Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 16.10.2011, 06:36:25
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Este o interpretare. Ideea că Vatican II și Papa Ioan Paul al II-lea ar fi contrazis adevăruri infailibile pronunțate anterior este exact ceea ce susțin sedevacantiștii, care s-au desprins de BC din cauza acestui lucru. Catolicii susțin că nu există contradicție. Desigur, putem discuta cu textul în față, cu observația că au mai făcut-o și alții înaintea noastră.
Eu cu textul în față am discutat și până acuma. Dar să lăsăm textele să vorbească:
Citat:
10. The universality of salvation means that it is granted not only to those who explicitly believe in Christ and have entered the Church. Since salvation is offered to all, it must be made concretely available to all. But it is clear that today, as in the past, many people do not have an opportunity to come to know or accept the gospel revelation or to enter the Church. The social and cultural conditions in which they live do not permit this, and frequently they have been brought up in other religious traditions. For such people salvation in Christ is accessible by virtue of a grace which, while having a mysterious relationship to the Church, does not make them formally part of the Church but enlightens them in a way which is accommodated to their spiritual and material situation. This grace comes from Christ; it is the result of his Sacrifice and is communicated by the Holy Spirit. It enables each person to attain salvation through his or her free cooperation.

For this reason the Council, after affirming the centrality of the Paschal Mystery, went on to declare that "this applies not only to Christians but to all people of good will in whose hearts grace is secretly at work. Since Christ died for everyone, and since the ultimate calling of each of us comes from God and is therefore a universal one, we are obliged to hold that the Holy Spirit offers everyone the possibility of sharing in this Paschal Mystery in a manner known to God."19

19. Pastoral Constitution on the Church in the Modern World Gaudium et Spes, 22.

Sursa: Ioannes Paulus PP. II - Redemptoris Missio
În comparație cu pronunțări ale papilor Bonifaciu VIII și Eugeniu IV această doctrină pe care o manifestă Ioan Paul II este în directă contradicție, pronunțări care spun foarte clar că nu există mântuire și iertare sau ștergere a păcatelor în afara Bisericii și că este absolut necesară pentru mântuire supunerea față de papa, în cazul lui Bonifaciu VIII, și că nimeni, conceput din bărbat și femeie, niciodată nu a fost liberat de sub stăpânirea diavolului decât prin credința în Iisus Hristos, în cazul lui Eugeniu IV. În contrast cu aceste pronunțări pretinse infailibile vine în mod direct doctrina expusă mai sus de Ioan Paul II care crede că și aceia care nu cred explicit în Iisus Hristos și care nu fac parte din Biserică, precum și aceia care nu sunt supuși ai papei, din diverse motive, au mântuirea accesibilă. Pozițiile sunt pur și simplu contradictorii oricât ai încerca să mistifici prin așa-zisele "interpretări".

Prin urmare ceea ce eu susțin nu este o simplă interpretare, așa cum încercați să insinuați, și chiar dacă ar fi o interpretare este una justă și realistă bazată pe comparația între texte. În schimb dvs nu faceți decât să afirmați că nu ar exista vreo contradicție dar nu aduceți absolut nimic pentru a susține ceea ce credeți. Și pentru ca să îmi argumentez poziția o să reiau citatele pe care le-am dat pentru ca opoziția existentă între cele două doctrine să fie evidentă:

Citat:
There is indeed one universal church of the faithful, outside of which nobody at all is saved, in which Jesus Christ is both priest and sacrifice. His body and blood are truly contained in the sacrament of the altar under the forms of bread and wine, the bread and wine having been changed in substance, by God's power, into his body and blood, so that in order to achieve this mystery of unity we receive from God what he received from us. Nobody can effect this sacrament except a priest who has been properly ordained according to the church's keys, which Jesus Christ himself gave to the apostles and their successors. But the sacrament of baptism is consecrated in water at the invocation of the undivided Trinity -- namely Father, Son and holy Spirit -- and brings salvation to both children and adults when it is correctly carried out by anyone in the form laid down by the church. If someone falls into sin after having received baptism, he or she can always be restored through true penitence. For not only virgins and the continent but also married persons find favour with God by right faith and good actions and deserve to attain to eternal blessedness.

sursa: Conciliul IV Lateran (1215) sub papa Inocențiu III
Citat:
Urged by faith, we are obliged to believe and to maintain that the Church is one, holy, catholic, and also apostolic. We believe in her firmly and we confess with simplicity that outside of her there is neither salvation nor the remission of sins, as the Spouse in the Canticles [Sgs 6:8] proclaims: 'One is my dove, my perfect one. She is the only one, the chosen of her who bore her,' and she represents one sole mystical body whose Head is Christ and the head of Christ is God [1 Cor 11:3]. In her then is one Lord, one faith, one baptism [Eph 4:5]. There had been at the time of the deluge only one ark of Noah, prefiguring the one Church, which ark, having been finished to a single cubit, had only one pilot and guide, i.e., Noah, and we read that, outside of this ark, all that subsisted on the earth was destroyed. (...)

