Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 15.11.2012, 07:35:06
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Postelnicu Vezi mesajul
Nu este neapărat pentru Fani, căci ea pare a refuza hotărât și fără concesii ideea că zilele facerii lumii aveau exact aceeași durată ca cele de azi, adică cele 24 de ore. Și aceasta oricâte argumente scripturistice și patristice i-ar putea oferi cineva, fie el și Sf. Ioan Gură de Aur a cărui cinstită pomenire am săvârșit-o astăzi. Dar nu e numai ea, așa că, poate spre folosul și întărirea mărturisirii:

„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.
Cu alte cuvinte, Dumnezeu a făcut să nu se amestece lumina cu întunericul, ci să stea separate una de alta. Le-a despărțit și le-a separat foarte mult una de alta…
Acum, după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci, la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron)

La fel spune și Sfântul Ioan Damaschin.

Astfel se cade în extrema introducerii în teologie a duhului științei veacului acesta. Căci în privința cuvântului „zi” pus între ghilimele se consideră a fi o exprimare metaforică ce ar corespunde cu „erele geologice”, o nouă rătăcire contra Scripturii și Sfinților Părinți ce nici n-au auzit de așa ceva:
„Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunerecul l-a numit noapte. Iar dela începutul zilei până la ziua cealaltă, este o zi și o noapte. Scriptura a spus: Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, ziua întâia.” (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica )

„Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, adică durata unei zile și a unei nopți…
Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, zi una
A spus una,
- sau pentru că voia să determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile, care cuprinde negreșit și ziua și noaptea, încât chiar dacă din pricina schimbărilor mersului soarelui se întâmplă ca o zi să aibă mai multe ore ca cealaltă, totuși durata celor două, a zilei și a nopții, să se înscrie în timpul destinat lor, ca și cum Moise ar fi spus: zi una este durata unei zile, măsura celor douăzeci și patru de ore;
- sau pentru că învârtirea cerului de la un semn până la același semn se face într-o singură zi, încât ori de câte ori este seară și dimineață în lume, potrivit învârtirii soarelui, această învârtire nu se face în mai mult timp, ci atât cât se împlinește durata unei zile…” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron)
„Deși atât lumina cât și întunericul au fost zidite într-o clipită, totuși, atât ziua cât și noaptea zilei întâi au ținut câte douăsprezece ceasuri fiecare.” (Sfântul Efrem Sirul)

„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric; și a numit Dumnezeu lumina zi și întunericul l-a numit noapte. A împărțit fiecăruia locul său propriu fixându-le de la început unele hotare, pe care să le păzească mereu neîmpiedicat. Și orice om cu judecată poate vedea că de atunci și până acum nici lumina n-a depășit propriile ei hotare și nici întunericul n-a călcat rânduiala sa, făcând amestec și tulburare. E îndestulător numai acest lucru ca să-i facă pe cei ce vor să se îndărătnicească să asculte și să se supună cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, să imite și ei rânduiala acestor stihii, a luminii și a întunericului, care păzesc neîmpiedicat drumul lor și nu depășesc măsurile proprii, ci își cunosc propria lor natură.
A numit o zi sfârșitul zilei și sfârșitul nopții, ca să fie o ordine și un șir în cele văzute, și ca să nu fie nici un amestec…
Dumnezeu a numit sfârșitul luminii seară, iar sfârșitul nopții, dimineață; și pe amândouă le-a numit zi, ca să nu ne înșelăm, nici să socotim că seara este sfârșitul zilei, ci să știm bine că lungimea amândurora face o zi.” (Sfântul Ioan Gură de Aur Omilii)

Zilele au avut în mod de necombătut seară, dimineață, zi (lumină), noapte (întuneric). Iar ziua și noaptea au avut negreșit 12 ore (ceasuri) fiecare, de la bun început, chiar din prima zi a creației. Nu numai că au fost 24 de ore, ci și că aceste ore erau identice cu ale noastre de acum!
De unde știm aceasta? Tot de la Părinții ce ne predau o statornicie a mișcărilor cerești, constante în ciuda căderii în păcat a primilor oameni, care a adus, e adevărat, moartea în creație, dar nu a modificat și cursul timpului, constant de atunci și până la sfârșitul veacurilor!

