Liturghia Sfantului Iacob

Liturghia Sfantului Iacob

Liturghia Sfantului Iacob, primul formular de liturghie rasariteana

Dupa Traditie, cel mai vechi formular de liturghie rasariteana, datand din epoca apostolica, este cel pus sub numele Sfantului Iacob, fratele Dom­nului, primul episcop al Ierusalimului.

Existenta unui formular de liturghie in epoca apostolica este de ne­contestat, dar nu poate fi cunoscut si reconstituit in amanunte. Manuscri­sele cele mai vechi, care ne-au transmis textul acestei liturghii (secolul al X-lea si urmatoarele), nu reprezinta in nici un caz forma initiala a litur­ghiei apostolice, ci cuprind forme mai evoluate ale ei, cu influente sufe­rite din partea liturghiilor bizantine, ca: randuiala proscomidiei, care formeaza o parte distincta la inceputul liturghiei, imnul "Unule-Nascut" si trisaghionul (Sfinte Dumnezeule), Simbolul credintei, axionul, pomeni­rea ascetilor si marturisitorilor in partea finala a rugaciunii Sfintei Jertfe (diptice), etc.

In forma ei dezvoltata, din manuscrisele pastrate pana azi, liturghia numita a Sfantului Iacob nu poate avea ca autor, in intregimea ei, pe Sfantul Iacob, fratele Domnului. Totusi, aceasta nu face imposibila autenticitatea ei, adica nu inseamna ca autorul ei de la inceput n-ar fi fost Sfantul Iacob. Locul unde se savarsea la origine aceasta liturghie si numele autorului ei sunt indicate in anafora. In cuprinsul partii ei finale (diptice) gasim expresia: "Pentru care iti aducem Tie, Doamne, aceasta jertfa in­fricosatoare si fara de sange pentru locurile Tale Sfinte, care le-ai luminat prin aratarea Hristosului Fiul Tau, mai ales pentru Sionul cel sfant, mama tuturor Bisericilor si pentru Biserica Ta cea Sfanta, raspandita in toata lumea". In continuare, dipticile, care cuprind si numele episcopilor ador­miti, incep cu Sfantul Iacob, primul episcop al Ierusalimului.

In afara de dovezile interne, care ne dau indicatii indirecte, privitoare la autorul si locul unde se savarsea liturghia Sfantului Iacob exista si dovezi externe in sprijinul autenticitatii ei.

Din mentiunile pe care le face calugarita spaniola Eteria, care descrie slujba de la Ierusalim, unde ea a stat in jurul anilor 393-396, se constata ca randuiala liturghiei descrisa de ea nu putea fi alta decat cea a Sfantului Iacob. La aceleasi concluzii ajungem daca ne referim la Catehezele mistagogice ale Sfantului Chiril al Ierusalimului, care explica liturghia in uz la Ierusalim in vremea sa.

Exemplele amintite, precum si randuiala liturghiei descrise in Consti­tutiile Apostolilor, liturghie cunoscuta sub denu­mirea de "liturghia clementina", dovedesc ca toti acesti autori se refera tocmai la liturghia Sfantului Iacob, care se oficia pe atunci mai peste tot in rasarit, pana in secolul al V-lea, cu mici variante locale de amanunt.

Fixarea in scris a liturghiei Sfantului Iacob s-a facut in a doua juma­tate a secolului al IV-lea, cand ea se bucura de o larga raspandire. De atunci inainte, ea incepe sa fie inlocuita treptat, prin alte liturghii rasaritene, mai noi, derivate din ea, indeosebi prin liturghiile dezvoltate la Bizant si in Asia Mica, la Cezareea Capadociei, liturghii numite "bizantine" si puse sub numele Sfintilor Ioan Gura de Aur si Vasile cel Mare. Ea se mai folo­sea inca la Locurile Sfinte prin secolul al IX-lea cand Carol Plesuvul scria calugarilor din Ravena ca a asistat la oficierea unei liturghii din Ierusalim, compusa de Sfantul Apostol Iacob. Larga ei intrebuintare, ca si vechimea ei, rezulta din faptul ca liturghia cu acelasi nume, pe care sirienii iacobiti o folosesc si azi ca principala in ritul lor nu este decat o forma evoluata a vechii liturghii a Sfantului Iacob.

Inca din secolul al IV-lea, liturghia Sfantului Iacob se oficia in doua limbi: greaca si siriaca. In mediul rural era tradusa in siriaca, iar la orase, unde era mai bine cunoscuta limba greaca, ea se oficia in greceste. Nu exista nici un manuscris al variantei siriace folosita la ortodocsi pana in secolul al V-lea si nici la monofiziti dupa separarea lor de Biserica, pina la varianta redata in scris de Iacob din Edessa, corifeul principal al sirie­nilor monofoziti. Opera acestuia reflecta, dupa parerea unor liturgisti, tendinta autorului de a imita forma greaca a liturghiei Sfantului Iacob.

In forma greaca ea se mai savarseste astazi o singura data pe an, la sarbatoarea Sfantului Iacob (23 octombrie), in Ierusalim, Cipru si Zante. Uzul acesta a fost restabilit mai intai in insula Zante, la 1886, de catre episcopul Dionisie Lata, iar la Ierusalim de catre patriarhul Damian, in 1900, si in cele din urma in Biserica din Cipru.

Din desfasurarea liturghiei Sfantului Iacob in ritul sirienilor iacobiti se poate constata marea ei asemanare cu liturghiile bizantine. Aceasta este o dovada a originii comune cu cultul ortodox si a ortodoxiei cul­tului acestei Biserici vechi orientale. Liturghiile Bisericilor Rasaritene sunt liturghii surori, fiind descendente din aceeasi mama - liturghia straveche a Sfantului Iacob, formata la Ierusalim si prezenta apoi la Antiohia. Numai prin originea lor comuna se poate explica unitatea de conceptie a liturghiei siriace a Sfantului Iacob cu cea a liturghiilor bizan­tine.

 Conceptia de jertfa si impartasirea credinciosilor in cadrul sfintei liturghii cu insusi Trupul si Sangele Mantuitorului sunt comune litur­ghiilor bizantine si celor ale iacobitilor sirieni. Atat in liturghia Sfantului Iacob din uzul iacobitilor sirieni, cat si in liturghiile bizantine gasim acelasi plan general: pregatirea darurilor, rugaciunile pentru sfintirea lor si impartasirea credinciosilor, cu rugaciunile obisnuite inainte si dupa cuminecare. Deosebirile se refera la unele practici cultice (ca de exemplu absenta celor doua vohoade si disparitia ecteniilor), precum si unele par­ticularitati de mica importanta, care sunt determinate de dezvoltarea in conditii istorice si nationale deosebite de cele in care s-au dezvoltat liturghiile bizantine. Puritatea doctrinei care se afla formulata in textul rugaciunilor din liturghia Sfantului Iacob din ritul sirienilor iacobiti (afara de pomenirea in diptice a unor corifei monofiziti, pe care sinoadele ecumenice i-au condamnat), constituie o nadejde ca ritul nu va fi o piedica prea grea in calea apropierii dintre cele doua Biserici. Diversi­tatea riturilor nu poate constitui o piedica in calea unirii Bisericilor, pentru ca ele au existat de vreme in Biserica crestina, fara sa pericliteze unitatea Bisericii.

Pe aceeaşi temă

23 Octombrie 2019

Vizualizari: 12490

Voteaza:

Liturghia Sfantului Iacob 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact