![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Eu scriu de dragul adevarului. Incerc in postarile mele sa folosesc argumente scripturistice in prinicipal. Trebuie sa urmam modelul Sfintilor Parinti care intodeauna au argumentat marturisirea de credinta ortdoxa. Argumnentele lor sunt in primul rand scripturistice, intarite de logica si stiinta vremii. Dupa exemplul si modelul lor, un bun teolog ortodox trebuie sa cunoasca Sfanta Scriptura in primul rand dar si stiintele vremii si logica... precum si celelate doctrine (atat crestine cat si necrestine). Nu potem vorbi despre ceva ce nu cunoastem, nu putem combate eficient cea ce nu cunoastem, nu potem scoate la lumina uneltirile celui rau si viclean fara harul si puterea lui Hritos, fara Duhul Sfant. Nu putem fi robi si frati ai lui Hristos daca nu facem voia Lui (Ioan 14,21). Cu privire la predestinare doresc sa va marturisesc ca discutand acest subiect pe forum am avut o revelatie, adica mi-am dat seama ca orice crestin (ortodox) daca va contiuna sa il vanda pe Hristos pentru bani, sau pentru sex, sau pentru orice alta placere lumeasca... va pati ca Iuda, care desi era langa Hristos si credea in EL nu s-a mantuit de patima avaritiei si a furtului... si prin aceasta a pierdut tot, insasi viata lui. M-am cutremurat cand mi-am dat seama ca eu sunt primul care face aceste greseli, aceste pacate... Eu sunt primul care ma lepad de Hristos, prin faptele mele in mod voit, gandindu-ma ca e timp ca sa imi doresc mantuirea cu adevarat. Daca nu vom urma (si mie mi-o spun in primul rand) indemnul Sfantului Iacov "stati impotriva diavolului si el va fugi de la voi" (Iacov 4,7) atunci vom pati toti ca Iuda... adica patimile si pacatele noastre ne vor birui chiar daca suntem langa Hristos. Nu putem da vina pe Dumnezeu ca EL ne-a predestinat sa suferim... sa stam in moarte si in robia pacatului indiferent de voita si dorinta noastra cand Hristos spune clar ca voita noastra singura decide pentru alegerea noastra "Și nu voiți să veniți la Mine, ca să aveți viață! " (Ioan 5,40) "Vremea este sa lucreze Domnul ca oamenii au stricat legea Ta" Psalmul 118,126. Ca si crestin ortodox trebuie sa marturisim adevarul in primul rand prin viata noastra si cand situatia o cere si prin cuvinte. A marturisi in cuvinte crestinismul ortodox nu inseamna a o face fara logica si fara argumentatie (scripturistica in principlac dar si logica si stiintifica). Incercam aici sa discutam intr-o maniera obiectiva si nu subiectiva. De aceea va rog sa imi permiteti sa nu comentez pe baza exemplelor dumneavoastra subiective. Crestinismul ortodox are tot adevarul dar asta nu inseamna implicit ca toti crestinii ortodocsi sunt mantuiti nicidecum... fiecare va fi judecat potrivit faptelor lui "si celui ce mult i s-a dar mult i se va cere" (Luca 12,48) A fi crestin ortodox nu inseamna a afisa o mandrie nejustificata sau a trata cu superficialitate si cu superioritate pe celilati care fie sunt atei fie sunt de alta credinta! In crestinul ortodox in primul rad trebuie sa se vada Hristos... altfel ne amagim singuri. "Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, milostiv fii mie pacatosul". Last edited by Eugen7; 27.08.2010 at 16:03:03. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Va multumesc pentru raspuns.Mi-am notat ideile dvs ca sa le aprofundez.Personal nu sunt un teolog.Mai imi dau cu parerea ca sa ma aflu in treaba(probabil)dar este extrem de posibil sa aberez pe anumite teme.Ce va pot spune cu certitudine:
