![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Geocentrismul nu este in Facerea, nu face parte din revelatia directa. Era o conceptie a filozofilor antici, pe care o stiau si unii sfinti. Parintele Serafim Rose, cel mai cunoscut scriitor ortodox impotriva evolutionismului, credea in heliocentism si respingea geocentrismul. Facerea nu tine de stiinta, este Revelatia data de Domnul lui Moise. Sfanta Scriptura simbolica este o conceptie a protestantilor liberali, care s-a propagat in ecumenism. In ortodoxie Sfanta Scriptura nu e doar Sola Sriptura, este Sfanta si este adevarata. Interpretarea ei se face dupa invatatura Bisericii si a sfintilor. In unele parti sfintii a dat si interpetari alegorice, dar pe langa cea literala, nu substituind-o. Eu cred (si stiu ca si ortodoxia) ca toate intamplarile descrise in Sfanta Scriptura sunt adevarate, nu este doar o conceptie de mituri iudaice sau o alegorie fara baza. In Sfanta Scriptura sunt si minuni, in vest este o interpretare seculara, nu mai cred unii in minuni. Eu cand citesc ca Marea Rosie s-a despicat inteleg ca asa a fost, o minune. Unii in vest nu mai au minuni si nu mai cred in ele, crestinismul e doar o filozofie. Noi suntem ortodocsi, nu protestanti liberali sau altceva. Duhul acesta a patruns in ortodoxie (prin ideile ecumeniste) fiind dezvoltat de asa zisii teologi post-patristici, de care aminteam in alt topic. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=118 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
As vrea doar sa mai precizez: Eu nu sunt dintre aceia care alegorizeaza Sfanta scriptura impotriva textului. Cred ca este inspirata de sf. Duh si ca tot ce scrie in ea este adevarat. Insa in ceea ce priveste primele capitole ale Genezei, pana la Abraham, si mai ales cele dinainte de cadere, cred ca notiunile, categoriile noastre mintale nu pot fi folosite in acelasi chip. Ele au acolo un sens care trebuie talmacit. Apa nu inseamna H2O, cer nu inseamna aerul sau spatiul cosmic. Inseamna ceva mai profund, desi acel ceva este legat organic de apa si de aer, epntru ca in lumea lui Dumnezeu nimic nu este intamplator. De altfel, si in restul Scripturii limbajul este de tip iconic. Nu inseamna ca se spune ceva ireal sau 'doar' simbolic, ci ca se spune esentialul. Tot asa cum in icoana li Hristos nu vedem chipul Lui asa cum ar fi fost intr-o fotografie, ci iluminat de Duh, chipul care ne duce la Persoana, asa si Scritura, nu ne reda ca un reportaj ceea ce s-a intamplat. NB Da, cred ca Marea rosie intr-adevar s-a desfacut si i-a lasat sa treaca pe evrei. Miracolul este una din posibilitatile lumii create. Nu de asta vorbim.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In legatura cu "ape", ramane sa ne luam dupa cum au talcuit sfintii, eu nu inteleg acolo pentru ca e ceva mai complicat. Redau citatul din Par. Serafim Rose, pentru a se vedea ca se tine cont de stiinta din timpul sfintilor si se face distictie in talcuirea Facerii: "Parintele Serafim Rose: "Neindoielnic, cunoasterea oferita de stiintele naturale este una mereu supusa revizuirii, datorita noilor descoperiri facute prin observatie si experiment; asa se face ca in ea se pot afla greseli, chiar in scrierile Sfantului Vasile cel Mare sau ale altor Parinti, tot asa cum se afla greseli in lucrarile oricui scrie despre fapte stiintifice. Astfel de greseli nu micsoreaza in nici un fel valoarea generala a unor lucrari precum Hexaimeronul, unde faptele stiintifice nu sunt folosite decat ca ilustrari ale unor principii care provin nu din cunoasterea naturii, ci din descoperire dumnezeiasca. In privinta cunoasterii REALITATILOR naturii, lucrarile stiintifice moderne sunt, desigur, superioare partii ” stiintifice ” a Hexaimeronului si a altor lucrari similare ale Sfintilor Parinti, fiind intemeiate pe observatii mai precise ale naturii. Iata SINGURUL ASPECT in care stiinta se poate spune ca este superioara ori ” depaseste ” scrierile Sfintilor Parinti; dar la Sfintii Parinti acest aspect este pur conjunctural fata de restul invataturilor teologice si morale." Last edited by catalin2; 15.11.2012 at 19:23:33. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asadar, intelegerea pare simpla, e vorba de atmosfera care inconjoara Pamantul. Sunt nori, ploaie, de aici cuvantul "ape". E folosit tot cuvantul "cer", desi e vorba de atmosfera, nu de cerul cu stele. In carte e o explicatie mai detaliata si mai complexa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ortodoxia afirma inechivoc hristocentrismul creatiei inclusiv (sau mai ales) cel antropologic.
