Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.01.2012, 20:11:30
guardian knight's Avatar
guardian knight guardian knight is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.02.2011
Locație: Cluj-Napoca
Mesaje: 897
Implicit omul- masura tuturor lucrurilor !

S-ar parea ca omul este masura tuturor lucrurilor !
Nu a inventat el Zeii, dintr-o necesitate interioara, din cauza instinctului de sacru,pe care inerent naturii sale, il are ???

Speriat de ostila si perfida natura,care il pandea la tot pasul cu animale salbatice,focuri venite din cer, eruptii vulcanice,razboaie, boli si ...moartea...,stramosul nostru, omul primitiv refugiat din cauza ostilitatii mediului in caverne,a inceput sa se simt mic !
In comparatie cu enormele si neinduratoarele forte de presiune si represiune ale vietii reale, omul nostru ancestral a inceput sa se resimta...mic, neinsemnat,in tot acest joc barbar de dominatie,lupta si supunere in care s-a atrezit azvarlit,numit...natura, si mediu !!!

si...atunci,slabanogul nenorocit s-a tarat ca o fiara ranita in apropierea unei idei,care ai oferea putina caldura,putina speranta...putin opiu,putina autoamagire,si asa a nascut...din aceasta nepuntina de a fi...primul zeu,prima visare !

...de aici ,deschisa poarta a religiei,va primi prin transa nenumarate popoare ,rase si limbi,epoci ale istoriei cu mentalitati ,morale si cutume comprimate in zei ...pana la ultimul zeu...zeu unic al istoriei,zeul celor trei religii ale cartii ,si cel mai unic si cel mai gelos !
Fluctuand mereu,intre speranta, credinta, visare si deznadejde, ca insasi firul nesigur al vietii lui, omul,fiinta sociabila si vulnerabila prin definitie, a cautat mereu sa comunice,si sa se apropie de zeii sai,chiar daca uneori a primit numai copite in ceafa !!!
ajuns el pe firul istoriei in secolul 19, si stand gebos in fata statuilor de arama,a indraznit pentru prima data sa se ridice vertical si luand in mana ciocanul greu al ratiunii lovi in stravechile si veneratele statui...iar sunetul...o. sunetul...suna a ...gol !
insa istoria expereintei omului,nu se incheie aici !
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.01.2012, 21:27:06
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de guardian knight Vezi mesajul
S-ar parea ca omul este masura tuturor lucrurilor !
Nu a inventat el Zeii, dintr-o necesitate interioara, din cauza instinctului de sacru,pe care inerent naturii sale, il are ???

Speriat de ostila si perfida natura,care il pandea la tot pasul cu animale salbatice,focuri venite din cer, eruptii vulcanice,razboaie, boli si ...moartea...,stramosul nostru, omul primitiv refugiat din cauza ostilitatii mediului in caverne,a inceput sa se simt mic !
In comparatie cu enormele si neinduratoarele forte de presiune si represiune ale vietii reale, omul nostru ancestral a inceput sa se resimta...mic, neinsemnat,in tot acest joc barbar de dominatie,lupta si supunere in care s-a atrezit azvarlit,numit...natura, si mediu !!!

si...atunci,slabanogul nenorocit s-a tarat ca o fiara ranita in apropierea unei idei,care ai oferea putina caldura,putina speranta...putin opiu,putina autoamagire,si asa a nascut...din aceasta nepuntina de a fi...primul zeu,prima visare !

...de aici ,deschisa poarta a religiei,va primi prin transa nenumarate popoare ,rase si limbi,epoci ale istoriei cu mentalitati ,morale si cutume comprimate in zei ...pana la ultimul zeu...zeu unic al istoriei,zeul celor trei religii ale cartii ,si cel mai unic si cel mai gelos !
Fluctuand mereu,intre speranta, credinta, visare si deznadejde, ca insasi firul nesigur al vietii lui, omul,fiinta sociabila si vulnerabila prin definitie, a cautat mereu sa comunice,si sa se apropie de zeii sai,chiar daca uneori a primit numai copite in ceafa !!!
ajuns el pe firul istoriei in secolul 19, si stand gebos in fata statuilor de arama,a indraznit pentru prima data sa se ridice vertical si luand in mana ciocanul greu al ratiunii lovi in stravechile si veneratele statui...iar sunetul...o. sunetul...suna a ...gol !
insa istoria expereintei omului,nu se incheie aici !
Sau poate ca orice om rational (exact ceea ce acuza atei ca le lipseste credinciosilor) ajunge la concluzia ca din nimic nu poate aparea ceva. E ilogic, iar stiinta eu stiu ca se bazeaza pe logica. Daca nu a aparut din nimic a fost din totdeauna, iar aici nu facem decat sa trimitem problema mai departe. Ce inseamna intotdeauna? Trebuie sa aiba un inceput. Daca nu are un inceput materia atunci este Dumnezeu. Iar argumentele astea le-am mai expus si nu are rost sa le repet.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 07.01.2012, 14:43:18
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Usere Erethorn, ca de multe ori nu ai inteles, dar ai intrat in discutie doar pentru ca era un mic conflict si pare ca iti pace cearta. Horatiu a spus ce crede el ca sa isi confirme afirmatiile, adevarul este altul pentru ca poate nu a inteles ce e panteismul. Uite un link catolic (sa fie obiectiv) de pe site-ul catholica, in care se analizeaza influentele primite de Marx din filosofia lui Hegel: http://lumea.catholica.ro/2011/03/pi...tei-karl-marx/
Nu numai despre panteism scrie la Hegel, ci si despre monism.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 09.01.2012, 14:38:07
CarareaImparatiei's Avatar
CarareaImparatiei CarareaImparatiei is offline
Member
 
Data înregistrării: 01.09.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 73
Implicit

"Cel ce are prouncile Mele și le păzește, acela este care Mă iubește, iar cel ce Mă iubește va fi iubit de Tatăl Meu și-l voi iubi și Eu și Mă voi arăta lui." (Ioan 14, 21).
__________________
"Nimic nu urăște Dumnezeu atât de mult ca mândria. De aceea de la început Dumnezeu a făcut totul, ca să dezrădăcineze din sufletul omului acest păcat. De aceea am ajuns muritori, înconjurați de scârbe si de dureri [...] Așa e mândria. Nu numai că nu adaugă nimic bun vieții noastre, dar ne ia și ceea ce avem. Smerenia, dimpotrivă: nu numai că nu ne ia și ceea ce avem, dar ne adaugă și ceea ce nu avem" (Sf. Ioan Gură de Aur)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 17.01.2012, 18:49:13
Amomothaggol Amomothaggol is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 07.07.2011
Mesaje: 18
Implicit

Citat:
Crestinismul este forma de religiozitate incontestabil superioara celorlalte forme din decursul istoriei spirituale a omenirii !
De ce sunt celelalte religii si mituri ale creatiei gresite / inferioare - fapt incontestabil?
Daca v-ati fi nascut intr-o alta religie, credeti ca ati fi ajuns in cele din urma la concluzia ca religia dvs. este una gresita, si v-ati fi orientat spre crestinism?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 18.01.2012, 16:30:46
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Amomothaggol Vezi mesajul
De ce sunt celelalte religii si mituri ale creatiei gresite / inferioare - fapt incontestabil?
Daca v-ati fi nascut intr-o alta religie, credeti ca ati fi ajuns in cele din urma la concluzia ca religia dvs. este una gresita, si v-ati fi orientat spre crestinism?
Poate da, poate (mai degraba) nu. Pur si simplu aderenta la o credinta tine de ce este atat Fiinta (scanteia de increat din noi), cat si de fiinta, cu subiectivismul ei jalnic si doborat de efemer.
Iar asta inseamna ca nu credinta te face mai bun, ci voia lui Dumnezeu. Si tocmai asta e o dovada spre Dumnezeu: suntem atat de limitati, desi in oglinzile narcisismului nostru parem, nu-i asa, coroana creatiei, etc., si desi putem judeca, intui si mai ales face atatea (aia e durerea, cu ce facem), incat e clar ca exista o Instanta Care corecteaza greselile creaturii Sale iubite. Ma rog, nu intr-un mod intotdeauna vizibil si comprehensibil.
Ca raspuns la intrebare: acele credinte, evident, nu sunt inferioare. Sunt ALTCEVA, asa cum o salamandra nu e inferioara sau superioara unei broaste, sau apusul rasaritului, sau invers, sau... Iar daca vreti neaparat criteriul pentru o ierarhie, criteriul nemarturisit este: cat de bun/generos/tare de caracter/onest este tipul uman tintit si realizat de credinta in cauza. Adica cat de larga este inima credinciosului respectiv fata de tot ce este alteritate, raportat la sine. In ultima instanta, atitudinea fata de Viata, si deci fata de Creatorul, sau Autorul daca vreti, Vietii si Universului. "Dupa roadele lor ii veti cunoaste".

