Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.04.2010, 00:53:01
RauL15 RauL15 is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 29.12.2009
Mesaje: 20
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
OK, hai să o luăm mai metodic, în speranța că poate ajungem la un acord. Am trei
întrebări:

1. este închinarea la idoli un păcat sau nu este un păcat ?
2. a ajuns sau nu Sf Gheorghe într-o situație în care nu avea decât două posibilități de alegere: închinarea la idoli sau moartea ?
3. a fost bine sau a fost rău pentru sufletul lui că a preferat să nu închine la idoli, chiar asumându-și riscul morții ?
1. Da este (vezi Romani 1,23.)
2.Intrebarea a doua ar fi in felul urmator "A ajuns sau nu Sfantul Gheorghe intr-o situatie in care nu avea decat 2 posibilitati de alegere: inchinarea la idoli sau credinta in Hristos?
Da.
3.Intrebare retorica,normal ca a fost bine.Dar incearca sa te rezumi la cele 2 alegeri pe care le avea de facut Sfantul Gheorghe si care iti intaresc credinta.
"Mai bine moartea decat pacatul"---fiecare poate sa o interpreteze in felul lui in contexte diferite insa raman la parerea ca din viata Sfantului Gheorghe se desprinde ceva mai esential si accentul este pus pe alt aspect.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.04.2010, 01:14:29
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de RauL15 Vezi mesajul
"Mai bine moartea decat pacatul"---fiecare poate sa o interpreteze in felul lui in contexte diferite
Eu cred că e foarte clar și nu e prea mult de interpretat. "Mai bine moartea, decât păcatul" înseamnă că mai bine ne-ar fi nouă să ne pierdem viața pământească decât să pierdem viața de veci.
Nu doar Sf Dominic Savio, ci toți sfinții Bisericii, începând cu cei din vremea apostolilor, au gândit așa.
"Mai bine este să mă omoare cu pietre, decât să îmi retrag cuvintele prin care Îl mărturisesc pe Cristos în fața Sanhedrinului" probabil că a spus Sf Ștefan.
"Mai bine este să mă răstignească cu capul în jos decât să mă mai lepăd de Cristos" probabil că a spus Sf Petru.
"Mai bine este să îmi taie capul, decât să mai păzesc hainele dușmanilor Domnului meu" probabil că a spus Sf Paul.
Au fost mulți cei care au spus ceea ce a spus și Sf Dominic Savio. Ceea ce au spus apostolii, au spus și urmașii lor din anul 1948: toți cei 6 episcopi martiri ai Bisericii Greco-Catolice. Sunt și astăzi astfel de oameni, vor fi mereu. Sângele lor scump, sângele celor care preferă moartea decât să mai facă un singur păcat: iată seva Bisericii noastre, iată semințele aruncate pentru Cristos.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 09.04.2010, 09:44:27
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

"A ajuns sau nu Sfantul Gheorghe intr-o situatie in care nu avea decat 2 posibilitati de alegere: inchinarea la idoli sau credinta in Hristos?"

Cu precizarea ca Sfantul Gheorghe, care era cetatean si conducator militar roman, cunostea cu exactitate care va fi rezultatul concret al refuzului sau de a se lepada de Cristos - condamnarea la moarte.

Pana la urma este o problema de formulare. Daca doresti, putem sa reformulam adagiul si sa spunem asa - "Decat lepadarea de Cristos, mai bine orice soarta aici pe pamant".

Sigur ca, daca insistam sa interpretam cu rea credinta sau nestiinta, si fara lumina calauzitoare a Bisericii, adagiul "mai bine moartea decat pacatul" putem cadea in tot felul de aberatii, de genul "Oricum voi pacatui in viitor, pentru ca este in firea omeneasca, si atunci e mai bine sa ma sinucid acum" etc.....

Problema este unde tragem linia intre acceptarea mortii drept consecinta a unui comportament de moment (refuzul de a pacatui grav) si sinucidere. Sigur, problema e destul de spinoasa, dar, dupa cum arata Mihnea Dragomir, ambele Biserici abunda in exemple de sfinti care au ales sa suporte orice consecinta, inclusiv moartea trupeasca, pentru a-si pastra credinta.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 09.04.2010, 10:58:14
RauL15 RauL15 is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 29.12.2009
Mesaje: 20
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
"A ajuns sau nu Sfantul Gheorghe intr-o situatie in care nu avea decat 2 posibilitati de alegere: inchinarea la idoli sau credinta in Hristos?"

Cu precizarea ca Sfantul Gheorghe, care era cetatean si conducator militar roman, cunostea cu exactitate care va fi rezultatul concret al refuzului sau de a se lepada de Cristos - condamnarea la moarte.

Pana la urma este o problema de formulare. Daca doresti, putem sa reformulam adagiul si sa spunem asa - "Decat lepadarea de Cristos, mai bine orice soarta aici pe pamant".

Sigur ca, daca insistam sa interpretam cu rea credinta sau nestiinta, si fara lumina calauzitoare a Bisericii, adagiul "mai bine moartea decat pacatul" putem cadea in tot felul de aberatii, de genul "Oricum voi pacatui in viitor, pentru ca este in firea omeneasca, si atunci e mai bine sa ma sinucid acum" etc.....

Problema este unde tragem linia intre acceptarea mortii drept consecinta a unui comportament de moment (refuzul de a pacatui grav) si sinucidere. Sigur, problema e destul de spinoasa, dar, dupa cum arata Mihnea Dragomir, ambele Biserici abunda in exemple de sfinti care au ales sa suporte orice consecinta, inclusiv moartea trupeasca, pentru a-si pastra credinta.

Da,insa eu ma refeream ca Biserica Ortodoxa nu prezinta in zilele noastre moartea favorabila pacatului,orice sectant sau orice nebun ar putea interpreta in felul lui(exemplul pe care l-ai dat tu s.a.m.d) iar pe Sfintii care sau jertfit pentru Hristos fiind prigoniti sunt prezentati ca fiind biruitori acceptand sa fie "rastigniti" pentru Hristos.
Deci pentru Mihnea,contextul in care se foloseste "Mai bine moartea decat pacatul" conteaza enorm.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.04.2010, 13:20:57
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Eu cred ca in esenta sunteti de acord, si este, intr-adevar, doar o problema de interpretare.

In ce priveste insa acuzatia de erezie pe care ai adus-o tu, sper ca ti-e clar ca din analiza in amanunt a situatiei concrete, aceasta acuzatie cade de la sine.

Prin "mai bine moartea" nu se intelege cautarea mortii, valorizarea mortii, cautarea mortii, un indemn la sinucidere etc..., ci acceptarea posibilitatii mortii ("Faca-se voia Ta...") in anumite situatii, valorizarea virtutilor crestine inaintea pastrarii cu orice chip a vietii pamantesti. Cum era invatatura aceea - "Oricine va cauta sa-si pastreze viata, o va pierde" ?

In lipsa unei asemenea atitudini, ar deveni imposibil insasi martiriul pentru credinta.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.04.2010, 15:29:30
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Evident că nu încape în discuție varianta unui îndemn la sinucidere, deoarece sinuciderea însăși este un păcat deosebit de grav. Adagiul "mai bine moartea decât păcatul" ar deveni "mai bine un păcat mare de tot decât un păcat obișnuit".
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.04.2010, 15:30:23
RauL15 RauL15 is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 29.12.2009
Mesaje: 20
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Eu cred ca in esenta sunteti de acord, si este, intr-adevar, doar o problema de interpretare.

In ce priveste insa acuzatia de erezie pe care ai adus-o tu, sper ca ti-e clar ca din analiza in amanunt a situatiei concrete, aceasta acuzatie cade de la sine.

Prin "mai bine moartea" nu se intelege cautarea mortii, valorizarea mortii, cautarea mortii, un indemn la sinucidere etc..., ci acceptarea posibilitatii mortii ("Faca-se voia Ta...") in anumite situatii, valorizarea virtutilor crestine inaintea pastrarii cu orice chip a vietii pamantesti. Cum era invatatura aceea - "Oricine va cauta sa-si pastreze viata, o va pierde" ?

In lipsa unei asemenea atitudini, ar deveni imposibil insasi martiriul pentru credinta.
Citatul acela ar trebui scris in felul urmator "Prefer moartea decat lepadarea de Hristos" pentru ca lumea sa stie ca are inclinatii crestine astfel se pot face multe confuzii si citatul poate fi interpretat in moduri diferite si gresite totodata.
Gandeste logic, un om la prima vedere ar interpreta in felul urmator "Mai bine mor decat sa pacatuiesc".-"Mai bine moartea decat pacatul"
Citatul trebuie sa fie clar si precis pentru ca oamenii sa isi dea seama si sa nu ramana intr-un mister/confuzie.

Peace.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 09.04.2010, 18:38:21
tigerAvalo9 tigerAvalo9 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.03.2008
Locație: Galati
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.448
Implicit

Spre iertarea mea ,mie nu mi se pare deloc erezie canonizarea lui si vorba lui:''Mai bine moartea decat pacatul''.Doar acesta nu s-a sinucis.Mai sunt multi Sfinti tineri sau foarte tineri care si-au dedicat viata lui Hristos si au fost un model demn de urmat de ceilalti tineri si oameni.Dominic nu ura viata,nu astepta moarte sa scape de pacate si astepta moartea ca sa se uneasca cu Hristos ,cu Dumnezeu,ca sa se desavarseasca.Vorba lui eu o inteleg ca si cum daca ar fi sa aleaga intre moarte si pacat,din ura fata de pacat si din iubire fata de Hristos ar alege moartea,unirea cu Dumnezeu,Hristos,desavarsirea si mantuirea sufletului decat pacatul si uratul.Nu vad unde ar fi erezia si nu trebuie sa exageram.Iertat sa fiu.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 09.04.2010, 18:57:44
RauL15 RauL15 is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 29.12.2009
Mesaje: 20
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tigerAvalo9 Vezi mesajul
Spre iertarea mea ,mie nu mi se pare deloc erezie canonizarea lui si vorba lui:''Mai bine moartea decat pacatul''.Doar acesta nu s-a sinucis.Mai sunt multi Sfinti tineri sau foarte tineri care si-au dedicat viata lui Hristos si au fost un model demn de urmat de ceilalti tineri si oameni.Dominic nu ura viata,nu astepta moarte sa scape de pacate si astepta moartea ca sa se uneasca cu Hristos ,cu Dumnezeu,ca sa se desavarseasca.Vorba lui eu o inteleg ca si cum daca ar fi sa aleaga intre moarte si pacat,din ura fata de pacat si din iubire fata de Hristos ar alege moartea,unirea cu Dumnezeu,Hristos,desavarsirea si mantuirea sufletului decat pacatul si uratul.Nu vad unde ar fi erezia si nu trebuie sa exageram.Iertat sa fiu.
Repet depinde in ce context folosesti citatul,poate fi intrepretat gresit in zilele noastre.Sa nu uitam ca Sfintii au rabdat prigoanele si chinurile paganilor moartea pentru ei fiind trecerea la cele vesnice,momentul in care isi vor primi rasplata.

"Vorba lui eu o inteleg ca si cum daca ar fi sa aleaga intre moarte si pacat,din ura fata de pacat si din iubire fata de Hristos ar alege moartea,unirea cu Dumnezeu,Hristos,desavarsirea si mantuirea sufletului decat pacatul si uratul"

Tocmai asta e,Dumnezeu vrea sa biruim pacatul aici pe pamant,sa rabdam toate,nimeni nu vrea sa pacatuiasca insa asta e firea omului,toti uram pacatul de aceea Dumnezeu a lasat rugaciunea spre iertarea pacatelor "Si ne iarta noua greselile noastre precum si noi iertam gresitilor nostrii" si desigur spovedania.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Sfant, Sfant, Sfant ESTE Domnul Savaot Eugen7 Dogmatica 4 16.01.2013 01:00:33
Cal.. sfant? Creutzfeldt Despre Biserica Ortodoxa in general 43 09.05.2012 14:00:53
caut un SFANT! ilieradu Generalitati 3 15.12.2010 20:16:21
Ce sfant este? pacatoasa Generalitati 8 04.09.2009 01:11:34
A fi sau a nu fi sfant Florin-Ionut Generalitati 27 20.10.2008 18:52:59