Furthermore, we declare, we proclaim, we define that it is absolutely necessary for salvation that every human creature be subject to the Roman Pontiff.

sursa: bula "Unam Sanctam" a papei Bonifaciu VIII promulgată la 1302
Citat:
It firmly believes, professes and preaches that never was anyone, conceived by a man and a woman, liberated from the devil's dominion except by faith in our lord Jesus Christ, the mediator between God and humanity, who was conceived without sin, was born and died. He alone by his death overthrew the enemy of the human race, cancelling our sins, and unlocked the entrance to the heavenly kingdom, which the first man by his sin had locked against himself and all his posterity.

sursa: Conciliul de la Florența, sesiunea a XI-a, bula papei Eugeniu IV de unire cu copții (1442)
Iar faptul că nu doar Ioan Paul II contrazice în mod implicit doctrinele sau dogmele anterioare în materia discutată, ci și Conciliul II Vatican o face este evident nu doar din paragrafele 14-16 ale Constituției Dogmatice "De Ecclesia" (sau Lumen Gentium) (și ar fi bine să nu ne mai fluturați marota cu caracterul pastoral al conciliului, pentru că aici vorbim despre o constituție dogmatică) ci chiar și din constituția pastorală Gaudium et Spes citată mai sus de Ioan Paul II, în care se spune că
Citat:
Since Christ died for everyone, and since the ultimate calling of each of us comes from God and is therefore a universal one, we are obliged to hold that the Holy Spirit offers everyone the possibility of sharing in this Paschal Mystery in a manner known to God.
romano-catolicii sunt obligați să susțină universalitatea mântuirii așa cum o susține Vatican II în "De Ecclesia" și "Gaudium et spes". Prin urmare, de vreme ce catolicii sunt obligați să creadă și să suțină această doctrină atunci este evidentă pretenția de infailibilitate a Conciliului II Vatican și a lui Paul VI. Ba mai mult catolicii sunt obligați de Vatican II și de Paul VI, iar pe urma lor de Ioan Paul II, în ciuda, în contra și în opoziția doctrinei catolice, tradiționale să zicem așa cum este expusă în citatele date mai sus, să creadă ceea ce susține Vatican II și Paul VI. Din însuși faptul că se pretinde obligația catolicilor de crede și susține doctrina de la Vatican II, aprobat de Paul VI, reiese pretenția de infailibilitate a acestor pronunțări, pentru că dacă nu le-ar considera credința cea adevărată a Bisericii nu ar exista nici un fel de obligație din partea sinodalilor și a celorlalți catolici să creadă și să susțină această doctrină.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 16.10.2011, 09:18:45
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

"Universality of salvation", aici, nu înseamnă că toți se mântuiesc, ci înseamnă că toți sunt chemați la mântuire, chemare la care unii răspund, iar alții nu răspund. Noi nu putem crede că Dumnezeu cheamă pe cineva la mântuire fără a-i oferi și mijloacele concrete de a se urca în vehicului mântuirii, care este Biserica. Putem noi, oare, crede că Dumnezeu procedează astfel: îi adună pe toți cei care vor fi drepți în Europa și în țările creștine ale lumii (ori, încă și mai și, în alea 6 țări ortodoxe, dacă privim EENS din perspectiva ortodoxă) în vreme ce îi face pe ceilalți să se nască printre islamici, evrei și păgâni ? Deci, trebuie să existe ceva dincolo de apartenența formală la Biserică, ce te poate mântui printr-o altfel de apartenență la aceeași Biserică. Altfel spus, dacă Biserica e asemenea unui organism viu, care are cap și are mădulare, ea are și un "suflet" al ei, o "conștiință" a ei, un ceva care trece dincolo de ceea ce vedem din ea, în care, dacă cineva se lasă înglobat, e suficient pentru salvare. Asta e altceva decât a susține că există mijloace de salvare în afara Bisericii.

