![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
1) Fericiti sunt cei care au iubit pe Hristos mai mult decât toate ale lumii si traiesc departe de lume si aproape de Dumnezeu împartasindu-se de bucurii paradisiace înca de pe pamânt.
2) Fericiti sunt cei care au izbutit sa traiasca ascunsi si dobândind virtuti mari, n-au dobândit nici macar o faima mica. 3) Fericiti sunt cei care au izbutit sa faca pe nebunii pentru Hristos pazindu-si în felul acesta bogatia lor duhovniceasca. 4) Fericiti sunt cei care nu propovaduiesc Evanghelia prin cuvinte, ci o traiesc si o propovaduiesc prin tacerea lor, prin harul lui Dumnezeu, care îi tradeaza. 5) Fericiti sunt cei care se bucura când sunt clevetiti pe nedrept, iar nu atunci când sunt laudati pe drept pentru viata lor virtuoasa. Acesta este semnul sfinteniei si nu nevointa seaca a faptelor trupesti si numarul mare al nevointelor, care, atunci când nu se fac cu smerenie si cu scopul de a omorî pe omul cel vechi, creeaza numai simtaminte false. 6) Fericiti sunt cei care prefera sa fie nedreptatiti decât sa nedreptateasca si primesc netulburati si în tacere nedreptatile, aratând cu fapta ca ei cred “întru Unul Dumnezeu, Tatal Atottiitorul” si de Acesta asteapta sa fie îndreptatiti iar nu de oameni, în felul acesta izbavindu-se de desertaciune. 7) Fericiti sunt cei care fie s-au nascut betegi, fie s-au facut din neatentia lor, dar nu murmura, ci slavoslovesc pe Dumnezeu. Acestia vor avea locul cel mai bun în rai împreuna cu marturisitorii si mucenicii, care pentru dragostea lui Hristos si-au dat mâinile si picioarele lor spre taiere, iar acum, în rai, neîncetat saruta cu evlavie picioarele si mâinile lui Hristos. 8) Fericiti sunt cei care s-au nascut urâti si sunt dispretuiti aici, pe pamânt, deoarece acestora, daca slavoslovesc pe Dumnezeu si nu cârtesc, li se pastreaza locul cel mai frumos din rai. 9) Fericite sunt vaduvele care au purtat haine negre în aceasta viata, fie si fara voie si au trait o viata duhovniceasca alba slavoslovind pe Dumnezeu fara sa murmure, iar nu cele care poarta haine pestrite si duc o viata pestrita. 10) Fericiti si de trei ori fericiti sunt orfanii care au fost lipsiti de afectiunea parintilor lor, deoarece unii ca acestia au izbutit sa-si faca pe Dumnezeu tata înca din aceasta viata, având în acelasi timp depusa în casieria lui Dumnezeu afectiunea parintilor lor, de care s-au lipsit si care creste cu dobânda. 11) Fericiti sunt parintii care nu folosesc cuvântul “nu” pentru copiii lor, ci îi înfrâneaza de la rau prin viata lor sfânta, pe care copiii o imita si, bucurosi, urmeaza lui Hristos cu noblete duhovniceasca. 12) Fericiti sunt copiii care s-au nascut sfinti “din pântecele maicii lor”, dar mai fericiti sunt aceia care s-au nascut cu tot felul de patimi mostenite, însa s-au nevoit cu sudori si le-au dezradacinat dobândind împaratia lui Dumnezeu “întru sudoarea fetii” lor. 13) Fericiti sunt copiii care de mici au trait într-un mediu duhovnicesc si astfel, fara osteneala, au sporit în viata cea duhovniceasca. Dar de trei ori mai fericiti sunt copiii cei nedreptatiti care nu au fost ajutati deloc, ci dimpotriva, au fost îmbrânciti spre rau, dar care, îndata ce au auzit de Hristos, au tresaltat în inima lor si întorcându-se cu 180 de grade, si-au întraripat sufletul iesind din sfera de atractie a pamântului si miscându-se în orbita duhovniceasca. 14) Mirenii îi numesc norocosi pe astronautii care se misca în spatiu, câteodata în jurul lunii, alteori pe luna. Însa mai fericiti sunt nematerialnicii lui Hristos, zburatorii prin rai, care urca la Dumnezeu si adeseori umbla prin rai, în adevarata lor locuinta, cu mijlocul cel mai rapid si fara mult combustibil, ci doar cu un posmag. 15) Fericiti sunt cei care slavoslovesc pe Dumnezeu pentru luna ce îi lumineaza si îi ajuta sa mearga noaptea, însa mai fericiti sunt cei care au priceput ca nici lumina lunii nu este a lunii si nici lumina lor duhovniceasca nu este a lor, ci a lui Dumnezeu. Caci zidirile, fie ca lucesc ca oglinda, fie ca sticla, fie ca un capac de conserva, daca însa nu vor cadea razele soarelui peste ele, nu este cu putinta sa luceasca. 16) Mirenii îi numesc norocosi pe cei care traiesc în palate de cristal si au toate înlesnirile, însa mai fericiti sunt cei care au izbutit sa-si simplifice viata lor si s-au eliberat de lantul acestei evolutii lumesti a multor înlesniri (de fapt a multor greutati) si astfel s-au slobozit de nelinistea înfricosatoare a epocii noastre. 17) Mirenii îi numesc norocosi pe cei care pot sa dobândeasca bunatatile lumii. Dar mai fericiti sunt cei care le dau pe toate pentru Hristos si se lipsesc de orice mângâiere omeneasca aflându-se astfel langa Hristos zi si noapte în mângâierea Sa dumnezeiasca, care de multe ori este atât de mare, încât unii îi spun lui Dumnezeu: “Dumnezeul meu, dragostea Ta nu o pot suferi, deoarece este multa si nu încape în inima mea cea mica”. 18) Mirenii îi numesc norocosi pe cei care au functiile cele mai înalte si casele cele mai mari, deoarece acestia au toate înlesnirile si duc o viata tihnita. Dar mai fericiti sunt cei care au numai un cuib în care se adapostesc si putina hrana si îmbracaminte, dupa cum spune dumnezeiescul Pavel. În felul acesta ei au izbutit sa se înstraineze de lumea cea desarta folosind pamântul doar ca reazem picioarelor lor, ca niste fii ai lui Dumnezeu, iar cu mintea aflându-se mereu lânga Dumnezeu, Bunul lor Parinte. 19) Norocosi sunt cei care devin generali si ministri, dar si cei care devin si pentru câteva ore, atunci când se îmbata si se bucura pentru aceasta. Dar mai fericiti sunt cei care au omorât pe omul lor cel vechi, s-au imaterializat si au izbutit prin Duhul Sfânt sa devina îngeri pamântesti. Unii ca acestia au aflat caneaua paradisiaca prin care beau si se îmbata mereu de vinul paradisiac. 20) Fericiti cei care s-au nascut nebuni, caci vor fi judecati ca nebuni si astfel vor intra în rai fara pasaport. Dar mai fericiti si de trei ori fericiti sunt cei foarte învatati, care o fac pe nebunii pentru dragostea lui Hristos si îsi bat joc de toata desertaciunea lumii. Aceasta nebunie pentru Hristos pretuieste mai mult decât toata stiinta si întelepciunea înteleptilor întregii lumi. Hristos si Maica Domnului sa fie cu voi! Cu dragoste în Hristos, Fratele vostru. Monahul Paisie din “Epistole” , Cuviosul Paisie Aghioritul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sa ne traiesti, robotitorule si ravnitorule intru citate inspirate foarte, Cristian! Last edited by cezar_ioan; 16.01.2013 at 23:18:24. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ce stiti despre lipsa fricii de moarte? Dar despre lipsa fricii de a fi facut de rusine?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Amandoua , sunt impietrirea inimii , lipsa de simtire , nesimtirea , si gasim sute si sute de pagini scrise despre acestea de Sfintii Parinti si nu numai !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
*selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă
Întreaga strădanie a Bisericii Ortodoxe stă în a-l duce pe om de la dragostea egoistă și utilitaristă la dragostea jertfelnică. Dar aceasta presupune vindecarea lui. 1. Ortodoxia ca metodă de vindecare a sufletului Ortodoxia nu poate fi privită ca o filozofie, set de doctrine sau o etică seacă, ci ea constituie o metodă de vindecare. Ea îl vindecă pe om. Teologia ortodoxă are legături mai degrabă cu medicina, decât cu filozofia. Spre deosebire de alte metode psiho-terapeutice umaniste, noi nu încercăm să pătrundem în așa-numitul subconștient pe cont propriu, cu ajutorul rațiunii, căci aceasta ar putea duce la schizofrenie. Metoda noastră este următoarea: fără a ne lăsa atrași în auto-analize obositoare, încercăm să ținem poruncile lui Hristos în viața