Last edited by Theodor_de_Mopsuestia; 18.01.2012 at 16:40:21.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.04.2012, 03:18:48
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Puțină patristică nu strică I

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Horatiu,

Dvs. deci sustineti ca persoanele omenesti sunt increate.
Pai atunci inseamna ca sunt fara de inceput, la fel ca persoanele dumnezeiesti.
Ori mie asta mi se pare o grava gresala.
Persoanele omenesti se impartasesc intr-adevar de harul necreat, dar ele sunt capabile de aceasta fiindca persoana (omul a fost creat de Dumnezeu ca persoana, deci dupa chipul si asemanarea Sa) este ireductibila la natura sa.
Persoanele omenesti au natura creata (aceasta e invatatura crestina ), dar fiind persoane ele sunt capabile sa transceanda limitarile naturii proprii.
Înainte de toate, Hristos a înviat!

Bun. Haideți să vedem ce spuneți Dvs. de fapt mai sus:
1. Omul este o ființă creată — perfect de acord și eu cu această afirmație.
2. Totuși, omul poate să treacă dincolo de limita naturii proprii, create — perfect de acord și cu această afirmație. Numai că nu vă dați seama de implicația clară a acestei afirmații: dacă oamenii depășesc natura creată, o depășesc către increat.
3. Proba stă în faptul că omul se poate împărtăși de Har, Care este o Energie increată. Știm asta din toată tradiția Bisericii, cristalizată în texte precum teologia Sf. Dionisie Areopagitul, Sfinții Capadocieni, Sf. Simeon Noul Teolog sau „Triadele” Sf. Grigorie Palamas.

Numai că, dacă spunem acestea, iată care sunt consecințele:
1. Harul este necreat, deci este infinit actual absolut, etern și neînceput.

2. Cel care participă la Har, participă la starea Harului: adică, la infinitatea actuală absolută, deci la eternitate și la neîncepere, chiar în condițiile în care el este temporal și are început. Aceasta este un paradox, deoarece acela care participă este creat, deci are început.

3. Singura soluție este să acceptăm că în chiar faptul de a fi creat se dă ceva increat pentru om. Și acest raționament este acceptabil, deoarece, dacă omul are ființă, fie ea și creată, această ființă creată este instituită numai prin instituirea ei de către și participarea ei la Ființa Absolută increată. Aceasta ne-o arată simplul raționament al principiului identității: din Eternitate există Un Unghi contemplativ din Care tot ceea ce este în ființă etern și tot ce a fost temporal, este temporal sau va mai fi temporal se află în coincidență absolută cu Originea absolută și neîncepută.

4. Aceasta rezultă din conceptul de Dumnezeu: Care este nelimitat, deoarece e absolut. Adică nu există loc, topos în care El să nu Se afle în chip deplin — fără ca prin aceasta să se înțeleagă că El este prezent pentru creatură cu Esența Sa. Paradoxal, El este prezent chiar și unde este absent — adică în creatură. Dar, pentru cel pentru care este prezent prin absență, Esența Lui este insesizabilă; cu alte cuvinte, cel are îl sesizează ca prezent prin absență nu sesizează decât „Lucrarea” Lui, cum îi plăcea Sf. G. Palamas să O numească: adică el nu vede decât „exterioritatea” Esenței divine, adică Slava sau Harul. Adică Energiile. Aceasta, în condițiile în care Dumnezeu nu are exterioritate nici față de Esența Lui, deoarece El este, prin definiție, peste tot.

Și, ceea ce este încă și mai surprinzător și înfricoșător, este faptul că și în această perspectivă, diferența ontologică dintre Increat și creat rămâne valabilă, nu este suprimată. Cu alte cuvinte, ca să încercăm să înțelegem cum este posibil așa ceva, trebuie să regândim noțiunile de identitate și de diferență. Și, mai ales, să nu le înțelegem în mod univoc.

Căci spune Sf. G. Palamas:

Citat:
Învățătura despre Dumnezeu unele ni le predă despre El în mod unit, altele în mod distinct. Și nici cele unite nu e permis a le deosebi, nici cele deosebite a le confunda. Iar cel ce opune pe unele din acestea celorlalte și încearcă să desființeze unele prin altele și celor ce cred corect că Dumnezeu este unul le opune această deosebire, iar celor ce văd cele deosebite în Dumnezeu le opune unitatea și neîmpărțirea Lui, închipuindu-și astfel că îi dovedește ca politeiști, acela să știe că se folosește de enunțările Duhului contra Duhului, cum se foloseau învățații elini de creație împotriva creatorului. Și să mai știe că fiind mai ignorant decât oricine, după cuvântul apostolului, nu înțelege nici aceea că negațiile nu sunt opuse la Dumnezeu afirmațiilor. El este și existent și neexistent, și pretutindeni și nicăieri, și cu multe nume și fără nume, și veșnic în mișcare și nemișcat, scurt vorbind, e toate și nimic din toate. Căci cele ce apar ca opuse și foarte străine întreolaltă, ca refuzând orice împreunare, la Dumnezeu se împacă și se împreună fiind la fel de adevărate.
Astfel dumnezeiescul (το θειον) este și nu este unul. Putem afirma evlavios ambele lucruri. E și una și alta în multe și diferite chipuri.
[„Viața și învățăturile Sfântului Grigorie Palama” de Dumitru Stăniloae, ed. Scripta, București, 1993, pp. 215-216]
Reply With Quote
  #8  
Vechi 23.04.2012, 03:23:00
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Puțină patristică nu strică II (a)

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
De aceea ele se impartasesc de darul necreat al lui Dumnezeu.
A fi persoana, spune Christos Yanaras, inseamna a fi liber fata de orice necesitate a firii.
Persoanele omenesti se impartasesc de har pentru ca Fiul lui Dumnezeu, pe langa firea sa dumnezeiasca necreata pe care o avea din vesnicie, a asumat din iubire de oameni si firea cea creata omeneasca, facand-o partasa la viata si vesnicia Sa.
De aceea se impartasesc de har, fiindca Dumnezeu din iubire a asumat firea noastra si a dorit sa traiasca viata noastra, ca si noi sa o putem, in dar, sa o traim pe a Lui.
Aici nu faceți decât să repetați în mare ceea ce eu deja v-am spus mai sus și în celelalte postări (numai că o faceți fără să vă dați seama ce spuneți de fapt): îndumnezeirea omului și a întregii creații este posibilă (sau, în cheie eternă, este deja actuală) tocmai pentru că se poate să se unească Increatul cu creatul, fapt arătat nouă în mod eminent de către Iisus Hristos prin Întruparea Sa diofizită în care ne-a demonstrat cum se poate ca Increatul să coabiteze cu creatul, unindu-le deplin, dar neamestecat. Deci cum se poate ca cel care are început să fie transpus și urcat în poziția din care are aceleași proprietăți „ad extra” cu Cel Care nu are început?

Or, ceea ce am afirmat eu aici este că omul are în el o dimensiune, încă nerevelată pe față, ci doar puținora și tainic în istoria noastră comună, terestră (sfinții), în care se arată transmutarea lui în starea de Slavă din Care Îl va putea vedea pe Dumnezeu în Chipul Acestuia, adică prin diferența ontologică, nu în Esența Lui. Adică, omul va fi increat prin participare, adică increat în condițiile în care este, prin esență, creat. Atât de mare e misterul divin și darul pe care El ni-l pregătește.

În sfârșit, această dimensiune care unește Increatul cu creatul, la om se numește Persoană. Acum, fie că vă place sau nu, în această dimensiune trebuie să se reveleze, undeva, ceva increat pentru om sau în statutul absolut de ființă subiectivă al omului. Dacă vreți, puteți vedea acest lucru în faptul că Ideea creaturii (deci și a omului) era deja prezentă în Intelectul absolut al lui Dumnezeu: increatul omului poate fi văzut în adecvarea creaturii cu această Idee care, fiind eternă, este increată. Deci vom fi eterni prin participarea noastră la Forma noastră eternă. Și această Formă revelată în om este Persoana acestuia, adică tocmai Chipul divin din el. De aceea, aveți și nu aveți dreptate să spuneți că ne putem împărtăși de increat pentru că Fiul S-a întrupat în lume. Căci motivul fundamental al acestei posibilități a noastre rezidă, în fapt, în întemeierea și destinul ontologice ale creaturii încă de la Facere. Sf. Maxim Mărturisitorul spune undeva că Întruparea ar fi avut loc oricum, chiar și dacă Adam și Eva nu cădeau din Eden. Cu alte cuvinte, locurile noastre din Împărăție ne sunt pregătite încă dinainte de Facerea propriu-zisă.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 23.04.2012, 03:24:58
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Puțină patristică nu strică II (b)

Pentru a vă edifica în privința faptului că nu scot de la mine ideea privitoare la preexistența Chipului creaturii, iată:

Citat:
§8. De aceea se și atribuie lui toate atributele și nimic din toate, având toată forma, tot chipul, fiind fără formă, fără frumusețe, având în Sine anticipat, în afara relației și ridicat peste toate — începuturile, mijlocurile și sfârșiturile existențelor și luminându-le tuturor nepătat, ca fiind cauza unică și supraunită. Căci dacă soarele nostru înnoiește și însușirile celor sensibile, deși sunt multe și diferite, iar el este unul și răspândește o lumină unică și le desăvârșește și le deosebește și le unește și le înviorează și le face roditoare și le crește și le schimbă și le întărește și le odrăslește și le ține în mișcare și le dă viață tuturor, și fiecare din toate se împărtășește potrivit lui de același și unic soare, și soarele cel unul are de mai înainte în el în chip unitar cauzele celor multe ce se împărtășesc de el — cu atât mai mult în el, drept cauza tuturor, preexistă toate modelele celor ce sunt într-o unire mai presus de ființă. Fiindcă produce și ființele ca rezultat ce provine din ființă. Iar modele zicem că sunt rațiunile de ființă făcătoare și în mod unitar preexistente în Dumnezeu, pe care teologia le numește predestinări și voiri dumnezeiești și bune, care deosebesc și produc existențele. Conform lor Cel mai presus de ființă a produs și predeterminat toate cele ce sunt.
[Sf. Dionisie Areopagitul, Opere complete și Scoliile Sfântului Maxim Mărturisitorul, trad. D. Stăniloae, ed. Paideia, București, pp. 160-161 — „Despre Numirile Dumnezeiești”, cap. V]

Și aici am să vă dau două citate din Sf. G. Palamas:
Citat:
Iar Macarie cel Mare zice: << Sufletul, unindu-se cu lumina chipului ceresc, obține și acum cunoștința tainelor, în ipostas; în ziua cea mare a învierii, însă, va fi luminat și trupul de același chip ceresc al slavei. >> A spus în ipostas ca să nu creadă cineva că luminarea aceasta se face prin cunoștință și cugetări. De altfel, omul duhovnicesc constă din trei părți: din harul Duhului ceresc, din suflet rațional și din trup pământesc
[Citat din „Viața și învățăturile Sfântului Grigorie Palama” de Dumitru Stăniloae, ed. Scripta, București, 1993, p. 207.]

Și:
Citat:
Că nu numai înnoirea, ci și însuși Duhul Sfânt se dă celor drepți, ne-a arătat prin faptă și cuvânt Domnul, suflând și zicând ucenicilor: „Luați Duh Sfânt”. La fel a prevestit și Ezechil, zicând: „Și voi da vouă inimă nouă și duh nou și voi smulge inima de piatră din trupul vostru, și voi da vouă inimă trupească și duhul meu voi da în voi”. Și mai înainte prin Moise, care zice către Iisus Navi: „Râvnești să fii ca mine? Și cine va face tot poporul Domnului profeți când va da Domnul duhul său peste ei?” Aceasta știind-o Pavel din experiență zice: „Noi n-am luat duhul lumii, ci duhul cel din Dumnezeu”. Iar către sfinții din Roma: „Voi nu sunteți în trup, ci în duh, dacă duhul lui Dumnezeu locuiește în voi”. La fel către tesaloniceni: „Cel care defăimează, nu om defăimează, ci pe Dumnezeu care a dat Duhul său cel Sfânt întru noi” (1 Tes 4:8). Iar Părintele Gură de Aur și mai înainte de el Atanasie cel Mare zic că nicăieri în Sfânta Scriptură nu se spune „Duhul cel din Dumnezeu” și nici Dumnezeu nu spune „Duhul meu” fără să spună „Duhul Sfânt”. Dar faptul că cele ale Duhului sunt Duh Sfânt sau Duhul Sfânt, cu articol sau fără, nu l-a îndemnat pe nimeni să-l declare creat, decât pe pneumatomahi întâi și apoi pe varlaamitul Achindin acum.
Că însuși Duhul Sfânt e cel dat și primit, nimeni nu va mai nega dacă vrea să asculte de învățătorul care a vorbit prin prooroci și de cei trimiși să învețe toate neamurile și de cel ce i-a trimis. Iar că chiar el este cel de care se împărtășesc cei vrednici nu se va îndoi dacă ascultă cu credință pe cel ce se dă lor și e primit de ei. Căci nu s-ar putea să fie dat și primit altfel. S-o garanteze însă și aceasta Pavel zice: „E cu neputință ca cei o dată luminați, care au gustat din darul cel ceresc și s-au făcut părtași de Duh Sfânt”. Apoi că se dă și se împărtășește în chip diferit și nu tuturor celor create, va arăta Dionisie, tălmăcitorul ierarhiei cerești, care zice: „Neasemănarea vederilor spirituale, sau face cu totul neîmpărtășibil darul luminii (φωτοδοσια) cel supraabundent al bunătății părintești, sau îl face să se dea în diferite împărtășiri, mai mici și mai mari, mai întunecoase și mai luminoase, raza izvorâtoare fiind una și simplă și totdeauna aceeași”. Acestea sunt suficiente să ne convingă atât că lucrarea și harului Duhului dat și primit de cei dăruiți nu e creat — căci este însuși Duhul Sfânt — cât și că nu este ființa Duhului, — căci nimănui nu dă Dumnezeu ființa proprie.
[Idem, pp. 289-290]

