![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Un duhovnic renumit își reamintea în fiecare clipă că „pentru orice cuvânt deșert vom da seamă în ziua judecății“, cuvinte pe care și le scrisese pe ușa chiliei. Desigur, pentru toate faptele vom răspunde la judecata lui Dumnezeu, dar iată că, în cazul osândirii aproapelui, Sfânta Scriptură se exprimă categoric. Pentru că-i „distrugem cinstea, imaginea, afectând totodată armonia interpersonală“, explică pr. Ionuț Petronel Ailincăi de la parohia „Adormirea Maicii Domnului“ - Humosu, sfătuindu-ne să fim mai atenți cu aproapele. În plus, e periculos să judecăm, pentru că „se poate răsfrânge asupra noastră, putem ajunge să facem lucrurile pe care le-am judecat, pe care nu credeam niciodată că le vom săvârși“, spune pr. Ailincăi în interviul de mai jos.
Părinte, care este diferența dintre a judeca și a cleveti? De ce sunt considerate păcate? Ambele sunt păcate săvârșite cu cuvântul. Și cuvintele pot fi extrem de veninoase, atunci când vin dintr-o inimă plină de ură. Cel care judecă pe aproapele său o face, de cele mai multe ori, pentru preamărirea sinelui, punând în antiteză defectele acestuia cu „presupusele“ sale calități. De exemplu, îl judec pe aproapele meu, spunând despre el că nu postește, scoțând în evidență faptul că eu postesc. Judecându-l pe aproapele, îl așezăm într-o imagine proastă, punându-i în cârcă fapte de cele mai multe ori exagerate. Nu suntem în măsură să ne judecăm semenii Clevetirea e denigrarea aproapelui, și aici găsește punct comun cu judecata. Păcatele acestea sunt asemănătoare, e vorba de nuanță, mai mult. În plus, judecata stă în atribuția lui Dumnezeu, să nu încercăm să-I luăm acest drept. Sfânta Scriptură se exprimă categoric în acest sens: „Nu judecați, ca să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecați, veți fi judecați“ (Matei 7, 1-2), sfătuindu-ne să luăm aminte mai întâi la păcatele noastre. Nu suntem în măsură să ne judecăm semenii, tocmai noi, care mustim de răutăți. Deci sfatul este că dacă vrem să ajutăm la îndreptarea cuiva, să curățim întâi vasul sufletului nostru la scaunul Sfintei Spovedanii, cultivând virtuți în locul păcatelor, patimilor. Altfel nu-l putem folosi pe cel de lângă noi, mai mult, îl putem sminti, pentru că va zice „Cu ce drept mă învață el pe mine, nu se vede pe sine...?“. Iată ce spune Sfânta Scriptură: „De ce vezi paiul din ochiul fratelui tău și bârna din ochiul tău nu o iei în seamă? Sau cum vei zice fratelui tău: Lasă să scot paiul din ochiul tău și iată bârna este în ochiul tău? Fățarnice, scoate întâi bârna din ochiul tău și atunci vei vedea să scoți paiul din ochiul fratelui tău“ (Matei 7, 3-5). Și prin clevetire, și prin judecată distrugem cinstea, imaginea aproapelui, afectând armonia interpersonală. Și omul bârfitor este ocolit în general de ceilalți; dacă suntem înțelepți, nu stăm cu el la discuții, din simplul motiv că dacă azi îl bârfește pe cutare, înseamnă că asta e „ocupația“ lui, mâine să nu credem că nu va fi rândul nostru. „Să ne rugăm mai mult ca să ne izbăvim de clevetire și de mânia lui Dumnezeu“ Dar să știți că ceea ce judecăm la alții se poate răsfrânge asupra noastră; putem ajunge să facem lucrurile pe care le-am judecat și pe care nu credeam niciodată că le vom săvârși. Se poate să constatăm doar o situație, sau poate dorim să atragem atenția, sau să dojenim, în scopul îndreptării, când intervine, de fapt, păcatul? Constatarea e una, ca și relatarea unei întâmplări exacte, dar când intervenim noi asupra ei, când ne punem amprenta, prin părerile noastre, opiniile proprii, atunci deja clevetim, judecăm, osândim, denigrăm... Dar de ce să constatăm, că poate noi ne oprim aici, dar le dăm curs celor de față să-și aducă contribuția; noi dăm startul, de fapt. Chiar dacă dorim să fim neutri, tot se poate interpreta ceea ce constatăm noi de față cu alte persoane. Dacă tot vrem să facem constatări, să le facem doar pentru noi, să nu le mai exprimăm public. Sau măcar să nu dăm numele persoanei despre care constatăm..., așa constatarea noastră poate fi simplă informație. În ceea ce privește dojana, aceasta se face în duhul iubirii, al responsabilității și responsabilizării, căutând îndreptarea, fără însă a jigni. Cum putem lupta împotriva clevetirii și judecării aproapelui? Psalmistul se ruga așa: „Pune, Doamne, pază gurii mele“. Părintele Cleopa numea vorbirea de rău „patimă cumplită“, de care ne putem izbăvi mai ales prin „sfânta rugăciune“. Rugăciunea pentru noi, cerând Domnului izbăvirea, dar și pentru cel pe care l-am defăimat sau avem tendința de a-l judeca. Un alt remediu ar fi gândul la propriile păcate. Iar dacă cel pe care l-am defăimat a avut de suferit din cauza noastră, trebuie neapărat să mergem la el și să-i cerem iertare. Trăim în epoca comunicării prin felurite mijloace și e greu, da, să ne înfrânăm de la aceste păcate. Uneori cred că alunecăm, involuntar. Trebuie să ne luptăm însă și să fim mai atenți cu aproapele nostru. Având în vedere că osândirea aproapelui prin clevetire sau judecare vine din mânie, mândrie, răutate, invidie sau din lipsă de ocupație, să încercăm să tratăm aceste cauze. Să fim sinceri cu noi înșine și cu ceilalți și să ne străduim să nu stricăm această mare bucurie a comuniunii, pentru că oamenii se mântuiesc în comuniune. Să alegem din ceea ce auzim doar ceea ce contribuie la îmbunătățirea experienței noastre de viață, care ne poate ajuta să ne ferim de un rău pe care poate l-au trăit cei ce povestesc despre el. Cum să procedăm cu cei ce ne clevetesc? Părintele Cleopa ne sfătuiește să recurgem și în acest caz la rugăciune: „Auzi ce zice dumnezeiescul părinte Maxim Mărturisitorul în Filocalia II: «Să te rogi mai mult din suflet pentru cel ce te defaimă». La fel zice și Sfântul Isaac Sirul în Filocalia X: «Gura nedreaptă, prin rugăciune, se astupă». Să ne rugăm mai mult ca să ne izbăvim de clevetire, de osândire și de mânia lui Dumnezeu“.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|