noastră. Iar încercând să ținem poruncile lui Hristos, vechiul nostru ‘eu’ (cel dinainte de a-l cunoaște pe Dumnezeu), cu toate patimile și păcatele sale, se dezvăluie sau ‘iese la suprafață’. Urmează apoi o lungă strădanie a vindecării acestor patimi. Atâta vreme cât tânjirea sa nu este împlinită și omul rămâne departe de Dumnezeu, el suferă tot mai mult. Câtă vreme nu-și împlinește rostul său adânc pe pământ, adică părtășia sau comuniunea cu Dumnezeu, oricât ar fi de eficiente tratamentele medicamentoase și psihanalizele la care se supune, omul rămâne mereu cu o nostalgie și o căutare tragică. 2. Boala sufletului Sufletul omului După învățătura Părinților, omul este după chipul lui Dumnezeu. El nu-și raportează viața la sine, ci la Dumnezeu. Prin harul și prin voința Creatorului, sufletul nu își încetează niciodată existența, nici chiar după moartea fizică a omului. Dar atunci când el se deconectează de bună voie de la Sursa divină, când nu trăiește într-un mod adecvat lui Dumnezeu, atunci se află într-un fel de ‘moarte clinică’ sau stare vegetativă spirituală. Prin urmare, noi nu privim sufletul independent de Dumnezeu. Tocmai această afirmație arată deosebirea față de vechile idei filozofice despre suflet, dar și față de pozițiile psihologice moderne. Suflet și trup De bună seamă că sufletul și trupul sunt inter-dependente. Sufletul este strâns legat de trup. Părinții spun că se întâmplă cu sufletul ceea ce se întâmplă cu fierul înroșit în focul unui furnal: se face foc, rămânând totuși fier după natură. Sufletul este pretutindeni în trupul omului. Tocmai de aceea, în Biserica Ortodoxă spunem că boala sufletului ’contaminează’ și trupul, tot așa cum boala trupului molipsește uneori sufletul. Datorită acestei legături lăuntrice se întâmplă că, deși sufletul vrea să ajungă la comuniunea cu Dumnezeu, trupul nu primește să urmeze sufletului, din pricina patimilor, și astfel apare oboseala fizică. Atunci ne dăm seama că, deși sufletul se simte mai curând sănătos, totuși trupul se simte bolnav și slăbit. Se adeverește atunci cuvântul Domnului: „Că duhul osârduitor este, iar trupul neputincios” (Mat. 26, 41). Ce anume este boala sufletului Dacă nu cercetăm unde se află boala omului, cum putem ști ce anume trebuie să vindecăm? Chiar în ceea ce privește corpul, dacă omul urmează un tratament greșit, nu se va vindeca niciodată. La fel se întâmplă și cu viața sufletului. Iar la întrebarea de mai sus, Sfinții Părinți răspund la unison: sufletul este bolnav, deoarece mintea este bolnavă. Mintea, sau “ochiul sufletului” este ceva diferit de rațiune. Iar boala este întunecarea minții. Și vindecarea este luminarea ei. Pentru a înțelege mai bine aceste concepte de insiprație evanghelică, trebuie să ne referim la cuvintele lui Iisus Hristos: “ Ochiul tău este luminătorul trupului. Când ochiul tău este curat, și trupul tău întreg e luminat; dar când ochiul tău este rău, și trupul tău e întunecat. Așadar, ia seama ca lumina din tine să nu fie întuneric”. (Luca 11, 34). Așa cum geamurile fumurii ale unei încăperi pot să împiedice lumina soarelui să intre ,tot așa și mintea (sau ochiul sufletului), dacă este bolnavă, este incapabilă să sesizeze pe Dumnezeu, Cel ce este Lumina Lumii (Ioan 8, 12). Apoi, când facultatea mintală a omului nu “funcționează” cum se cuvine, apar anomalii. Toate patimile se răzvrătesc, iar omul se folosește în mod egoist, atât de Dumnezeu, cât și de aproapele său pentru a-și întări ‘fericirea’. Este necontenit într-o stare de neliniște. Sunt creștini care spun adeseori: „Dacă aproapele meu s-ar purta altfel cu mine, dacă aș avea copii mai buni, dacă soția mea nu ar fi făcut asta și asta, dacă…, dacă…, probabil că aș fi dus o viață creștinească”. Aproape toți avem impresia că încetarea problemelor exterioare ne-ar face mai buni. Dar adevărata problemă care ne chinuiește este una lăuntrică, interioară. Și aceasta