Deci Harul ni se adaugă drept ceva care ni se va revela ca făcând parte din ființa noastră sau ca moștenire, ca drept pe care îl obținem printr-o viață dreaptă. Adică, Increatul se adaugă definiției noastre umane create ca răsplată a coparticipării la Eternitate, adică la Increat. Aceasta e Persoana. Asta înțeleg eu prin Persoană.

Last edited by HoratiuM; 26.04.2012 at 19:36:35.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 23.04.2012, 03:28:15
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Puțină patristică nu strică II (c)

În continuare, pentru o edificare încă mai completă, am să vă citez câteva fragmente din Simeon Noul Teolog:

Citat:
Dumnezeu e lumină [1 Ioan 1:5] și celor cu care Se unește le împărtășește pe măsura curățirii lor strălucirea Lui; și atunci candela [Matei 25:8] stinsă a sufletului, adică mintea, cunoaște că a aprins-o un foc dumnezeiesc care o învăluie. O, minune!, omul se unește duhovnicește și trupește cu Dumnezeu, fiindcă sufletul nu se separă de minte, nici trupul de suflet, ci printr-o unire în chip ființial [ousiodos] omul se face prin har triipostatic, un dumnezeu prin înfiere [thesei] făcut din trup, suflet și Duhul dumnezeiesc de care se împărtășește, și așa se împlinesc cele spuse de proorocul David: „Eu am zis dumnezei sunteți toți și fii ai Celui Preaînalt” [Psalmul 81:6], adică fii ai Celui Preaînalt după chipul și asemănarea [Facerea 1:26] Celui Preaînalt, odrasle dumnezeiești din Duhul Cel dumnezeiesc [Ioan 3:8], cărora pe bună dreptate Domnul le-a zis și le grăiește pururea: „Rămâneți întru Mine, ca să aduceți roadă multă [Ioan 15:9] — iar roadă numește aici mulțimile celor mântuiți de către ei —; căci dacă mlădița nu rămâne în viță se usucă și se aruncă în foc [Ioan 15:4-6]; deci voi rămâneți în Mine și Eu în voi [Ioan 15:4]”. Deci cum anume rămâne în noi și cum anume noi rămânem în El, ne-a învățat Domnul Însuși zicând: „Tu, Părinte, în Mine și Eu în Tine, și aceștia în Mine, precum și Eu în ei” [Ioan 7:21-26]. Și vrând să întărească aceasta, repetă cuvântul și zice: „Ei în Mine și Eu în ei, precum Tu, Părinte, în Mine și Eu În Tine” [Ioan 17:21-26], și spre încredințarea celor ce ascultă adaugă zicând: „Precum M-ai iubit pe Mine, i-am iubit și Eu pe ei, și ei au cunoscut că Tu M-ai trimis” [Ioan 17:23-25]. E așadar evident că așa cum Tatăl rămâne în Fiul [Ioan 14:10] și Fiul în sânul Tatălui [Ioan 1:18], tot așa și cei renăscuți prin Duhul dumnezeiesc [Ioan 3:3] și care s-au făcut frați ai lui Hristos Dumnezeu prin darul Lui, și fii ai lui Dumnezeu și dumnezei prin înfiere [thesei] rămân prin har în Dumnezeu și Dumnezeu în ei [1 Ioan 4:12].
[Simeon Noul Teolog, Cateheze. Scrieri II, trad. diac. Ioan Ică jr., ed. Deisis, Sibiu, 2003, pp. 184-185]

