![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
O zi buna la toata lumea. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Aici avem o clarificare a ceea ce numim "magisteriul ordinar". Adică, sunt lucruri crezute de toți, în toate timpurile și de peste tot. Ca regulă generală, Biserica folosește formule ale "magisteriului extraordinar" (adică: formulări dogmatice ale papilor și/sau conciliilor) numai în cazuri extraordinare, așa cum ar fi vreo panerezie care ar amenința Biserica, adică situația în care un număr semnificativ de oameni (și mai ales de episcopi) ajung să creadă altceva decât crede Biserica.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. Papa Ioan VIII anuleaza cele doua Sinoade tinute inainte, pe timpul Papei Nicolae I (la care nu au participat rasaritenii) si Sinodul ecumenic din Constantinopol din 869-870, pe timpul Papei Adrian II, la care au participat toti. Hotararile sinoadelor fiind aprobate de cei doi Papi, asta implica infailibilitatea lor. 2. La Sinodul din 879-880 intr-una din sesiuni, a sasea cred, s-a condamnat explicit Filioque, iar delegatii papali au condamnat ei insisi Filioque. In textul final apare condamnarea oricarei adaugiri, cred ca fara a se spune explicit Filioque. Ca Papa Ioan VIII nu numai ca aproba aceasta hotarare, dar si trimite acea scrisoare dura, citata mai sus, catre Constantinopol. Aceasta scrisoare este trimisa dupa ce se intorc delegatii de la Sinod. Ce face BC legat de acesta mare problema cu privire la doua dintre dogmele sale: Filioque si infailibilitatea? Se face ca uita de sinod si ascunde faptul ca acesta a existat. Intr-un articol din perioada interbelica (1940) al BRU (Biserica greco-catolica) referitor la Sf. Fotie, e aratat ca cercetatori din acei ani din vest (un ceh si altii) au aratat ca ceea ce spunea BC despre Sf. Fotie era fals. Au arata ca mai existase acest sinod facut uitat de BC, articolul din publicatia BRU spunand ca ceea ce se stia in BC era scaparea unor teologi catolici din sec. XV, XVI, care luasera in considerare doar sinodul din 869-870. Bineinteles ca nu era o scapare, ci o greseala intentionata. Dar de atunci, din perioada intebelica, se pare ca BC iar a uitat de Sinodul din 879-880. Vedem ca al VIII-lea Sinod ecumenic pe site-urile catolice este dat cel din 869-870, adica cel anulat de Papa Ioan VIII cu ocazia Sinodului din 879-880. Daca ortodocsii pot considera gresit un sinod (cum au fost cele ariene), catolicii nu pot face asta, deoarece daca Papa aproba hotararile unui sinod asta tine de infailibilitate. Asadar, neputand anula acel Sinod, BC a ales o alta metoda familiara, a sters de tot acel Sinod, ca si cum n-ar fi fost. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Învățați-ne: dacă în Biserica primară papa și patriarhul de Constantinopol erau egali, iar papa nu avea jurisdicție universală, aceasta fiind o inovație târzie a papistașilor avizi de putere, atunci cum de își permitea papa Ioan VIII să trimită scrisori dure către Constantinopol ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Scrisoare dură pe care papa Ioan al VIII-lea ar fi scris-o, prin care ar condamna "erezia" Filioque, nu există, domnule Cătălin. Este o cunoscută minciună a schismaticilor orientali, ca atâtea altele, aceasta datând din secolul al XIV-lea. În realitate, nici un papă și nici un sfânt părinte nu a susținut aberația că Duhul Sfânt ar proveni numai de la Tatăl: este o inovație ortodoxă. Dimpotrivă, mulți papi și sfinți părinți, din Apus ca și din Răsărit, de la Sf Ambrozie al Milanului la Sf Grigore de Nyssa, au susținut adevărul de credință cu adevărat ortodox, anume că Duhul Sfânt provine de la Tatăl și de la Fiul. O listă în această privință aveți aici: http://catholicpatristics.blogspot.c.../filioque.html
