![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#481
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#482
|
|||
|
|||
![]()
~Păunescu înainte de Păunescu~
Pare greu de crezut, dar în tinerețe Adrian Păunescu scria “poezie pură”, ca Nichita Stănescu. Lui îi plăcea, pe atunci, să experimenteze posibilitățile de combinare a cuvintelor, într-o dispoziție filosofico-ludică. Iată un citat ilustrativ din volumul de debut, Ultrasentimente, 1965: FOTO: Cotidianul – În pat cu dușmanul Adrian Păunescu “Numără clipe, numără lebede,/ Numără cumpene, descumpăniri,/ Numără negru, numără repede,/ Numără grele stele subțiri!// Fruntea ridic-o din măști de somn,/ Numără, numără, tinere domn.” Spre plus infinit). Nu numai volumul de debut, ci și următoarele două, Mieii primi, 1967 și Fântâna somnambulă, 1968, conțin asemenea versuri, sofisticate, nepopulare, având multe tangențe cu suprarealismul, cu limbajul sibilinic, cu jocul de abstracții. După ce pune în funcțiune huruitorul mecanism lingvistic, poetul nu mai știe, adeseori, cum să-l oprească, hipnotizat parcă el însuși de fantastica productivitate a câtorva cuvinte considerate, cândva, inofensive. La un concurs de ghicire a autorului, aproape nimeni nu l-ar identifica pe Adrian Păunescu ca autor al următoarelor strofe: “Ca un copil venind uimit din gârle/ Ies sus pe crestele de var nestins/ Pe care șade omul ca un Sfinx/ și văd poeți călare pe șopârle./…/ O, târâtoare, voi, șopârle tulburi,/ Voi, gheare rupte ale unui corb,/ Tunel înviorat de-un sclipăt orb/ Și clanță cu o mie de șuruburi!” (Șopârle). De asemenea, puțini sunt cei care i-ar asocia numele cu aceste versuri cabalistice: “1 deschide lupi, 2 așteaptă,/ 3 odihnește, 4 ia foc,/ 5 e o lebădă, 6 o treaptă,/ 7 e un 1, mai cu noroc./ 8 dă pe gheață, 9 e haos -/ Și vine 10, capăt de șir,/ E și fereastră, e și adaos,/ Lebădă, liră, liniști, delir.” (Spre plus infinit). Incepând cu volumul Istoria unei secunde, 1971 și continuând cu Repetabila povară, 1974 și Pământul deocamdată, 1976 – se configurează o a doua etapă în formarea lui Adrian Păunescu ca poet, caracterizată prin entuziasmul descoperirii poeziei sociale și politice. Bucuria ingenuă de descoperitor (și plăcerea de a renunța la un stil stânjenitor, adoptat prin mimetism) îi dă un mare elan poetului, care compune acum câteva dintre capodoperele sale, intrate repede în repertoriul preferat al publicului larg. Asemenea poeme sunt Da, mai avem, Ieșirea din sobă, Repetabila povară, Pământul deocamdată, Condiția cântărețului revoluționar și altele. Scrise pentru a fi recitate, nu citite, ele fac să se audă – chiar și în camera unui cititor solitar – vuietul imaginar al mulțimii: “Țară de veci, nepământesc de caldă,/ copiii noștri într-un râu se scaldă/ și morții noștri în pământ se scaldă.// Munții Carpați miros a lună plină,/ a rouă și a suflet de rășină,/ la care capre negre se închină.// Da, șirul Munților Carpați e-acasă,/ deși chiar piatra lor fu lunecoasă.// Da, noi avem Mureș și Prut și Trotuș,/ și Olt, și Jiu și alte râuri totuși.// Da, mai avem câte ceva din toate,/ și râurile noastre prescurtate/ nu se mai varsă în străinătate.” (Da, mai avem). A treia etapă din evoluția poetului este aceea a păunescianismului integral constituit și asumat. Acum, Adrian Păunescu nu mai scrie versuri, ci vorbește liber, dezinvolt, chiar neglijent, într-o limbă pe care el însuși a inventat-o, despre tot ceea ce îi suscită interesul. Prin această rezolvare definitivă a problemei identității literare s-a pierdut ceva și s-a câștigat altceva. S-a pierdut caracterul de eveniment pe care îl avea crearea unui poem. Și s-a câștigat o mai mare libertate de exprimare. în fiecare situație, poetul trece direct, fără trac, la subiect. Productivitatea lui de acum uimește pe toată lumea. Volumele pe care le publică în anii ’80 abia încap într-un raft de bibliotecă. Manifest pentru sănătatea pământului are 384 de pagini, Rezervația de zimbri – 516, Locuri comune – 312, Viața mea e un roman – 312, într-adevăr – 496. în mod proporțional, “antologiile” din această perioadă ating un număr astronomic de pagini: Totuși, iubirea – aproape 800, iar Manifest pentru mileniul trei (în două volume) – peste 1500. |
