Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 16.08.2013, 11:57:33
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Pe lângă cele pe care le-am spus până acum, am tot mai mult convingerea că Marele Dumnezeu nu îi trece și nu îi va trece vreodată cu vederea pe cei care L-au slujit, fie și fără să își dea seama, fie și fără să fie creștini ortodocși, prin diverse slujiri prin intermediul cărora s-au "racordat" cumva la spiritul adevărului. Sunt mari slujitori ai Moralității, ai unei moralități universale și în acord cu pretențiile divine, care au slujit cu mult mai mult decât majoritatea ortodocșilor sau chiar decât toți ortodocșii, și care au adus astfel neprețuite servicii cauzei Luminii Divine în lume. Noi ortodocșii ar trebui să ne rușinăm foarte când vedem că alții, neortodocși, ne-au luat-o cu mult înainte în împărăția spiritului și a adevărului, dar nu o facem, ci o facem pe micii torționari ortodoxiști, în narcisismul nostru și în ignoranța și obrăznicia noastră cărora nu le-a fost pusă opreliște la vremea potrivită. Sunt mari slujitori ai ADEVĂRULUI, ai MORALITĂȚII, ai RESPONSABILITĂȚII și CONȘTIINȚEI, ai SPIRITULUI față de care noi, ortodoxeii, suntem niște simpli pigmei și măscărici, piperniciți foarte dar cu gura mare, nepleznită la vremea potrivită de Duhul adevărului prin marea Lui îngăduință. Dar vremea a tot venit, tot vine și va tot veni, spre trezirea noastră, cât om mai avea timp, spre a renunța nu la ortodoxie, ci la ortodoxism, la această boală, la această interpretare exclusivistă, greșită, iresponsabilă, lipsită de conștiință și de smerenie, MAI ALES DE SMERENIE, plină de infatuare, plină de nesimțire și nerecunoaștere a marilor sau micilor valori ale celorlalți, ale CELUILALT, care s-a născut în altă parte, neortodoxă, dar care ne-a întrecut cu mult la capitolul caracter, conștiință, responsabilitate, moralitate, adevăr chiar. Noi, ortodoxeii, noi care avem atât de multe de învățat, care avem atât de multe de făcut, noi care suntem repetenți sau pur și simplu absenți la foarte multe capitole, noi, în lipsa noastră de smerenie, în grandomania, megalomania, triumfalismul nostru, îndrăznim să ne credem deasupra altora, deși suntem cu mult sub ei. E boală veche lipsa de conștiință și de responsabilitate, lipsa de caracter și de verticalitate, lipsa de moralitate autentică și de dimensiuni înalte la care să fie practicată moralitatea, însă vedem că broscuța deși este mică tare cască totuși gura mare. Noi să ne vedem de dezvoltarea conștiinței noastre creștinești, care tare mai este subdezvoltată sau nedezvoltată, dar se ridică cu impertinență împotriva slujitorilor neștiuți, care slujesc și ei neștiut poate nici de ei, Dumnezeului Preaînalt, pentru simplu fapt că nu sunt din gașca noastră, trecând și peste faptul că gașca noastră fost-a cam trândavă și la propovăduire, și la conștiință și la moralitate, și la fapte, dar nu este trândavă la impertinență, la obrăznicie, la triumfalism nejustificat. Prin faptele lor slujitorii știuți și neștiuți ai Preaînaltului Dumnezeu, s-au racordat, s-au pus cumva de acord cu spiritul adevărului, cu Duhul adevărului, cu Rațiunea prin care și întru care au fost toate proiectate și făcute, adică cu Logosul, care era la Dumnezeu și care Dumnezeu era, și este. Îndeplinind cu râvnă și cu sacrificiu slujiri în acord cu Rațiunea Dumnezeiască, slujiri la care ortodoxeii nu se bagă că ei nu au timp și nici responsabilitate pentru ele, pe ei nu-i frământă lucrurile mari dar beștelesc, din mijlocul lucrușoarelor lor mici pe ceilalți, aprind lumânări, pupă icoane dar scuipă venin și fiere în stânga și-n dreapta; prin aceste slujiri deci slujitorii fideli ai Adevărului și-au câștigat și își câștigă locuri în față în Împărăția Spiritului și a Adevărului, spre mărirea Dumnezeirii Tainice care i-a călăuzit și îi călăuzește la adevăr.

Last edited by Decebal; 16.08.2013 at 11:59:57.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 16.08.2013, 20:49:27
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Sunt mari slujitori ai Moralității, ai unei moralități universale și în acord cu pretențiile divine, care au slujit cu mult mai mult decât majoritatea ortodocșilor sau chiar decât toți ortodocșii, și care au adus astfel neprețuite servicii cauzei Luminii Divine în lume. Noi ortodocșii ar trebui să ne rușinăm foarte când vedem că alții, neortodocși, ne-au luat-o cu mult înainte în împărăția spiritului și a adevărului, dar nu o facem, ci o facem pe micii torționari ortodoxiști, în narcisismul nostru și în ignoranța și obrăznicia noastră cărora nu le-a fost pusă opreliște la vremea potrivită. Sunt mari slujitori ai ADEVĂRULUI, ai MORALITĂȚII, ai RESPONSABILITĂȚII și CONȘTIINȚEI, ai SPIRITULUI față de care noi, ortodoxeii, suntem niște simpli pigmei și măscărici, piperniciți foarte dar cu gura mare, nepleznită la vremea potrivită de Duhul adevărului prin marea Lui îngăduință.
Ceea ce scrii tu tine de umanismul secular, ateu. Si in timpul Revolutiei franceze revolutionarii doreau sa faca o Republica a Virtutii.
Citeste despre pelagianism, se spune ca aceasta erezie a fost readusa la viata de ecumenism. Pelagianismul spunea ca omul poate obtine harul prin faptele sale bune, de aceea reducea rolul botezului.
Invatatura ortodoxa spune de faptele credintei, asa cum scrie si Sfantul Igantie. Aceeasi invatura o gasim si la Sfantul Serafim de Sarov, pe care te-am rugat si data trecuta sa il citesti: http://saraca.orthodoxphotos.com/bib...ea_duhului.htm
Sfantul ne spune ca doar faptele credintei sunt mantuitoare, faptele bune savarsite fara credinta nu. Bineinteles, e vorba de dreapta credinta, cum specifica si Parintele Cleopa.
Sfantul Serafim: "Tineti minte vorbele mele, numai faptele bune savarsite din dragoste pentru Hristos ne aduc roadele Duhului Sfant. Tot ce nu este savarsit din dragoste pentru Hristos, chiar daca ar fi ceva bun, nu aduce nici rasplata in viata viitoare, nici harul Domnului in viata aceasta. De aceea Domnul nostru Iisus Hristos a zis: "Cel ce nu aduna cu Mine risipeste" (Luca 11:23). Nu ca o fapta buna ar putea fi numita altfel decat agoniseala, caci chiar daca o fapta nu este facuta pentru Hristos, este totusi socotita buna."
"Astfel Domnul intrebuinteaza toate mijloacele Sale dumnezeiesti pentru a-i darui unui astfel de om, in schimbul faptelor sale bune, sansa de a nu-si pierde rasplata din viata ce va sa vina. Dar pana se sfarseste aceasta viata, trebuie sa punem inceput cu o dreapta credinta in Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care a venit in lume sa mantuiasca pe cei pacatosi si care, prin dobandirea de catre noi a harului Duhului Sfant, aduce in inimile noastre Imparatia lui Dumnezeu si ne deschide calea spre castigarea binecuvantarilor vietii ce va veni. Dar primirea de catre Dumnezeu a faptelor bune care nu sunt savarsite din dragoste de Hristos se limiteaza la aceasta: Ziditorul daruieste mijloacele pentru a le face sa vieze (cf. Evrei 6:1).
Daca un om precum Cornelie este placut in fata Domnului pentru faptele sale bune, desi acestea nu sunt facute de dragul de Hristos, si apoi crede in Fiul Sau, asemenea fapte ii vor fi socotite ca fiind facute din dragoste de Hristos. Dar in situatia contrara, omul nu are nici un drept sa se planga atunci cand binele pe care l-a facut este nefolositor. "
Reply With Quote
  #3  
Vechi 16.08.2013, 21:15:47
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Ceea ce scrii tu tine de umanismul secular, ateu. Si in timpul Revolutiei franceze revolutionarii doreau sa faca o Republica a Virtutii. Citeste despre pelagianism, se spune ca aceasta erezie a fost readusa la viata de ecumenism. Pelagianismul spunea ca omul poate obtine harul prin faptele sale bune, de aceea reducea rolul botezului. Invatatura ortodoxa spune de faptele credintei, asa cum scrie si Sfantul Igantie. (...) Sfantul ne spune ca doar faptele credintei sunt mantuitoare, faptele bune savarsite fara credinta nu. Bineinteles, e vorba de dreapta credinta, cum specifica si Parintele Cleopa.
Eu cred că ți-am mai spus o dată că această învățătură, atunci când este în Biserică, nu are nicio legătură cu umanismul ateu. Nu am spus că acele fapte, pe care guralivii, trândavii și cocoșații ortodoxei nu le fac, le-ar face în numele umanismului, unii le pot face fiind credincioși, alții nu în mod necesar fiind credincioși la modul explicit, și asta din cauze obiective; însă faptul că sunt în afara Bisericii nu înseamnă că ele nu au valoare înaintea lui Dumnezeu. Și nu am chef acum să mă repet, dar, Cătăline, ești un eretic; ți-a mai spus-o și Daniel_Ortodox, dar tu pur și simplu nu poți să înțelegi, datorită habotniciei tale, limitelor tale cognitive dintre cele mai variate, și exclusivismului nejustificat, aș spune de-a dreptul drăcesc prin care interpretezi la modul mecanic textele unor sfinți, texte care nu au fost aprobate ca dogme în sinoade ecumenice. Ai grijă mare, ereticule, că ești în latura și umbra EREZIEI, după cum ți-au mai spus-o oameni de mai mult sau mai puțin bun simț pe aici. Ești un eretic și nu o să îi comanzi tu lui Dumnezeu pe cine să salveze sau nu pentru eternitate. Trezește-te, ereticule, la realitate, că dă Dumnezeu cu tine de pământ de nu te vezi!!