-nu sunt adeptul culpabilizarii unei colectivitati din cauza unui individ.Fiecare este responsabil pentru propriile sale actiuni,nimeni nu poate fi responsabil pentru toti cei din confesiunea lui.Prin urmare incerc sa ma rezum la propria mea pozitie,pt ca este singura pe care o pot argumenta decent. -daca as analiza religiile lumii prin prisma faptelor celor care fac parte din ele as spune ca nu exista religie perfecta.Ba mai mult as spune ca nu exista o religie adevarata din moment ce nu exista nicaieri o religie in care toti cei din ea sa o respecte fidel.Toate religiile sunt respectate partial sau trunchiat de multi din cei care se declara adeptii lor.Cauzele sunt multiple dar aici as insista pe un aspect:rationamentul enuntat de mine este deficitar din punct de vedere logic si oarecum fals.Spun asta pt ca: sa spunem ca avem o credinta care iti da anumite percepte,dogme,invataturi.Iti ofera tot ce trebuie ca sa stii ce trebuie sa faci.De aici intervine decizia ta.Nu poti invinovati credinta respectiva ci eventual te poti invinovati pe tine.Atat timp cat unul singur a reusit sa faca acele lucruri atunci este clar ca se poate,ca nu este imposibil.Daca cel cineva este Hristos atunci cu atat mai mult pt ca oricine a studiat Biblia stia ca Mantuitorul nu ne-ar fi lasat nimic imposibil de realizat.Poate greu,poate cu sacrificii dar nu imposibil.Cazul sesizat de dvs.Si eu ma gasesc in aceiasi situatie.Stiam ce trebuie sa fac,stiam ce nu trebuie sa fac,nu m-am obligat nimeni,si ce am facut prost am facut in deplina cunostiinta de cauza.Din punct de vedere penal,din ce stiu,asta este o circumstanta agravanta.Sa speram ca Cel de Sus nu pune mare pret pe legile noastre omenesti si are cu siguranta o intelegere superioara si mai profunda a bietelor noastre suflete nevolnice. Ce as vrea sa va spun>eu nu va pot da verdicte pt ca nu am atatea raspunsuri.Pot sa va dau pareri dar nu stiu cat de autorizate sunt.Pot sa va spun ce fac in viata de zi cu zi dar aici poate interveni factorul subiectiv(de aceea am dat acele exemple).Pe scurt:nu ma pot pronunta in asa fel incat sa va garantez ca daca as sta acum in fata Celui de Sus, EL ar fi de acord cu mine.Asta se datoreza cumva spiritului (de sorginte) umanist in care am fost educat.Va rog sa ma credeti pe cuvant:cu un trecut umanist este greu sa ajungi sa dai sfaturi despre ce va face Cel de Sus in cazuri particulare.Mi-ar fi placut sa-l intreb pe Leonardo Da Vinci ce parerea are ref la dilema mea dar am nesansa sa ma fi nascut in alte timpuri,daca ma nasteam atunci ma culcam la el la usa pina ma primea.Sunt sigur ca si dvs ati fi facut la fel raportat la Sfintii Parinti.Sa nu intelegeti ca le pun in comparatie,doar subliniez ca fiecare cauta acelasi lucru dar poate,cateodata, in mod diferit. Educatia,trecutul,influentele si multe alte aspecte,ne influenteza clar.Cred ca suntem intr-un proces de transformare continuu si de aceea nu pot trage linie acum. Cat despre predestinare,eu cred ca daca Cel de Sus ti-ai dat o sansa in viata sau ti-a harazit tie ceva,atunci este cazul sa te gandesti ce trebuie sa faci si tu,daca nu cumva Cel de Sus ti-a transmis o lectie pe care trebuie sa o descoperi.Aici intervine liberul arbitru.Vrei sa intelegi si sa faci ceva sau nu.Este doar o aplicabilitate a unui raport extrem de complicat in opinia mea.Este ceva foarte greu pt ca de multe ori ceea mai grea lupta este chiar cu noi.Nu stiu de ce Cel de Sus a decis sa ma nasc intr-o anumita locatie.Daca m-as fi nascut in Iran poate eram taliban.Probabil,adica sigur,exista o motivatie a Celui de Sus,inaccesibila noua dar care are un rost.Altfel totul ar fi doar rodul unei intimplari.Am observat ca si Parintele Cleopa(RIP),reputatul