#483
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#484
|
|||
|
|||
![]()
Spre surprinderea mea, plecarea dintre noi a poetului, jurnalistului si politicianului Adrian Paunescu a fost un prilej sa descoperim (cei dintre noi care sunt capabili de asertiuni de o astfel de inaltime intelectuala) cat suntem noi capabili sa intelegem din lumea in care traim si ce fel de repere culturale avem.
Astfel, ne dam seama mai bine cine suntem cu adevarat. Am scris “spre surprinderea mea”, pentru ca, in pofida a 20 de ani de amare dezamagiri, in care nu am incetat sa descopar mizeria umana si degradarea spirituala a romanilor, am avut naivitatea sa cred ca ne vom comporta decent si vom reusi, fara sa ne dam chilotii jos in public, sa il petrecem pe Adrian Paunescu fara stridente. Cu luciditate si bun simt. Si sa lasam discutiile despre cine a fost el ca scriitor pe mai tarziu. Macar peste 40 de zile sau poate peste sase luni. Ori poate mai bine peste zece sau 20 de ani, cand alti critici, desprinsi de rugina vremurilor acestea, vor putea aprecia mai obiectiv decat noi valoarea creatiei lui AP. In loc de aceasta, ne-am aruncat imediat, cand Paunescu nici nu fusese inca inmormantat, in consideratii stridente. Cu exceptia Evenimentului zilei, care a pus un titlu dubitativ si a scris un text conflictual, pe care l-am preluat, restul presei si-a dat cu ruj pe frunte din primul moment. Am simtit nevoia sa intervin si atunci am reactionat, cand am simtit ca lucrurile intra pe o panta tembela. In aceasta noapte, EvZ a avut din nou o atitudine decenta, Romania libera a facut o audiere admirabila a unor voci intelectuale veritabile, iar Gandul scarpina mizeria gandirii maretelor noastre persoane publice, care se dovedesc a fi cu prisosinta niste semidocti cu luciu. Rezultatul? Pot sa spun ca m-am uitat pe Romania libera, in comentarii, si m-am suparat. Autorii articolului sunt injurati, facuti albie de porci. Cum isi permit ei sa se ia de geniul stelar Adrian Paunescu? Dar Andrei Cornea asta cine mai este? Intrebarea este ruda buna cu “cine mai este si nenea asta si de ce apare el pe sticla?”, asertiune apartinand unei foste colege inculte, care nu l-a recunoscut pe criticul literar Alex Stefanescu. O caracteristica generala a postacilor care incearca sa-l zeifice pe Adrian P. acum este ca sunt extrem de agresivi, in general inculti, iar cand incearca sa faca parada de cultura se fac de ras, esuand lamentabil in consideratiuni penibile, fara sir. Dar au un mare atu: nu se lasa, nene, deloc nu se lasa. Le spui ca bat campii, imediat te repudiaza: cine esti tu, bai, incultule, sa ne spui noua ca Paunescu nu va ramane in istoria literaturii romane ca un mare poet? Ce, ne vorbesti tu, mare destept, despre Blaga? Daca ii iei la fineturi si-i intrebi, de exemplu, daca Dimitrie Stelaru a fost poet mai mare decat Adrian P. sau nu, te acuza ca te dai destept. Ei pe Stelaru l-au fumat la pranz, iar seara s-au ospatat cu Sasa Pana. Ce sa mai vorbim despre Virgil Mazilescu. Si toti acestia, dar toti au fost sub marele Paunescu, Adrian Paunescu, care a scris genialele versuri: “Nici nu stiu nimic sa-ti spun / Pe curand sau ramas bun / Aparu / Numai nu / La adio tu”. Voi trece acum la niste exemple concrete despre cine suntem noi astazi. Fosta jurnalista Nadina Nedelea, astazi om de imagine si PR, scrie pe blogul ei: “Am intrat in presa pe versurile lui Adrian Paunescu”. Nadina a organizat, asa, pe