Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 11.05.2010, 00:10:04
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Nu prea am inteles conditia a treia. Ati putea explica?

Interesant! Totusi, jos palaria in fata rationalismului occidental, in unele privinte! ;-)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 11.05.2010, 08:00:07
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Nu prea am inteles conditia a treia. Ati putea explica?

Interesant! Totusi, jos palaria in fata rationalismului occidental, in unele privinte! ;-)
Să presupunem că eu aș fi putut ști, printr-un mijloc oarecare, că adolescentul Adolf Hitler va arunca lumea în cea mai mare încleștare de până la el. Am un scop nobil: vreau să evit pierderea a milioane de vieți omenești. Acest tânăr trebuie oprit. Ce-ar fi să folosesc cianură (metodă la care oricum s-a ajuns) ?
Ei bine, potrivit principiul dublui efect o asemenea acțiune nu ar fi justificată moral, deoarece binele (salvarea a milioane de oameni) nu se va produce ca urmare a acțiunii însăși, ci ca efect al rezultatului rău, care devine cauză intermediară.
Să mai observăm că o asemenea acțiune nu respectă nici principiul 1: a administra cianură nu este nici moral bine, nici moral indiferent, ci este moral rău.


Acuma, în ceea ce privește raționalismul: rațiunea este, în mod evident, un dar de la Dumnezeu. Este unul dintre cele patru elemente ale asemănării cu El. Rațiunea singură, dacă ar fi nepervertită, ar fi suficientă pentru ca toți oamenii să creadă în creatorul lor.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 11.05.2010, 09:05:29
OmuBun
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Să presupunem că eu aș fi putut ști, printr-un mijloc oarecare, că adolescentul Adolf Hitler va arunca lumea în cea mai mare încleștare de până la el. Am un scop nobil: vreau să evit pierderea a milioane de vieți omenești. Acest tânăr trebuie oprit. Ce-ar fi să folosesc cianură (metodă la care oricum s-a ajuns) ?
1 - In primul rand rationamentul se bazeaza pe incertitudine. Omul rational (structural, asemanator lui Hitler) nu are capacitatea sa stie dinainte viitorul. Iar cei care sunt dotati cu vedenii in duh sfant, stau departe de implicari, oricare-ar fi ele. Mantuitorul a stiut si cine si cum il va vinde, dar nu s-a opus determinismului.
2 - Hitler stia ca rationamentul sau prinde unui segment masiv de oameni. In spatele acestor convingeri erau adunati ani multi de umilinta si ura fata de evrei, care stapaneau banul si deci puterea, in timp ce munca, eforturile, constiinciozitatea si patriotismul, erau obligatiile tacite ale nemtilor. Si acum, dupa atatia ani de la incheierea celui de-al doilea razboi mondial, nu e de mirare ca mai exista multi simpatizanti ai sistemului nazist. Ce-ar trebui sa le facem? Sa le dam cianura? Dar celor care stapanesc lumea declansand razboaie numai pentru a testa bombe nucleare sau pentru a-si putea testa si vinde armament ultrasofisticat, sau sunt in stare sa-si arunce in aer propriile edificii cu oameni cu tot (de fapt un nonsens, pentru ca ei nu au nici tara nici Dumnezeu), dar in fata carora toti ne "caciulim", desi stim destul de clar ca chiar ei au declansat in istorie toate crizele financiare si sunt vinovati si de aceasta... Oare cine ar avea puterea sa-i... otraveasca??? Si-apoi, este acesta un principiu corect? Nu trebuie sa fim smeriti si sa acceptam tot ce ni se va intampla, murind pentru Adevar si Hristos? Cine ne da dreptul la decizii care sa se bazeze pe proorociri si vedenii? De unde stim noi ca toate aceste nenorociri nu sunt in fond decat salvarea omului si purificarea lui, pentru a ajunge cat mai aproape de Dumnezeu? Repet dilema: daca Dumnezeu ar fi vrut, i-ar fi aparut in duh apostolului Petru sau oricarui dintre apostoli, sau mai multor odata, iar chinurile si moartea Mantuitorului, ar fi fost oprita, chiar daca ar fi fost sa-l omoare ei pe Iuda. Dar... cum ar mai fi devenit... MANTUITOR?