duhovnic ortodox,a ajuns la concluzia ca vom fi judecati dupa 4 legi.Noi oamenii,nu crestinii.Cumva,din ce am vazut in lumea larga,inclin sa-i dau dreptate pt ca altfel,multe aspecte ar fi un nonsens.Tot dansul spunea ca noi rationalistii facem totul praf.Din perspectiva a ceea ce se numeste ,,Natural theology" ii dau dreptate. O sa ma gandesc cu mare atentie la cele scrise de dvs.Merita o abordare aprofundata si o analiza de substanta.Voi face tot ce imi sta in puteri sa va inteleg optica ca sa inteleg mai bine si alte aspecte.Va multumesc pt dialog si voi urmari cu atentie opinia dvs. Last edited by Scotianul; 27.08.2010 at 17:14:09. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
spre deosebire de dumneavoastra eu nu am o formare umanista ci tehnica (realista, stiintifica), ceea ce trebuie sa recunosc imi este de foarte mare ajutor intrucat evit subiectivismul in abordarea, intelelegerea si studiul teologiei (ortodoxe in primul rand si cu care ma identific dar si altor credinte crestine si necrestine) si bineinteles stiintei. Nu putem intelelege realitatea obiectiva fara Hristos, fara harul Duhului Sfant. "Iar cuvântul meu și propovăduirea mea nu stăteau în cuvinte de înduplecare ale înțelepciunii omenești, ci în adeverirea Duhului și a puterii, 5. Pentru ca credința voastră să nu fie în înțelepciunea oamenilor, ci în puterea lui Dumnezeu. 6. Și înțelepciunea o propovăduim la cei desăvârșiți, dar nu înțelepciunea acestui veac, nici a stăpânitorilor acestui veac, care sunt pieritori, 7. Ci propovăduim înțelepciunea de taină a lui Dumnezeu, ascunsă, pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de veci, spre slava noastră, 8. Pe care nici unul dintre stăpânitorii acestui veac n-a cunoscut-o, căci, dacă ar fi cunoscut-o, n-ar fi răstignit pe Domnul slavei; 9. Ci precum este scris: "Cele ce ochiul n-a văzut și urechea n-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El". 10. Iar nouă ni le-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Său, fiindcă Duhul toate le cercetează, chiar și adâncurile lui Dumnezeu. 11. Căci cine dintre oameni știe ale omului, decât duhul omului, care este în el? Așa și cele ale lui Dumnezeu, nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu. 12. Iar noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul cel de la Dumnezeu, ca să cunoaștem cele dăruite nouă de Dumnezeu; 13. Pe care le și grăim, dar nu în cuvinte învățate din înțelepciunea omenească, ci în cuvinte învățate de la Duhul Sfânt, lămurind lucruri duhovnicești oamenilor duhovnicești. 14. Omul firesc nu primește cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie și nu poate să le înțeleagă, fiindcă ele se judecă duhovnicește. 15. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni; " I corinteni 2,4-15 . Last edited by Eugen7; 30.08.2010 at 14:05:39. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
E adevarat ca noi trebuie sa marturisim adevarul, insa, eu cred ca noi avem Adevarul doar in masura in care avem Iubirea. Fara iubire suntem "arama sunatoare si chimval rasunator". Putem fi plini de "adevar" prin buzunare sau in citate, daca nu-L ai in inima e mai degraba foc arzator pentru tine decat pentru altii. Nu e cazul dvs, va citesc si eu cu placere. Ma refer in general, si in primul rand la mine insumi. Fiecare avem atat adevar cat putem primi in inima prin cata dragoste am adunat. Adevarul se naste si sta adapostit doar in ieslea iubirii smerite. Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Nasterea ,viata ,suferintele ,moartea si invierea DOMNULUI IISUS HRISTOS au fost predestinate (prorocite) sau nu?
Cine zice nu o sai creasca |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Evenimentele de mai sus fac parte din Planul de Mantuire si a fost liber asumat de Fiul lui Dumnezeu, Cuvantul. Predestinare e atunci cand se trece peste vointa proprie. Eu nu cred in predestinare, dar cred in chemare sau lucrare. Exemplul cel mai concludent pentru mine este Sf. Apostol Pavel. Nu cred in predestinarea lui Iuda. In schimb, cred ca fiecaruia dintre noi Dumnezeu ne da la nastere o lucrare sau o chemare de efectuat, plus talantii necesari acelei lucrari, dar nu ne obliga sau predetermina sa acceptam acea lucrare, ci noi singuri trebuie mai intai sa o descoperim si mai apoi sa ne-o asumam si s-o ducem la bun sfarsit. Daca ne-o asumam atunci vom primi si ajutor de la Dumnezeu iar mantuirea va avea efect maxim. Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
va multumesc pentru apreciere. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Pentru DUMNEZEU totul este predestinare = prorocie pentru ca stie ce va fi. Nu uita ca liberul arbitru este in functie de constiinta omului. EX. Un om care are probleme psihice nu poate intelege ceea ce intelegi tu ear libertatea ta este cu mult mai mare fata de libertatea lui ma refer la libertatea de a alege constient nu la intimplare(nu exista intimplare). Imagineazati ce diferenta este intre noi si DUMNEZEU dar diferenta dintre un om bolnav psihic si noi nu este prea mare. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
tot felul de constrangeri: istorice, de mediu, de educatie, de sanatate, de constiinta, etc, si ca de aceea nu ar avea o marja prea mare de alegere. In plus am fi limitati si de actiunile celor din jurul nostru si a celor de deasupra noastra. Da, e adevarat ca suntem limitati in liberul nostru arbitru de multe conditii ce tin si de noi si de altii, dar totusi n-as merge pe varianta ca suntem predestinati. Iar de la prestiinta la predestinare e un salt cam mare si nu cred ca Dumnezeu il face, pentru ca daca l-ar fi facut atunci ar fi creat roboti umani si roboti ingeri si n-ar mai fi existat cadere, pacat si moarte. Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
EX.Un om ar putea sa detoneze toate armele nucleare si sa termine cu rasa umana de pe pamint dar DUMNEZEU nu ingadue acest lucru si il limiteaza doar la ce ii este lui necesar pentru a dobindi mintuirea .Aceasta mintuire o poate dobindi in limita constiintei lui pe care o detine ear cu timpul daca el poate sa o dezvolte atunci DUMNEZEU ii mareste capacitatea de a putea decide peste mai multi oameni dar el nu poate decide sfirsitul umanitatii ci doar ce este la nivelul sau de constiinta. Libertatea omului(liberul arbitru)nu pote fi mai mare decit constiinta omului pentru ca ar provoca mari daune altor oameni.Liberul arbitru se manifesta pina la marginile costiintei omului nu mai mult ear ce este peste aceste margini e indrumare divina sau de la rau care este predestinare pentru ca nu este infaptuita de omul in cauza.Bineinteles ca DUMNEZEU nu ne lasa sa ne strivim sub crucea pe care o avem de dus de aceea a trimis pe DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS pe pamint. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Despre predestinare | Savonarola | Biserici Protestante | 10 | 24.10.2011 09:38:15 |
| Despre prestiinta si predestinare | gelu001 | Intrebari utilizatori | 1 | 22.02.2010 18:05:48 |
|
|