Facebook, un fel de fanclub pro-Adrian Paunescu, care ar fi dorit ca ziua de ieri sa fie doliu national “pentru Poet”. Ciudat este ca si Adrian Nastase isi doreste cam acelasi lucru, precum scrie Gandul. Un gand al politicianului care rimeaza perfect cu copiile dupa mari tablouri, cu care si-a umplut casa din Zambaccian. Regret ziua in care am scris ca este un intelectual rasat. M-am inselat. Cred ca este un semidoct rasat. Pe un site, nu cu mult timp in urma, Adrian Paunescu explica practic indirect cum a facut ceata si paienjenis in mintile romanilor cu paracultura sa de cenaclu: Cenaclul Flacara ar fi fost “cea mai puternica forma de cultura vie a celei de-a doua jumatati de veac XX european”. Aceasta este o pseudoexplicatie, care inventa forme de cultura alternative la cele universale, perene, singurele existente. Nu intelegem deloc ce-i aceea “cultura vie”. Daca stadioanele in urma carora ramanea chilotaraie amestecata cu prezervative erau cultura vie, atunci poemele fabuloase ale spaniolului Vicente Aleixandre, ori cele ale confratelui sau, Rafael Alberti, exilat pe timpul dictaturii franchiste pentru convingerile sale de stanga si pentru poemele sale geniale asemeni, ce erau? Cultura moarta cumva? Curierul National sustine ca Adrian P. ar fi fost “ultimul mare poet social”, plans de tot neamul romanesc. Sunt foarte dezamagit ca excelentul analist economic Adrian Panaite este coleg cu tengotogul bidengodatic care a putut sa scoata o asemenea idiotenie sinistra. Cei care mai au un rest de ratiune in creierul din mintea din cap sa retina: nu exista “poeti sociali”, ori “poezie sociala”. Exista poezie – punct. Poezia este literatura. Literatura este arta. Arta presupune un proces de creatie uman. Toate creatia umana, retineti: toata creatia umana se bazeaza pe asa-numitele mituri ale eternului uman. Acestea se refera la: 1- Eros 2- Creatie 3- Viata si moarte 4- Alienarea omului in societate Dincolo de aceste mituri ale eternului uman nu exista arta. Restul tematicilor, temelor, ideilor derivate tratate de marii creatori pornesc toate din temele fundamentale asociate acestor mituri. Mai exista si asa-numitele mituri populare, asociate diferitelor culturi umane. De exemplu, in Balcani au circulat asa-numitele mituri ale transhumantei, despre care noi, pe vremea lui Dobo, am invatat ca sunt ale noastre, ale romanilor. In realitate, au fost caracteristice tuturor neamurilor de pastori care, in istoria lor, au facut transhumanta cu turmele de oi. Pentru Puterea, Lidia Mischievici o da rau cu bata-n balta: Este un miracol cum o întreagă Românie s-a trezit parcă dintr-un somn lung odată cu anunțul potrivit căruia Adrian Păunescu a murit. Totuși, până acum de ce nimeni nu s-a mai bucurat de el viu, când trăia? Toți îl vedeam în carne și oase și trebuie să recunoaștem sincer, nu aveam nici măcar o tresărire când participa la diferite emisiuni de televiziune. Mulți poate schimbau imediat canalul. De ce? Lidia, cand eram colegi la “Gardianul” nu credeam ca poti gandi in felul asta si, trebuie sa recunosc, naiv am fost. Sistemul de valori ne este, Dumnezeule mare, puternic deteriorat de sistemul comunist. De lipsa unui proces al comunismului, care nu presupunea deloc impuscarea fostilor colaborationisti ai regimului, nici aruncarea lor goi in custi, dati cu smoala si tavaliti prin pene albe, ca pe Ezra Pound, ci punerea lucrurilor la locul lor pe multe, multe planuri. Social, cultural, motivational si, finalmente, politic, de ce nu? Altfel, nu ar mai pleca multi dintre cei destinati sa fie crema intelectualitatii in strainatate, lasand tara pe mana tuturor indivizilor de factura Dinu Paturica. Vorba lui Mihai Eminescu: “Mama ei de nemernicie romaneasca…” |
#485
|
|||
|
|||
![]()
Daca doresti, te poti ruga acasa pentru oricine vrei tu. Nimeni nu te impiedica.
