![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Boala și vindecarea sufletului în tradiția ortodoxă
*selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă c) Preotul-tămăduitor ortodox Dar, de bună seamă, se cere și un tămăduitor duhovnicesc potrivit, spre a fi călăuziți cum se cuvine. Apostolul Pavel, după vedenia de pe drumul Damascului, s-a întâlnit cu Anania. La fel, fiecare om care păsește pe calea credinței, are nevoie de un călăuzitor. Este absolut necesar pentru viața sa duhovnicească. Este aproape cu neputință ca omul să înainteze fără un călăuzitor. Drumul vieții duhovnicești este atât de lung, încât nimeni nu poate călători și ajunge la capătul său fără o călăuză. Preotul se cheamă și părinte duhovnicesc. De ce este părinte ? Fiindcă naște fii duhovnicești. Apostolul Pavel folosește de mai multe ori termenul, în Epistola către Corinteni spune: „Că de ați avea zece mii de dascăli întru Hristos, dară nu mulți părinți; că întru Hristos Iisus prin evanghelie eu v-am născut pre voi” (1 Cor. 4, 15). El i-a născut prin evanghelie, adică prin dumnezeiasca Descoperire pe care o primise de la însuși Hristos. Apostolul Pavel primise Descoperirea de la Hristos. Era purtător al Descoperirii dumnezeiești și a împărtășit-o, a predat-o fiilor săi duhovnicești; și astfel le-a dat din nou viață. În tradiția patristică se vorbește despre două feluri de botez, întâi, botezul prin apă; iar al doilea, botezul prin Duh. Hristos a descoperit acest adevăr în convorbirea Sa cu Nicodim. El a spus: „De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu” (Ioan 3, 5). Simon Magul, de exemplu, fusese botezat în numele lui Hristos, totuși nu primise încă Botezul Duhului. Din această cauză, Sfântul Chiril al Ierusalimului spune: „A fost botezat, dar nu luminat. Deși și-a băgat trupul în apă, sufletul lui nu a fost luminat de Duhul”. Vedeți cum vindecarea urmează chiar după botezul cu apă, până ce omul primește Botezul Duhului – care este luminarea minții – când se face Templu al Duhului Sfânt ? De altfel, Sfântul Apostol Pavel își arată maternitatea duhovnicească și față de Galateni: „Copiii mei, pre care iarăși cu durere vă nasc, până ce se va închipui Hristos în voi” (Galat. 4, 19). Preotul este și doctor ce vindecă bolile duhovnicești ale poporului. El este cel care vindecă prin puterea lui Hristos – ca un alt Moise – poporul cel nou al lui Dumnezeu și-l călăuzește către pământul făgăduinței. Din toate aceste pricini cred că termenul de tămăduitor pentru preot – și mai ales pentru părintele duhovnicesc – nu este nepotrivit. d) Metoda tămăduirii ortodoxe sau nevoință ortodoxă Liniștirea minții de involburarea de ganduri „Iar tu când te rogi, intră în cămara ta și, încuind ușa ta, roagă-te Tatălui tău Celui întru ascuns” (Mat. 6, 6). Astăzi, mulți oameni trăiesc într-un fel de închisoare a simțurilor. Suntem închiși în aceasta și ni se dă voie cel mult să-i înfrumusețăm atmosfera înspăimântătoare. Dar partea tristă este că nouă ne place să trăim și să ne petrecem viețile „întemnițați”. Tocmai de aceea cresc atât de mult așa-numitele probleme psihologice și chinuitoarele probleme existențiale, care nu pot fi rezolvate prin soluțiile omenești. Proliferarea îmaginației bolnave, divinizarea rațiunii, dezlănțuirea necontrolată a simțurilor și inexistența liniștii lăuntrice ne-au făcut să ne îmbolnăvim. Nu ne mai putem privi drept în ochi. Mai mult, ne temem de singurătate și izolare, de aceea nu mai suportăm să fim singuri. De îndată ce intrăm în mașină, deschidem imediat radioul sau casetofonul cu muzica preferată, ca să ne țină de urât. Întorcându-ne acasă, primul lucru pe care-l facem este să deschidem televizorul, indiferent dacă cineva se uită la el sau nu. Ne-am umplut mintea de gânduri care ne tulbură și nu ne lasă să gândim în tihnă. Toate acestea și încă multe altele arată inexistența isihiei sau liniștirii lăuntrice a minții. *selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă << VA URMA >>
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos | Nestiut | Generalitati | 4 | 10.04.2014 19:58:59 |
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos | mirelat | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 23 | 25.09.2013 03:44:16 |
Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 19:23:37 |
Despre trupurile inviate in patristica | Mihnea Dragomir | Sfinti Parinti (Patrologie) | 99 | 29.05.2012 14:09:59 |
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata | tatolivia | Intrebari utilizatori | 0 | 09.10.2011 15:10:56 |
|