Prin urmare, încă de mult, cu mult înainte de Conciliul Vatican 2 sau de fer. Ioan Paul al II-lea a apărut ideea a ceea ce teologii numesc "ignoranță invincibilă". Această idee, că ignoranții care nu sunt astfel din vina lor, se pot mântui fără a avea legătură vizibilă cu Biserica nu datează de la Vatican 2. Iată ce spune, de exemplu, enciclica Quanto conficiamur a papei Pius al XI-lea:
7. Aici, de asemenea, iubiți fii și venerabili frați, este iarăși necesar să menționăm și să cenzurăm o foarte gravă greșeală în care cad unii catolici, care cred că este posibil a se ajunge la salvarea eternă trăind în eroare și în înstrăinare de adevărata credință și de unitatea catolică. O asemenea credință este în mod cert opusă învățăturii catolice. Există, desigur, cei care se luptă cu ignoranța invincibilă asupra preasfintei noastre religii. În mod sincer respectând legea naturală și preceptele ei înscrise de Dumnezeu în orice inimă și gata de a-L asculta pe Domnul, ei trăiesc vieți cinstite și sunt capabili de a atinge viața eternă prin virtuțile eficace ale luminii și grației divine. Fiindcă Dumnezeu cunoaște, caută și înțelege în mod limpede mințile, inimile, gândurile și naturile tuturor, suprema sa bunătate și clemență nu îngăduie nimănui care nu este vinovat de păcat deliberat să sufere pedeapsa eternă.

8. De asemenea, bine cunoscută este învățătura catolică potrivit căreia nimeni nu se poate salva în afara Bisericii Catolice. Salvarea eternă nu poate fi obținută de cei care se opun autorității și învățăturii acestei Biserici și sunt în mod obstinat separați de unitatea Bisericii și de urmașul lui Petru, Pontiful Romei, căruia "i s-a dat custodia viei de către Mântuitor" (Sinodul Ecumenic al IV-lea din Calcedon către Papa Leon). Cuvintele lui Cristos sunt suficient de limpezi: "Dacă refuză să asculte de Biserică, să vă fie vouă străin și vameș" "Cel ce vă ascultă pe voi pe Mine Mă ascultă, și cel ce se leapădă de voi se leapădă de Mine; iar cine se leapădă de Mine se leapădă de Cel ce M-a trimis pe Mine." (Luca 10:17), "Cel ce va crede și se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi." (Marcu 16:16), "cel ce nu crede a și fost osândit" (Ioan 3:18), "Cel ce nu este cu Mine este împotriva Mea; și cel ce nu adună cu Mine risipește." (Luca 11:23). Sf Ap Paul spune că asemenea persoane sunt "căzuți în păcat, fiind singuri de sine osândiți" (Tit 3:11); prințul Apostolilor îi numește "învățători mincinoși, care vor strecura eresuri pierzătoare și, tăgăduind chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, își vor aduce lor grabnică pieire" (2 Petru2:1)


Să facem o paralelă. Să presupunem că nu despre EENS vorbim aici, ci despre o dogmă imaginară: "numai rapidiștii se pot mântui". Dar eu mă socotesc rapidist și vreau să mă mântuiesc. Cu toate astea, eu nu am fost în viața mea legitimat la clubul Rapid București. Nici nu am participat la Adunarea Generală Periodică a Rapidiștilor și știu foarte vag unde se află stadionul Giulești, mai ales acum, cu modificările din acea zonă, în care pare să fi trecut Conciliul Giuleștian II. Dimpotrivă, eu am fost legitimat la Dinamo. De copil am fost dus acolo, la cursuri de înot. Mai târziu, pe când eram adolescent, mi s-a spus că ar fi bine să fac arte marțiale și singurul loc unde se putea face asta atunci era clubul Ministerului de Interne, adică Dinamo. Din plasa asta eu nu pot ieși nici acum. M-a aruncat Dumnezeu să locuiesc fix vizavi de clubul Dinamo. Adică într-o viermuială de dinamoviști. Vă dați seama ce ar înseamna dacă eu aș aparține formal clubului Rapid și aș arbora un steag vișiniu la fereastră ? Nu aș fi sigur nici de pâinea pe care o cumpăr că nu a fost scuipată înainte, deoarece, se știe, dinamoviștii sunt capabili de orice, pe când rapidiștii sunt existențe serafice. În aceste condiții, întreb: sunt eu, sau nu sunt racordat într-un mod inpalpabil la sufletul echipei Rapid ? Sunt rapidist în inima mea, sau fac parte din cei "separați în mod obstinat de comuniunea cu echipa Rapid" ?

De fapt, deosebirea dintre cele două variante (interpretări posibile) ale aceleiași dogme EENS se reduce la aceasta: unde se termină ignoranța invincibilă și unde începe ignoranța vinovată. Pentru unii, ignoranță invincibilă înseamnă să nu fi auzit niciodată de Cristos și de Evanghelie. Pentru alții, se extinde și asupra celor care au auzit, dar care nu au avut condiții de a face o alegere liberă în inima lor. Numai Dumnezeu, Care cunoaște inimile, poate da un răspuns perfect la asemenea întrebări. Oare bunica mea, care auzise în mod evident că există o Biserică Catolică, a putut face în mod liber o alegere ? În condițiile în care, în satul ei, a fi catolic era ceva de neimaginat ? În condițiile în care preoții ortodocși de atunci, ca și mulți preoți ortodocși de azi, susțineau egalitatățile catolic = vândut ungurilor și Papa = Anticrist ?