Și același spune mai încolo, vorbind despre efectul Luminii increate asupra celui vizitat de ea:
Citat:
Lumina mă îmbracă și mă arată ca o stea și nu poate fi cuprinsă de nimeni și nimic. Strălucește ca soarele și văd cu mintea concentrată în ea toată făptura, îmi arată toate cele ce sunt în ea și îmi poruncește să îmi păzesc măsurile.
[Idem, p. 192]

Și tot el, vorbind despre experiența sa mistică:
Citat:
Dar o Minte dumnezeiască grăia cu mintea mea și mă învăța zicând așa: „Ai cunoscut cum te-a făcut puterea Mea cu iubire de oameni doar pentru puțină credință și răbdare care a întărit iubirea ta? Iată că, fiind supus morții, te-ai făcut nemuritor și, fiind ținut de stricăciune, te găsești mai presus de ea. Locuiești în lume, și ești împreună cu Mine, ești îmbrăcat în trup și nu ești târât de nici una din plăcerile trupului. Ești mic la vedere și vezi cu mintea [noeros]. Negreșit, Eu te-am adus din neființă la ființă”.
[Idem, p. 195]

Apoi:
Citat:
Deci, atunci când va locui și va umbla Dumnezeu în noi [2 Corinteni 6:16] și ni Se va arăta pe Sine Însuși nouă în chip simțit [aisthetos], atunci vom vedea în chip conștient [gnostos] și cele din cufăr, adică tainele cele dumnezeiești ascunse în dumnezeiasca Scriptură. […] …să ne aducem aminte numai de poruncile Mântuitorului Hristos, încă și de nemurire, nestricăciune, slavă veșnică, viață veșnică, Împărăția cerurilor, înfierea prin renașterea Duhului Sfânt și de faptul că ne facem dumnezei [nu prin fire ci] prin înfiere și har [thesei kai chariti], că ne facem moștenitori ai lui Dumnezeu și comoștenitori cu Hristos [Romani 8:17], și împreună cu aceasta câștigăm mintea lui Hristos [1 Corinteni 2:16] și prin ea vedem pe Dumnezeu și pe Hristos Însuși locuind în noi după Dumnezeirea Lui și umblând în noi [2 Corinteni 6:16] în mod conștient [gnostos].
[…]Duh este Dumnezeu [Ioan 4:24], nevăzut, nemuritor, neapropiat, necuprins, iar El îi face pe cei născuți în El, asemenea cu Tatăl Care i-a născut întrucât sunt percepuți și văzuți numai în ce privește trupul, în celelalte însă sunt cunoscuți numai de Dumnezeu și cunosc pe Dumnezeu [Galateni 4:9], spre Care pururea doresc a privi și de Care ard de dorință să fie văzuți.
[Idem, pp. 256-257]

P.S. — Participarea la Energii nu se realizează doar după Întrupare, Înviere, Ridicare și Cincizecime. Ci s-a realizat și înainte de Întrupare, a se vedea cazul lui Moise care intră în Slava de foc a Domnului (Exod 19:20, 24:16-18 și 34:5) și a cărui față strălucea (Exod 34:29-35) sau al celor 70 de bătrâni care, împreună cu Moise, Aaron, Nadab și Abihu, stau în Fața lui Dumnezeu pe Sinai pe Care Îl văd față către Față, mănâncă și beau și nu li se întâmplă nimic (Exod 24:9-11).

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Eu nu recurg la subtilitatile dvs.
Nu trebuia să faceți precizarea. Din păcate este destul de evident.

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Mi se pare ca faceti confuzii de termeni si totusi termenii au o mare importanta.
Cred că deja este evident cât de confuz sunteți Dvs., dar și prin faptul că-mi atribuiți mie confuzii pentru că nu reduc dogmatica la „adevăruri” logice și univoce, fără să vedeți cât de antinomică este învățătura creștină însăși. Am subliniat în nenumărate rânduri pe acest sit faptul că învățătura dogmaticii creștine nu trebuie judecată de pe pozițiile logicii formale, evidență care duce mereu la rezultate surprinzătoare și antinomice. Or, Dvs. îmi faceți o critică tocmai de pe o poziție exclusiv logică și nu sesizați cât de confuz sunteți în faptul că nu vedeți antinomiile dogmei, adică Adevărul supranatural, suprafiresc și continuați să folosiți termeni precum „increat” sau „creat” fără să-i gândiți cu adevărat și fără să fiți atent la ce vor ei de fapt să spună. Și, ce este de-a dreptul amuzant, este că-mi atribuiți tocmai mie acest defect.

Apoi:
Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Eu nu am spus ca omul se depreciaza in moarte sau ca faptura nu are consistenta ontologica. Nu stiu de unde ati scos chestiile astea.
Nici nu am pretins că ați spus. Pentru că nici n-ați făcut-o. Pentru că nu ați reușit să sesizați implicațiile respective. Motiv pentru care le-am adus eu în discuție ca să vă arăt unde ajungeți cu asemenea considerații, chiar dacă nu vă dați seama. Motiv pentru care ați și ajuns să-mi dați replici de genul:

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Cred ca va pierdeti in prea multe speculatii si de aceea cadeti in confuzii.
Din fragmentele patristice pe care vi le-am pus la dispoziție mai sus, reiese că nu mă pierd deloc în speculații, decât dacă nu cumva îndrăzniți să spuneți că înșiși Sf. Părinți, pe ale căror învățături le tot reproduc implicit pe forum, cu fiecare postare, sunt cei care se pierd în speculații și cad în confuzii. Dar nu îndrăznesc să vă acord asemenea îndrăzneală și prefer să văd afirmația de mai sus ca rod al neștiinței — de unde pot să deduc cât de puțin ați înțeles ce spun eu de fapt în replicile mele sau ce se afirmă de fapt în învățăturile de credință. Aici semănați teribil cu „catalin2” și alți useri care își închipuie că învățătura despre Treime și Hristos, despre Fecioară și Har ș.a.m.d. trebuie să fie „simplă” și „fără complicații”. Ceea ce nu duce nicăieri decât la o pseudo-teologie proletară plină de reprezentări fantasmatice, în care se pierde cu totul acuratețea conceptului, rigoarea dogmatică și trezvia autentică a inimii. De aici și o grămadă de neînțelegeri și de conflicte între credincioși, între credincioși și cler și între credincioși și cei de alte confesiuni sau religii. Dar mai ales, conflicte grave pe care le avem cu noi înșine fără să le știm cauza. Pentru că nu vrem să vedem ce vrea, de fapt, teologia să ne spună.
Dacă ați ales calea acestei „simplități” false — care e cu totul altceva decât simplitatea abisală a lui Hristos — mă tem că, pe mai departe, va trebui să fac economia acestei discuții și să vă urez succes în continuare.

În încheiere, vreau să vă mulțumesc pentru veselia pe care mi-ați dăruit-o prin comicul involuntar al replicii:
Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Sincer, nu vreau sa va pun in dificultate. Nu aceasta a fost intentia mea cand am spus ca ipostasurile omenesti sunt create.
Nu vă sugerasem în ultimul meu mesaj să aveți grijă la afirmațiile tranșante? Adică, să ajungeți să credeți că Dvs. mă puneți pe mine în dificultate în condițiile în care toată teologia este o taină amețitoare, plină de contradicții (supra)logice, de impasuri (supra)naturale, deci în condițiile în care teologia ne pune pe toți în dificultate — este culmea unei umilințe binevoitoare și sfătoase care pendulează undeva între dificultatea în care e pusă o vitrină cu porțelanuri din Sevres de existența unui buldozer în Alaska și dificultatea prin care se autoironiza acel abate francez când spunea: „În materie de umilință, desfid orice concurență!”.

Numai bine!

Last edited by HoratiuM; 23.04.2012 at 03:32:35.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
In ce consta esenta existentei umane? amatyyy Umanitare 8 27.12.2012 03:59:52
Care e scopul existentei lui Dumnezeu? Archaeopteryx Generalitati 31 22.10.2011 00:09:14
Un sfat in privinta drumului Silencer Nunta 26 01.01.2011 00:15:53