![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Pahomie cel Mare.
http://www.razbointrucuvant.ro/2012/...-2/#more-46549 Acest sfânt era din Egiptul Tebaidei celei de jos, in vremea lui Constantin cel Mare, și avea părinți închinători la idoli. Mergând o dată cu părinții în capiștea idolilor, a auzit pe cel ce slujea în capiște zicând către părinții lui: Scoateți de aici pe vrăjmașul zeilor și-l alungați. Iar preacuviosul, bând din vinul jertfei, a vărsat. Și ajungând mai în vârstă, a intrat în rândul ostașilor; și peste puțină vreme lăsând slujba ostășească, s-a suit la Tebaida de sus și a primit botezul lui Hristos și s-a făcut monah. După aceea s-a dus în pustiu, unde a făcut o mânăstire într-un loc al Tavenisiei, în urma unui glas venit de sus, care îi arăta înlesnirea locului și mulțimea celor ce aveau să se strângă acolo. Iar când în adevăr s-au adunat mulți, a venit și Teodor sfințitul, care i-a devenit ucenic și râvnitor vieții și faptelor celor bune și în minuni a strălucit cu dânsul. Și la atâta înălțime de cunoștință dumnezeiască se inălța cu nepătimirea, încât vedea cu gândul și suirile fericitelor suflete, și vedea și pe cele de departe și cele de față, și proorocea despre cele ce aveau să se întâmple. Iar mai înainte de a se săvârși din viața aceasta sfântul, numărând mulțimea monahilor ce veniseră către dânsul, s-au aflat o mie patru sute de bărbați. Iar cei ce se duceau de la casele lor, nu mergeau pentru desfătare și pentru trupeasca dulce pătimire, întru care se bncură cei mulți, ci pentru înfrânarea poftelor și pentru trudele cele pustnicești. De aceea minunându-se de obiceiurile sfântului urmau viata și petrecerea sa cea îngerească. Deci săvârșindu-se în Hristos, a fost îngropat în mânăstirea sa. Pomenirea prea cuviosului părintelui nostru Ahile, episcopul Larisiei. Acesta a trăit pe vremea împăratului Constantin cel Mare, și era născut și crescut din părinți binecredincioși, de la care învățase religiozitatea și cinstirea de Dumnezeu, împreună cu învățătura cea lumească, și cu filozofia cea mai înaltă. Și împodobindu-se pe sine cu toate bunătățile cele după Dumnezeu, a fost ales arhiereu al Larisei, celei ce se află în a doua Tesalie, de către toți cei ce ce locuiau în Grecia. A mers la Sinodul cel mare din Niceea și ostenindu-se și luptându-se împreună cu părinții până în sfârșit și caterisind pe Arie și cei împreună cu el și dându-i anatemei iarăși s-a întors în Larisa, unde a surpat multe capiști idolești, și a izgonit demoni din oameni, și alte multe minuni a făcut; și și-a sfârșit viața cu pace, după ce a ridicat din temelie case de rugăciune, și le-a împodobit în tot felul. Pomenirea cuviosului părintelui nostru Varvar, izvorâtorul de mir. Pomenirea cuviosului Eufrosin, începătorul vieții pustnicești din Pskov. Sf. Eufrosin din Pskov, cu numele lumesc Eleazar, s-a născut în anul 1386 în satul Videlebo, lângă Pskov, unde s-a născut și Sf. Nicander al Pskov-ului (prăznuit în 24 septembrie ). Părinții săi și-ar fi dorit ca fiul lor să se căsătorească dar Eleazar s-a retras în secret la Mănăstirea Snetogorsk (pe dealul Snyatni, Pskovul de azi) unde a fost tuns călugăr. În jurul anului 1425, căutând un loc unde să se poată dedica în voie rugăciunii intense, Sf. Eufrosin a luat binecuvântarea starețului pentru a se retrage într-o chilie ascunsă pe râul Tolva, nu departe de Pskov. Fiind însă preocupat de soarta oamenilor și mântuirea lor, sfântul a fost nevoit să abandoneze pustnicia și să primească pe toți cei ce aveau nevoie de un sfat și de un cuvânt de la un părinte înduhovnicit. Sf. Eufrosin îi binecuvânta pe cei care veneau să trăiască după rânduiala schitului, întocmită chiar de el. Rânduiala Sfântului Eufrosin se bazează pe un sfat generalizat despre "cum ar trebui să trăiască un călugăr", fără să se facă referire la regulamentul strict al vieții monahale sau la rânduiala sfintelor slujbe, cum se face, de exemplu, în Rânduiala Sf. Iosif din