Pe jumătate în glumă, pe jumătate serios, un preot spunea odată: "Biserica Catolică nu are numai Șapte Sacramente ale Salvării. Are opt. Al optulea este ignoranța. Ignoranța singură poate că a salvat mai multe suflete decât toate celelalte Sacramente la un loc."
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.10.2011, 17:57:01
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Iată ce spune, de exemplu, enciclica Quanto conficiamur a papei Pius al IX-lea: (...)Fiindcă Dumnezeu cunoaște, caută și înțelege în mod limpede mințile, inimile, gândurile și naturile tuturor, suprema sa bunătate și clemență nu îngăduie nimănui care nu este vinovat de păcat deliberat să sufere pedeapsa eternă.
Dacă Dragomir a ținut să ne aducă în scop de argumentație și poziția papei Pius IX atunci să mai vedem cum și acest papă contrazice doctrina presupusă infailibilă a Bisericii Romane, doctrină pe care și el ca papă ar fi trebuit să o respecte.

Prin ce contrazice și acest papă doctrina oficială a Bisericii Catolice? Prin ceea ce spune în fraza pe care am citat-o după Dragomir, și anume că Dumnezeu nu îngăduie nimănui care nu este vinovat de păcat de moarte deliberat să sufere pedeapsa eternă.

Și susțin că există o contradicție datorită faptului că din ceea ce am citit din doctrina catolică pot exista oameni care, deși nu ar fi comis deliberat păcat de moarte, sunt totuși sortiți, de doctrina catolică, să sufere pedeapsa eternă. Acești oameni sunt aceia care mor în păcatul originar.

Doctrina catolică a Conciliului de la Florența este că aceia care mor în păcatul originar merg drept în iad, ca și cei care mor în păcate de moarte, dar ca să fie pedepsiți ca suferințe inegale, diferite spre deosebire de cei care mor în păcate de moarte.

Citat:
"But the souls of those who depart this life in actual mortal sin, or in original sin alone, go down straightaway to hell to be punished, but with unequal pains."

sursa: Conciliul de la Florența - sesiunea a VI-a (1439)
Doctrina catolică este aceea că pedeapsa iadului constă în despărțirea veșnică de Dumnezeu.

Citat:
Învățătura Bisericii afirmă existența iadului și veșnicia lui. Sufletele celor care mor în starea păcatului de moarte coboară, imediat după moarte, în iad, unde suferă chinurile infernului, "focul veșnic". Pedeapsa principală a iadului constă în despărțirea veșnică de Dumnezeu, singurul în care omul poate avea viața și fericirea pentru care a fost creat și la care aspiră.

sursa: Catehismul Bisericii Catolice, art. 1035
Doctrina catolică este aceea că păcatul originar nu este un păcat deliberat ci un păcat moștenit prin propagare de la Adam la descendenții lui.

Citat:
If any one asserts, that this sin of Adam,--which in its origin is one, and being transfused into all by propogation, not by imitation, is in each one as his own, --is taken away either by the powers of human nature, or by any other remedy than the merit of the one mediator, our Lord Jesus Christ, who hath reconciled us to God in his own blood, made unto us justice, santification, and redemption; or if he denies that the said merit of Jesus Christ is applied, both to adults and to infants, by the sacrament of baptism rightly administered in the form of the church; let him be anathema.

sursa: Sesiunea a V-a, art. 3 a Conciliului de la Tridente, Decretul privind păcatul originar
Conform doctrinei (infailibile) de la Tridente, păcatul originar este moștenit de toți oamenii (nu se include aici și fecioara Maria și evident nici Iisus Hristos) prin propagare și nu prin imitare. Faptul că nu este moștenit prin imitare înseamnă implicit și faptul că păcatul, deși este presupus ca fiind al omului în chip originar ca și cum ar fi al său, nefiind prin imitare, adică nefiind prin imitarea lui Adam, care a păcătuit deliberat, nu este nici el deliberat. Deci păcatul originar nu este un păcat deliberat.

Din cele expuse până aici se poate deduce logic că aceia care mor în păcatul originar suferă pedeapsa eternă, nu doar după moarte, a iadului, a despărțirii veșnice de Dumnezeu, păcatul originar fiind însă unul care nu este unul săvârșit deliberat. Concluzie bazată pe doctrina catolică ce respinge clar pretenția lui Pius IX că Dumnezeu, conform doctrinei catolice, nu ar pedepsi pe nimeni pentru eternitate dacă respectivul nu ar comite în mod deliberat păcat(e) de moarte. Deci Pius IX nu contrazice cu nimic doctrina catolică sau nici măcar o parte a acesteia?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.10.2011, 18:47:58
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Există deosebire între "a nu se mântui" și "a fi condamnat la pedeapsa veșnică a iadului". Mântuirea înseamnă o stare de fericire supranaturală dată de vederea permanentă a lui Dumnezeu. "Mântuire" și "viziune beatifică" sunt două expresii pentru același lucru.