Last edited by Decebal; 16.08.2013 at 21:20:39.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 17.08.2013, 02:05:24
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Eu cred că ți-am mai spus o dată că această învățătură, atunci când este în Biserică, nu are nicio legătură cu umanismul ateu. Nu am spus că acele fapte, pe care guralivii, trândavii și cocoșații ortodoxei nu le fac, le-ar face în numele umanismului, unii le pot face fiind credincioși, alții nu în mod necesar fiind credincioși la modul explicit, și asta din cauze obiective; însă faptul că sunt în afara Bisericii nu înseamnă că ele nu au valoare înaintea lui Dumnezeu. Și nu am chef acum să mă repet, dar, Cătăline, ești un eretic; ți-a mai spus-o și Daniel_Ortodox, dar tu pur și simplu nu poți să înțelegi, datorită habotniciei tale, limitelor tale cognitive dintre cele mai variate, și exclusivismului nejustificat, aș spune de-a dreptul drăcesc prin care interpretezi la modul mecanic textele unor sfinți, texte care nu au fost aprobate ca dogme în sinoade ecumenice. Ai grijă mare, ereticule, că ești în latura și umbra EREZIEI, după cum ți-au mai spus-o oameni de mai mult sau mai puțin bun simț pe aici. Ești un eretic și nu o să îi comanzi tu lui Dumnezeu pe cine să salveze sau nu pentru eternitate. Trezește-te, ereticule, la realitate, că dă Dumnezeu cu tine de pământ de nu te vezi!!
Am vazut ca dai mesaje luate din discutia mea cu Daniel pe alt topic. Nu puteai sa postezi acolo, trebuia sa le plimbi pe alte topice? Pentru ca astfel vedeai si cum s-a incheiat discutia mea cu Daniel si nu mai spuneai aiureli. Daniel in ultimul sau mesaj a spus ca e perfect de acord cu ce am scris, http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=222
Nu ai explicat de ce as fi eu eretic, daca eu am scris invatatura ortodoxa si tu marturisesti tot timpul invataturi gresite? Te-am intrebat si pe celalalt topic, esti ortodox practicant, pentru ca am vazut ca nu mergi duminica la biserica (sau poate nu ai fost o data). De ce afirmi ca sfintii Igantie si Serafim au invataturi gresite si pelagianismul e invatatura corecta?
O sa rog si la tine sa vada adminul mesajul tau.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 17.08.2013, 09:15:07
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Am vazut ca dai mesaje luate din discutia mea cu Daniel pe alt topic. Nu puteai sa postezi acolo, trebuia sa le plimbi pe alte topice? Pentru ca astfel vedeai si cum s-a incheiat discutia mea cu Daniel si nu mai spuneai aiureli. Daniel in ultimul sau mesaj a spus ca e perfect de acord cu ce am scris,
Daniel s-a lăsat păcălit de voi pentru că nu a intrat cineva să îl susțină pe acel fir de discuție. Dar am lămurit eu aici lucrurile, așa cum dealtfel le lămurise și el într-o oarecare măsură, doar că unii pur și simplu nu pot și nu vor să înțeleagă.