Volokolamsk; În 1447 la dorința fraților, Sf. Eufrosin a construit o biserică în cinstea celor Trei Sfinți Ierarhi - Vasile cel Mare, Grigore Teologul și Ioan Hrisostom, care l-au cercetat pe sfânt, dar și în cinstea Sf. Onufrie cel Mare (prăznuit în 12 iunie). Mai târziu mănăstirea a primit numele Spaso-Eleazarov. Din smerenie și din dragoste pentru o viață retrasă, sfântul n-a primit să fie egumen al mănăstirii, numindu-l în loc pe discipolul său Ignatie pentru acea funcție. Apoi s-a retras să trăiască într-o pădure lângă un lac. Sf. Eufrosin a murit la 95 de ani în 15 mai 1481. Din ordinul Arhiepiscopului Ghenadie al Novgorod-ului, la mormântul sfântului au așezat o icoană pictată de discipolul său Ignatie, pe când sfântul era încă în viață. De asemenea, s-a mai pus la mormântul sfântului și testamentul scris de acesta pentru frații călugări pe o bugată de pergament, ștampilată cu sigiliul de plumb al Arhiepiscopului Teofil al Novgorod-ului, acest testament fiind printre puținele documente de acest fel scrise de mâna unui sfânt care s-au păstrat. Sf. Eufrosin, începătorul vieții pustnicești din Pskov, a îndrumat mulți discipoli renumiți care, la rândul lor, au ridicat și ei mănăstiri, plantând mai departe sămânța vieții monahale in jurul Pskov-ului. Printre aceștia se aflau și călugării schitului Sava din Krypetsk (prăznuit în 28 august), Sf. Dositei din Verkhneostrov (prăznuit în 8 octombrie), Sf. Onufrie din Malsk (prăznuit în 12 iunie), Sf. Ioachim din Opochsk (prăznuit în 9 septembrie), Sf. Ilarion din Gdovsk (prăznuit în 21 octombrie), Sf. Chariton din Kudinsk, fondator și egumen al Mănăstirii de la Lacul Kudina de lîngă Toroptsa, precum și cuvioșii părinți din Pskov - Ignatie, Haralamb și Pamfilie, înmormântați la Mănăstirea Spaso-Eleazar. Pomenirea cuviosului Serapion de la Manastirea Spaso-Eleazar, la Pskov. Sfântul Serapion a fost însotitorul de asceza si viata calugareasca al sfântului Eufrosin, si de aceea el este praznuit uneori împreuna cu cuviosul Eufrosin. Viata lui se gaseste scrisa la 8 septembrie, ziua trecerii lui la Domnul. Last edited by Adriana Cluj; 16.05.2012 at 13:39:17. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Teodor sfințitul, ucenicul preacuviosului Pahomie cel Mare.
Fericitul acesta îndeletnicindu-se cu legea lui Dumnezeu și tot curat făcându-se și arătându-se vas ales și sfințit, s-a învrednicit și de numirea cea adevărată și mare, dimpreună-locuitor și asemenea la chip făcându-se marelui Pahomie. Pentru aceea locașurile etiopienilor, după dumnezeiescul Avacum a zice spăimântând, și ca în uimire capetele acestora tăind, a trecut la darurile răsplătirii cu sudorile bunei fapte, alungând toată boala și toată slăbiciunea de la oameni. Pomenirea celui dintre sfinți părintele nostru Alexandru arhiepiscopul Ierusalimului, și a sfinților mucenici Avda și Avdiis episcopii, șaisprezece preoți, nouă diaconi, șase călugări și șapte fecioare. Aceștia mărturisind pe Hristos și propovăduind în Persia, au fost prinși și duși la domnitor; și neplecându-se ei a cinsti dogma persienească, ci mărturisind pe Hristos și felurite chinuri suferind, la sfârșit li s-au tăiat capetele cu sabia și au primit cununile muceniciei. Pomenirea sfinților mucenici Isaachie, Simeon și Vahtisoiu, care prin foc s-au săvârșit. Pomenirea celor din Mânăstirea sfântului Sava, părinți uciși de către Vlemini. Pomenirea sfântului mucenic PapilIn, care de sabie s-a săvârșit. Pomenirea sfântului mucenic Petru cel din Vlaherna, care cu vine de bou fiind bătut, s-a săvârșit. Pomenirea sfântului Nicolae patriarhul Constantinopolului, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea sfintei Eufimia, aproape de limanul Neoriei, de la sfânta Dinamis. Pomenirea sfântului noului mucenic Nicolae cel din Mezov, care a mărturisit în Tricala, la anul 1619 și care prin foc s-a săvârșit. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Pomenirea sfinților apostoli Andronic și Iunia.