Vezi în acest sens și Sfântul Ioan Damaschin:
Ele își urmează fără încetare calea pe care le-a orânduit-o Ziditorul și așa cum le-a întemeiat, după cum spune dumnezeescul David: Luna și stelele pe care tu le-ai întemeiat. Prin cuvintele le-ai întemeiat a arătat statornicia orânduielii și așezării date lor de Dumnezeu. Căci le-a orânduit la timpuri, la semne, la zile și la ani.
Sunt in asentimentul lui Fani.
Asertiunea de mai sus este elucubranta, plina de sofisme, specifica doctrinei creationiste (pseudo)stiintifice.

Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia in genul Sola Scriptura. Trebuie sa intelegem ce au spus Sfiintii nu doar sa reproducem ce au spus ei (ca niste copiatoare neisufletite).

Sfantul Ioan Damaschin afrima inechivoc in Dogmatica:
a) zilele creatiei nu aveau 24 ore pt ca "intainte de facerea Soarelui nu era un veac(durata temporala) care sa se poata masura".
b) universul nu are centru spatio-temporal caci "doar Dumnzeu este nemiscat, miscand toate prin lucrarea Sa"
c) universul este in expansiune uniforma fata de orice punct din univers, si luand ca referinta Planeta Pamant: "toti cei care afirma ca universul este sferic spun ca se departeaza in chip egal de la Pamant si in sus si laturi si in jos"
d) universul este inchis (nu se poate iesi din el) "este ca o sfera".
etc.

Asadar sa luam aminte.
Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #2  
Vechi 15.11.2012, 10:56:51
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Thumbs down minciuna repetată obsesiv devine adevăr

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sunt in asentimentul lui Fani.
Asertiunea de mai sus este elucubranta, plina de sofisme, specifica doctrinei creationiste (pseudo)stiintifice.

Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia in genul Sola Scriptura. Trebuie sa intelegem ce au spus Sfiintii nu doar sa reproducem ce au spus ei (ca niste copiatoare neisufletite).

Sfantul Ioan Damaschin afrima inechivoc in Dogmatica:
a) zilele creatiei nu aveau 24 ore pt ca "intainte de facerea Soarelui nu era un veac(durata temporala) care sa se poata masura".
b) universul nu are centru spatio-temporal caci "doar Dumnzeu este nemiscat, miscand toate prin lucrarea Sa"
c) universul este in expansiune uniforma fata de orice punct din univers, si luand ca referinta Planeta Pamant: "toti cei care afirma ca universul este sferic spun ca se departeaza in chip egal de la Pamant si in sus si laturi si in jos"
d) universul este inchis (nu se poate iesi din el) "este ca o sfera".
etc.

Asadar sa luam aminte.
Doamne ajuta.
"Minciuna repetată obsesiv devine adevăr" este un principiu aplicat cu succes de propagandiștii din toate timpurile. De la sine înțeles că este inspirat de cel rău, tatăl minciunii.

Inițial ne gândeam să ignorăm aceste inepte "propovăduiri" evoluționist teiste, ca pe bâzâitul unui țânțar deranjant.

Dar iată, se pare că țânțarul e unul anofel, purtător de malarie, și atunci nu e chiar atât de inofensiv, trebuie din când în când plesnit cu apărătoarea, și poate și cu ceva insecticid ("virtuale", cucută, nu? acestea sunt desigur metafore, alegorii, simboluri, nu trebuie chiar luate "ad literam", asta așa, pentru a nu fi "echivoci")

Dar nu vom răspunde unui propagandist maniac chiar la fiecare postare ci, așa, din când în când.
Este suficient din când în când, patologia lui a fost depistată și aici pe forum de ex. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...t=12974&page=7, și acolo unde "propoveduia", de ex. http://www.scientia.ro/forum/index.p...73.0.htmlAcolo, unde "apostolul" evoluționismului teist, a fost făcut pilaf de către scientiștii atei (mai mult sau mai puțin), care i-au vădit minciunile și incoerența pato-logică a "interpretării" Sfântului Ioan Damaschin, făcând de rușine și "teologia ortodoxă" în numele căruia propovăduia.

"Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia in genul Sola Scriptura. Trebuie sa intelegem ce au spus Sfiintii nu doar sa reproducem ce au spus ei (ca niste copiatoare neisufletite)."

Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia în nici un gen!
Asta cu interpretarea este deja o gândire talmudică:
- Sfinții interpretează Scriptura ("în duh și adevăr" și nicidecum ad literam, ferească Dumnezeu! Nu e în nici un caz cum scrie acolo și cum citim...)
- (Unii ca) Eugen interpretează Sfinții ("în duh și adevăr" și nicidecum ad literam, ferească Dumnezeu! Nu e în nici un caz cum scrie acolo și cum citim...),
- unii îl interpretează pe Eugen și cei ca el ("în duh și adevăr" și nicidecum ad literam, ferească Dumnezeu! Nu e în nici un caz cum scrie acolo și cum citim...),
- alții desigur trebuie să interpreteze ce au spus aceștia (desigur "în duh și adevăr" și nicidecum ad literam, ferească Dumnezeu! Nu e în nici un caz cum scrie acolo și cum citim...), și tot așa ad infinitum.

Un adevărat "telefon fără fir" cum jucam când eram mici, uitați exemplul "inechivoc": ce a pornit din revelația scripturistică și ce zice un alde "teolog" că spune Sf. Ioan Damaschin despre cosmos.

Aceasta este soarta struțo-cămilei, acestui nefiresc hibrid teologico-științific: va fi alungat și lepădat și de către credincioșii ortodocși și de către științificii atei.

Și pentru că vedem că se poartă postări și propoveduiri fluviu din partea aceluia, haideți să o luăm și pe această cale, pentru a demonta minciunile și ereziile legate de Sf. Ioan Damaschin, deci...

Last edited by Postelnicu; 15.11.2012 at 11:14:34.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 15.11.2012, 11:21:17
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Implicit Despre Sf. Ioan Damaschin

http://www.scribd.com/doc/99721879/S...l-big-bangului


"Să reluăm argumentația. Deci, potrivit celui care a postat, (și a grupului eventual care susține aceste păreri), din acest citat:
“toți care au spus că cerul este sferic susțin că el se depărtează în chip egal de la Pământ și în sus și în lături și în jos”, ar rezulta expansiunea uniformă a universului în jurul Pământului, așa cum susține modelul big-bang.

Am subliniat în special cuvintele „se depărtează în chip egal”, ce constituie unica bază a acestei prezumții, nemaiîntâlnită din câte știm în toată tradiția teologică ortodoxă de până în sec. XXI.

În traducerea engleză:
„All, therefore, who hold that the heaven is in the form of a sphere, say that it is equally removed and distant from the earth at all points, whether above, or sideways, or below.”
Strict lingvistic vorbind, să zicem că s-ar putea cumva crede că „se depărtează” este un termen dinamic, cu sensul de „se în-depărtează”, „se distanțează”. Iar de aici, s-a mers mai departe cu presupunerea: se (în-)depărtează continuu, de la începuturi și până astăzi, deci chiar în clipa în care așternem și se citesc aceste rânduri, exact ca în modelul „universului în expansiune” din ipoteza big-bang.
De altfel, pe același forum (http://www.scientia.ro/forum/index.p...ic,3873.0.html), bietul evoluționist-teist a fost pur și simplu demolat, atât de către științificii atei, cât și de alții care au constatat cu ușurință netemeinicia totală a acestei interpretări.

Și nu numai acolo, dar și următoarea inepție:
„b) timpul este relativ. (Durata temporală a zilelor creației este relativă, chiar și între ele)” – (a câta oare „deducție”? Până acum, nimeni din teologi nu a ajuns la astfel de tâlcuiri, originalitatea e deplină!) a fost demontată, chiar la nivel de bun simț:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...t=12974&page=7

Zi se referă la durata temporală. În primele 3 zile când nu era soarele cine determina durata temporală a zilei de 24 de ore? Cine determina seara si dimineața? Întrebările sunt retorice deoarece Sfântul Ioan Damaschin spune clar că înainte de facerea soarelui durata temporala (veacul) nu se poate "măsura".