|
#486
|
||||
|
||||
![]()
[quote=carmina;305276]
Citat:
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu! 2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun! 3. Omul smerit poate sa miste astrele! |
#487
|
|||
|
|||
![]()
Poate gresesc (corectati-ma IN CUNOSTINTA DE CAUZA daca spun prostii), dar pomenirea la Sf. Liturghie este considerata tot un fel de impartasanie cf. par. Cleopa.
De aceea cei care NU se pot impartasi (din cauza necredintei sau pacatelor grele) , NU pot fi nici pomeniti la Sf. Liturghie. Eu sunt uimita cum nu va temeti ca va aduceti osanda! (Eu l-am mai pus uneori pe sotul meu necredincios, dar stiu ca fac rau, "fortez" bunanatea lui Dumnezeu si ma astept daca lucruri rele mi se vor intampla.. ei bine, stiu ca le merit pe buna dreptate. Dar inca sotul meu necredincios imi mai spune sa ma rog pentru el - sa gaseasca job bun, sa iasa din incurcaturi, asteapta si el cu speranta ca Dumnezeu sa-mi asculte ruga cand avem copil bolnav etc.. adica tot are un dram de evlavie desi cu gura spune ca nu crede). Dar nu as face asta pentru un strain! Citat explicativ de pe situl manastirii Dervent: Biserica întreagă, Trupul tainic al lui Hristos, este prezentă în mod simbolic pe Sfântul Disc în urma săvârșirii Proscomidiei: în mijloc, prin agneț, Hristos însuși, Lumina cea adevărată și Viata cea veșnică, iar prin miride Maica Lui de-a dreapta, sfinții de-a stânga, iar dedesubt întreaga adunare a bine-credincioșilor. Miridele credincioșilor sunt așezate sub agneț Credincioșii, atât cei vii cât și cei adormiți, sunt reprezentați prin miridele așezate sub agneț în stânga, respectiv dreapta acestuia. La acestea se adaugă cele trei miride speciale scoase pentru cler (episcopi, preoți și diaconi), conducătorii țării și pentru ctitori. Mirida specială pentru ctitori precum și rugăciunile de pomenire generală a viilor și a morților, deși sunt menționate de Sfântul Simeon al Tesalonicului în secolul al XV-lea, în prezent sunt o particularitate a Liturghierelor românești unde le întâlnim începând de la jumătatea secolului al XIX-lea. Rugăciunea pentru vii este inspirată după cea de la Litie dar are analogii cu formularul de pomelnic de la sfârșitul Psaltirii și cu dipticele anaforalei Sfântului Vasile cel Mare. Rugăciunea pentru pomenirea morților este alcătuită după canoanele din sâmbetele morților (moșii de iarnă și de vară). Ambele rugăciuni, deși de origine greacă, au ajuns la noi prin influența practicii Bisericii Ortodoxe Ruse unde însoțeau anumite pomelnice. Scoaterea miridelor pentru credincioși începe prin rostirea rugăciunilor de pomenire generală a viilor și a morților și continuă cu pomenirea lor nominală, pentru fiecare nume scoțându-se câte o miridă din prescurile aduse împreună cu pomelnicul. În urma tuturor preotul scoate o miridă pentru el însuși arătând prin aceasta că mântuirea sa depinde de cei pe care este rânduit să-i păstorească și să-i pomenească. Pomenirea credincioșilor reprezintă raportarea tuturor și a fiecăruia la jertfa lui Hristos Unii credincioși au ajuns la o înțelegere a pomenirii la Proscomidie, ca un mijloc magic de rezolvare a problemelor