Acest apostol al Domnului, ca și cum ar fi fost cu aripi a înconjurat toată Iumea, smulgând toată înșelăciunea nebuniei idolești din rădăcină, și propovăduind pe Hristos. El a avut dimpreună următoare lui pe mult-minunata Iunia, care era moartă pentru lume, și viețuia numai pentru Hristos Mântuitorul. Și trăgând spre dumnezeiasca cunoștință pe mulți, au stricat capiști idolești și au zidit dumnezeiești biserici în toate părțile; și gonind duhuri necurate de la oameni și tămăduind boli fără de leac, și-au plinit și ei ca niște oameni obșteasca datorie a firii, și prin moarte s-au mutat la viața cea veșnică. De aceștia pomenește și marele apostol Pavel, în Epistola către Romani (XVI, 7), zicând: "Spuneți închinăciune lui Andronic și Iuniei, rudelor mele și soților mei în robie, care sunt vestiți între apostoli, care și mai înainte de mine au fost în Hristos". Pomenirea sfântului mucenic Solohon și a celor împreună cu el sfinții mucenici Pamfamir și Pamfilon. Pomenirea cuvioșilor părinți și frați Nectarie și Teofan, ctitorii Manastirii lui Varlaam din Meteora. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Pomenirea Sfântului Mucenic Leontie, și a celor împreună cu dânsul, Ipatie și Teodul.
Sfinții Mucenici Ipatie, Leontie și Teodul erau soldați romani. Leontie, grec de origine, era comandant de armată în orașul fenician Tripoli, pe vremea împăratului Vespasian (70-79), fiind respectat pentru curajul său, bunul simț și virtutea de care dădea dovadă. Când împăratul l-a numit pe senatorul roman Adrian guvernator al districtului fenician, i-a dat libertate deplină în a "vâna" creștini, iar în cazul în care aceștia nu vroiau să jertfească la idolii lor romani, să fie dați spre tortură și moarte. În drumul său spre Fenicia Adrian a auzit de faptele Sf. Leontie care a întors pe mulți păgâni la creștinism și l-a delegat pe tribunul Ipatie cu un detașament de soldați la Tripoli, să-l prindă și să-l aresteze pe creștinul Leontie. Pe drum, însă, Ipatie a căzut grav bolnav și fiind aproape de moarte a avut un vis în care i s-a arătat un înger care i-a spus: "Dacă vrei să fii tămăduit, tu și soldații tăi trebuie să spuneți de trei ori: "Dumnezeule al lui Leontie, ajută-mă!" Deschizînd ochii, Ipatie l-a văzut pe înger și i-a spus: "Dar eu trebuia să-l arestez pe Leontie și acum să cer ajutor Dumnezeului său?" În acel moment îngerul a dispărut. Ipatie a povestit visul său soldaților, printre care se afla și bunul său prieten Teodul, după care toți împreună au cerut ajutor Dumnezeului căruia i se închina Sf. Leontie. Ipatie s-a vindecat în clipa următoare spre bucuria soldaților săi, numai Teodul stătea deoparte, mirîndu-se de minunea ce s-a făcut. Sufletul său s-a umplut de dragoste pentru Dumnezeu, rugîndu-l pe Ipatie să se grăbească mai repede ca să ajungă la Sf. Leontie. La sosirea în oraș, un străin i-a invitat în casa lui și i-a găzduit cu bucurie și dăruire. Aflînd că cel care i-a omenit a fost chiar Sf. Leontie, au căzut în genunchi și i-au cerut să-i lumineze în credința cea adevărată. Atunci Sf. Leontie i-a botezat pe loc și când a chemat în rugăciune numele Sfintei Treimi, un nor de lumină s-a adunat deasupra lor, picurînd ploaie peste ei. Ceilalți soldați care-l căutau pe comandantul lor ajunseră la Tripoli, unde se afla deja și guvernatorul Adrian. Aflînd ce s-a întâmplat, a ordonat ca cei trei, Leontie, Ipatie și Teodul să fie aduși