Ți-a spus și Daniel foarte clar că nu există lăcașuri în iad, în iadul de după judecată, în care să nu fie chinuri, munci, așa cum ai afirmat dumneata potrivit propriei dumitale învățături, nejustificate de nimic de altfel.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
De ce afirmi ca sfintii Igantie si Serafim au invataturi gresite si pelagianismul e invatatura corecta?
Nu am spus că au învățături greșite, ci că sunt niște perspective limitate, care vorbesc doar în anumite contexte. Am mai dat de înțeles aceste lucruri, dar văd că ai trecut peste postări, sau te-ai făcut că nu vezi, sau pur și simplu nu te prea descurci cu înțelegerea în anumite chestiuni.

Pelagianismul era o învățătură în contextul Bisericii. Ceea ce eu am afirmat este sau poate fi valabil pentru cei din afara Bisericii, și care din motive obiective nu au putut să beneficieze de Biserică, însă au fost în același timp exemplari, cu mult mai exemplari decât noi "creștinii", noi "ortodocșii", în faptele și conștiința lor. Ăsta nu este pelagianism. Poate fi considerat cazul pe care "catolicii" îl denumesc ignoranță invincibilă, adică în cazurile în care în mod obiectiv cineva nu a putut să cunoască adevărul și să primească harul în Biserică; nu este vorba despre cei care resping Biserica, care resping harul lui Hristos, dar se încred în faptele lor, eu nu despre aceste cazuri am vorbit, de aceea ceea ce am spus nu are în fapt nicio legătură cu pelagianismul.

Și încă o diferență față de pelagianism, sau față de creștinism în general, este că eu nu am afirmat că acei oameni primesc harul așa cum este primit în Biserică, ci la ei se aplică judecata lui Dumnezeu, care cântărește dumnezeiește lucrurile, nu ca tine la modul sectar și eretic. Nu am afirmat deci o concurență între fapte și har, așa cum face pelagianismul, ci este vorba despre cei care în mod obiectiv nu au fost cuprinși sub acoperământul Bisericii lui Hristos sau nu au primit suficient har și călăuzire pentru a înțelege profunzimea creștinismului.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 17.08.2013, 09:53:36
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Harul, însă, este pretutindeni și se dă tuturor. În Biserică se dă, "doar", deplinătatea harului. Dar harul e dat de Bunul tuturor, pentru că Jertfa Mântuitorului nu e acaparabilă de o parte a omenescului, ci e hărăzită întregii Umanități. Diavolilor toți, chiar. Numai de s-ar pocăi... Adică de și-ar lucra marea, incredibila lor credință în Iisus Hristos, prin iubire, făcînd-o astfel izvor de apă vie, nemuritoare. Dar nu vor, vai lor, deznădăjduiții...
Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
(...) sfânta învățătură a Bisericii Ortodoxe în văzul lumii.
Zău, chiar așa, frățioare? O fi crescând harul pe toate gardurile și nu am aflat noi ortodocșii. Și culmea că mai și pui învățăturile tale proprii pe seama învățăturii Bisericii Ortodoxe.

Harul, Cezărele, nu se dă în afara Bisericii lui Hristos, pentru că este în legătură cu Hristos, Capul Bisericii, iar Hristos este într-o legătură "organică", mistică, tainică cu Trupul Lui care este Biserica. Celor din afara Bisericii nu li se comunică propriu-zis harul, și prin urmare nici nașterea din nou din Dumnezeu, adică nu îl au pe Fiul Omului în ei, ci li se poate comunica chemarea spre a intra în Biserica lui Hristos și a se împărtăși din Învățătura și Misterele Sfinte ale lui Hristos și ale Sfintei Treimi.

Deci nu este vorba despre vreo acaparare a harului ci despre faptul că harul "se acaparează singur" fiind legat de Hristos, fiind legat deci de Jetfa și Învierea mântuitoare a Domnului. Că o fi hărăzit întregii umanități este de pus la îndoială din perspectiva faptului că foarte mulți resping harul Duhului Sfânt.