curente al cărui efect este direct proporțional cu numărul prescurilor împărțite concomitent la diverse biserici. Astfel se solicită pomeniri pentru sănătate dar și pentru izbăvire de vrăjmași, pentru izbândă la proces, pentru găsirea unui loc de muncă, pentru obținerea vizei de plecare în străinătate etc. Această înțelegere magică reprezintă însă o denaturare grosolană a sensului cultului creștin. Pomenirea de la Proscomidie, prin caracterul ei de jertfă, reprezintă „raportarea tuturor și a fiecăruia la jertfa lui Hristos, adunarea și rezidirea în jurul Agnețului a noii făpturi a lui Dumnezeu”. Prin aducerea prescurii și a pomelnicului la altar noi ne aducem și ne predăm lui Dumnezeu „pe noi însine și unii pe alții și toată viața noastră”. Biserica îi strânge astfel laolaltă, la fiecare Liturghie, pe toți membrii ei din toate vremurile. Miridele exprimă participarea noastră la jertfa lui Hristos și intrarea în comuniune cu Maica Domnului, cu sfinții și cu toată Biserica pământească, presupunând și asumarea personală a Crucii lui Hristos și urmarea Lui (Mt. 16, 24). Bucățica de pâine scoasă pentru fiecare îl distinge de ceilalți și, în același timp, îl apropie de Hristos și de ceilalți. Hristos stă în centrul Bisericii în stare de jertfă și astfel o sfințește și o înfățișează sieși ca Biserică mărită (Efes 5, 26-27). La fel și Biserica, fiecare mădular al trupului lui Hristos, își însușeste de aici starea de jertfă față de Hristos și, prin Hristos, față de semenii săi." Ca sa reformulez, prin pomenirea unui necredincios la Sf. Liturghie, eu il aduc pe acela in comuniune simbolica cu Hristos, cu Maica Domnului, cu ingerii si cu toti sfintii lui Dumnezeu. Cred ca este un pacat destul de mare. Este ca si cum as aduce o bucata de pamant si as pune-o pe Sfantul Disc, ca sa ma exprim altfel. Nu cred ca este dovada de evlavie sau iubire sau orice spuneti voi acolo. Last edited by anna21; 14.11.2010 at 22:15:37. |
#488
|
|||
|
|||
![]()
[quote=Marimira;305290]
Citat:
|
#489
|
|||
|
|||
![]()
[quote=Marimira;305290]
Citat:
Pace si tie! |
#490
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=carmina;305289]Daca doresti, te poti ruga acasa pentru oricine vrei tu. Nimeni nu te impiedica.[/quote]
Draga mea, dar tu de ce incerci sa ne convingi ca este rau sa trecem in pomelnice pe oricine am dori..? Ce urmaresti cu asta, a ce te ajuta? Este bine sa ne rugam pt.iertarea pacatelor lui in pomelnicul celor adormiti si pt.iertarea pacatelor noastre la pomenicul celor vii.Suntem plini de rautate si dreptate!!! Doamne iarta-ne!
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu! 2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun! 3. Omul smerit poate sa miste astrele! |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Teodora Păunescu Tucă | Mihaela19 | Muzica Bisericeasca | 1 | 17.04.2012 23:29:02 |
OMUL NOU - OMUL VECHI | iosif | Pocainta | 32 | 12.04.2011 16:29:42 |
Poetul din gara Sinaia | Pelerinul | Generalitati | 102 | 21.02.2011 10:59:37 |
Adrian Fageteanu | achimovjan | Generalitati | 33 | 15.10.2008 14:10:09 |
Adrian | Adrian27 | Generalitati | 11 | 23.08.2007 14:46:07 |
|