINUL | Laurentiu | Teologie si Stiinta | 9 | 12.02.2008 23:19:56 |
|