Cât despre "mântuirea", primirea harului de către diavoli, trebuie să recunosc că unii (oameni) primesc har peste har, alții pun erezie peste erezie, și culmea le mai și pun pe seama Bisericii Ortodoxe.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 17.08.2013, 13:34:10
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Ți-a spus și Daniel foarte clar că nu există lăcașuri în iad, în iadul de după judecată, în care să nu fie chinuri, munci, așa cum ai afirmat dumneata potrivit propriei dumitale învățături, nejustificate de nimic de altfel.
Ti-am raspuns pe cealalta pagina, cred ca nu ai vazut mesajul. Bineinteles ca exista mai multe locasuri, la fel ca in Rai. In sensul ca si chinurile iadului sunt mai intense sau mai putin, in functie de ce a facut acel om. De exemplu Sfanta Tecla s-a rugat pentru un copil pagan si a fost scos din Iad, din moment ce nu avea pacate nu putem spune ca era supusa la chinuri. Vezi in mesaj ca aceasta e invatatura ortodoxa.
Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Pelagianismul era o învățătură în contextul Bisericii. Ceea ce eu am afirmat este sau poate fi valabil pentru cei din afara Bisericii, și care din motive obiective nu au putut să beneficieze de Biserică, însă au fost în același timp exemplari, cu mult mai exemplari decât noi "creștinii", noi "ortodocșii", în faptele și conștiința lor. Ăsta nu este pelagianism. Poate fi considerat cazul pe care "catolicii" îl denumesc ignoranță invincibilă, adică în cazurile în care în mod obiectiv cineva nu a putut să cunoască adevărul și să primească harul în Biserică; nu este vorba despre cei care resping Biserica, care resping harul lui Hristos, dar se încred în faptele lor, eu nu despre aceste cazuri am vorbit, de aceea ceea ce am spus nu are în fapt nicio legătură cu pelagianismul.
Sfantul Iov si ceilati drepti din Vechiul Testament care nu au cunoscut legea data lui Moise au cunoscut adevarul fara sa il citeasca de uneva. Fiecare om care afla adevarul este luminat de harul acela exterior, chemator. Poate sa fie si intr-o tara ortodoxa si sa aiba biserica la doi pasi, ca tot asa vede adevarul, daca nu era credincios. De aceea se si numeste har chemator, cheama la credinta. La fel, poti discuta cu un ateu ani in sir si nu devine credincios doar pe baza informatiilor, sau cu un adventist, doar cand se si lumineaza sa vada adevarul.
Dreptii din Vechiul Testament nu se puteau mantui pentru ca nu aveau botezul si deci stergerea pacatului stramosesc. Asta a adus in primul rand Mantuitorul, Sfintele Taine, nu o noua credinta.
Invatatura aceasta despre pelagianism este inclusa si in catehism (site-ul Patriarhiei): http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism10.html
"242. Daca harul e o lucrare necreata a lui Dumnezeu in sufletul nostru si daca prin el insusi Duhul Sfant lucreaza in noi mantuirea, oare s-ar putea mantui omul si fara de har?
Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului.
Dar harul nu e de trebuinta numai la inceputul mantuirii omului, ci si dupa aceea, tot timpul. "
Aceasta e ce spun si Sfintii Ignatie si Serafim si toti sfintii, doar ca aici e mai usor de gasit citatul.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 17.08.2013, 15:07:10
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Bineinteles ca exista mai multe locasuri, la fel ca in Rai. In sensul ca si chinurile iadului sunt mai intense sau mai putin, in functie de ce a facut acel om. (...) Vezi in mesaj ca aceasta e invatatura ortodoxa.
Păi ia să îți aduc aminte ce spuneai într-o altă postare, cum că nu toți vor avea parte de chinuri în iad:

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Sau chiar Domnul nostru spune ca cine nu se va Boteza nu va mosteni Imparatia, la fel cine nu se va Impartasi. Pentru ca va avea pacatul stramosesc al firii cazute si nu se va impartasi de har. Dar vor fi judecati in functie de legea firii, astfel ca si in Iad nu toti vor avea parte de munci.
Asta este învățătura ta "ortodoxă", cum că în iad nu toți vor avea parte de munci. Dar asta să fie învățătura Bisericii? Eu cred că nu, dar până găsești tu vreun citat în catehism, îți dau eu niște trimiteri la Scriptură, la Noul Testament, cu care văd că nu ești prea familiar, ba dimpotrivă văd că îți e foarte străin, atât în formă cât și în conținut. Ce zice Hristos în Evanghelia după Matei la 25,41? "Plecați de la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, pregătit pentru diavolul și îngerii lui." Ai impresia că iadul, focul cel veșnic, are cumva lăcașuri în care nu sunt munci, chinuri, arderi, și veșnice? Dar ce zice la Matei 13,42? "Plânsul și scrâșnirea dinților"!! Ai cumva impresia că astea nu sunt munci, nu sunt chinuri? Matei 8,12 la fel! Dar la Apocalipsă 20,10, unde se vorbește de "iazul de foc" unde vor fi chinuiți în vecii vecilor? Asta este învățătura ortodoxă, Cătăline! A ta este greșită, nu se bazează pe Sfânta Scriptură, și cred că nici pe catehism, ci doar pe felul în care ai lipit tu laolaltă diferite citate, potrivindu-le cum ți s-a părut după mintea ta mai corect; vedem deci că marele ascultător de învățătura revelată ascunde un mare compilator de citate, de unde extrage învățătura după cum i se pare lui că ar fi mai logică.

Învățătura aceasta a ta este greșită. Acum ți-am demonstrat, și pentru toți, că ești în eroare. Ăsta este unul dintre lucrurile pe care ți le-a spus și Daniel_Ortodox, dar atunci ai trecut peste ca și cum n-ar fi spus nimic, și greșeala lui este că n-a insistat, deși avea dreptate.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Sfantul Iov si ceilati drepti din Vechiul Testament care nu au cunoscut legea data lui Moise au cunoscut adevarul fara sa il citeasca de uneva. Fiecare om care afla adevarul este luminat de harul acela exterior, chemator. Poate sa fie si intr-o tara ortodoxa si sa aiba biserica la doi pasi, ca tot asa vede adevarul, daca nu era credincios. De aceea se si numeste har chemator, cheama la credinta. La fel, poti discuta cu un ateu ani in sir si nu devine credincios doar pe baza informatiilor, sau cu un adventist, doar cand se si lumineaza sa vada adevarul.
Aici iar faci greșeala să nu ții seama de context! Contextul lui Iov ori al drepților din Vechiul Testament era că ei făceau parte dintr-un popor ales de Dumnezeu, la care lucra Duhul Sfânt, așa cum lucra în perioada respectivă. Însă ceilalți oameni erau în alt context, nu aveau parte de așa ceva, și nu știu dacă era atât de mult vina lor, ci era de vină să zic așa contextul, faptul că ei nu primiseră revelațiile pe care le primise poporul lui Israel. Prin urmare, chiar dacă bâjbâiau și ei și poate unii încercau să afle deplinătatea adevărului, așa cum era ea la vremea respectivă, faptul că nu făceau parte din poporul lui Israel, reține deci contextul, practic constituia o piedică pentru ca ei să afle de Dumnezeul lui Israel. Prin urmare obiecția ta nu se susține.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Dreptii din Vechiul Testament nu se puteau mantui pentru ca nu aveau botezul si deci stergerea pacatului stramosesc. Asta a adus in primul rand Mantuitorul, Sfintele Taine, nu o noua credinta.
Nu a adus Hristos și o nouă credință, ceva mai mult decât era înainte? Păi înseamnă că nu ai citit Noul Testament, și probabil nici pe Vechiul, și nici nu cred că ai avea vreo competență reală în a face comparație de învățături între cele două. Cine știe, poate nu ai observat chestia asta în catehism, poate n-ai găsit paragraful corespunzător.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Invatatura aceasta despre pelagianism este inclusa si in catehism
Încă o dată îți spun și îți repet că eu nu vorbesc de niciun pelagianism; ți-am spus că este doar interpretarea ta greșită. Și nu vorbesc nici de umanism, ateu sau neateu. Ai înțeles, Cătăline? Sau vrei să îți repet de o sută de ori?

Pelagianismul era o învățătură în contextul Bisericii. Ceea ce eu am afirmat este sau poate fi valabil pentru cei din afara Bisericii, și care din motive obiective nu au putut să beneficieze de Biserică, însă au fost în același timp exemplari, cu mult mai exemplari decât noi "creștinii", noi "ortodocșii", în faptele și conștiința lor. Ăsta nu este pelagianism. Poate fi considerat cazul pe care "catolicii" îl denumesc ignoranță invincibilă, adică în cazurile în care în mod obiectiv cineva nu a putut să cunoască adevărul și să primească harul în Biserică; nu este vorba despre cei care resping Biserica, care resping harul lui Hristos, dar se încred în faptele lor, eu nu despre aceste cazuri am vorbit, de aceea ceea ce am spus nu are în fapt nicio legătură cu pelagianismul.