"Înainte de întemeierea lumii, când nu era soare care sa despartă ziua de noapte, nu era un veac care sa se poată măsura." Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica."

Ne exprimăm îngrijorarea și nădejdea că asemenea absurdități ce sfidează orice bun simț, teologic și uman, nu sunt susținute și predate de către părinți profesori în cadrul orelor la teologie. Spunem aceasta, întrucât în spatele postărilor respective de pe net se află niște personaje cel puțin dubioase, ce se numesc „Eugen7”, „MihailT”, etc. care desigur că nu prezintă nici un fel de gir și nu au o autoritate câtă vreme nu se știe cine sunt (posibilitatea ca ei chiar să fie părinți profesori e de coșmar, ce motiv ar avea să adopte acest anonimat?)

Necunoscându-i pe aceștia, am ales a le combate ideile și părerile, mai ales că ei se comportă ca și cum ar avea un program consecvent, și se mai și revendică a veni din zona teologiei academice... (continuare)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 15.11.2012, 11:23:32
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Implicit ...continuare

„c) universul este sferic (adică închis, nu se poate "ieși" din el, nu are "margine" spațială). Universul este dinamic și nu static. Este prezentat modelul geocentric (ca un model funcțional potențial, nu și exclusiv) "la modă" în filozofia și știința (paradigma științifică) epocii respective.”

„Nu are margine spațială”??? Așa gândea Aristotel? Ptolemeu? Sfinții Părinți? „Sfera” ce e, nu chiar acel corp? Și cum poate exista un corp nemărginit, nedefinit? Aici e clar vorba de sfera clasică în 3D, iar universul este mărginit de „apele de deasupra”.

„d) toate obiectele din univers sunt considerate în mișcare (fiind puse în mișcare de lucrarea lui Dumnezeu) ceea ce implică inexistența stării de repaus absolut.”

Când ești străin nu numai de astrofizica aristotelic/ptolemeică, dar și de tâlcuirile patristice, ajungi inevitabil la asemenea confuzii, dar prin mare mila Domnului, se poate ieși și din acelea, de există o bunăvoință.

Observând la final toate argumentele „noilor teologi” legate de temele știință-religie, observăm cum operează (cu știință sau fără știință, cu voie sau fără voie, cu gândul, cuvântul sau cu lucrul) procesul hegelian evoluționist dialectic:

Teza: (Cosmologia bisericească, a Scripturii și a Părinților)
- Antiteza: (Cosmologia științifică oficială contemporană)
=
Sinteza: noua teologie "ortodoxă" a creației (un fel de evoluționism teist)




Vezi și: http://www.scribd.com/doc/38021604/S...hin-Pentru-cer
http://www.hexaimeron.ro/Cosmologie/Cerul.html
http://www.scribd.com/doc/11985543/C...eocentrismului
http://www.hexaimeron.ro/Hexaimeron/...ocentristi.pdf
Reply With Quote
  #5  
Vechi 15.11.2012, 12:28:55
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Implicit repaos

O altă afirmație obsesivă a "teistului": „d) toate obiectele din univers sunt considerate în mișcare (fiind puse în mișcare de lucrarea lui Dumnezeu) ceea ce implică inexistența stării de repaus absolut.”

Să vedem dacă chiar "toate", cum declară ritos expertul nostru teologic kabbalist. Ce spun Părinții despre aceasta?:

Vor fi de acord și cei ce sunt împotriva spuselor mele că pricina care face ca pământul, care este mai greu decât apa, să stea suspendat în mijlocul universului…” (Sf. Vasile Hexaimeron)

Deci pământul nu stă în mijloc pentru că ar atârna într-o cumpănă dreaptă, ci pentru că măreția voii lui Dumnezeu îl ține în frâu prin legea Sa, astfel ca ceea ce este șovăielnic și gol să rămână neclătinat, precum și proorocul David mărturisește, zicînd: «întemeiat-a pământul pe tăria lui și nu se va pleca în veacul veacului» (Psalm 103, 5). ... Cu voia lui Dumnezeu rămâne, dar, neclătinat pămîntul și «stă în veacul veacului» (Eclesiastul I, 4), precum spune Biserica, și după voia lui Dumnezeu se mișcă și se clatină. Drept aceea, pământul nu stă sprijinit pe temeliile lui și nici nu rămâne neclătinat pe reazemul său, ci Domnul îl face să stea și îl cuprinde cu tăria voii Sale, «că în mâna Lui sunt toate marginile pământului». (Psalm 94, 4) Și simplitatea aceasta a credinței biruiește toate mărturiile...
Căci în ce chip pământul stă atârnat în gol și rămâne nemișcat din pricina greutății sale cumpănite din toate părțile...” (Sfântul Ambrozie al Mediolanului Hexaimeron)

„Întrucât cerul cuprinde totul la sânul său, fiind nemărginit și adunat în sine, și că pământul și împrejurimea lui plutește în mijloc și că toate corpurile se rotesc în jurul unui punct stabil și solid, atunci trebuie neapărat ca elementele care se află deasupra pământului să se afle și dedesubtul lui, căci una și aceeași substanță dă roată masei globului pământesc.” (Sfântul Grigore de Nyssa Despre suflet și înviere)

"„Ci precum pământul după a lui fire stă și apa, când ia deci întoarcerea cea de jos?...
...Și pământului celui nemișcat i-a rânduit împrejur, ca unui centru, un cerc foarte sus așezat, și în chip iscusit foarte a legat cerul cel în veșnică mișcare prin cele ce se află la mijloc, pentru ca lumea să rămână și statornică, și mișcătoare; căci corpurile în veșnică și repede mișcare sunt așezate în cerc, iar ceea ce este nemișcat a primit în mod necesar locul din mijloc, având drept contra greutate pentru mișcarea sa nemișcarea, ca să nu se miște din loc, în felul unui cilindru, sfera universului.”
„Iar înțelepții elinilor zic, cum că cerul se întoarce cu firea sufletului celui lumesc, și aceasta zic ei cum că învață drept și cu cuvânt… Ci precum pământul după a lui fire stă și apa, când ia deci întoarcerea cea de jos?” (Sf. Grigorie Palama Filocalia)

Sf. Atanasie de Paros în 1816:

"„Și oarecare cuprindere împrejur este cerul a tuturor zidirilor celor văzute și nevăzute. Că înlăuntrul lui se cuprind și puterile îngerilor cele înțelegătoare și toate cele simțite, stelele și toate celelalte, împreună cu care și însuși pământul, care este ca un punct și centru către toată lumea. …Căci cu adevărat, sau sferă, sau în chipul sferei, întru care se zice că este și petrecerea fericiților. A căruia partea cea mai de sus este rotocolul lui cel despre toate părțile, iar cea mai de jos este mijlocul, unde cum că și pământul ca un centru șade nemișcat, și înțelepții cei de afară de demult învață și dumnezeiasca Scriptură de asemenea.”

Desigur că aceste citate trebuiesc luate "simbolic", "iconic", "alegoric", "metaforic", "duhovnicește", și în nici un caz nu cumva ad literam!

Lăsând la o parte ironia, a le contesta enunțul deja frizează nebunia și îndrăcirea!

Cineva ar putea cel mult să nu fie de acord cu ele - libertatea de gândire și exprimare - dar cu nici un chip - auzi "ocupatule"? să nu mai cuteze a minți, și aceasta și în public, că te bate Doamne-Doamne!

Și ca să știți că nu-i de glumă, amintiți-vă de primul păcat împotriva Duhului Sfânt:
"Împotrivirea față de adevarul dovedit al credinței creștine".

Aviz nu numai lui Eugen, ci tuturor celor de pe aici care cutează să îi contrazică pe Sfinți, cum că nu sunt infailibili (!!!), îi răstălmăcesc, filtrează, cenzurează, etc.

