Când spunem "rit al Bisericii" ne gândim la complexitatea vieții de rugăciune, centrată pe Sf Liturghie. Cu adevărat, Liturghia are în lumea catolică același rol central pe care îl are Biblia în lumea protestantă. Tot ceea ce înseamnă "viață a Bisericii" gravitează în jurul Sf Liturghii. Când spunem că Ritul Antiohian este diferit de Ritul Bizantin sau de Ritul Roman, acest lucru se datorează faptului că au Liturghii diferite.
Dar "viața de credință", în special în lumea monastică, mai înseamnă și regulament. Toți călugării catolici din lume, de orice rit, depun aceleași trei voturi: de sărăcie, de castitate și de ascultare. Și totuși, ei se deosebesc foarte mult unii de alții, chiar și când au același rit și având aceleași voturi. Deosebirile vin din regulamentele diferite.
Cum apar ordinele ? Mai mulți credincioși, preoți, călugări sau laici, se pot asocia într-un grup. De exemplu, la parohia mea există un grup de credincioși care fac devoțiounea Sf Rozariu cu osârdie, unii în mod zilnic. Mai există credincioși, care se cunosc și se îndeamnă unii pe alții, care fac studiu biblic. Sau care se pregătesc pentru vreun eveniment spiritual din viața lor, cum ar fi căsătoria. Alții sunt cu pelerinajele, etc. Ca să putem spune că un grup este formal constituit, el are nevoie de binecuvântarea parohului, fiindcă nimic mai important nu trebuie să se facă într-o parohie fără binecuvântarea capului ei. Dacă grupuri asemănătoare mai apar și la alte parohii, deja gluma se îngroașă. Este nevoie de binecuvântare arhierească. Episcopul, văzând asemenea asociere de credincioși, cere să existe un regulament. El aprobă regulamentul, permite folosirea infrastucturii Bisericii, numește un spiritual, de obicei preot, care să se ocupe de chestiunile spirituale ale grupului formal constituit și îl informează, din când în când, pe episcop. La rândul său, episcopul are datoria ca, o dată la cel mult cinci ani, să inspecteze viața grupului.
Dacă e vorba nu de laici, ci de călugări, lucrurile sunt ceva mai stricte. Când sunt nu unul, ci mai multe grupuri de călugări care aderă la o anumită spiritualitate, atunci un ordin călugăresc este pe cale de a se constitui și este etapa când Roma trebuie informată. Episcopul se poate ocupa de asta, după cum grupurile de călugări pot obține recunoașterea ordinului lor și mai direct, prin nunțiul apostolic din țara respectivă, sau, dacă e vorba de mai multe țări, adresându-se congregației pentru institute de viață consacrată. Apoi, cu regulamentul aprobat, ordinul are viața lui proprie. Se poate să dureze doar atâta cât trăiește fondatorul lor, după cum se poate să dureze secole.
Cel mai vechi și cunoscut ordin monastic din Biserica Apuseană este (oare întâmplător?) cel care are un regulament ce îi conferă "geometria cea mai variabilă": sunt benedictinii. Sf. Benedict a trăit în sec al VI-lea. Pe toți ceilalți călugări în putem recunoaște după ceva. Are o funie în chip de centură a rasei călugărești? Atunci e franciscan. Etc. Numai pe benedictini nu-i putem recunoaște după nimic. Ați auzit de sporturi în care singura regulă este că nu există nicio regulă? Ei bine, cam așa este regula Sf. Benedict. Până acolo, încât nu există, propriu-zis, niciun ordin benedictin. Nu au superior general. Nu au superior provincial. Fiecare mănăstire are, însă, un abate. Acela este nașul. Acela trebuie ascultat până în pânzele albe. Alți călugări pun accent pe sărăcie. Sau pe post, sau pe studiu, sau pe predică, sau pe a servi episcopilor sau Papei, sau pe știință, sau pe apărarea Sf Mormânt, etc. Aceștia pun accentul pe ascultare. Singura limită este păcatul. Și Regula Sf Benedict, care, în esență, are articol unic: nu există regulă. Dacă abatele le spune că, de mâine, Liturghia trebuie ascultată stând în cap, înseamnă că trebuie ascultată stând în cap și, în după-amiaza de dinainte, fiecare frate trebuie să facă exerciții ca să stea în cap cât mai corect, fiindcă aceasta este dorința abatelui. Dacă le spune să poarte veșminte albastre, trebuie să poarte veșminte albastre: nu există o "culoare a benedictinilor", după cum există a iezuiților, a franciscanilor sau a Surorilor Carității. În principiu, abatele unei mănăstiri poate să adopte blugii ca veșmânt călugăresc. ACEASTA este tradiția benedictină.
Benedictinii au creat centre importante de spiritualitate și de splendoare a credinței. Monte Cassino și Cluny nu sunt decât două exemple. Fiind atât de diferiți, ei au generat mereu ordine noi. Pe de altă parte, din cauza acestei autonomii abațiale duse la extrem, Biserica a avut periodic de furcă cu ei. Benedictini sau nu, toți catolicii sunt subiect al examinării episcopale și papale. Uneori, abații au mers cu autonomia dincolo de limita îngăduită. Când impui blugii ca port mănăstiresc e OK. Când umblii la Sf Liturghie nu mai e OK. Când îți construiești turlă desupra iazului e OK, când spui trimișilor episcopului că nu ai de dat socoteală ce ai făcut cu banii, nu mai e OK. Pe de altă parte, nici episcopii nu au înțeles întotdeauna autonomia benedictină. Dacă sunt trei frați duminică dimineață care au instalat un șevalet în fața bisericii și fac schițe, când episcopul le cere să intre în confesional și să asculte confesiuni, ei pot refuza. Episcopul se poate înfuria și se poate plânge. Degeaba. Abatele i-a trimis acolo. Sunt în misiune și sunt în rolul lor. În caz de proces canonic, episcopul va pierde: era vorba de trei călugări care s-au conformat Regulii Sf. Benedict.
Last edited by Mihnea Dragomir; 22.05.2012 at 09:27:28.
|