![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Sfintii Chiril si Metodie sunt numiti apostolii slavilor - au evanghelizat popoarele slave din Balcani in a doua jumatate a secolului al IX-lea.
http://www.crestinortodox.ro/diverse/sfintii-chiril-metodie-culturalizarea-slavilor-121407.html |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Pomenirea sfintei mucenițe Glicheria. Aceasta a trăit în zilele împăratului Antonin și a guvernatorului Savin, în cetatea Traianopolei. Și aducând guvernatorul jertfă idolilor în cetate, sfânta a făcut semnul cinstitei cruci pe frunte, și a mers la guvernator, declarând că este creștină și roaba lui Hristos. Și îndemnând-o guvernatorul ca să jertfească, ea a intrat în capiște și, făcând rugăciune către Dumnezeu, a surpat idolul lui Dia și l-a zdrobit. Iar păgânii ce erau acolo aruncau cu pietre asupra ei și nu o ajungeau. De aceea au spânzurat-o de cosițe și au strujit-o și au pus-o în temniță, dându-se poruncă să nu i se dea mâncare multe zile. Dar ea primind hrană prin înger, nici un rău n-a pătimit; și intrând la dânsa în temniță și găsind o strachină și pâine și lapte și apă, cu toate că temnița era încuiată s-au îngrozit guvernatorul și cei ce erau cu el. După aceea a fost supusă la multe felurite chinuri și rămânând nevătămată, a făcut pe temnicerul Laodichie să se cutremure și să mărturisească pe Hristos, pentru care i s-a tăiat capul. Iar sfânta a fost dată la fiare și așa și-a dat sufletul la Dumnezeu, și se îngropară sfintele ei moaște în Iraclia Traciei. Innoirile cinstitei și dumnezeieștii biserici a preasfintei stăpânei noastre, Împărătesei a toate, care se află în ostrovul sfintei Glicheria. Pomenirea sfântului mucenic Laodichie, păzitorul temniței, care de sabie s-a săvârșit. Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Serghie Mărturisitorul. Acesta fiind de neam slăvit și mare, și după suflet s-a dovedit mare. Căci stând înaintea împăratului Teofil cel prigonitor și fără de Dumnezeu, acuzat că se închină sfintelor icoane și, legându-i-se grumajii cu o funie a fost purtat și înconjurat prin mijlocul uliței celei pline de popor, suferind scuipări și ocări și luându-i-se toată averea, și în temniță rău pătimind și cu toată casa sa totodată cu femeia și cu copiii a fost izgonit. Și de necazurile înstrăinării îndestulându-se și luptându-se cu diferite scârbe, a fost chemat de Dumnezeu, și s-a dus ca să câștige vrednice răsplătiri de la Hristos, Cel care dă răsplata nevoinței. Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Pavsicacos, episcopul Sinadei. Acest fericit avea patrie cetatea Apamiei și părinți din cei aleși și de bun neam și hrăniți cu adevărata credință creștinească. Iar el, tânăr încă fiind, se înfrâna cu postul, cu îndelunga rugăciune și cu cealaltă aspră petrecere. Pentru care s-a și supus vieții sihăstrești și se hrănea cu puțină pâine și apă; și întrebuințând meșteșugul doctoresc, vindeca și trupurile și sufletele; se lupta împotriva demonilor și-i izgonea; slăbănogirile le vindeca, îngheboșările îndreptă, și alte preamărite minuni săvârșea. Iar prin vădirea Celui ce pe toate le face arătate făcându-se cunoscut patriarhului Constantinopolului, fericitul Chiriac, și de el hirotonisit fiind, a fost trimis la biserica Sinadelor. Aici sfântul îndată cu praștia cuvântului a izgonit pe lupii cei gânditori și cu cuvântul cel ascuțit tăindu-i ca pe niște mădulare putrede, i-a scos afară, ca să nu pricinuiască vreo vătămare părții celei sănătoase. Astfel dând turmelor sale netemere și vindecare, s-a dus la Constantinopol și întâlnind pe împăratul Mavrichie, și vindecându-l de patima de care era stăpânit, l-a plecat ca prin hrisov să dăruiască cetății sale dajdia cea de peste an, care era o litră de aur. Întorcându-se spre Sinada și