![]() |
![]() |
|
#20
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Însă problema noastră nu-i senzația de jenă pe care ne-o produce o asemenea etichetă arbitrară , ci faptul că ea pornește de la un sâmbure de adevăr prezentat drept copac. Creștinismul a suferit de-a lungul și de-a latul istoriei sale, de numeroase forme de tulburări schizofrenice pe care le-a numit erezii. Erezia este în mod limpede un exemplu de ruptură cu realitatea și înlocuirea acesteia cu o alternativă halucinantă, iluzorie, falsă dar suficient de consistentă fenomenologic pentru a părea veridică. La nivelul persoanei, potențialul schizoid se manifestă ca o erezie în miniatură, prin confundarea ansamblului realității cu bucățica de realitate accesibilă înțelegerii cuiva. Sfântul Isaac Sirul atrăgea atenția asupra faptului că cel care se luptă din răsputeri pentru a-și impune înțelegerea lui limitată, particulară ca viziune universală se asemănă cu o broască ce trăiește într-un puț și se ostenește să convingă pe toată lumea că cerul are forma marginilor puțului și nimic mai mult. Or creștinul, spune marele sirian, își va concentra efortul pe ieșirea din puț și abia apoi va descrie, dacă e cazul, forma cerului. În ziua de azi gălăgia din jurul creștinismului (și a metafizicii în general) acoperă tăcerea plină de conținuturi a adevăraților trăitori. De exemplu noi, ortodocșii din vremea de acum, suntem ca niște mașini cu motoare excepționale dar fără roți. Și ne cam place să ne ambalăm la maxim, să arătăm altora ce propulsoare grozave avem dar rămânem tot pe loc ca toți ceilalți. Un astfel de comportament nu seamănă cumva prea tare cu o schizein între vorbă și faptă, potențial și real, teorie și practică? .
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|