Cei care nu se mântuiesc se împart în mai multe categorii. După cum și cuvântul "iad" are mai multe semnificații, începând cu aceea de "mormânt" sau "locuință a morților". Toți drepții lumii vechi au coborât, imediat după judecata lor individuală, în iad. Mai exact, este vorba de un loc (sau o stare) în care nu Îl puteau vedea pe Dumnezeu, fiind în același timp feriți de focul iadului, adică de suferința infernală. Acest iad, și nu iadul păcătoșilor, a fost locul în care a coborât Isus în timpul celor trei zile (mai exact: o zi și două capete) în care a fost prezent cu trupul în Sfântul Mormânt. Acolo, în limbul părinților, ei se aflau într-o stare de așteptare. Tot într-un astfel de loc este foarte probabil să meargă și drepții nebotezați. Singurele deosebiri sunt că primului îi zice "limbus patrum" și existența lui este materie dogmatică ("sententia certa de fide catholica"), pe când celui de al doilea îi zice "limbus puerorum" și este teologumenă ("sententia de fide definita").

Acum, să sperăm că vă este mai clară conformitatea învățăturii lui Pius al IX-lea cu magisteriul anterior al Bisericii. În general, când avem impresia că ceva este contradictoriu în Biblie, în magisteriu sau în liturgică, e bine să considerăm acest lucru ca o dificultate a noastră și să plecăm de la prezumția nu că Biblia, papii sau dumnezeieștii părinți au greșit, ci că avem de descoperit veriga lipsă, pe care, deocamdată, nu o putem vedea.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.10.2011, 19:25:50
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit Reiau o parte din mesajul anterior pentru a limpezi încă o dată

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Există deosebire între "a nu se mântui" și "a fi condamnat la pedeapsa veșnică a iadului". Mântuirea înseamnă o stare de fericire supranaturală dată de vederea permanentă a lui Dumnezeu. "Mântuire" și "viziune beatifică" sunt două expresii pentru același lucru.
Ca și cum nu ar fi fost de ajuns felul în care mistificați cu intenția clară de a induce în eroare, trebuia să o spuneți și pe asta. Problema este că viziunea beatifică nu este mântuirea sau toată mântuirea, ci este doar desăvârșirea stării de mântuire, mântuirea sau starea de mântuire presupunând în prealabil iertarea păcatelor, încorporarea virtuților, sfințirea, iar ca desăvârșire este iluminarea dumnezeiască sau viziunea beatifică. Și tot problema este aceea că biserica romană a spus că în afara bisericii nu există mântuire, nu există iertare a păcatelor (vezi Bonifaciu VIII) prin urmare când vorbește despre inexistența mântuirii în afara bisericii nu se referă exclusiv la desăvârșirea stării de mântuire, ci la mântuire cu toate treptele ei, de la purificare sau iertare a păcatelor până la îndumnezeire sau viziune beatifică. Cu alte cuvinte fie rătăciți neștiind scripturile, fie rătăciți cu intenția de a îi rătăci și pe alții.

Pentru mine este evident că mergeți în continuare în logica inducerii în eroare în care ați și început acest fir de discuție. Totuși aceia inteligenți, pentru care scriu, pot să vadă și văd foarte bine inducerea sau tentativa de inducere în eroare pe care o practicați; iar aceia care nu vor să o vadă, o să le deschidă Dumnezeu ochii.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.10.2011, 20:29:57
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit Cum ajunge un om să fie eretic

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Universalitatea mântuirii, aici, nu înseamnă că toți se mântuiesc, ci înseamnă că toți sunt chemați la mântuire, chemare la care unii răspund, iar alții nu răspund. Noi nu putem crede că Dumnezeu cheamă pe cineva la mântuire fără a-i oferi și mijloacele concrete de a se urca în vehicului mântuirii, care este Biserica. Putem noi, oare, crede că Dumnezeu procedează astfel: îi adună pe toți cei care vor fi drepți în Europa și în țările creștine ale lumii în vreme ce îi face pe ceilalți să se nască printre islamici, evrei și păgâni ? Deci, trebuie să existe ceva dincolo de apartenența formală la Biserică, ce te poate mântui printr-o altfel de apartenență la aceeași Biserică. Altfel spus, dacă Biserica e asemenea unui organism viu, care are cap și are mădulare, ea are și un "suflet" al ei, o "conștiință" a ei, un ceva care trece dincolo de ceea ce vedem din ea, în care, dacă cineva se lasă înglobat, e suficient pentru salvare. Asta e altceva decât a susține că există mijloace de salvare în afara Bisericii.
Toată această expunere contrazice flagrant dogmele sau definițiile dogmatice anterioare ale bisericii romane. Și așa ajunge un om să fie un eretic (adică ceea ce și ești!!) prin faptul că, deși are expuse formulările domatice infailibile anterioare el alege (de aici și erezia, pentru că erezia este o alegere) să creadă cu totul și cu totul altceva. Și readuc în atenție definirile, formulările dogmatice anterioare ce se pretind sub spectrul infailibilității pentru ca să se vadă foarte clar erezia, la propriu, pe care o practicați, pe urmele unora ca Pius IX, Pius X, Paul VI, Ioan Paul II.

