![]() |
![]() |
|
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#37
|
|||
|
|||
![]()
Sunt hazliu, dar si informat, in acelasi timp. Chiar pe site catolic scrie: http://www.ercis.ro/biblioteca/micdi...t=Cezaropapism
"Termen introdus în sec. al XVIII-lea pentru a indica regimul politico-ecleziastic sau sistemul de relații caracterizat de dominația statului (care mărturisește deschis religia creștină) asupra Bisericii, întrucât monarhul, atribuindu-și o misiune religioasă și o supremație asupra organizării ecleziastice, pune sub controlul său funcțiile spirituale ale Bisericii de a învăța, de a sfinți și de a păstori." Nu stiu daca e inventat de protestanti sau de catolici (cu scopul de a arata tarele bizantine si ortodoxe si pentru a justifica statutul Papei de sef de stat si al BC). De fapt cezaro-papism a existat si exista doar in BC, unde papa este si conducatorul statului si conducatorul BC. Probabil cei din secolul XVIII nu aveau prea multe cunostinte si nu stiau ca imparatul nu a fost niciodata si pe post de patriarh sau in locul patriarhului, ceea ce ar presupune cezaro-papismul. Am gasit un articol interesant, care il va ajuta si pe Theodor sa isi lamureasca neclaritatile pe care el are. Pentru ca prezinta si diferentele intre mentalitatea catolica si cea ortodoxa. http://www.crestinortodox.ro/editori...xia-70010.html Imparatii au persecutat si au schimbat Patriarhi (sa nu uitam ca si pe sfantul Ioan Gura de Aur), au incercat sa controleze oameni din ierarhie si sa-si impuna parerile, dar nu au controlat sau condus niciodata Biserica. Citez: "Imparatii au putut invinge, manevra si stapani, temporar, oameni; dar n-au reusit niciodata sa invinga sau sa dicteze Bisericii ori Ortodoxiei, ci de cate ori au incercat-o, ei au fost cei invinsi." "Eroarea in teoria amintita pleaca, asemenea tuturor erorilor de judecata asupra Bizantului si Ortodoxiei, din aplicare masurilor faurite pe teritoriul occidental, asupra realitatilor rasaritene. In Occidentul Catolic, am vazut, "Biserica" se confunda cu clerul si cu Papa." Citatul urmator e pentru Theodor, raspunde perfect intrebarilor lui: "Catolicismul a obisnuit pe toata lumea, inclusiv pe istorici, cu ideea ca exista o "turma" docila, pe care o "educa", o "formeaza" si dispune de ea o casta preoteasca in varful careia se afla Papa de la Roma. Biserica a ajuns sa se confunde cu clerul, ca apoi sa se confunde cu un singur membru al lui: Papa. Adevarul, marturisirea, conducerea, apararea Bisericii tin de acest cler si de acest Papa. Dar la Bizant, in cuprinsul Bisericii Ortodoxe "turma" aceasta decide, in ultima instanta, daca "oamenii" au facut binele sau nu. Fie ca aceasta "turma" este a calugarilor, a preotilor modesti, sau a episcopilor care nu adera la poruncile Patriarhului Ecumenic, cand se opune nu o face in numele ei, ci in numele a ceva care este si peste ea, si peste cei ce o conduc: in numele "Ortodoxiei". Atunci cand, la alegerea lui Anastasie, turma se aduna in hipodrom si cere violent "Un imparat ortodox", gestul este simbolic. Nu avem de-a face cu un spirit individualist, de sicana, sau de revolta contra clerului superior, contra Patriarhului. Ci avem de-a face cu convingerea tipic ortodoxa ca atunci cand cei care au fost pusi sa apere dreapta credinta isi parasesc sarcina, "turma" nu este obligata sa-i creada infailibili si sa-i urmeze, ca pe Papa, ci trebuie sa prinda cu mainile ei steagul tradat al Ortodoxiei si sa-l apere pana la victoria finala, pana ce se vor intoarce iar, cei in drept, la dreapta credinta. Si atunci "turma" este bucuroasa sa-si vada din nou pastorii ei firesti. Caci niciodata ideea ierarhiei nu a palit in constiinta ortodoxa. Dar peste Ierarhie, spre deosebire de Romano-Catolicism, a primat Ortodoxia." |
|