ajungând la locul ce se numește Solin, numai prin rugăciune a făcut să izvorască apă ca să potolească setea celor ce călătoreau. Așa bine și plăcut lui Dumnezeu viețuind, și la mulți făcându-se pricină de mântuire, și-a schimbat viața și s-a mutat către cele dorite. Pomenirea sfântului sfințitului mucenic Alexandru, episcopul Tiverianilor, care de sabie s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Nichifor presbiterul Mânăstirii Efesului, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Eftimie cel nou, ctitorul Mânăstirii Ivirilor din Aton, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Ioan Iviritul, tatăl pomenitului Eftimie, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Gheorghie Iviritul, rudenie pomenitului Eftimie, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Gavriil Iviritul, care a auzit dumnezeiesc glas și a scos din mare icoana cea făcătoare de minuni a Maicii Domnului ce se zice Portărița, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea monahilor cuvioși mucenici Iviriți, care înfruntând pe împăratul Mihail și pe patriarhul Ioan Vecos apărând dreapta credință, au fost aruncați în mare și așa s-au săvârșit. sursa: http://www.calendar-ortodox.ro/ http://www.manastireabrancoveanu.ro/calend.php?id=134 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Pomenirea celui între sfinți părintele nostru Leontie patriarhul Ierusalimului, care la anul 1175, cu pace s-a săvârșit.
Cuviosul și Purtătorul de Dumnezeu Părintele nostru Leontie s-a născut în Stromnița Macedoniei la începutul secolului al XII-lea din părinți bogați și binecredincioși, iar renăscându-se prin dumnezeiescul Botez, a primit numele de Leon. La vârsta copilăriei a fost dat la școală și s-a deprins în studiul Sfintelor Scripturi, iar citind Viețile Sfinților își cultiva sufletul și folosindu-se foarte mult din acestea, dorea să se lepede de lume și să se facă monah pentru a sluji Domnului. Tată lui Leon a murit pe când acesta era încă tânăr. Imediat s-a hotărât să se ducă în Constantinopol. Hotărârea de a se călugări a întărit-o cu fapta retragerii într-un munte, în desăvârșită liniște, timp de trei zile, nebăgând în seamă foamea și în loc de somn, întinzându-se pe un „covor" de trestii. După ce a ajuns în capitală a îmbrăcat schima monahală în Mănăstirea Maicii Domnului - Ptelidios, care se afla în suburbie, iar apoi începu să meargă prin oraș și să o facă pe nebunul, cu scopul de a se expune de bunăvoie la jignirile și batjocurile, ba chiar și la loviturile trecătorilor. Printr-o astfel de asceză, pe cât de aspră, pe atât de primejdioasă, a câștigat într-o foare scurtă perioadă de timp o atât de mare bunăvoință și îndrăzneală înaintea lui Dumnezeu, încât putea să poarte în mâinile goale cărbuni aprinși și să tămâieze în acest nuat chip icoanele cese aflau la intersecțiile capitalei. Temându-se însă să nu cadă în mândrie, a început să se expună din ce în ce mai mult la insulte și rele pătimiri. S-a făcut apoi ucenicul unui episcop de Tiberiada care trăia o viață pustnicească în muntele Avhenolakkos. Într-o zi, fiind trimis de starețul său episcop în cetate pentru o treabă, Leontie a întârziat și nu a mai găsit nici corabie, nici barcă pentru a se întoarce. Pentru a nu încălca porunca primită - de a se întoarce înainte de ase însera și de a nu înnopta nicidecum în altă parte - s-a aruncat în mare și fiind purtat în chip minunat de curenții de apă de cealaltă parte a malului, reuși să se întoarcă în sihăstrie unde îl aștepta starețul său. Starețul văzând că apa încă i se scurgea din haine și înțelegând de la el negrăita minune slăvea pe Dumnezeu și se minuna de ucenicul său. Într-o călătorie spre Sfintele Locuri din Palestina, pe care a întreprins-o episcopul împreună cu Leontie, cel din urmă a cerut biencuvântarea starețului său de a rămâne în Mănăstirea Sfântului Ioan Teologul din Patmos (16 martie). Egumenul de acolo, înțelegând harismele sale extraordinare, l-a acceptat, dar în regim de zăvorâre: tânărul Leontie nu avea voie să iasă din chilie. Această binecuvântată liniștire a fost pentru Leontie un prilej de se deda fără rețineri și împrăștieri nevoințelor duhovnicești ale postului și neîncetatei rugăciuni, adăpând noapte de noapte așternutul său cu lacrimi de pocăință. Pentru a readuce în suflet starea de umilință, apela la măsuri ascetice neobișnuite: se biciuia cu o curea de piele pe care o prevăzuse cu cuie și petrecând zile întregi într-un mormânt, întins deasupra oaselor. La plinirea vremii, a primit ascultarea de ajutor de eclesiarh (paraclisier), pe care o îndeplinea cu multă grijă și sârguință, însă fără a-și împuțina deloc nevoințele sale ascetice. Egumenul îi încerca foarte aspru smerita cugetare și de fiecare dată își dădea seama că tânărul monah este tare ca un diamant, pentru că ajunsese la desăvârșita lepădare de sine și își păstra aceeași așezare sufletească și când era cinstit și când era jignit. Într-o zi, Leontie a avut o vedenie în care se făcea că primește spre hrană o pâine cerească. Din acel moment a primit de la Domnul harisma înțelegerii Sfintelor Scripturi și a scrierilor Sfinților Părinți, care, imediat ce le citea, îi ofereau un simțămând incomparabil mai dulce decât mierea, așa încât îi venea foarte ușor să alcătuiască tratate teologice care tâlcuiau cele mai adânci taine ale Ortodoxiei. Printre alte lucrări, a alcătuit și un tratat despre diferența dintre erosul pământesc și erosul ceresc, care ese focul Sfântului Duh pe care Hristos a venit să-l risipească pe pământ. După ce a fost considerat vrednic de preoție, Leontie a fost hirotonit preot și astfel - odată cu înălțarea sa în această treaptă, a găsit prilejul să se smerească din ce în ce mai mult înaintea fraților și să le arate o împreună-pătimire plină de iubire. A fost numit apoi iconom, responsabil cu toate nevoile mănăstirii, care adăpostea atunci o obște numeroasă. Cu toate acestea însă, grijile acestei ascultări nu au putut să-l împiedice în dumnezeiescul său urcuș spre Dumnezeu, iar pentru somn nu-și mai păstra decât o oră înainte de Utrenie. În schimbul acestei lepădări de sine și de toate, a primit de la Dumnezeu nesfârșite daruri. Astfel, Sfântul Ioan Teologul i s-a arătat în ziua prăznuirii lui (8 mai) sub chipul egumenului și i-a poruncit să săvârșească Dumnezeiasca Liturghie mai devreme decât de obicei, pentru că voia să ajungă și la Efes, ca să-i bucure cu prezența sa pe creștinii ce se adunaseră acolo în cinstea sa. Pe când se afla odată în Constantinopol pentru o treabă, Leontie a vizitat vechea mănăstire a Cuviosului Daniil Stâlpnicul (pomenit pe 11 decembrie) și cu dorința de a urma nevoințele duhovnicești ale acestui mare ascet al virtuții a plecat de acolo cu gândul de a-i cere egumenului său binecuvântarea de a se întoarce.Ajungând însă în Patmos, a aflat că starețul său a plecat la Domnul, lăsându-l urmaș pe el prin testament și cu jurământ (1158). Constrâns să se supună Proniei lui Dumnezeu, Cuviosul și-a îndoit privegherile și postirile sale, nu doar pentru el, ci mai ales pentru mântuirea ucenicilor săi. Prin darul înainte-vederii, îi păzea pe ucenicii săi de cursele demonilor, le descoperea gândurile lor ascunse când aceștia nu îndrăzneau să le descopere în spovedania lor de fiecare zi sau îi izbăvea pe alții de orice ispită, cerându-le să-și pună mâna pe grumazul său, pentru a le arăta că astfel prelua asupra sa încercarea lor. Spre îndreptarea lor se prefăcea uneori mânios, dar sufletul lui își păstra în realitate, în orice situație, blândețea și nepătimirea, condiție a neîncetatei convorbiri cu Dumnezeu. I-a izgonit ppe pirații care veneau regulat să tâlhărească mănăstirea și de atunci, aceștia fiind înfricoșați de pedeapsa lui Dumnezeu, nu au mai îndrăznit să vatăme sfântul așezământ. După ani de zile, Cuviosul s-a îmbolnăvit grav și timp de paisprezece zile nu-i mai rămăsese decât o neputincioasă suflare de viață. Însă la sfârșitul acestei perioade, i s-a descoperit că Dumnezeu îi va mai dărui încă pe atâția ani de viață câte zile a suferit în boală, adică treisprezece ani și jumătate. În anul următor (1172), a întreprins o călătorie la Constantinopol ca să-și câștige dreptul de la împărat în controversa sa cu perceptorul de impozite din Creta care refuza să asigure mănăstirii aprovizionarea anuală cu grâu. Aflând de virtuțile sfântului egumen din Patmos, împăratul Manuel Comnenul (1143-1180) a vrut să-l hirotonească imediat arhiepiscop de Cipru. Leontie însă a refuzat, cunoscând că nu era aceasta voia lui Dumnezeu. Puțin mai târziu însă, a primit să fie hirotonit Patriarh al Ierusalimului, pentru că primise cu multă vreme înainte o înștiințare profetică în sensul acesta (după 1176). Pe drumul spre Sfintele Locuri, s-a oprit puțin în Cipru, unde patriarhul Ierusalimului dispunea de loc de reședință și de anexe, principalele izvoare de venituri ale Patriarhiei, care era atunci ocupată de cruciații romano-catolici. Acolo a pus din nou rânduială în averea Bisericii, a îndreptat moravurile monahilor nestatornici în îndatoririle și voturile călugărești și comportamentul nedrept al perceptorului împărătesc de impozite, care voia să-l priveze și de cele stric necesare supraviețuirii. Apoi, s-a dus la Sfântul Ioan din Akra (Ptolemaida ), unde locuia de obicei patriarhul ortodox, pentru că romano-catolicii îi inteziseseră să locuiască în Ierusalim. Faima lui de făcător de minuni s-a răspândit repede între toți creștinii din Siria și Fenicia, dintre care mulți alergau spre el ca să primească binecuvântarea omului lui Dumnezeu . Cuviosul s-a dus într-o noapte în Ierusalim, a intrat pe ascuns în Biserica Sfintei Învieri și s-a închinat singur în Dătătorul-de-Viață Mormânt al Domnului. S-a crezut atunci că prezența cuviosului a scăpat atenției multora. Însă aceasta a fost cu neputință să se întâmple până la sfârșit, pentru că l-au descoperit minunile pe care Domnul le săvârșea prin acest cuvios. Pentru că fiind atunci secetă și Ierusalimul fiind aspru biciut de aceasta, creștinii aveau nevoie de un alt Prooroc Ilie, ca să-i izbăvească de nenorocire. Pentru aceasta l-a trimis Dumnezeu pe acest mare Leontie și prin rugăciunea lui a vărsat o ploaie mare care a umplut cisternele de apă, ogoarele s-au adăpat îmbelșugat, iar cei care cu puțin timp înainte erau însetați s-au săturat de apă, iar lucrul cel mai de seamă a fost că au câștigat nădejdi că vor avea belșug de roade, de grâu, de vin și de alte bunătăți de la Domnul. Iar minunatul Leontie era lăudat de câtre toți și se minunau toți de el, spunând că „marele Arhiereu al lui Dumnezeu, Sfântul Leontie, venind în țara noastră ne-a izbăvit de primejdia setei. Să mergem și să cădem la picioarele lui, ca să-l avem pururea ajutor". - continuare - |
|
#4
|
|||
|
|||
|
continuare-
Auzind de acestea, cei mai zeloși dintre catolicii care se aflau la Ierusalim s-au umplut de invidie, dar mai ales arhiepiscopul catolicilor, care, fiind biruit de o nedreaptă mânie, se gândea să-l ucidă pe sfântul care nu-i făcuse nici un rău. Așadar, a trimis noaptea oameni înarmați în casa unde locuia sfântul, ca să-l ucidă. Dar Dumnezeu l-a păzit de ucigași, orbindu-i cu nevederea. Pentru că vedeau luminile aprinse în casa cuviosului și alergau ca să intre în ea, dar când se apropiau, nu găseau ușa ca să intre. De aceea, după ce s-au ostenit toată noaptea, închipuindu-și că vor putea în cele din urmă să intre în casa Sfântului, necuvioșii!, s-au întors cu mâinile goale la arhiepiscopul catolic care îi trimisese, spunându-i că dreptul Leontie este păzit de Dumnezeu și nimeni, oricât de viclean ar fi, nu poate să-i facă vreun rău. Și acest fapt minunat s-a răspândit pretutindeni și toți se minunau, iar de faima Sfântului s-a auzit până și în Constantinopol. Auzind de acestea, împăratul Manuel Comnenul a trimis și a chemat pe Sfântul să vină la el, ca nu înainte de vreme lumea să se păgubească de un atât de mare binefăcător. A auzit de aceasta și marele emir al Damascului, care chiar dacă era musulman, cinstind totuși virtutea Cuviosului, a trimis către el o scrisoare și îl chema pe Sfântul să meargă în Damasc, făgăduindu-i că-i va dărui cu hrisov un mertic îndestulător pentru el și pentru oamenii săi, și că va dărui creștinilor Biserica Născătoarei de Dumnezeu, care se afla acolo. Sfântul i-a trimis atunci o scrisoare de mulțumire pentru buna lui dispoziție, dar îi spunea că nu este cu putință să meargă acolo, pentru că a fost chemat de împărat să meargă la Constantinopol. Îl ruga însă să îi trimită o scrisoare , prin care să poruncească piraților care prădau corăbiile, să nu-i facă nici un rău lui și celor ce aveau să călătorească împreună cu el. Acela, primind scrisoarea Sfântului, i-a trimis imediat scrisoarea pe care i-o cerea, socotind că el însuși primea prin acest gest un dar, iar nu că el ar fi făcut vreo favoare cuviosului. Această scrisoare a luat-o cuviosul cu sine, când - după acestea - a venit în Constantinopol și i-a arătat-o împăratului, spre mustrarea catolicilor, care deși se numeau creștini, totuși ei nu i-au arătat o astfel de bunăvoință cum arătase acel necredincios emir al Damascului. Iar dumnezeiescul Leontie hotărâse să plece la Constantinopol pentru că foarte mult și de nenumărate ori se ostenise să primească îngăduința din partea catolicilor să săvârșească Dumnezeiasca Liturghie înăuntrul de-Viață-Dătătorului Mormânt al Domnului, dar ei refuzau, îngăduindu-i să intre doar spre închinare, ca unul dintre mulții pelerini. Pentru aceasta, a judecat că este mai de folos să plece din Ierusalim, ca nu cumva catolicii - care stăpâneau atunci Ierusalimul - să-i poată provoca vreun rău și să poată primi din partea împăratului îngăduința de a sluji Sfânta Liturghie în Preasfântul Mormânt. A ajuns în Constantinopol chiar în clipa în care împăraul Manuel își dădea sufletul și, de aceea, a trebuit să-și prelungească șederea sa acolo și sub împărăția lui Alexie al II-lea (1180-1183). Pentru că s-a împotrivit însă nunții nelegiuite a împăratului cu Irina Comnena, nu a putut să se bucure de bunăvoința Curții și se spune că a fost și surghiunit. Cu toate acestea, Cuviosul Leontie și-a aflat veșnica odihnă în Constantinopol imediat ce s-au împlinit anii dăruiți de Dumnezeu, pe 14 mai 1184 (sau 1185), sub împărăția lui Andronic I Comnenul. Cineva a comandat unui pictor să zugrăvească frumos chipul sfântului adormit, dar acesta nu reușea deloc, pentru că cel adormit își schimba continuu expresia feței, ca și cum ar fi refuzat din smerită cugetare să se cinstească asemănarea feței sale. După patru zile de la trecerea de aici, sânge proaspăt a curs din racla unde fusese depus trupul său, iar locul s-a umplut de o bunămireasmă cerească. (Pentru prima oară în românește, prescurtată după izvoare grecești de Leontie monahul) http://www.impantokratoros.gr/760DD93A.ro.aspx Pomenirea sfântului mucenic Isidor. Acest sfânt a trăit în zilele împăratului Deciu, trăgându-se de neam din cetatea Alexandriei. Și mergând cu oastea, avea rangul ce se numea option, și pogorându-se în insula Hios cu flota oastei, peste care era căpetenie Numerie, a fost pârât de sutașul Iulie, că crede în Hristos și nu dă cinste zeilor. Iar sfântul Isidor a mărturisit pe față pe Hristos, și văzând Numerie neîntoarcerea gândului lui, a poruncit de i s-a tăiat capul, și așa a luat cununa muceniciei. Pomenirea sfântului sfințitului mucenic Terapont. Acest sfânt de unde a fost și de unde se trăgea, și din care părinți s-a născut, sau în ce vreme a trăit, sau împotriva cui a ostășit și a biruit și cum a luat cununa muceniciei, nu se poate spune, deoarece pomenirile despre el s-au pierdut cu vremea. Iar că a ales viața monahicească, îl arată icoanele lui care-l înfățișează în acest fel de chip și schimă; că a fost episcop al insulei Ciprului, că a fost adus lui Hristos prin sânge și că a săvârșit lupta nevoinței, aceasta am luat-o dintr-o povestire veche după tradiție fără a fi fost scrisă și așa cum a fost învățată de cei mai înainte, o credem. Cinstitele lui moaște au fost aduse la Constantinopol, căci agarenii sfătuindu-se ca să năvălească asupra insulei Ciprului, însuși sfântul prin descoperire a poruncit să fie mutat. Și acum acolo unde se află, săvârșește pururea minuni celor ce aleargă la el cu credință. Pomenirea sfântului mucenic Alexandru cel din Conducheli. Pomenirea sfinților mucenici Alexandru, Varvar și Acolut. Pomenirea sfântului noul mucenic Marcu Criteanul, care a mărturisit în Sminia, la anul 1643 și care de sabie s-a săvârșit. http://www.calendar-ortodox.ro/ |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Pahomie cel Mare.
http://www.razbointrucuvant.ro/2012/...-2/#more-46549 Acest sfânt era din Egiptul Tebaidei celei de jos, in vremea lui Constantin cel Mare, și avea părinți închinători la idoli. Mergând o dată cu părinții în capiștea idolilor, a auzit pe cel ce slujea în capiște zicând către părinții lui: Scoateți de aici pe vrăjmașul zeilor și-l alungați. Iar preacuviosul, bând din vinul jertfei, a vărsat. Și ajungând mai în vârstă, a intrat în rândul ostașilor; și peste puțină vreme lăsând slujba ostășească, s-a suit la Tebaida de sus și a primit botezul lui Hristos și s-a făcut monah. După aceea s-a dus în pustiu, unde a făcut o mânăstire într-un loc al Tavenisiei, în urma unui glas venit de sus, care îi arăta înlesnirea locului și mulțimea celor ce aveau să se strângă acolo. Iar când în adevăr s-au adunat mulți, a venit și Teodor sfințitul, care i-a devenit ucenic și râvnitor vieții și faptelor celor bune și în minuni a strălucit cu dânsul. Și la atâta înălțime de cunoștință dumnezeiască se inălța cu nepătimirea, încât vedea cu gândul și suirile fericitelor suflete, și vedea și pe cele de departe și cele de față, și proorocea despre cele ce aveau să se întâmple. Iar mai înainte de a se săvârși din viața aceasta sfântul, numărând mulțimea monahilor ce veniseră către dânsul, s-au aflat o mie patru sute de bărbați. Iar cei ce se duceau de la casele lor, nu mergeau pentru desfătare și pentru trupeasca dulce pătimire, întru care se bncură cei mulți, ci pentru înfrânarea poftelor și pentru trudele cele pustnicești. De aceea minunându-se de obiceiurile sfântului urmau viata și petrecerea sa cea îngerească. Deci săvârșindu-se în Hristos, a fost îngropat în mânăstirea sa. Pomenirea prea cuviosului părintelui nostru Ahile, episcopul Larisiei. Acesta a trăit pe vremea împăratului Constantin cel Mare, și era născut și crescut din părinți binecredincioși, de la care învățase religiozitatea și cinstirea de Dumnezeu, împreună cu învățătura cea lumească, și cu filozofia cea mai înaltă. Și împodobindu-se pe sine cu toate bunătățile cele după Dumnezeu, a fost ales arhiereu al Larisei, celei ce se află în a doua Tesalie, de către toți cei ce ce locuiau în Grecia. A mers la Sinodul cel mare din Niceea și ostenindu-se și luptându-se împreună cu părinții până în sfârșit și caterisind pe Arie și cei împreună cu el și dându-i anatemei iarăși s-a întors în Larisa, unde a surpat multe capiști idolești, și a izgonit demoni din oameni, și alte multe minuni a făcut; și și-a sfârșit viața cu pace, după ce a ridicat din temelie case de rugăciune, și le-a împodobit în tot felul. Pomenirea cuviosului părintelui nostru Varvar, izvorâtorul de mir. Pomenirea cuviosului Eufrosin, începătorul vieții pustnicești din Pskov. Sf. Eufrosin din Pskov, cu numele lumesc Eleazar, s-a născut în anul 1386 în satul Videlebo, lângă Pskov, unde s-a născut și Sf. Nicander al Pskov-ului (prăznuit în 24 septembrie ). Părinții săi și-ar fi dorit ca fiul lor să se căsătorească dar Eleazar s-a retras în secret la Mănăstirea Snetogorsk (pe dealul Snyatni, Pskovul de azi) unde a fost tuns călugăr. În jurul anului 1425, căutând un loc unde să se poată dedica în voie rugăciunii intense, Sf. Eufrosin a luat binecuvântarea starețului pentru a se retrage într-o chilie ascunsă pe râul Tolva, nu departe de Pskov. Fiind însă preocupat de soarta oamenilor și mântuirea lor, sfântul a fost nevoit să abandoneze pustnicia și să primească pe toți cei ce aveau nevoie de un sfat și de un cuvânt de la un părinte înduhovnicit. Sf. Eufrosin îi binecuvânta pe cei care veneau să trăiască după rânduiala schitului, întocmită chiar de el. Rânduiala Sfântului Eufrosin se bazează pe un sfat generalizat despre "cum ar trebui să trăiască un călugăr", fără să se facă referire la regulamentul strict al vieții monahale sau la rânduiala sfintelor slujbe, cum se face, de exemplu, în Rânduiala Sf. Iosif din Volokolamsk; În 1447 la dorința fraților, Sf. Eufrosin a construit o biserică în cinstea celor Trei Sfinți Ierarhi - Vasile cel Mare, Grigore Teologul și Ioan Hrisostom, care l-au cercetat pe sfânt, dar și în cinstea Sf. Onufrie cel Mare (prăznuit în 12 iunie). Mai târziu mănăstirea a primit numele Spaso-Eleazarov. Din smerenie și din dragoste pentru o viață retrasă, sfântul n-a primit să fie egumen al mănăstirii, numindu-l în loc pe discipolul său Ignatie pentru acea funcție. Apoi s-a retras să trăiască într-o pădure lângă un lac. Sf. Eufrosin a murit la 95 de ani în 15 mai 1481. Din ordinul Arhiepiscopului Ghenadie al Novgorod-ului, la mormântul sfântului au așezat o icoană pictată de discipolul său Ignatie, pe când sfântul era încă în viață. De asemenea, s-a mai pus la mormântul sfântului și testamentul scris de acesta pentru frații călugări pe o bugată de pergament, ștampilată cu sigiliul de plumb al Arhiepiscopului Teofil al Novgorod-ului, acest testament fiind printre puținele documente de acest fel scrise de mâna unui sfânt care s-au păstrat. Sf. Eufrosin, începătorul vieții pustnicești din Pskov, a îndrumat mulți discipoli renumiți care, la rândul lor, au ridicat și ei mănăstiri, plantând mai departe sămânța vieții monahale in jurul Pskov-ului. Printre aceștia se aflau și călugării schitului Sava din Krypetsk (prăznuit în 28 august), Sf. Dositei din Verkhneostrov (prăznuit în 8 octombrie), Sf. Onufrie din Malsk (prăznuit în 12 iunie), Sf. Ioachim din Opochsk (prăznuit în 9 septembrie), Sf. Ilarion din Gdovsk (prăznuit în 21 octombrie), Sf. Chariton din Kudinsk, fondator și egumen al Mănăstirii de la Lacul Kudina de lîngă Toroptsa, precum și cuvioșii părinți din Pskov - Ignatie, Haralamb și Pamfilie, înmormântați la Mănăstirea Spaso-Eleazar. Pomenirea cuviosului Serapion de la Manastirea Spaso-Eleazar, la Pskov. Sfântul Serapion a fost însotitorul de asceza si viata calugareasca al sfântului Eufrosin, si de aceea el este praznuit uneori împreuna cu cuviosul Eufrosin. Viata lui se gaseste scrisa la 8 septembrie, ziua trecerii lui la Domnul. Last edited by Adriana Cluj; 16.05.2012 at 13:39:17. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Teodor sfințitul, ucenicul preacuviosului Pahomie cel Mare.
Fericitul acesta îndeletnicindu-se cu legea lui Dumnezeu și tot curat făcându-se și arătându-se vas ales și sfințit, s-a învrednicit și de numirea cea adevărată și mare, dimpreună-locuitor și asemenea la chip făcându-se marelui Pahomie. Pentru aceea locașurile etiopienilor, după dumnezeiescul Avacum a zice spăimântând, și ca în uimire capetele acestora tăind, a trecut la darurile răsplătirii cu sudorile bunei fapte, alungând toată boala și toată slăbiciunea de la oameni. Pomenirea celui dintre sfinți părintele nostru Alexandru arhiepiscopul Ierusalimului, și a sfinților mucenici Avda și Avdiis episcopii, șaisprezece preoți, nouă diaconi, șase călugări și șapte fecioare. Aceștia mărturisind pe Hristos și propovăduind în Persia, au fost prinși și duși la domnitor; și neplecându-se ei a cinsti dogma persienească, ci mărturisind pe Hristos și felurite chinuri suferind, la sfârșit li s-au tăiat capetele cu sabia și au primit cununile muceniciei. Pomenirea sfinților mucenici Isaachie, Simeon și Vahtisoiu, care prin foc s-au săvârșit. Pomenirea celor din Mânăstirea sfântului Sava, părinți uciși de către Vlemini. Pomenirea sfântului mucenic PapilIn, care de sabie s-a săvârșit. Pomenirea sfântului mucenic Petru cel din Vlaherna, care cu vine de bou fiind bătut, s-a săvârșit. Pomenirea sfântului Nicolae patriarhul Constantinopolului, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea sfintei Eufimia, aproape de limanul Neoriei, de la sfânta Dinamis. Pomenirea sfântului noului mucenic Nicolae cel din Mezov, care a mărturisit în Tricala, la anul 1619 și care prin foc s-a săvârșit. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Pomenirea sfinților apostoli Andronic și Iunia.
Acest apostol al Domnului, ca și cum ar fi fost cu aripi a înconjurat toată Iumea, smulgând toată înșelăciunea nebuniei idolești din rădăcină, și propovăduind pe Hristos. El a avut dimpreună următoare lui pe mult-minunata Iunia, care era moartă pentru lume, și viețuia numai pentru Hristos Mântuitorul. Și trăgând spre dumnezeiasca cunoștință pe mulți, au stricat capiști idolești și au zidit dumnezeiești biserici în toate părțile; și gonind duhuri necurate de la oameni și tămăduind boli fără de leac, și-au plinit și ei ca niște oameni obșteasca datorie a firii, și prin moarte s-au mutat la viața cea veșnică. De aceștia pomenește și marele apostol Pavel, în Epistola către Romani (XVI, 7), zicând: "Spuneți închinăciune lui Andronic și Iuniei, rudelor mele și soților mei în robie, care sunt vestiți între apostoli, care și mai înainte de mine au fost în Hristos". Pomenirea sfântului mucenic Solohon și a celor împreună cu el sfinții mucenici Pamfamir și Pamfilon. Pomenirea cuvioșilor părinți și frați Nectarie și Teofan, ctitorii Manastirii lui Varlaam din Meteora. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 22:26:36 |
| Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 23:48:51 |
| Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 10:22:30 |
| Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 09:30:11 |
|
|