Citat:
There is indeed one universal church of the faithful, outside of which nobody at all is saved, in which Jesus Christ is both priest and sacrifice. His body and blood are truly contained in the sacrament of the altar under the forms of bread and wine, the bread and wine having been changed in substance, by God's power, into his body and blood, so that in order to achieve this mystery of unity we receive from God what he received from us. Nobody can effect this sacrament except a priest who has been properly ordained according to the church's keys, which Jesus Christ himself gave to the apostles and their successors. But the sacrament of baptism is consecrated in water at the invocation of the undivided Trinity -- namely Father, Son and holy Spirit -- and brings salvation to both children and adults when it is correctly carried out by anyone in the form laid down by the church. If someone falls into sin after having received baptism, he or she can always be restored through true penitence. For not only virgins and the continent but also married persons find favour with God by right faith and good actions and deserve to attain to eternal blessedness.

sursa: Conciliul IV Lateran (1215) sub papa Inocențiu III
Citat:
Urged by faith, we are obliged to believe and to maintain that the Church is one, holy, catholic, and also apostolic. We believe in her firmly and we confess with simplicity that outside of her there is neither salvation nor the remission of sins, as the Spouse in the Canticles [Sgs 6:8] proclaims: 'One is my dove, my perfect one. She is the only one, the chosen of her who bore her,' and she represents one sole mystical body whose Head is Christ and the head of Christ is God [1 Cor 11:3]. In her then is one Lord, one faith, one baptism [Eph 4:5]. There had been at the time of the deluge only one ark of Noah, prefiguring the one Church, which ark, having been finished to a single cubit, had only one pilot and guide, i.e., Noah, and we read that, outside of this ark, all that subsisted on the earth was destroyed. (...)

Furthermore, we declare, we proclaim, we define that it is absolutely necessary for salvation that every human creature be subject to the Roman Pontiff.

sursa: bula "Unam Sanctam" a papei Bonifaciu VIII promulgată la 1302
Citat:
Since however there is for both regulars and seculars, for superiors and subjects, for exempt and non-exempt, one universal church, outside of which there is no salvation, for all of whom there is one Lord, one faith and one baptism, it is right that all who are of the same body should be of one will, and as brethren bound to one another by the bond of charity.

sursa: Conciliul de la Vienne (1311-1312) sub papa Clement V
Citat:
It firmly believes, professes and preaches that never was anyone, conceived by a man and a woman, liberated from the devil's dominion except by faith in our lord Jesus Christ, the mediator between God and humanity, who was conceived without sin, was born and died. He alone by his death overthrew the enemy of the human race, cancelling our sins, and unlocked the entrance to the heavenly kingdom, which the first man by his sin had locked against himself and all his posterity.

sursa: Conciliul de la Florența, sesiunea a XI-a, bula papei Eugeniu IV de unire cu copții (1442)
Citat:
It firmly believes, professes and preaches that all those who are outside the catholic church, not only pagans but also Jews or heretics and schismatics, cannot share in eternal life and will go into the everlasting fire which was prepared for the devil and his angels, unless they are joined to the catholic church before the end of their lives

sursa: Conciliul de la Florența, sesiunea a XI-a, bula papei Eugeniu IV de unire cu copții (1442)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.10.2011, 21:34:54
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Savonarola Vezi mesajul
mântuirea sau starea de mântuire presupunând în prealabil iertarea păcatelor, încorporarea virtuților, sfințirea,
Aici vă aflați sub influență (neo)protestantă. Pentru catolici, nimeni nu este mântuit în timpul vieții sale în trup, oricât de sus ar fi ajuns pe scara urcușului spiritual. Tot așa ar trebui să fie și pentru ortodocși. Vom putea spune că suntem mântuiți abia atunci când ni se va deschide poarta raiului, acest lucru întâmplându-se după judecată.