Cum putem intelege expresia patristica si filocalica "omul este animal indumnezeit"? In acest sens consider ca poate fi de ajutor urmatoarea analogie: O bara de fier si o bara de sticla sunt amandoua din materie (atomi, molecule) si amandoua pot interactiona cu focul, insa nu identic ci specific, adica desi amandoua pot prelua de la foc caldura, doar bara de fier poate prelua de la foc si lumina. Astfel atat bara de sticla cat si bara de fier se incalzesc sub actiunea focului, insa doar bara de fier poate si lumina. Deci amandoua bare (cea de sticla si cea de fier) pot prelua si reflecta caldura focului, insa doar bara de fier poate prelua si reflecta lumina focului, desi amandoua bare sunt din aceeasi materie (molecule, atomi), insa difera modul de relationare specific cu focul. Astfel putem asocia: focul cu harul Duhului Sfant. bara de fier cu omul bara de sticla cu animalele si plantele caldura focului cu viata biologica (daruita de harul Duhului Sfant) lumina focului cu viata duhovniceasca (daruita tot de harul Duhului Sfant) Cineva orb (om sau animal), care nu poate "vedea" lumina (prin analogie viata duhovniceasca), nu va intelege (perceptie, cognitie) si nu va constientiza imensa diferenta intre bara de sticla si bara de fier ci va avea tendinta sa afirme ca amandoua sunt la fel (nu este nici o diferenta intre ele), caci sunt calde... prin analogie au doar viata biologica. Doar cineva care poate vedea intelege atat asemanarile cat si imensa diferenta intre cele doua bare. Deci doar oamenii induhovniciti si ingerii buni (care conlucreaza in mod firesc cu harul Duhului Sfant in viata duhovniceasca) pot intelege viata duhovniceasca hristocentrica... iar ceilati care sunt "orbi" vor cauta diferenta intre bara de sticla si bara de fier exclusiv in materie, si evident ca nu vor gasi nici o diferenta din punct de vedere material... Nu pretind ca analogia este inechivoca si nici eshaustiva ci doar ca este pertinenta in acest context. Taina creatiei omului nu poate fi inteleasa decat duhovniceste, caci implica conlucrarea fireasca cu harul Duhului Sfant. In acest sens diferenta existentiala intre omul neimbisericit si maimuta este muuuuult mai mica decat imensa diferenta intre omul imbisericit (ce implica hristificarea) si omul neimbisericit, caci omul imbisericit este partas al Sfintelor Taine ale lui Dumnezeu intru Hristos Iisus, caci intru Hristos Iisus "locuieste trupeste toata deplinatatea dumnezeirii" (col 2,9) si prin Sfanta Impartasanie "ne facem partasi dumnezeiestii firi" (II Petru 1,4) . Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos spre a face voia LUI si nu pe a noastra.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; Last edited by Eugen7; 28.11.2012 at 17:22:03. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psihoterapie ortodoxa | semilia | Resurse ortodoxe on-line | 62 | 15.06.2015 09:38:39 |
Dragostea creștină, cea mai mare virtute teologică | NECTARIE | Generalitati | 13 | 25.01.2011 18:01:59 |
Lumea 100% ortodoxa | coralina | Generalitati | 103 | 10.10.2010 20:42:28 |
Fratia Ortodoxa | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 10 | 04.08.2008 22:19:41 |
|