Last edited by Postelnicu; 15.11.2012 at 12:31:13.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 16.11.2012, 09:21:18
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Postelnicu Vezi mesajul
"Minciuna repetată obsesiv devine adevăr" este un principiu aplicat cu succes de propagandiștii din toate timpurile. De la sine înțeles că este inspirat de cel rău, tatăl minciunii.

Dar iată, se pare că țânțarul e unul anofel, purtător de malarie, și atunci nu e chiar atât de inofensiv, trebuie din când în când plesnit cu apărătoarea, și poate și cu ceva insecticid ("virtuale", cucută, nu? acestea sunt desigur metafore, alegorii, simboluri, nu trebuie chiar luate "ad literam", asta așa, pentru a nu fi "echivoci")

Dar nu vom răspunde unui propagandist maniac ...
Reguli de folosire a forumului.
http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=3

Regulile polemicii civilizate / Rules of Civilised Polemics
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=15661

Imi pare rau dar nu pot discuta la acest "nivel" pe care il doriti (ce implica atacuri la persona, invective, injurii, calomnii...).
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #7  
Vechi 15.11.2012, 12:32:24
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sfantul Ioan Damaschin afrima inechivoc in Dogmatica:
a) zilele creatiei nu aveau 24 ore pt ca "intainte de facerea Soarelui nu era un veac(durata temporala) care sa se poata masura".
Acesta e un neadevar, ti-am mai scris de cateva ori ce spune Sf. Ioan Damaschin, la inceput nu ai mia repetat, dar vad ca tu tot timpul repeti aceleasi lucruri, chiar daca sunt neadevarate. Sf. Damaschin (si toti sfintii) spun de veacul de dinainte de facerea lumii http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=772
De altfel reiese din tot citatul, daca nu il dadeai trunchiat.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 15.11.2012, 12:37:57
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Unhappy îndrăcit?

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Acesta e un neadevar, ti-am mai scris de cateva ori ce spune Sf. Ioan Damaschin, la inceput nu ai mia repetat, dar vad ca tu tot timpul repeti aceleasi lucruri, chiar daca sunt neadevarate. Sf. Damaschin (si toti sfintii) spun de veacul de dinainte de facerea lumii http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=772
De altfel reiese din tot citatul, daca nu il dadeai trunchiat.
Să ne rugăm pentru el, ne temem că dă semne de îndrăcire deja (errare humanum est, perseverare dibolicum!), nu mai poate (nu mai vrea?) să iasă din mlaștina asta, bietul om!

Last edited by Postelnicu; 15.11.2012 at 12:42:43.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 15.11.2012, 15:01:49
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Implicit Turnul Babel?

Prin natura sa deigur, un forum riscă adeseori să se transforme într-un Turn Babel, în care, deși vorbim aceeași limbă, româna, parcă nu ne mai înțelegem unii cu alții. Și aceasta este din cauza duhurilor diferite care ne mână.

Deci, cu toate că este în continuare off topic, lăsăm aceste rânduri nu ca un duel, polemică, sau dezbatere cu unii de pe aici, ci, pentru eventualii "vizitatori", membri sau nu, care ar primi și s-ar folosi cu ceva, ceilalți pot ignora liniștiți, ca să nu-și mai tulbure postul și rugăciunea.

Așadar, cu privire la înțelesurile și nivelurile lor la Sfinți, Sf. Teofilact al Bulgariei zice:

Patru sunt chipurile în care se tâlcuiește Sfânta Scriptură:
istoric, adică potrivit literei și după istorie;
anagogic, adică după înalta înțelegere;
alegoric, adică sub cele spuse se înțeleg altele, ascunse; și
tropologic, adică pentru îndreptarea năravurilor.

Înțelesul istoric este cel care cuprinde lucruri trecute, care nu trebuiesc altfel înțelese și nici nu sunt închipuire a altui lucru....

Deci, în patru feluri se face citirea Sfintei Scripturi: istoric - potrivit cuvintelor; anagogic - după chipul unei înțelegeri mai înalte; alegoric când înțelegem altceva decât cele spuse și tropologic - adică în chipul îndreptător de năravuri [moral]. Se cuvine a ști că nu toate cuvintele Scripturii pot fi tâlcuite în toate aceste feluri, ci unele se tâlcuiesc numai într-un fel, altele în două sau în trei și altele în toate aceste patru feluri.


