Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.01.2012, 14:52:15
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Aduceți întâi dovezile, după aceea vom discuta. Dar, înainte de a vă pierde timpul căutând, notați-vă și rețineți foarte bine ce anume încercați să găsiți: dovezi că s-a decis scurtarea Liturghiei, ca să nu avem discuții ulterior.

Poftiți și resursele, respectiv Constituția privind Sfânta Liturghie:

http://www.vatican.va/archive/hist_c...cilium_en.html
Haideti sa vedem. Va dau si link-ul cu varianta in limba romana.

http://www.intratext.com/IXT/RUM0006/_P5.HTM

"Sfânta Maică Biserica dorește să se facă, cu mare grijă, o reformă generală a liturgiei." Deci liturghia trebuie referomata (in BC si invataturile si dogmele se mai reformeaza).

"și părți supuse schimbării, care în decursul timpului pot sau chiar trebuie să varieze, dacă în ele au pătruns elemente ce corespund mai puțin naturii interne a liturgiei sau dacă respectivele părți au ajuns să fie mai puțin adecvate." Asta ce inseamna? Ca se scot elementele care "au pătruns" si "corespund mai puțin naturii interne a liturgiei sau dacă respectivele părți au ajuns să fie mai puțin adecvate"?

"De aceea absolut nimeni altul, fie și preot, nu poate din inițiativă proprie să adauge, să scoată sau să schimbe ceva în liturgie."
Deci se pot scoate parti din liturghie, nu? Doar ca nu din initiativa preotului. Acele parti care "corespund mai puțin naturii interne a liturgiei ".
Am sa caut si elementele concrete scoase din liturghie doar ca nu am timp acum.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.01.2012, 15:17:26
costel's Avatar
costel costel is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2006
Mesaje: 4.824
Implicit

Ne este usor sa spunem ca nu este bine sa existe instrumente in biserica, pentru ca in Biserica Ortodoxa nu exista. Imi este usor sa spun ca nu trebuie sa existe tablouri in nicio casa, daca in casa mea lipsesc. Dar ce ne facem daca de mici am fi inaltat rugaciunea lui Dumnezeu insotita de instrumente? Nu am mai fi raspuns cu usurinta ca nu este bine.

Noi sa pazim ceea ce ne-a fost dat, cantarea fara instrumente. Sa nu ne pronuntam asupra unor lucruri care nu sunt in casa noastra. Riscam sa cadem in judecata si sa nu ne mai iubim aproapele.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.01.2012, 22:26:29
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Lucian008 Vezi mesajul
Am sa caut si elementele concrete scoase din liturghie doar ca nu am timp acum.
După aceea să căutați și elementele introduse în liturghie. Exemple ca să vă fie mai ușor: ritualul păcii, doxologia, a treia lectură biblică.

Eu mi-am făcut puțin timp. Așa cum mă așteptam, liturghia romano-catolică în forma nouă (Novus Ordo) este mai lungă în comparație cu forma veche (Vetus Ordo) cu aproximativ 18 %. Spun "aproximativ" fiindcă nu am pierdut timpul să reduc indicațiile liturgice și variantele din text.

E foarte normal să fie așa. Dv ați citit vreodată o carte bilingvă, latină-română ? Ca regulă generală, textul latin se oprește pe la două treimi din pagină. Latina este MULT mai concisă.

Dacă nu mă credeți, creați două fișiere word. Denumiți pe primul dintre ele: "Pater noster.doc" și lipiți următorul text:

Pater noster qui es in celis
Sanctificentur nomen tuum
Adveniar regnum tuum
Fiat voluntas tua
Sicut in caelo et in terra
Panem nostrum cotidianum
Da nobis hodie
Et dimitte nobis debita nostra
Sicut et nos dimitimus debitoribus nostris
Et ne nos inducas in temptationes
Sed libera nos a malo
Amen!

Acum denumiți al doilea fișier "Tatăl nostru" și lipiți următorul text:

Tatal nostru
Care esti in ceruri
Sfinteasca-se numele Tau
Vie imparatia Ta
Faca-se voia Ta
Precum in cer asa si pre Pamant
Painea noastra cea de toate zilele
Da-ne-o noua astazi
Si ne iarta noua gresalele noastre
Precum si noi iertam gresitilor nostri
Si nu ne duce pre noi in ispita
Ci ne izbaveste de cel rau
Ca a Ta este imparatia
Puterea si Slava
In numele Tatalui
Al Fiului
Al Sfantului Duh
Amin.

Examinați cu word count cele două fișiere și veți obține următoarele rezultate:

Număr de cuvinte: 50 versus 74.
Număr de caractere fără spații: 247 versus 328

Un ultim cuvânt: În anul 1970 a apărut o nouă formă a liturghiei, cea practicată azi în bisericile romano-catolice din România, și despre care unii ortodocși, copiindu-se pesemne unii pe alții, își transmit convingerea că este mai scurtă decât varianta precedentă. Numai că varianta veche (numită și "tridentină") nu este desființată, ci, dimpotrivă, este folosită într-un număr puternic crescător de oficieri.

Acum, mai credeți în mitul ortodoxist privind scurtarea liturghiei ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #4  
Vechi 23.01.2012, 22:56:31
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
După aceea să căutați și elementele introduse în liturghie. Exemple ca să vă fie mai ușor: ritualul păcii, doxologia, a treia lectură biblică.

Eu mi-am făcut puțin timp. Așa cum mă așteptam, liturghia romano-catolică în forma nouă (Novus Ordo) este mai lungă în comparație cu forma veche (Vetus Ordo) cu aproximativ 18 %. Spun "aproximativ" fiindcă nu am pierdut timpul să reduc indicațiile liturgice și variantele din text.

E foarte normal să fie așa. Dv ați citit vreodată o carte bilingvă, latină-română ? Ca regulă generală, textul latin se oprește pe la două treimi din pagină. Latina este MULT mai concisă.

Dacă nu mă credeți, creați două fișiere word. Denumiți pe primul dintre ele: "Pater noster.doc" și lipiți următorul text:

Pater noster qui es in celis
Sanctificentur nomen tuum
Adveniar regnum tuum
Fiat voluntas tua
Sicut in caelo et in terra
Panem nostrum cotidianum
Da nobis hodie
Et dimitte nobis debita nostra
Sicut et nos dimitimus debitoribus nostris
Et ne nos inducas in temptationes
Sed libera nos a malo
Amen!

Acum denumiți al doilea fișier "Tatăl nostru" și lipiți următorul text:

Tatal nostru
Care esti in ceruri
Sfinteasca-se numele Tau
Vie imparatia Ta
Faca-se voia Ta
Precum in cer asa si pre Pamant
Painea noastra cea de toate zilele
Da-ne-o noua astazi
Si ne iarta noua gresalele noastre
Precum si noi iertam gresitilor nostri
Si nu ne duce pre noi in ispita
Ci ne izbaveste de cel rau
Ca a Ta este imparatia
Puterea si Slava
In numele Tatalui
Al Fiului
Al Sfantului Duh
Amin.

Examinați cu word count cele două fișiere și veți obține următoarele rezultate:

Număr de cuvinte: 50 versus 74.
Număr de caractere fără spații: 247 versus 328

Un ultim cuvânt: În anul 1970 a apărut o nouă formă a liturghiei, cea practicată azi în bisericile romano-catolice din România, și despre care unii ortodocși, copiindu-se pesemne unii pe alții, își transmit convingerea că este mai scurtă decât varianta precedentă. Numai că varianta veche (numită și "tridentină") nu este desființată, ci, dimpotrivă, este folosită într-un număr puternic crescător de oficieri.

Acum, mai credeți în mitul ortodoxist privind scurtarea liturghiei ?
Stiti, eu am incredere in onestitatea dvs, dar nici ortodoxismul nu putea sa minta. Asa ca imi retrag afirmatia. Dar nu ma voi pronunta nici cu privire la faptul ca nu s-ar fi scurtat. Tema mai necesita documentare.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.01.2012, 23:07:18
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Prokios (Proclus) of Constantinople (d. 446) writes: "When the great Basil . . . saw the carelessness and degeneracy of men who feared the length of the Liturgy — not as if he thought it too long — he shortened its form, so as to remove the weariness of the clergy and assistants"

Eu v-am zis ca si Sfantul Vasile a scurtat Liturghia.Intrebarea e cat dura inainte.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 24.01.2012, 00:49:33
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul

Un ultim cuvânt: În anul 1970 a apărut o nouă formă a liturghiei, cea practicată azi în bisericile romano-catolice din România, și despre care unii ortodocși, copiindu-se pesemne unii pe alții, își transmit convingerea că este mai scurtă decât varianta precedentă. Numai că varianta veche (numită și "tridentină") nu este desființată, ci, dimpotrivă, este folosită într-un număr puternic crescător de oficieri.

Acum, mai credeți în mitul ortodoxist privind scurtarea liturghiei ?
Adevarul este, si din proprie experienta:

Liturghie Novus Ordo, dimineata in timpul saptamanii, in olandeza, fara predica, fara rugaciunile credinciosilor, fara semnul pacii, fara muzica: 30 minute. Cantata, plus Gloria, eventual Credo, 45-50 minute. Liturghie tridentina, dimineata in timpul saptamanii, ne-cantata, fara predica: 45-50 minute. Cantata, plus Gloria, Credo: o ora.

Liturghie Novus Ordo, duminica, o ora. Liturghie tridentina, duminica, o ora si 20 minute.

Sau cel putin asa e aici.

In Romania, intr-adevar, si poate la influenta ortodoxa, slujbele, din timpul saptamanii dar si duminica, sunt mult mai lungi decat in Olanda.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).

Last edited by Noesisaa; 24.01.2012 at 00:54:01.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 05.07.2012, 16:32:08
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit

In privinta muzicii religioase traditionale in Biserica Ortodoxa, observam ca Sfintii Parintii au randuit in asa fel lucrurile incat sa se pastreze o cale de mijloc.

Acestia nu au negat rostul muzicii, interzicand-o cu desavarsire in cultul Bisericii, dar nici nu au supraevaluat-o, lansandu-i acesteia in Biserica mijloace depline de manifestare.

Au actionat cu discernamant pentru ca muzica in biserica trebuie sa fie o cale catre rugaciunea profunda, cea din adancul inimii, nu o piedica. Ea nu trebuie sa ne faca doar sentimentali, sensibili, ci sa ne deschida acelei "simtiri intelegatoare", simtirii duhovnicesti.

Nu cred ca Sfintii Parinti credeau ca prin muzica intrumentala nu poti face manifestat si sentimentul religios. Doar ca includerea ei in cultul Bisericii, era deja un lucru mai mult decat ar fi fost necesar.

In orice caz, chiar daca nu au patruns instrumentele muzicale, sub influenta Apusului, a patruns in Biserica Ortodoxa, cantarea polifonica, cantare ce actioneaza dupa legi muzicale similare cu cea instrumentala.

Daca luam seama la muzica bizantina, ca si pictura bizantina, are propria ei erminie, pastrand niste limite si specificatii destul de clare.

Last edited by Marius22; 05.07.2012 at 16:39:54.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
biserica catolica versus biserica ortodoxa sovidiu Biserica Romano-Catolica 36 08.06.2013 23:58:51
Pomana ,instrumentele,SF Canoane Gyulia Generalitati 22 13.09.2010 12:00:26
Biserica Sfantului Mormant - Biserica Invierii GabrielaV Intrebari utilizatori 0 06.04.2010 15:04:27
Hiper si super marketurile instrumentele Satanei de omorat sufletul si trupul mihailt Generalitati 26 13.03.2010 23:01:16
Recomandari muzicale Z.Lidia Muzica Bisericeasca 9 15.01.2008 21:31:33