Și încă o diferență față de pelagianism, sau față de creștinism în general, este că eu nu am afirmat că acei oameni primesc harul așa cum este primit în Biserică, ci la ei se aplică judecata lui Dumnezeu, care cântărește dumnezeiește lucrurile, nu ca tine la modul sectar și eretic. Nu am afirmat deci o concurență între fapte și har, așa cum face pelagianismul, ci este vorba despre cei care în mod obiectiv nu au fost cuprinși sub acoperământul Bisericii lui Hristos sau nu au primit suficient har și călăuzire pentru a înțelege profunzimea creștinismului.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 19.08.2013, 19:11:01
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Ți-a spus și Daniel foarte clar că nu există lăcașuri în iad, în iadul de după judecată, în care să nu fie chinuri, munci, așa cum ai afirmat dumneata potrivit propriei dumitale învățături, nejustificate de nimic de altfel.
Iar eu iti scriu a doua oara ca ti-am raspuns la aceasta in alt mesaj de pe topic, nu stiu de ce nu l-ai citit. Asa ca il reiau:
Chiar cu cateva zile inainte am scris un mesaj pe tema asta: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...9&postcount=65
http://www.ziarullumina.ro/societate...ta-de-dumnezeu
IPS. Ciprian Campineanu: "După Sfinții Părinți, acești copii nu suferă chinurile iadului...
Așa au trăit și drepții Vechiului Testament, care nu s-au împărtășit de lumina dumnezeiască, până nu a coborât la iad Domnul nostru Iisus Hristos. Drepții Vechiului Testament nu au suferit de chinurile iadului (înțelese ca stare de întristare, de singurătate), dar nu s-au împărtășit de lumină, în schimb, s-au împărtășit de o pace, de o liniște sufletească. Abia în momentul în care Mântuitorul Hristos a coborât la iad, a introdus starea de lumină, Lumina Învierii, și astfel s-a făcut începutul Raiului."
Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Nu am spus că au învățături greșite, ci că sunt niște perspective limitate, care vorbesc doar în anumite contexte. Am mai dat de înțeles aceste lucruri, dar văd că ai trecut peste postări, sau te-ai făcut că nu vezi, sau pur și simplu nu te prea descurci cu înțelegerea în anumite chestiuni.
Pelagianismul era o învățătură în contextul Bisericii. Ceea ce eu am afirmat este sau poate fi valabil pentru cei din afara Bisericii, și care din motive obiective nu au putut să beneficieze de Biserică, însă au fost în același timp exemplari, cu mult mai exemplari decât noi "creștinii", noi "ortodocșii", în faptele și conștiința lor. Ăsta nu este pelagianism. Poate fi considerat cazul pe care "catolicii" îl denumesc ignoranță invincibilă, adică în cazurile în care în mod obiectiv cineva nu a putut să cunoască adevărul și să primească harul în Biserică;
Eu am dat ce spun sfintii si catehismul ortodox, tu imi spui o invatatura preluata de catolici cand au adoptat unele conceptii ecumensite, dupa Conciliul Vatican II. Stii si tu (ca de la tine am luat citatele, daca nu ma insel) ce invatatura aveau catolicii pana la Conciliul Vatican II, ca nimeni nu se poate mantui daca nu e membru al BC, fie ei si schimatici si orice virtuti ar fi avut.
Pelagianismul nega transmiterea pacatului original sau a urmarilor sale si de aceea botezul nu mai e necesar, omul poate face fapte bune si sa se mantuiasca si fara ajutorul harului primit la botez. Asadar nu se refera doar la cei din Biserica, ci si la cei nebotezati (adica din afara Bisericii). Astfel intruparea Mantuitorului a fost mai mult pentru a avea oamenii un exemplu de urmat, nu pentru Botez si Sfintele Taine. http://en.wikipedia.org/wiki/Pelagianism
Vedem ca si catehismul spune ca nimeni nu se poate mantui fara har, si ca harul nu poate fi primit in urma faptelor fara a fi botezat, se primeste la Botez. La fel spun si sfintii, faptele bune nu sunt mantuitoare daca mai inaitne omul nu vine in Biserica sa primesca harul. De aceea spune si Iisus ca cine nu se boteaza nu ajunge in Imparatie.
Catolicii nu au negat nici ei botezul cu invataturile lor noi, ci au spus ca aceia au botezul dorintei. A fost un ierarh sau un grup care s-au opus acestei invataturi (am discutat despre asta cu userul catolic odata), cea a botezului dorintei pentru toti, invatatura lor a fost condamnata.
De asemenea, nici in ecumenism nu se spune ca ar conta doar faptele, au teoria ramificarii harului, astfel fiecare cult are har si botez.
Doar faptele sunt in conceptia filozofilor atei, care neavand si credinta au spsu ca omul trebuie sa faca binele si sa fie moral. In invatatura ortodoxa pentru mantuire sunt necesare harul, credinta drepta si faptele credintei.
E adevarat, pot fi si exceptii, de exemplu unii pagani s-au mantuit dupa ce au ajuns in Iad, dar la rugaciunea unor sfinti. Doar atat cunoastem din revelatie.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 22.08.2013, 11:35:16
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Iar eu iti scriu a doua oara ca ti-am raspuns la aceasta in alt mesaj de pe topic, nu stiu de ce nu l-ai citit. Asa ca il reiau:
Chiar cu cateva zile inainte am scris un mesaj pe tema asta: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...9&postcount=65
http://www.ziarullumina.ro/societate...ta-de-dumnezeu
IPS. Ciprian Campineanu: "După Sfinții Părinți, acești copii nu suferă chinurile iadului...
Așa au trăit și drepții Vechiului Testament, care nu s-au împărtășit de lumina dumnezeiască, până nu a coborât la iad Domnul nostru Iisus Hristos. Drepții Vechiului Testament nu au suferit de chinurile iadului (înțelese ca stare de întristare, de singurătate), dar nu s-au împărtășit de lumină, în schimb, s-au împărtășit de o pace, de o liniște sufletească. Abia în momentul în care Mântuitorul Hristos a coborât la iad, a introdus starea de lumină, Lumina Învierii, și astfel s-a făcut începutul Raiului."
Scrii în zadar a doua oară că eu deja ți-am răspuns la aceste interpretări, dar reiau mesajul, că poate unii având probleme de vedere, văd doar ce vor ei să vadă.

