![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
"A ajuns sau nu Sfantul Gheorghe intr-o situatie in care nu avea decat 2 posibilitati de alegere: inchinarea la idoli sau credinta in Hristos?"
Cu precizarea ca Sfantul Gheorghe, care era cetatean si conducator militar roman, cunostea cu exactitate care va fi rezultatul concret al refuzului sau de a se lepada de Cristos - condamnarea la moarte. Pana la urma este o problema de formulare. Daca doresti, putem sa reformulam adagiul si sa spunem asa - "Decat lepadarea de Cristos, mai bine orice soarta aici pe pamant". Sigur ca, daca insistam sa interpretam cu rea credinta sau nestiinta, si fara lumina calauzitoare a Bisericii, adagiul "mai bine moartea decat pacatul" putem cadea in tot felul de aberatii, de genul "Oricum voi pacatui in viitor, pentru ca este in firea omeneasca, si atunci e mai bine sa ma sinucid acum" etc..... Problema este unde tragem linia intre acceptarea mortii drept consecinta a unui comportament de moment (refuzul de a pacatui grav) si sinucidere. Sigur, problema e destul de spinoasa, dar, dupa cum arata Mihnea Dragomir, ambele Biserici abunda in exemple de sfinti care au ales sa suporte orice consecinta, inclusiv moartea trupeasca, pentru a-si pastra credinta. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Da,insa eu ma refeream ca Biserica Ortodoxa nu prezinta in zilele noastre moartea favorabila pacatului,orice sectant sau orice nebun ar putea interpreta in felul lui(exemplul pe care l-ai dat tu s.a.m.d) iar pe Sfintii care sau jertfit pentru Hristos fiind prigoniti sunt prezentati ca fiind biruitori acceptand sa fie "rastigniti" pentru Hristos. Deci pentru Mihnea,contextul in care se foloseste "Mai bine moartea decat pacatul" conteaza enorm. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Eu cred ca in esenta sunteti de acord, si este, intr-adevar, doar o problema de interpretare.
In ce priveste insa acuzatia de erezie pe care ai adus-o tu, sper ca ti-e clar ca din analiza in amanunt a situatiei concrete, aceasta acuzatie cade de la sine. Prin "mai bine moartea" nu se intelege cautarea mortii, valorizarea mortii, cautarea mortii, un indemn la sinucidere etc..., ci acceptarea posibilitatii mortii ("Faca-se voia Ta...") in anumite situatii, valorizarea virtutilor crestine inaintea pastrarii cu orice chip a vietii pamantesti. Cum era invatatura aceea - "Oricine va cauta sa-si pastreze viata, o va pierde" ? In lipsa unei asemenea atitudini, ar deveni imposibil insasi martiriul pentru credinta. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Evident că nu încape în discuție varianta unui îndemn la sinucidere, deoarece sinuciderea însăși este un păcat deosebit de grav. Adagiul "mai bine moartea decât păcatul" ar deveni "mai bine un păcat mare de tot decât un păcat obișnuit".
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Gandeste logic, un om la prima vedere ar interpreta in felul urmator "Mai bine mor decat sa pacatuiesc".-"Mai bine moartea decat pacatul" Citatul trebuie sa fie clar si precis pentru ca oamenii sa isi dea seama si sa nu ramana intr-un mister/confuzie. Peace. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Spre iertarea mea ,mie nu mi se pare deloc erezie canonizarea lui si vorba lui:''Mai bine moartea decat pacatul''.Doar acesta nu s-a sinucis.Mai sunt multi Sfinti tineri sau foarte tineri care si-au dedicat viata lui Hristos si au fost un model demn de urmat de ceilalti tineri si oameni.Dominic nu ura viata,nu astepta moarte sa scape de pacate si astepta moartea ca sa se uneasca cu Hristos ,cu Dumnezeu,ca sa se desavarseasca.Vorba lui eu o inteleg ca si cum daca ar fi sa aleaga intre moarte si pacat,din ura fata de pacat si din iubire fata de Hristos ar alege moartea,unirea cu Dumnezeu,Hristos,desavarsirea si mantuirea sufletului decat pacatul si uratul.Nu vad unde ar fi erezia si nu trebuie sa exageram.Iertat sa fiu.
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
"Vorba lui eu o inteleg ca si cum daca ar fi sa aleaga intre moarte si pacat,din ura fata de pacat si din iubire fata de Hristos ar alege moartea,unirea cu Dumnezeu,Hristos,desavarsirea si mantuirea sufletului decat pacatul si uratul" Tocmai asta e,Dumnezeu vrea sa biruim pacatul aici pe pamant,sa rabdam toate,nimeni nu vrea sa pacatuiasca insa asta e firea omului,toti uram pacatul de aceea Dumnezeu a lasat rugaciunea spre iertarea pacatelor "Si ne iarta noua greselile noastre precum si noi iertam gresitilor nostrii" si desigur spovedania. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Sfant, Sfant, Sfant ESTE Domnul Savaot | Eugen7 | Dogmatica | 4 | 16.01.2013 01:00:33 |
| Cal.. sfant? | Creutzfeldt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 43 | 09.05.2012 14:00:53 |
| caut un SFANT! | ilieradu | Generalitati | 3 | 15.12.2010 20:16:21 |
| Ce sfant este? | pacatoasa | Generalitati | 8 | 04.09.2009 01:11:34 |
| A fi sau a nu fi sfant | Florin-Ionut | Generalitati | 27 | 20.10.2008 18:52:59 |
|
|