în fața lui. După ce i-a amenințat cu chinurile și moartea, le-a cerut să se lepede de Hristos și să se închine la zeii romani. Însă toți mucenicii și-au mărturisit credința nestrămutată în Hristos. Sf. Ipatie a fost pus sub un zid și trupul i-a fost scrijelit cu gheare de fier iar Sf. Teodul a fost bătut fără milă cu bâtele. Văzînd hotărârea sfinților, în cele din urmă le-au tăiat capul. După ce a fost torturat, Sf. Leontie a fost dus în temniță iar în dimineața următoare a fost adus în fața guvernatorului. Adrian a încercat să-l ademenească pe sfântul mucenic cu bani și onoruri dar nereușind să-l înduplece, l-a pus la alte chinuri. Sfântul a fost suspendat de un stâlp cu capul în jos și cu o piatră mare legată de gât, dar nici acest chin nu l-a făcut să renunțe la credința lui. Atunci guvernatorul a pus să fie bătut cu bâtele până nu a mai rămas viață în el. Trupul i l-au aruncat apoi în afara orașului dar creștinii l-au luat și l-au îngropat cu mare evlavie lângă Tripoli. Cei trei sfinți mucenici au murit cândva între anii 70-79. Despre acuzațiile ce i s-au adus Sf. Leontie și despre pătimirile și moartea lui s-a scris de către scribul curții pe plăcuțe metalice care au fost puse la mormântul său. Pomenirea Sfântului Mucenic Eterie. Acesta a fost pe vremea împărăției lui Dioclețian și fiind pârât, a stat înaintea conducătorului Eleusie, și mărturisind pe Hristos, a fost întins și ars cu făclii aprinse și pătruns pe subțiori, și înțepat pe spate și pe coapse cu țepuși de fier înroșite în foc și în multe alte feluri chinuit, iar mai apoi i-au tăiat capul. Pomenirea Sfinților Mucenici Ipatie și Teodul, cei ce au mărturisit împreună cu Sfântul Leontie, și care prin sabie s-au săvârșit. Pomenirea Cuviosului Erasm, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea Sfinților doi mucenici din Cipru, care arzându-li-se picioarele, s-au săvârșit. Pomenirea Cuviosului Părintelui nostru Leontie, de la Mănăstirea Peșterile Kievului. Sfântul Leontie, canonarh la Mănăstirea Peșterile Kievului, a intrat la mănăstire de tânăr și a fost tuns acolo. Dumnezeu i-a dat un glas frumos și după ce a învățat notele, a făcut ascultare ca și canonarh (conducător al corului bisericesc). Sf. Leontie s-a săvârșit la o vârstă fragedă, în sec. al XIV-lea fiind învrednicit de Domnul cu darul facerii de minuni, pentru faptele sale bune. Sfintele sale moaște sunt în Peșterile Îndepărtate, fiind prăznuit și în 28 august după sinaxarul sfinților de la Peșterile Kievului. Pomenirea Cuviosului Leontie, cel ce a sihăstrit în sfânta Chinovie a Mănăstirii lui Dionisie, izvorâtorul de mir, și care cu pace s-a săvârșit. Sfântul Leontie, înaintevăzătorul din Muntele Athos, s-a născut Argosul peloponez. El a muncit multă vreme pe Muntele Athos, la Mănăstirea lui Dionisie. A stat 60 de ani la mănăstire, timp în care nu a pus niciodată piciorul afară din mănăstire. Pentru credința tare și pentru faptele milostive Bunul Dumnezeu I-a dat darul profeției și înaintevederii. Sf. Leontie s-a dus la Domnul în 16 martie, 1605, la vârsta de 85 de ani. Sfintele sale moaște sunt izvorâtoare de mir tămăduitor. Soborul mai-marelui Arhistrateg Mihail, aproape de Sfântul Iulian la For. http://www.calendar-ortodox.ro/ |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Pomenirea sfântului sfințitului mucenic Patrichie, episcopul Prusei, și cei împreună cu el Acachie, Menandru și Polien.
Dintre aceștia, Patrichie episcopul Prusei, fiind pârât că credea în Hristos, a stat de față înaintea eparhului Iulie, care căutând să-l facă să se închine la idoli, îi spunea că izvorârea apelor celor calde se înfierbântă prin purtarea de grijă a zeilor și sunt vărsate pentru binele oamenilor. Iar sfântul mucenic i-a răspuns că întru-adevărat pentru binele oamenilor izbucnesc apele cele fierbinți, însă prin puterea Domnului nostru Iisus, Care a rânduit două locuri: unul plin de bunătăți, în care se odihnesc drepții, iar celălalt plin de întuneric și de foc, unde vor fi osândiți păcătoșii după învierea cea din morți ; și căuta sfântul să explice eparhului felul și rostul acestei rânduieli dumnezeiești, însă eparhul a poruncit să fie aruncat în mijlocul izbucnirilor de ape fierbinți, care lui nimic nu i-au stricat ci mai vârtos acelora ce l-au băgat. Atunci i s-a tăiat capul cu sabia împreună cu Acachie și Menandru și Polien. Și se face soborul lor în casa preasfintei de Dumnezeu Născătoarei. Pomenirea cuviosului părintelui nostru Memnon, făcătorul de minuni. Pomenirea sfântului Dimitri Donskoi, Mare Cneaz al Moscovei. Pomenirea sfântului mucenic Arolot. Pomenirea sfintei Chiriachi, care prin foc s-a săvârșit. Pomenirea sfintei mucenițe Teotimi, care prin sabie s-a săvârșit. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Pomenirea sfântulul mucenic Talaleu.
Acesta a trăit în zilele împăratului Numerian din Liban; pe tatăl său îl chema Veruchie și pe maică-sa Romilia. Și s-a nevoit el de a învățat meșteșugul doctoricesc și a fost prins la Azarvon, care este al doilea ținut al Cilicilor, fiind ascuns într-un măsliniș și a fost adus înaintea guvernatorului Teodor. Acesta, neputându-l pleca să aducă jertfă la idoli, a poruncit să-i fie pătrunse gleznele și băgând ștreang prin găuri să fie spânzurat cu capul în jos; dar slugilor părându-li-se că împlinesc porunca, luându-li-se mintea de către puterea dumnezeiască, au sfredelit un trunchi de lemn, ca și cum ar fi fost sfântul, și l-au spânzurat. Pentru aceasta însă ei au fost bătuți, ca și cum și-ar fi bătut joc de guvernator. Iar două din aceste slugi, Alexandru și Asterie, văzând acea preaslăvită minune, au crezut în Hristos, dar pentru aceasta li s-au tăiat capetele. După aceea sfântul a fost supus la multe chinuri iar la sfârșit, i s-a tăiat capul la Edesa, cetatea egeilor. Pomenirea ostașilor care au crezut prin sfântul Talaleu, și care de sabie s-au săvârșit. Pomenirea sfântului mucenic Ascla. Pomenirea sfinților trei cuvioși și purtători de Dumnezeu părinți: Nichita, Ioan și Iosif, ctitorii sfintei și împărăteștii Manastiri cea nouă din Hios, care cu pace s-au săvârșit. Pomenirea scoaterii și mutării moaștelor celui între sfinți părintelui nostru Nicolae din Mira Lichiei, făcătorul de minuni. Despre mutarea sfintelor moaste am citit ca se pomeneste in 22 mai. http://www.ortodoxia.md/articole-pre...-in-oraul-bari Pomenirea cuviosului părintelui nostru Talasie, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Marcu pustnicul, care cu pace s-a săvârșit. http://www.calendar-ortodox.ro/ |
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Icoana Sfantului Apostol Iacob
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 22:26:36 |
| Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 23:48:51 |
| Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 10:22:30 |
| Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 09:30:11 |
|
|