Șeolul și Iadul

Referitor la perioada Vechiului Testament, este de menționat că felul în care văd creștinii iadul și felul în care vedeau vechii evrei șeolul este diferit. Șeolul este Locuința morților, locul unde se duceau sufletele tuturor morților. Dar Șeolul nu este Iadul de care vorbește creștinismul, adică nu este iadul așa cum este el descoperit prin revelația noului testament. Deci este evident prin urmare că nu este o surpriză că drepții vechiului testament nu erau supuși la chinuri sau la munci în șeol; de fapt, nu doar drepții, ci toți oamenii care treceau în "împărăția umbrelor" erau lipsiți de chinuri, de munci, și asta pentru că șeolul era un fel de loc de odihnă, nu o odihnă mântuitoare, dar o odihnă a morții. Asta era șeolul, iadul însă, și mai ales în felul în care este descris în Apocalipsă, acel "iaz de foc", nu poate să fie lipsit de chinuri. Cine ajunge acolo în foc va fi în vecii vecilor. Teoria asta cu multe locașuri în iad nu am mai auzit-o până acum, după cum am mai spus, și oricum nu în varianta în care ar exista locașuri în iad, în focul iadului, în care să fie o lipsă de chinuri.

------

Asta este învățătura ta "ortodoxă", cum că în iad nu toți vor avea parte de munci. Dar asta să fie învățătura Bisericii? Eu cred că nu, dar până găsești tu vreun citat în catehism, îți dau eu niște trimiteri la Scriptură, la Noul Testament, cu care văd că nu ești prea familiar, ba dimpotrivă văd că îți e foarte străin, atât în formă cât și în conținut. Ce zice Hristos în Evanghelia după Matei la 25,41? "Plecați de la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, pregătit pentru diavolul și îngerii lui." Ai impresia că iadul, focul cel veșnic, are cumva lăcașuri în care nu sunt munci, chinuri, arderi, și veșnice? Dar ce zice la Matei 13,42? "Plânsul și scrâșnirea dinților"!! Ai cumva impresia că astea nu sunt munci, nu sunt chinuri? Matei 8,12 la fel! Dar la Apocalipsă 20,10, unde se vorbește de "iazul de foc" unde vor fi chinuiți în vecii vecilor? Asta este învățătura ortodoxă, Cătăline! A ta este greșită, nu se bazează pe Sfânta Scriptură, și cred că nici pe catehism, ci doar pe felul în care ai lipit tu laolaltă diferite citate, potrivindu-le cum ți s-a părut după mintea ta mai corect; vedem deci că marele ascultător de învățătura revelată ascunde un mare compilator de citate, de unde extrage învățătura după cum i se pare lui că ar fi mai logică.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Casatoria in afara Bisericii Ortodoxe, recunoscuta sau nu? Marius22 Nunta 168 26.06.2025 00:02:34
Tainele savarsite in afara Bisericii morfix333 Intrebari utilizatori 141 16.05.2011 12:01:10
Cum masuram moralul unui crestin in viata din afara bisericii? patinina34 Generalitati 31 01.04.2011 08:51:56
Preot (paroh) si enoriasi - comunicare in afara bisericii(?) sophia Preotul 31 19.07.2009 22:28:59
Botezul in afara Bisericii maggie Botezul 8 03.12.2008 14:43:57