Pax Christi,
M.D.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #8  
Vechi 22.07.2013, 12:53:15
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
"Universality of salvation", aici, nu înseamnă că toți se mântuiesc, ci înseamnă că toți sunt chemați la mântuire, chemare la care unii răspund, iar alții nu răspund.
Universalitatea mântuirii de care vorbește papa Ioan Paul II în acel text din enciclica Redemptoris Missio se referă efectiv la mântuire și la universalitatea ei, nu doar la chemare la mântuire. Textul este foarte clar în limba engleză (nu îl traduc, dar rog că aceia care nu cunosc engleză să aibă încredere că sensul traducerii este cel dat de mine, de fapt de Ioan Paul II, nu de Mihnea Dragomir):

Citat:
10. The universality of salvation means that it is granted not only to those who explicitly believe in Christ and have entered the Church. Since salvation is offered to all, it must be made concretely available to all. But it is clear that today, as in the past, many people do not have an opportunity to come to know or accept the gospel revelation or to enter the Church. The social and cultural conditions in which they live do not permit this, and frequently they have been brought up in other religious traditions. For such people salvation in Christ is accessible by virtue of a grace which, while having a mysterious relationship to the Church, does not make them formally part of the Church but enlightens them in a way which is accommodated to their spiritual and material situation. This grace comes from Christ; it is the result of his Sacrifice and is communicated by the Holy Spirit. It enables each person to attain salvation through his or her free cooperation.

For this reason the Council, after affirming the centrality of the Paschal Mystery, went on to declare that "this applies not only to Christians but to all people of good will in whose hearts grace is secretly at work. Since Christ died for everyone, and since the ultimate calling of each of us comes from God and is therefore a universal one, we are obliged to hold that the Holy Spirit offers everyone the possibility of sharing in this Paschal Mystery in a manner known to God."19

19. Pastoral Constitution on the Church in the Modern World Gaudium et Spes, 22.

Sursa: Ioannes Paulus PP. II - Redemptoris Missio
Această învățătură, după cum am mai spus și se poate deduce de către oricine, este eretică în raport cu dogmele pronunțate anterior de Bonifaciu VIII și Eugeniu IV. Dogma sau dogmele contrazise de Vatican II și de Paul VI și Ioan Paul II spun foarte clar că aceia care sunt în afara Bisericii Catolice, nu doar păgâni, ci și Iudei, sau eretici și schismatici nu pot avea părtășie la viața eternă și vor merge în focul veșnic care a fost pregătit pentru diavol și îngerii lui, dacă nu se unesc cu biserica catolică înainte de sfârșitul vieții lor. Cu alte cuvinte, ceea ce spune Ioan Paul II, anume că harul mântuitor li se dă și celor dintre păgâni, iudei ect din afara Bisericii, spre mântuire, printr-o cale misterioasă, în condițiile în care acei oameni nu sunt uniți cu Biserica Catolică până la sfțrșitul vieții, este contrazicere și sfidare fățișă a adevărului dogmatic odată definit și deci erezie. Deci, conform dogmei romano-catolice, Ioan Paul II este eretic. Dar nu doar el, ci și Vatican II are învățătura aceea eretică, doar că nu este formulată în aceleași cuvinte, și inclusiv și Paul VI, după cum se vede și din citarae făcută de Ioan Paul II din Gauddium et spes, 22, unde se specifică deasemenea foarte clar că romano-catolicii sunt obligați să creadă acea doctrină (practic fiind vorba de un alt fel de a pretinde infailibilitatea învățăturii, nivelul ei dogmatic, și obligativitatea catolicilor din comuniunea lor de a crede respectiva învățătură, deși contrazice una adevăr dogmatic definit în prealabil).

Citat:
It firmly believes, professes and preaches that all those who are outside the catholic church, not only pagans but also Jews or heretics and schismatics, cannot share in eternal life and will go into the everlasting fire which was prepared for the devil and his angels, unless they are joined to the catholic church before the end of their lives; that the unity of the ecclesiastical body is of such importance that only for those who abide in it do the church's sacraments contribute to salvation and do fasts, almsgiving and other works of piety and practices of the Christian militia produce eternal rewards; and that nobody can be saved, no matter how much he has given away in alms and even if he has shed his blood in the name of Christ, unless he has persevered in the bosom and the unity of the catholic church.
sursa: http://www.ewtn.com/library/councils/florence.htm
Reply With Quote
  #9  
Vechi 22.07.2013, 14:18:38
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Noi nu putem crede că Dumnezeu cheamă pe cineva la mântuire fără a-i oferi și mijloacele concrete de a se urca în vehicului mântuirii, care este Biserica. Putem noi, oare, crede că Dumnezeu procedează astfel: îi adună pe toți cei care vor fi drepți în Europa și în țările creștine ale lumii (ori, încă și mai și, în alea 6 țări ortodoxe, dacă privim EENS din perspectiva ortodoxă) în vreme ce îi face pe ceilalți să se nască printre islamici, evrei și păgâni ? Deci, trebuie să existe ceva dincolo de apartenența formală la Biserică, ce te poate mântui printr-o altfel de apartenență la aceeași Biserică. Altfel spus, dacă Biserica e asemenea unui organism viu, care are cap și are mădulare, ea are și un "suflet" al ei, o "conștiință" a ei, un ceva care trece dincolo de ceea ce vedem din ea, în care, dacă cineva se lasă înglobat, e suficient pentru salvare. Asta e altceva decât a susține că există mijloace de salvare în afara Bisericii.