Am mai spus-o si cu alte ocazii si ma incapatanez sa o spun: oameni buni, nu ne putem cara crucea cu limuzina de lux. Fara chin si sacrificiu, ce pretentii putem avea sa ne mantuim?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 11.05.2010, 09:52:50
carmina carmina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.01.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 693
Implicit

Apostolul Luca spune in capitolul 22:

47. Și vorbind El, iată o mulțime și cel ce se numea Iuda, unul dintre cei doisprezece, venea în fruntea lor. Și s-a apropiat de Iisus, ca să-L sărute.
48. Iar Iisus i-a zis: Iuda, cu sărutare vinzi pe Fiul Omului?
49. Iar cei din preajma Lui, văzând ce avea să se întâmple, au zis: Doamne, dacă vom lovi cu sabia?
50. Și unul dintre ei a lovit pe sluga arhiereului și i-a tăiat urechea dreaptă.
51. Dar Iisus, răspunzând, a zis: Lăsați, până aici. Și atingându-Se de urechea lui l-a vindecat.

Conform principiului dublului efect analizez cele patru conditii enuntate si am in vedere cele doua efecte – unul bun, apararea lui Iisus si cel rau, taierea urechii slugii arhiereului.

1) Actul insusi este bun dpdv moral;

2) Autorul actului nu urmareste in mod special sa produca un rau, ci sa-l apere pe Iisus;

3) Datorita faptului ca au venit sa prinda pe Iisus, actiunea celui care L-a aparat pare indreptatita;

4) Eu consider deci, ca efectul bun compenseaza efectul rau .

Si totusi, Hristos vindeca urechea taiata si mustra pe cel care a scos sabia pentru a-L apara.
E ceva ce-mi scapa sau am inteles gresit.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 11.05.2010, 20:41:47
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de carmina Vezi mesajul
Si totusi, Hristos vindeca urechea taiata si mustra pe cel care a scos sabia pentru a-L apara.
E ceva ce-mi scapa sau am inteles gresit.
Citim că Isus L-a vindecat pe acela. Totuși, nu citesc că a condamnat fapta. Unde scrie exact că ceea ce au făcut ca să Îl apere este păcat ? Eu nu am întâlnit asemenea teorie.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #6  
Vechi 11.05.2010, 20:46:18
Doriana Doriana is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.11.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.612
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Citim că Isus L-a vindecat pe acela. Totuși, nu citesc că a condamnat fapta. Unde scrie exact că ceea ce au făcut ca să Îl apere este păcat ? Eu nu am întâlnit asemenea teorie.
"Atunci Iisus i-a zis: Întoarce sabia ta la locul ei, că toți cei ce scot sabia, de sabie vor pieri."

Se observa de aici ca Iisus nu era de acord cu ce a facut Petru, caci l-a certat, i-a aratat la ce se expune facnd aceasta greseala si a anulat efectul loviturii lui Petru, restaurand lucrurile la starea lor initiala.
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14
Reply With Quote
  #7  
Vechi 11.05.2010, 21:27:19
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Doriana Vezi mesajul
"Atunci Iisus i-a zis: Întoarce sabia ta la locul ei, că toți cei ce scot sabia, de sabie vor pieri."
Da, fiindcă există o mare probabilitate ca cineva zelos în a apăra pe altul să nu moară în patul lui. Asta însă nu înseamnă că actul de a-L apăra pe Isus cu sabia a fost violență ilegitimă. Deci, părerea mea este că Isus se referă aici la o consecință temporală a scoaterii sabiei și nu la o consecință spirituală (păcat). El nu spune "în iad vor pieri", ci "de sabie vor pieri". Sensul celor spuse (mai evident în "lasă acum !") este că ceea ce urmează să se întâmple (arestarea, patimile și moartea Sa) trebuie să se întâmple și nu că apărarea Sa ar fi un păcat. Părerea mea. De fapt, nu este numai părerea mea.Eu nu-mi amintesc să fi citit vreodată vreo lucrare în care vreun teolog serios să spună că acea încercare de a-L scoate pe Isus din împresurare ar fi păcat.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #8  
Vechi 11.05.2010, 20:48:19
carmina carmina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.01.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 693
Implicit

Evanghelia dupa Matei - "toti cei ce scot sabia, de sabie vor pieri". (Matei 26,52)

(Acum am observat postarea Dorianei.)

Last edited by carmina; 11.05.2010 at 20:57:13.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
egipt.bomba cu efect intarziat.ce urmeaza? iulyaan Generalitati 207 01.03.2011 09:18:59
Principiul ICONOMIEI - (Drept Canonic) geo.nektarios Reguli in Biserica 10 12.03.2009 17:42:48
despre principiul fundamental isihast Despre Biserica Ortodoxa in general 2 11.10.2008 00:06:22