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. But when the Paraclete comes, whom I will send you from the Father, the Spirit of truth, who proceeds from the Father, he shall give testimony of me. Dar stați liniștiți că vom avea răbdare cu voi. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Putin respect pentru adevar as fi asteptat, dar poate astept prea mult... |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca nu ati citit link-ul, multe din citatele de acolo din Sfintii Parintii sustin invatatura ortodxa, spunand "numai" de la Tatal, dar autorul articolului (de fapt un blog) le da o interpretare ilara pentru a fi in concordanta cu Filioque. Un exemplu este cu scrisoarea Sf. Maxim, unde desi acesta spune ca purcede numai de la Tatal, autorul spune ca sfantul se gandea la altceva, nu stia ce scrie. Pentru cunostinta dvs., daca nu va place doar imbatarea cu apa rece, doar Fer. Augustin afirma Filioque, de la el preluand si cativa teologi apuseni apoi. Iar Fer. Augustin face o eroare dogmatica (mai are cateva, dar, cu umilinta, declara ca se dezice de tot ceea ce a scris gresit) influentat de sabelianismul (modalismul) din epoca. Fer. Augustin a fost convertit de Sf. Ambrosie al Milanului de la maniheism, pastrand apoi unele conceptii putin eronate, ca dovada si aplecarea lui spre neoplatonicism. "Augustin consideră că Sfântul Duh purcede de la Tatăl și de la Fiul “nu în sensul că El purcede de la Tatăl și Fiul ca de la două principii, ci întrucât sunt unul, așa cum Tatăl și Fiul față de creaturi sunt un singur Creator, un singur Domn” Se pare ca Fer. Augustin nu deosebea Fiinta de Persoane, avea o inclinatie spre modalism. Aceasta o arata urmatoarele citate: "nu zicem ... că cele trei Persoane subzistă din una și aceeași ființă, ca și cum ... altceva ar fi esența, altceva persoana" Un alt citat, la fel de elocvent: Și cum pentru El este același lucru a fi ca și a fi Dumnezeu, a fi mare, bun, tot așa pentru El este același lucru a fi și a fi ca persoană. Pentru ce deci nu zicem aceste trei împreună o persoană, cum noi zicem o esență și un Dumnezeu, ci zicem trei persoane, în timp ce noi nu zicem totuși trei Dumnezei sau trei esențe? Pentru ce altceva decât numai fiindcă voim să avem un oarecare cuvânt, care să servească ca semn, prin care să se înțeleagă Treimea și ca noi să nu tăcem cu totul când cineva ne întreabă ce sunt acești trei, când mărturisim că sunt trei" Se spune ca Fer. Augustin a facut aceasta eroare deoarece pana la el in teologia apuseana nu se facea distinctie intre purcederea Sfântului Duh, ca ființare, și venirea lui iconomică în lume. La această confuzie s-ar fi ajuns și datorită faptului că în traducerile latine vechi,verbul latin “procedere” asimilează în sine verbele grecești de la Ioan XV, 26 (care înseamnă purcederea Sfântului Duh din veșnicie), și de la Ioan VIII, 42 (care înseamnă a proveni, a ieși). Dar se pare ca nu este asa, parintii latini anteriori nu au facut confuzie intre Teologie si Iconomie, cum este Sf. Ambrosie al Milanului. Se mai afirmase ca Fer. Augustin nu cunostea limba greaca si deci pe parintii rasariteni. Dar Sf. Ambrosie, cel ce l-a indrumat pe Fer. Augustin, cunostea limba greaca si cunoștea bine operele Sfântului Atanasie cel Mare, pe ale Capodocienilor și scrierile Sfântului Ciril al Ierusalimului, pe care le-a si popularizat in Apus. De asemenea, traduceri in latina din greaca facusera Rufin de Aquileea și Fericitul Ieronim. Aveti aici un link ce contine o prezentare succinta a citatelor si afirmatiilor catolice despre Filioque: http://www.scribd.com/doc/25520976/D...ioque%E2%80%9D |
|