(continuare....)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 15.11.2012, 15:04:20
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Implicit ...continuare

Să luăm acum un exemplu concret: Ziua întâi (una) la Sfântul Vasile cel Mare. Citatul din Hexaimeron spune așa:

"Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, zi una".

— Pentru ce n-a spus: "ziua întâi", ci: "zi una"? Doar era firesc să o numească: "ziua întâia", că avea să-i adauge ziua a doua, a treia, a patra, pentru că era în fruntea celor care vin după ea.
A spus "una",

a) sau pentru că voia să determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să se plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile care cuprinde negreșit și ziua și noaptea, încît chiar dacă din pricina schimbărilor mersului soarelui se întîmplă ca o zi să aibă mai multe ore ca cealaltă, totuși durata celor două, a zilei și a nopții, să se înscrie în timpul destinat lor; ca și cum Moisi ar fi spus: "zi una"este durata unei zile, măsura celor douăzeci și patru de ore;

b) sau pentru că învârtirea cerului de la un semn pînă la același semn se face într-o singură zi, încît ori de cîte ori este seară și dimineață în lume, potrivit învârtirii soarelui, această învârtire nu se face în mai mult timp, ci atît cit se împlinește durata unei zile;

c) sau mai adevărată este explicația transmisă în cuvintele cele de taină, că Dumnezeu, Cel Ce a făcut timpul, a pus timpului măsuri și semne: durata zilelor; și măsurând timpul cu săptămâna, poruncește ca săptămâna să se învârtă mereu în ea însăși, pentru a număra mișcarea timpului; iar pe săptămână să o împlinească "ziua cea una" întorcându-se spre ea însăși de șapte ori; și această întoarcere este în formă de cerc, că începe dintr-un punct și se sfârșește în același punct. Aceeași însușire o are și veacul; se întoarce spre el însuși și niciodată nu se sfârșește. Aceasta este pricina că începutul timpului n-a fost numit de Scriptură "ziua întâia", ci: "zi una" ca și din numirea ei să i se vadă înrudirea cu veacul. În chip propriu și natural, ziua întâia a fost numită "una" pentru a arăta unicitatea veacului; că veacul nu are părtășie cu altceva. Dacă Scriptura ne vorbește de "multe veacuri" și în multe locuri vorbește de "veacul veacului" și de "veacurile veacurilor", dar nici în acele locuri "veacul" nu este numărat cel dintâi, cel de al doilea, nici cel de al treilea; în acele locuri ni se arată mai degrabă deosebiri de situații și de felurite lucruri, dar nu circumscrieri, sfârșituri și succesiuni de veacuri. Că spune Scriptura: "Ziua Domnului cea mare și luminată"; și iarăși: "Pentru ce căutați ziua Domnului? Aceea este întuneric și nu lumină". Negreșit "întuneric" celor vrednici de întuneric. Scriptura cunoaște și ziua cea neînserată, cea continuă, cea fără de sfîrșit, pe care psalmistul a numit-o "a opta", pentru că se află în afara acestui timp săptămânal. Încît fie de zici "zi", fie de zici "veac", vei exprima aceeași idee. Dacă ai numi "zi" starea aceea, una este și nu multe; iar dacă ai numi-o "veac", unul este și nu multe. Așadar Scriptura, ca să ducă mintea noastră spre viața ce va să fie, a numit "una" icoana veacului, pârga zilelor, pe cea de o vîrstă cu lumina, sfânta duminică, cea cinstită cu învierea Domnului." (continuare...)

Last edited by Postelnicu; 15.11.2012 at 15:08:20.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psihoterapie ortodoxa semilia Resurse ortodoxe on-line 62 15.06.2015 09:38:39
Dragostea creștină, cea mai mare virtute teologică NECTARIE Generalitati 13 25.01.2011 18:01:59
Lumea 100% ortodoxa coralina Generalitati 103 10.10.2010 20:42:28
Fratia Ortodoxa mihailt Biserica Ortodoxa Romana 10 04.08.2008 22:19:41