Prin urmare, încă de mult, cu mult înainte de Conciliul Vatican 2 sau de fer. Ioan Paul al II-lea a apărut ideea a ceea ce teologii numesc "ignoranță invincibilă". Această idee, că ignoranții care nu sunt astfel din vina lor, se pot mântui fără a avea legătură vizibilă cu Biserica nu datează de la Vatican 2. Iată ce spune, de exemplu, enciclica Quanto conficiamur a papei Pius al XI-lea:

7. Aici, de asemenea, iubiți fii și venerabili frați, este iarăși necesar să menționăm și să cenzurăm o foarte gravă greșeală în care cad unii catolici, care cred că este posibil a se ajunge la salvarea eternă trăind în eroare și în înstrăinare de adevărata credință și de unitatea catolică. O asemenea credință este în mod cert opusă învățăturii catolice. Există, desigur, cei care se luptă cu ignoranța invincibilă asupra preasfintei noastre religii. În mod sincer respectând legea naturală și preceptele ei înscrise de Dumnezeu în orice inimă și gata de a-L asculta pe Domnul, ei trăiesc vieți cinstite și sunt capabili de a atinge viața eternă prin virtuțile eficace ale luminii și grației divine. Fiindcă Dumnezeu cunoaște, caută și înțelege în mod limpede mințile, inimile, gândurile și naturile tuturor, suprema sa bunătate și clemență nu îngăduie nimănui care nu este vinovat de păcat deliberat să sufere pedeapsa eternă.

(....) De fapt, deosebirea dintre cele două variante (interpretări posibile) ale aceleiași dogme EENS se reduce la aceasta: unde se termină ignoranța invincibilă și unde începe ignoranța vinovată. Pentru unii, ignoranță invincibilă înseamnă să nu fi auzit niciodată de Cristos și de Evanghelie. Pentru alții, se extinde și asupra celor care au auzit, dar care nu au avut condiții de a face o alegere liberă în inima lor. Numai Dumnezeu, Care cunoaște inimile, poate da un răspuns perfect la asemenea întrebări.
Nu se susțin lucrurile nici așa, în primul rând datorită forumlărilor dogmatice de care am mai pomenit. Nu poate ignoranța invincibilă să îl mântuiască pe un om, iar conform dogmelor catolice nu există mântuire în afara Bisericii Catolice. Papa Bonifaciu VIII a spus foarte clar că în afara Bisericii Catolice nu există iertare de păcate și nici mântuire, iar papa Eugeniu IV a spus foarte clar că nimeni niciodată nu a fost liberat de sub stăpânirea diavolului decât prin credința în Iisus Hristos; prin urmare, toți ceilalți care se află în așa zisa ignoranță invincibilă nu doar că nu sunt mântuiți și eliberați de sub puterea diavolului, dar nici nu pot să fie eliberați și mântuiți, fiind și în afara Bisericii și lipsiți de credința mântuitoare în Iisus. Ba mai mult, după cum am mai spus, ei sunt și sub puterea păcatului originar, și fără ștergerea acelui păcat, conform Conciliului de la Florența, merg drept în iad după moarte. Altfel spus, acea apartenență informală la Biserica lui Hristos nu există și nu este valabilă pentru cei în ignoranță invincibilă, conform dogmelor romano-catolice.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Noi nu putem crede că Dumnezeu cheamă pe cineva la mântuire fără a-i oferi și mijloacele concrete de a se urca în vehicului mântuirii, care este Biserica. Putem noi, oare, crede că Dumnezeu procedează astfel: îi adună pe toți cei care vor fi drepți în Europa și în țările creștine ale lumii (ori, încă și mai și, în alea 6 țări ortodoxe, dacă privim EENS din perspectiva ortodoxă) în vreme ce îi face pe ceilalți să se nască printre islamici, evrei și păgâni ?
Nu doar că puteți să credeți, ci asta este credința romano-catolică așa cum au stabilit-o papii voștri infailibili. Și nu doar că au putut ei să creadă așa ceva, ba mai mult au și crezut exact în acel fel în care au spus-o și dogmatizat-o, și chiar s-au mai și comportat pe cale de consecință, această învățătură fiind una dintre bazele intoleranței și agresivității religioase a catolicismului, aspecte pe care catolicii vor să le atenueze după conciliul de la Vatican II. Aceea este credința romano-catolică, cea citată din chiar sursele romano-catolice și pe care Vatican II, Paul VI și Ioan Paul II o contrazic cu obstinație, intrând astfel în erezie.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare