Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.10.2012, 07:10:36
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Pai, un catehism nu este egal cu 'invatatura Bisericii ortodoxe'. Exista diverse catehisme.
Si cu asta i-am raspuns si lui Dragos.

Si as mai vrea sa precizez ca si eu predau cele 7 taine la scoala, cu precizarea doar ca sunt cele mai importante.
Normal că nu e totuna. Dar e sinteza obligatorie, ca să zic așa. Dacă vrei, iti fac cadou catehismul oficial al BOR.
Tu faci confuzie între Tainele înființate de Mântuitor și ierurgiile bisericii. Adică sper că faci confuzie.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.10.2012, 09:01:28
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de DragosP Vezi mesajul
Normal că nu e totuna. Dar e sinteza obligatorie, ca să zic așa. Dacă vrei, iti fac cadou catehismul oficial al BOR.
Tu faci confuzie între Tainele înființate de Mântuitor și ierurgiile bisericii. Adică sper că faci confuzie.
Ideea de sinteza, in ceea ce priveste teologia, este de tip scolastic si contine pericole. Ca si cum am putea baga credinta intr-un sistem. Sfintii parinti nu au facut niciodata asta. Nici chiar sf. Ioan Damashinul in Dogmatica, unde rezuma cam ce au spus ceilalti pana la el.
Propun sa sa o lasam balta cu Tainele. Chiar este off topic. Si chiar nu mi se pare atat de important. Punctul meu era doar ca Biserica actioneaza haric si sfintitor in multe domenii, si ca un crestin botezat este si el purtator de har si poate, in spiritul Traditiei, sa incerce sa inteleaga unele lucruri care nu au fost toate neaparat scrise. De asta am zis de taine. Daca folosirea cuvantului taina deranjeaza, poti fgolosi alt cuvant (intr-adevar, mai potrivit aici). Darurile Duhului Sfant, de ex. (de care vorbeste sf. Pavel in 1 Corinteni 14 daca nu ma insel), ar fi poate mai la obiect.
Multumesc pentru oferta. Daca ai o vesiune electronica trimite-o, cu placere.
Iar eu iti propun sa te mai uiti si pe alte catehisme. De exemplu 'Dumnezeu este viu', facut de o echipa condusa de p. Cyril Qrgenti (dar nu scrie asta pe coperta), a fost tradus pe romaneste. Din pacate nu il am decat in franceza si numai pe hartie.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 19.10.2012, 09:52:50
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Multumesc pentru oferta. Daca ai o vesiune electronica trimite-o, cu placere.
Iar eu iti propun sa te mai uiti si pe alte catehisme. De exemplu 'Dumnezeu este viu', facut de o echipa condusa de p. Cyril Qrgenti (dar nu scrie asta pe coperta), a fost tradus pe romaneste. Din pacate nu il am decat in franceza si numai pe hartie.
Sincer să fiu nu mă interesează ce ai tu. Eu am, pubilicat în 1952 și reeditat, catehismul BOR, care nu este altceva decât "Mărturisirea de credință" din 1.643. Orice altceva consider că e doar beletristică.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.10.2012, 11:19:04
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de DragosP Vezi mesajul
Sincer să fiu nu mă interesează ce ai tu. Eu am, pubilicat în 1952 și reeditat, catehismul BOR, care nu este altceva decât "Mărturisirea de credință" din 1.643. Orice altceva consider că e doar beletristică.
Despre care din catehisme e vorba mai exact?
Titlu/An/editura?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 19.10.2012, 11:23:42
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Despre care din catehisme e vorba mai exact?
Titlu/An/editura?
Este vorba despre această carte. În plus, orice catehism de pe site-urile episcopiilor/arhiepiscopiilor e cvasiidentic.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"

Last edited by DragosP; 19.10.2012 at 11:26:11.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 19.10.2012, 11:43:10
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de DragosP Vezi mesajul
Sincer să fiu nu mă interesează ce ai tu. Eu am, pubilicat în 1952 și reeditat, catehismul BOR, care nu este altceva decât "Mărturisirea de credință" din 1.643. Orice altceva consider că e doar beletristică.
Marturisirea de credinta de la 1643 este scolastica pana in maduva oaselor.
Preia toate categoriile occidentale pentru a exprima adevaruri de credinta.
Categorii care nu sunt conforme cu felul ortodox, filocalic, de a vedea lucrurile.
Categorii rationaliste si reductoare.

Este ca si cum mi-ai propune o imagine pioasa sentimentala in locul unei icoane traditionale.

Speram ca BOR si-a facut un catehism mai conform cu Traditia parintilor intre timp.

Mihalic, Eugen, Cezar, de ce ma lasati singura in discutia asta?
Si voi credeti ca Marturisirea de credinta in chestiune este chintesenta ortodoxiei?
Ghinionul meu ca sunt bolnava si stau acasa in loc sa ma duc la scoala si sa uit forumul..
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 19.10.2012, 13:46:05
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Marturisirea de credinta de la 1643 este scolastica pana in maduva oaselor.
Preia toate categoriile occidentale pentru a exprima adevaruri de credinta.
Categorii care nu sunt conforme cu felul ortodox, filocalic, de a vedea lucrurile.
Categorii rationaliste si reductoare.

Este ca si cum mi-ai propune o imagine pioasa sentimentala in locul unei icoane traditionale.
Interesant ca aduci in discutie icoanele traditionale. Icoanele traditionale sunt pictate dupa reguli foarte stricte si bine definite, intr-o maniera pe care ai putea-o numi scolastica. :D

Si din nou, ce este rau in a sistematiza credinta? Un sfant nu are nevoie de catehism sau sa i se spuna ca Sf. Biserica are 7 Sf. Taine, si acestea sunt: ... . Dar unui copil sau unui om obisnuit ii este mai usor sa inteleaga ca Dumnezeu isi revarsa harul in multe feluri in lume, dar felul cel mai vizibil prin care Dumnezeu lucreaza in Biserica este prin ceea ce Biserica defineste ca cele 7 Sf. Taine.

Asa a creat Dumnezeu creierul omenesc: sa se ghideze dupa categorii, si are o tendinta naturala sa formeze categorii si sa sistematizeze. O sti Dumnezeu de ce.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
Reply With Quote
  #8  
Vechi 19.10.2012, 14:56:49
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Interesant ca aduci in discutie icoanele traditionale. Icoanele traditionale sunt pictate dupa reguli foarte stricte si bine definite, intr-o maniera pe care ai putea-o numi scolastica. :D

Si din nou, ce este rau in a sistematiza credinta? Un sfant nu are nevoie de catehism sau sa i se spuna ca Sf. Biserica are 7 Sf. Taine, si acestea sunt: ... . Dar unui copil sau unui om obisnuit ii este mai usor sa inteleaga ca Dumnezeu isi revarsa harul in multe feluri in lume, dar felul cel mai vizibil prin care Dumnezeu lucreaza in Biserica este prin ceea ce Biserica defineste ca cele 7 Sf. Taine.

Asa a creat Dumnezeu creierul omenesc: sa se ghideze dupa categorii, si are o tendinta naturala sa formeze categorii si sa sistematizeze. O sti Dumnezeu de ce.
Eu nu zic sa se desfiinteze ratiunea. Si unele sistematizari pot fi bune ca ajutor memotehnic de exemplu.
Dar nu se fie puse la rangul de teologie care isi ajunge ei insasi. Pericolul este mare.

Nu prea vad de ce pictura traditionala a icoanelor ar avea ceva cu scolastica. Totusi, exista libertate si in aceasta pictura. Nu exista doar un singur tip.
Dar iuntr-adevar, uneori este vazut cam rigid canonul picturii icoanelor. Poate deveni o problema.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 19.10.2012, 18:38:43
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Dar iuntr-adevar, uneori este vazut cam rigid canonul picturii icoanelor. Poate deveni o problema.
Pentru cine poate deveni o problema?
http://www.crestinortodox.ro/liturgi...ive-70670.html
Reply With Quote
  #10  
Vechi 19.10.2012, 15:19:52
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Marturisirea de credinta de la 1643 este scolastica pana in maduva oaselor.
Preia toate categoriile occidentale pentru a exprima adevaruri de credinta.
Categorii care nu sunt conforme cu felul ortodox, filocalic, de a vedea lucrurile.
Categorii rationaliste si reductoare.
Este ca si cum mi-ai propune o imagine pioasa sentimentala in locul unei icoane traditionale.
Speram ca BOR si-a facut un catehism mai conform cu Traditia parintilor intre timp.
Exact acestea sunt si argumentele acestor scriitori post-patristici (urmatori celor neo-patristici), vad niste influente catolice introduse in ortodoxie (care sunt neinsemnate), in schimb, sub pretextul reintoarcerii la origini, schimba lucrurile importante din invatatura ortodoxa.
Tot un articol pe aceasta tema a Mitropolitului grec: http://www.razbointrucuvant.ro/recom...erica-primara/
"În sfârșit, părerea că în Biserică predomină o dublă ecleziologie – primară și ulterioară – aparține așa-numitei „teologii postpatristice”, adică o părere preluată de la protestanți și de la unii ortodocși, care încearcă astfel să nege învățătura Părinților, cultul Bisericii, tradiția isihastă și, desigur, monahismul.
Și este surprinzător, într-adevăr, faptul că se operează o protestantizare a teologiei ortodoxe prin elogierea interpretării protestante de către teologii și filosofii care împărtășesc pozițiile de mai sus, prin subminarea Tradiției patristice, bisericești, isihaste, de dragul unei „ecleziologii primare”, care se referă la dumnezeiasca Euharistie, la Împărăția lui Dumnezeu și se sprijină doar pe texte ale Vechiului Testament.
Pentru că, după cum se vede limpede, este vorba de o malignitate eretică protestantă care a intrat în organismul unor membri ai Bisericii și nu trebuie să devină o tumoare malignă în Biserică, care să atace organismul acesteia."
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02