este întunecarea minții. Deoarece, în starea noastră căzută, acuzăm totul, chiar momentele bune din viață. Când însă mintea este eliberată prin metoda și tratamentul duhovnicesc potrivit, omul simte că nu mai are probleme serioase. Luminarea minții ne face în stare să vedem dragostea lui Dumnezeu atât în bucurie, cât și în întristare, în fericire și în nefericire, în necaz și în alinare, în așa-numiții oameni buni și în așa-numiții oameni răi etc. Astfel încât ceea ce alții socotesc a fi nenorocire, noi o luăm ca pe o binecuvântare, iar ceea ce alții iau drept binecuvântare, noi socotim nenorocire. Așadar, problema principală a omului este cum să învețe să-și vadă starea de boală lăuntrică, care este chiar întemnițarea (încarcerarea) și întunecarea minții. Ce este întunecarea minții? Atunci când mintea omului se îndepărtează de Dumnezeu, toate enegiile lăuntrice ale sufletului și ale trupului se tulbură. Despărțirea minții de Dumnezeu îl poate face pe om o fiară. Astfel, din pricina relei funcționări a minții, atât patimile trupului, cât și cele ale sufletului se dezlănțuie. Și diavolii, sau îngerii căzuți, care au minți mult mai ‘performante’ decât a noastră, cunosc bine aceasta, astfel că se străduiesc și mai mult „să întunece puterea nostră mintală”. Ei știu că, dacă întunecă mintea, pot cu ușurință să-l împingă pe om să facă orice voiesc ei. Omul poate ajunge la nebunie; în această stare, putem spune cu certitudine că omul nu se poartă normal. Este antisocial. Un alt simptom al acestei stări este proliferarea imaginației și a gândurilor negre care ne stăpânesc memoria. Cu cât omul este mai bolnav sufletește, cu atât imaginația sa negativa este mai bogată. Cum ne dăm seama că o persoană suferă de anomalii psihologice și se îndreaptă în mod sigur către schizofrenie ? Starea sa este dezvăluită de iluziile, dezamăgirile și toate imaginile sale fantastice. Dis-funcția psihologică este în primul rând o boală duhovnicească, ce duce la moartea minții. *selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă << VA URMA >>
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Boala și vindecarea sufletului în tradiția ortodoxă
*selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă 3. Vindecarea sufletului Mai întâi, trebuie să subliniem că Biserica este un spital duhovnicesc ce-l vindecă pe om. Biserica nu este o asociație de oameni buni și evlavioși, ci Trup tainic al lui Hristos (I Cor 12, 27), înlăuntrul căruia oamenii se vindecă. Ea primește oameni bolnavi și vindecă rănile lor duhovnicești. Putem spune că în Biserică există trei categorii de creștini: prima, a celor netămăduiți sufletește, care nici nu sunt tămăduiți, nici nu știu ce este vindecarea; a doua, a celor care se tămăduiesc, a creștinilor care se străduiesc să se tămăduiască intrând în Tradiția ortodoxă și care înaintează statornic spre vindecare. În sfârșit, celei de-a treia categorii îi aparțin Sfinții Bisericii, cei care sunt deja tămăduiți duhovnicește. Într-adevăr, vindecarea trebuie concentrată asupra minții (cum am mai spus, înțeleasă nu atât ca rațiune, ci ca ‘ochii ai sufletului’). Mintea oarbă și cuprinsă de întuneric trebuie luminată și reînviată. De bună seamă, omul bolnav sufletește este plin de patimi, stăpânit de gânduri și fantasmagorii. Însă omul care vrea să se vindece trebuie să-și întoarcă atenția în primul rând asupra acestui aspect. Trebuie să-și tămăduiască mintea. Este foarte important felul în care descriu Sfinții Părinți vindecarea și reînvierea minții. În general, există patru factori lucrători întru vindecarea minții: credința adevărată, conștientizarea bolii, existența unui preot tămăduitor și, în sfârșit, ’metoda’ potrivită pentru reînvierea minții, care este denumită în limbaj ortodox ”nevoință”. Căi de vindecare a) Credința ortodoxă Cu adevărat este nevoie de o credință tare; căci dacă credința se schimbă, se deformează automat și vindecarea. Spre exemplu: dacă renunțăm la învățătura că Hristos este Dumnezeu, nu mai putem fi mântuiți; căci cum ar putea un om să mântuiască un alt om ? Este unul din argumentele principale ale Sfântului Athanasie cel Mare împotriva lui Arie, care susținea că Hristos nu este increat, ci creat. Dacă tăgăduim că Duhul Sfânt este Dumnezeu, atunci iarăși tăgăduim mântuirea, ș.a.m.d. Așadar noi credem și mărturisim că Hristos e singurul Dumnezeu adevărat; că Biserica este un spital care îl vindecă pe om; că Sfinții Părinți sunt adevărați vindecători, care vindecă prin puterea lui Hristos; că poruncile lui Dumnezeu sunt asemenea prescripțiilor unui doctor, care pornesc de la boala concretă a omului și vizează vindecarea lui. Astfel, încercăm să ținem toate poruncile lui Hristos (cf. Evanghelia după Matei cap. 5-7), iar inima începe încet să se vindece. b) Conștientizarea bolii Pe locul doi urmează conștientizarea bolii. Trebuie să fim conștienți de boala noastră. La fel cum bolnavul își dă seama de boala sa și se duce la doctor spre a fi tămăduit, la fel se întâmplă și cu boala duhovnicească. Pentru a conștientiza starea noastra sufletească, ne străduim – după cum am spus – să ținem poruncile lui Hristos. Făcând aceasta, trupul se supune sufletului, iar sufletul, voii lui Dumnezeu. Dacă nu suntem conștienți de boala pe care o cauzează păcatul, de confuzia generată de rațiune, de neliniștea iscată de gândurile de nesiguranță și deznădejde sau de remușcări și de imaginile închipuite, atunci încercăm să cercetăm Sfânta Scriptură și scrierile Sfinților Părinți ai Bisericii. Astfel putem să ne dăm seama de lipsurile noastre sau, mai degrabă, și chiar mai bine, simțim că suntem bolnavi. Cuvintele proorocilor, apostolilor și sfinților ne sunt un fel de oglindă duhovnicească. Aflând martiriul sfinților mucenici, ajungem conștienți de lipsa noastră de credință. Citind despre viata de asceză a atâtor sfinți, ne dăm seama de inerția noastră spirituală. Dar mai există încă două căi de recunoaștere a stării noastre duhovnicești. Prima este venirea harului lui Dumnezeu în sufletul nostru. Astfel, când harul lui Dumnezeu vine în inima noastră, el ne dezvăluie starea în care suntem. Apostolul Pavel, după vederea lui Hristos în slava Sa, s-a dus în pustia Arabiei și a trăit în adâncă și deplină pocăință. Pocăința este grea pentru omul ne-duhovnicesc. Dar când în sufletul său răsare harul lui Dumnezeu, el își vede pustiirea și începe să plângă. Există și o a doua cale prin care ne dăm seama de starea noastră duhovnicească: eșecul total al vieții noastre. Când ni se iau cele câteva proptele pe care ne-am sprijinit întreaga viață, când eșecul în viața personală sau în cea familială și socială ne duce într-o fundătură, atunci, dacă avem o înclinație lăuntrică, vom găsi ieșirea, care este Hristos. Deznădejdea lumească împreunată cu nădejdea în Dumnezeu ne poate duce la conștientizarea stării noastre duhovnicești. *selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă << VA URMA >>
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Boala și vindecarea sufletului în tradiția ortodoxă
*selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă c) Preotul-tămăduitor ortodox Dar, de bună seamă, se cere și un tămăduitor duhovnicesc potrivit, spre a fi călăuziți cum se cuvine. Apostolul Pavel, după vedenia de pe drumul Damascului, s-a întâlnit cu Anania. La fel, fiecare om care păsește pe calea credinței, are nevoie de un călăuzitor. Este absolut necesar pentru viața sa duhovnicească. Este aproape cu neputință ca omul să înainteze fără un călăuzitor. Drumul vieții duhovnicești este atât de lung, încât nimeni nu poate călători și ajunge la capătul său fără o călăuză. Preotul se cheamă și părinte duhovnicesc. De ce este părinte ? Fiindcă naște fii duhovnicești. Apostolul Pavel folosește de mai multe ori termenul, în Epistola către Corinteni spune: „Că de ați avea zece mii de dascăli întru Hristos, dară nu mulți părinți; că întru Hristos Iisus prin evanghelie eu v-am născut pre voi” (1 Cor. 4, 15). El i-a născut prin evanghelie, adică prin dumnezeiasca Descoperire pe care o primise de la însuși Hristos. Apostolul Pavel primise Descoperirea de la Hristos. Era purtător al Descoperirii dumnezeiești și a împărtășit-o, a predat-o fiilor săi duhovnicești; și astfel le-a dat din nou viață. În tradiția patristică se vorbește despre două feluri de botez, întâi, botezul prin apă; iar al doilea, botezul prin Duh. Hristos a descoperit acest adevăr în convorbirea Sa cu Nicodim. El a spus: „De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu” (Ioan 3, 5). Simon Magul, de exemplu, fusese botezat în numele lui Hristos, totuși nu primise încă Botezul Duhului. Din această cauză, Sfântul Chiril al Ierusalimului spune: „A fost botezat, dar nu luminat. Deși și-a băgat trupul în apă, sufletul lui nu a fost luminat de Duhul”. Vedeți cum vindecarea urmează chiar după botezul cu apă, până ce omul primește Botezul Duhului – care este luminarea minții – când se face Templu al Duhului Sfânt ? De altfel, Sfântul Apostol Pavel își arată maternitatea duhovnicească și față de Galateni: „Copiii mei, pre care iarăși cu durere vă nasc, până ce se va închipui Hristos în voi” (Galat. 4, 19). Preotul este și doctor ce vindecă bolile duhovnicești ale poporului. El este cel care vindecă prin puterea lui Hristos – ca un alt Moise – poporul cel nou al lui Dumnezeu și-l călăuzește către pământul făgăduinței. Din toate aceste pricini cred că termenul de tămăduitor pentru preot – și mai ales pentru părintele duhovnicesc – nu este nepotrivit. d) Metoda tămăduirii ortodoxe sau nevoință ortodoxă Liniștirea minții de involburarea de ganduri „Iar tu când te rogi, intră în cămara ta și, încuind ușa ta, roagă-te Tatălui tău Celui întru ascuns” (Mat. 6, 6). Astăzi, mulți oameni trăiesc într-un fel de închisoare a simțurilor. Suntem închiși în aceasta și ni se dă voie cel mult să-i înfrumusețăm atmosfera înspăimântătoare. Dar partea tristă este că nouă ne place să trăim și să ne petrecem viețile „întemnițați”. Tocmai de aceea cresc atât de mult așa-numitele probleme psihologice și chinuitoarele probleme existențiale, care nu pot fi rezolvate prin soluțiile omenești. Proliferarea îmaginației bolnave, divinizarea rațiunii, dezlănțuirea necontrolată a simțurilor și inexistența liniștii lăuntrice ne-au făcut să ne îmbolnăvim. Nu ne mai putem privi drept în ochi. Mai mult, ne temem de singurătate și izolare, de aceea nu mai suportăm să fim singuri. De îndată ce intrăm în mașină, deschidem imediat radioul sau casetofonul cu muzica preferată, ca să ne țină de urât. Întorcându-ne acasă, primul lucru pe care-l facem este să deschidem televizorul, indiferent dacă cineva se uită la el sau nu. Ne-am umplut mintea de gânduri care ne tulbură și nu ne lasă să gândim în tihnă. Toate acestea și încă multe altele arată inexistența isihiei sau liniștirii lăuntrice a minții. *selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă << VA URMA >>
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
După învățătura Sfinților Părinți, patimile nu sunt puteri care au pătruns în noi – și trebuie smulse – ci sunt energii ale sfletului care au fost denaturate de păcat și trebuie deci preschimbate. De exemplu: mânia este firească spre a putea fi întoarsă împotriva diavolului; însă noi o folosim împotriva fraților noștri. Bucuria este firească doar când este întru Hristos. Am primit de la Dumnezeu ținerea de minte a răului tot ca o armă împotriva diavolilor. Am primit dorința de adevărata plăcere, care este legată de bunătățile cele veșnice; însă noi o folosim rău, într-un mod păcătos. Lupta cu patimile este grea și primejdioasă, tocmai pentru că ele sunt împletite cu virtuți și țin de vârsta omului și de felul său de trai. Totuși, se pot arăta câteva principii generale de vindecare, însă este necesar să subliniez că avem trebuință de un preot-tămăduitor care să ne ajute sa ne vindecăm de stările demonice ale patimilor. a) Un principiu general spune că vindecarea nu înseamnă eliminarea patimilor, ci preschimbarea lor. Dumnezeu ne-a dat dragostea ca să-L dorim pe El, însă noi am întors-o spre cele trecătoare. Acum trebuie s-o preschimbăm, trebuie s-o întoarcem din nou către Dumnezeu. Același lucru trebuie făcut cu toate patimile. b) Reorientarea energiilor sufletului se lucrează prin harul lui Dumnezeu, dar și cu împreună-lucrarea omului. Nici Dumnezeu singur nu poate ajuta, nici omul singur nu o poate săvârși. c) Primim puterea și harul lui Dumnezeu prin rugăciune și, mai ales, prin taina spovedaniei. Știm din experiența personală că spovedania – mai ales spovedania curată – îl ușurează pe om. Dacă învățăm să ne deschidem lui Dumnezeu, scăpăm de multe probleme care sunt urmarea izolării lăuntrice a sufletului. Spovedania, ca parte a pocăinței, este încetarea monologului cu sine și deschiderea dialogului cu Dumnezeul Cel Viu. d) Trebuie luptat împotriva patimii care ne asuprește cel mai mult, călăuziți fiind de părintele duhovnic. Fiecare om are o patimă mai puternică decât celelalte, care-l ține legat de pământ și nu-l lasă să se deschidă lui Dumnezeu. Ne dăm multă osteneală să luptăm împotriva acelei patimi, care poate fi cauza celorlalte. Deci când luptăm cu acea patimă, le vindecăm și pe celelalte. e) Nu trebuie să ne hrănim patimile. Când suntem conștienți de o patimă, încercăm să o lipsim de tot ce o întărește. Astfel, încet dar sigur, se ofilește și moare. Încercăm să nu le hrănim, adică oprim gândurile și cauzele care le inflamează. Dacă e vorba, spre exemplu, de patima desfrânării, fugim de toate imaginile, vorbele și contextele păcătoase care pot să aprindă în noi aceste dorințe pătimașe. f) În învățătura patristică există îndrumări anume de luptă împotriva fiecărei patimi. Totuși aceeași patimă are trebuință de un tratament diferit la fiecare persoană. Doi oameni au patima mâniei; unul se poate vindeca prin liniștirea minții, celălalt prin ascultare. Din această pricină, același sfat, aplicat aceleiași patimi, poate fi leac unuia și otravă altuia. Deci este nevoie de un ajutor pe Cale. g) Sfânta Euharistie (Împărtășanie)este Taina care deosebește clar Biserica de alte religii. Dar, izolată de întreaga sa metodă de tămăduire, dumnezeiasca împărtășanie nu numai că nu ne ajută, ci chiar ne condamnă (I Cor 11, 23). *selectie după Hieroteos Vlachos, Boala și tămăduirea sufletului în Tradiția ortodoxă << VA URMA >>
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Când, însă, frica aceasta pălește sau este, cum spui, absentă din conștiința omului, eu cred că e vorba de nebunie. Iar aici sunt două ipostaze: a) nebunia despre care găsim amănunte în tratatele de psihiatrie (un exemplu ar fi absența acestei frici la sinucigaș, alt exemplu în cazul șocurilor posttraumatice, când pacientul pare lipsit de frică și de simțul pericolului); b) nebunia sfântă a credinciosului, care, înălțat prin har la sfânta frică de Dumnezeu, depășește simțământul fricii de moartea vremelnică, aceea pe care o are ca obstacol de netrecut omul firesc. Cu toate acestea, cred că o urmă de frică rămâne la tot credinciosul: aceea care îi șoptește, întru smerită cercetare de sine, că s-ar putea ca moartea să îi fi venit prea devreme, găsindu-l slugă nevrednică. Așa încât, citim că și sfântul mai cere o zi de viață, uneori, necesară pentru încă un strop de pocăință... Că nu se vede pe sine pregătit și gătit încă pe deplin, ca să se înfățișeze înaintea Împăratului Slavei. Cât privește frica de a fi făcut de rușine, găsesc că e întrucâtva asemănător. Omul firesc se rușinează de multe; trăind între oameni nu poți să fii de ispravă pentru toți deodată. Când unul te laudă, altul se nimerește să te înjure. Așa încât, la omul simțitor din fire, rușinea îl urmează pe unde se duce, ca umbra... Nesimțitul, însă, n-are a face cu asta. Când însă, credinciosul stă cu mintea și inima înaintea Domnului, rușinea lui e de cu totul alta factură și poate fi atât de mare încât ... Ce să mai spun... O știu cu toții, cei credincioși... Iar această rușine înaintea Domnului, aidoma fricii de Dumnezeu, face să pălească uneori teama că te vei face de rușine față de semeni, rușinea aceea ordinară cu origine în dragostea egofilică și în slava deșartă. Ea e înlocuită, poate, cu mâhnirea, cu regretul că semenul tău se ține voit pe o cale potrivnică sufletului lui cu obârșie dumnezeiască. Dar încă și aceasta poate fi înlocuită cu un simțământ încă și mai blând: cu, iarăși rușinea înaintea Domnului, că te-ai fălit fie și cu gândul atunci când l-ai găsit pe aproapele într-o stare mai jalnică decât propria așezare. În fine, nu poți sluji la doi stăpâni. Îți va fi rușine de stăpânul căruia i-ai încredințat inima. Cam așa îmi pare că ar putea să fie un gând pe tema asta, frate leonte. Last edited by cezar_ioan; 21.02.2013 at 07:28:52. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Hm! Chiar zilele trecute, ascultandu-l pe Parintele Amfilohie, exact la asta ma gandeam: NE-frica de moarte... Eu nu cred ca e vorba de nebunie si mai cred ca aceasta atitudine nu poate fi explicata psihologic, decat asa, sa facem filozofie, lipsita insa de orice relevanta!!
NE-frica de moarte (ma refer mai ales in acele cazuri cand ai de ales intre Mantuitorul Hristos si iad), cred ca vine din harul si mila lui Dumnezeu. Pana la urma, fiecare dintre noi este dator sa moara. Daca eu astazi fac un compromis, de unde stiu daca nu cumva maine, nu ma ia... celalalt, care are astfel toate drepturile asupra mea? Inainte nu era atata teama, iar lumea pleca la razboi, uneori doar cu o bata de cioban!... Cui ii datoram viata asta, oare si ce putem noi face sa ne mai adaugam o zi sau o ora, dincolo de voia lui Dumnezeu? Ascultandu-l pe Parintele Amfilohie, imi imaginam cum ar fi sa fii in fata unui mare compromis de care sa ai cunostinta si nu sa fii amagit; sa alegi intre a fi cu diavolul, sau sa mori? Cati dintre noi ar avea acea pace in suflet sa aleaga pe Mantuitorul Hristos, cu sufletul impacat si cu rugaciunea pe buze? De ce vorbim de teama, cand inima noastra ar trebuie sa fie deja daruita increderii si nadejdii ca vom primi pe masura credintei noastre? Acum, cand am vazut cat de usor se poate muri prin acel meteorit care putea cadea oriunde, inclusiv in mijlocul unei metropole, ce sens are sa credem ca, din teama, ne putem "fofila"? De unde vine teama? Oare daca imi fac provizii si ma ascund la 20 m sub pamant, L-am pacalit pe Dumnezeu. Nu, nu trebuie sa ne dorim moartea, dar eu tot mai cred ca daca spun zilnic de cateva ori in rugaciunea domneasca "Faca-se-n voia Ta!", cum as putea sa cred ca, facand voia mea, rezolv mai bine situatia? El imi poate trimite moartea oriunde, sau dimpotriva, ma poate scoate din ghearele ei, cand nimeni nu mai crede asta cu putinta! Nu moartea fireasca ar trebui sa ne sperie ci moartea in Hristos. Abia aceea este dureros de trista!... Sa ne ingaduie Dumnezeu credinta nestirbita, sa nu cadem prada acestei frici care nu de la El ne vine!...
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos | Nestiut | Generalitati | 4 | 10.04.2014 19:58:59 |
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos | mirelat | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 23 | 25.09.2013 03:44:16 |
Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 19:23:37 |
Despre trupurile inviate in patristica | Mihnea Dragomir | Sfinti Parinti (Patrologie) | 99 | 29.05.2012 14:09:59 |
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata | tatolivia | Intrebari utilizatori | 0 | 09.10.2011 15:10:56 |
|